paard in box van 3x3?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:16

Neej, daar heb je helemaal gelijk in. Ze mogen geen 24 uur per dag op de box.

Bij mij komt hij nu in de winter ook minder buiten dan in de zomer, dan gaat hij al vaak rond de 7 uur op een dag naar buiten, maar 5 uur in de winter, vind ik niet slecht.

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:18

neej is naar mening ook prima
nou maar hopen dat meer mensen het licht zien

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:22

russel schreef:
Waar woon jij dan? Dus ik begrijp dat er in jouw omgeving louter kleine stalletjes zijn waar paarden om hun as moeten draaien om zich om te draaien en niet in de winter buitenkomen en in stallen staan zonder daglicht??? Dus jij hebt het beste pension in de omgeving met dit? Sorry, maar als paarden dan zo belangrijk voor mij zijn, ging ik verhuizen anders maar geen paard of een half uur in de auto zitten, maar toch dit niet hoor.

Heb ook nog met mijn vriend/werk te maken dus verhuizen is geen optie. De stallen hebben wel daglicht maar er zijn veel hier in de buurt die dat niet hebben. En doelde ook meer dat ze buiten staan en daglicht zien. Verder schijnt 3x3 en 2.5 x 3 standaard te zijn dit zijn ook standaard boxen. Bij de buren hebben ze dezelfde en daar staan daar alle paarden in ook grotere. De mijne is dus ong. 2.5 x 3 en aan de voorkant open.

Heb gister weer om een grotere stal (ong. 2.5 x 3.5 met voorkant dicht) gevraagd maar daar had hij waarschijnlijk al mensen voor. Pis er steeds naast daar kan ik ook niets aan doen. De achterste stal is wel nog vrij maar die is pikkedonker zie je niets als je uitmest.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:28

russel schreef:
miekelover schreef:
bij ons op stal staat een belgische knol van 1,80 in een box van 3m bij 3m. Overdag in de wei. Ze is altijd dol blij dat ze weer naar stal mag.

Ja, dan krijgt ze lekkers

haha. ze gaan om 3uur naar binnen toe. En om 2 uur staat ze al te hinneken dat ze naar binnen wilt haha. rare knol.

Maar ze staan om 8uur 'morgens al buiten. Dan loopt ze echt van moet ik echt naar buiten toe

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:34

Hhaha grappig Myne staat altijd buiten gaat prima~
maar de boxen die we hebben zijn ruim, ik denk 2,5 x 3,5 ofzo .mssn nog meer?
t zijn namelyk geen standaardboxen

Maxielover

Re: paard in box van 3x3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:38

Ik vind het te klein, ik denk niet dat je hem er een plezier mee doet... Mijn Haf staat in een buitenbox van 3,50 m bij 3,50 m ong. Ik weet de echte afmetingen niet, maar dit schat ik. In deze boxen staan ook grote paarden. De manegepaarden staan in iets kleinere boxen, maar dat scheelt maar een paar centimeter ofzo. Die passen er prima in en kunnen gewoon liggen en bewegen enzo. Alles beter dan stands, maar ik zou het je paard niet aandoen tenzij hij vaak in de wei kan.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:45

Mijn paard van 1.63 staat in een stal van 7x3,5m . Maar goed, zij staat hier wel met haar veulen. Binnenkort wordt de stal in 2 gedeeld, zodat ze allebei hun eigen stal van 3,5 x 3,5 m hebben. Vind ik niet te klein, maar zij kunnen wel met hun hoofd buiten hangen. Dat vind ik veel schelen. Mijn paard stond voordat deze stal er was in een stal van 3x3 en kon toen ook buiten kijken, toch vond ik deze eigenlijk wat te klein.
Ik zie de stallen liever groter dan 3x3, vooral als ze niet buiten kunnen kijken.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:13

Mijn paard staat nu in een box van ongeveer 3x4 m, in ieder geval een ruime box voor hem. Overdag komt hij buiten.
Ben aan het overwegen om hem naar een stal te zetten waar geen boxen zijn, een loopstal dus. Voor het paard lijkt me dat qua paard kunnen zijn het fijnste. De hele dag met de kudde bij elkaar en gaan en staan waar hij wil, overdag staan ze ook nog in de wei. En vooral het bijna onbeperkt kunnen eten (gras, hooi en stro) spreekt hem denk ik wel aan.... Dus helemaal geen box meer maar een hele schuur. Ben er gisteren voor de tweede keer wezen kijken en de paarden zijn zo rustig en ontspannen, heerlijk om te zien.

Een box van 3x3 vind ik persoonlijk dus wel wat krap, maar er zijn een heleboel paarden die erin staan en (schijnbaar) gelukkig zijn. Belangrijker nog als de boxmaat vind ik nog frisse lucht en daglicht, ben bij meerdere stallen wezen kijken en wat me opviel, vooral bij de zogenaamd professionele stallen is dat er geen spatje daglicht of frisse lucht binnen komt. De stallen zijn zo bedompt, stinken naar ammoniak en er is alleen lamplicht. Ik werd zelf naar als ik daar door de stalgang liep, zet mijn paard daar dan ook niet neer.

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:36

Kan het toch niet laten ook nog even te reageren . Ten eerste vind ik het zó jammer telkens maar weer te lezen 'het is een standaardmaat dus zal het wel goed zijn'. Of 'hij past er prima in'. Een paard is niet gemaakt om langdurig stil te staan. Normaal gesproken is het paard al etend het grootste deel van de dag in beweging. Een in een grote stal kan hij ook lekker rondscharrelen, helemaal als je het eten verspreid of er stro op de bodem ligt. In een kleine stal (en een stal van 3 bij 3 ís in mijn ogen klein voor een paard) kan hij een paar pasjes voor en achteruit of alleen om z'n as draaien (wat me idd niet erg goed voor z'n gestel lijkt). Ook het argument dat een paard ook in een grotere stal niet gaat rennen of spelen, begrijp ik niet. Een paard dat kan kiezen houdt zich daar maar een klein deel van de dag mee bezig, de rest van de dag is hij zoals gezegd rústig in beweging. Natuurlijk gaan veel paarden uit hun dak als ze uit de stal komen en niet zonder risico. Natuurlijk hoort ook een paard met een grotere stal nog elke dag buiten te komen, maar vooral om lekker in de buitenlucht te zijn en voor de sociale contacten. Een paard dat de hele tijd rustig kan rondscharrelen, gaat vaak veel minder uit z'n dak als hij buiten komt.

Wat ik ook vaak zie en erg jammer vind, is mensen met een hele grote schuur (waar ze verder niets mee doen) en dan ergens in een hoekje een kleine box voor hun paard neerzetten. Met 'professionele' stalwanden, terwijl je mijns inziens ook zelf een grotere stal kunt maken met goedkoper materiaal. Hetzelfde geldt voor pensionstallen ed, maar ja grotere stallen betekent ook minder stallen en dus minder pensionklanten.

Ik weet wel dat je het niet altijd voor het kiezen hebt en dat er bij bijv. pensionhouders ook geld in het laatje moet blijven komen, maar moest het toch even kwijt .

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:16

Geen enkele stal is groot genoeg om een paard of pony 23 of 24 uur per dag te huisvesten.
3x3 is groot genoeg, maar groter is absoluut beter.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:02

Groter is altijd beter

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:05

de maten zie waren 3x3 maar moeten nu 3.5x3.5 zijn dus eigelijk is 3x3 iets te klein

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:35

Tsja, als je een stal wilt waar je paard echt in kan rennen en spelen, zou je hem in een binnenbak moeten zetten. Mijn Haf kan prima in de box waar hij nu staat, hij kan goed bewegen en heeft alle ruimte om te draaien, liggen en rollen. Hij heeft een open bovendeur zodat hij lekker naar buiten kan kijken. Hij kijkt recht het duin in, waar vaak mensen en paarden langs lopen. Hij verveelt zich niet gauw, hij staat meestal lekker naar buiten te kijken of een beetje te suffen. Hij eet gelukkig niet veel stro. Hij rijdt eigenlijk elke dag, en dan 1x per week een dagje vrij. Dan staat hij of de hele dag op stal, of de manege gooit hem ff voor me los met zijn vriendinnetje. Maar dan staan ze ook maar te suffen, dus hij hoeft er niet persé uit. Zo af en toe jaag ik hem op ipv te rijden zodat hij zich ff helemaal uit kan leven zonder last te hebben van iemand op zijn rug. Dat vindt hij heerlijk, lekker bokken en crossen !!! Maar dat doet hij ook alleen als je hem opjaagt, anders staat hij gewoon te snurken... Nee hoor, ik ben helemaal tevreden met deze stal en ik ga hier nooit meer weg !!!

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:02

Mijn paard staat in een stal van ong. 3x5 (iets groter geloof ik)
Ik vind 3x3 echt te klein voor een paard.
Mijn paard heeft de stal lekker ingedeeld hoor, dwarsover vooraan gaat ze staan eten, midden-achter is toilet, helemaal achter slaapruimte en voor ook nog een slaapruimte
Ze rolt er ook regelmatig in, ze ligt er ook wel eens.
Verder staat ze overdag de hele dag buiten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:23

Kan wel, maar het is wat klein.
Mijn C-pony staat in een box van 3x3 en dat past perfect.
Ik denk dat jij iets groter nodig hebt..

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:49

Als je het wil zal het best kunnen maar het heeft ook te maken met of het een weefruif heeft zodat ze nog een beetje extra ruite heeft.

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:11

Als hij maar buiten komt

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:13

Tja die van mij heeft een stal van 10x8 meter ofzo, maar dat is ook niet echt normaal :-P

Het kan prima, als hij maar ook naar buiten mag.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:25

De norm is 2 x de stokmaat in het kwadraat.
Dat betekent dat een paard van max 1.50 in een stal van 3 x 3 zou moeten en een paard van 1.65 in een stal van minimaal 3.30 x 3.30
(of iets ander formaat dat het zelfde vloeroppervlak geeft, ca 3,6 x 3 bijvoorbeeld.)
Het scheelt als hij zijn hoofd naar buiten kan zetten.

Mss niet zo relevant maar ik zou zo'n groot paard liever in een kleinere stal zetten als hij elke dag lekker de wei in kan, dan in een grote stal waar hij buiten het rijden niet uit komt.

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:12

Orchid schreef:
Mijn paard staat in een stal van ong. 3x5 (iets groter geloof ik)
Ik vind 3x3 echt te klein voor een paard.
Mijn paard heeft de stal lekker ingedeeld hoor, dwarsover vooraan gaat ze staan eten, midden-achter is toilet, helemaal achter slaapruimte en voor ook nog een slaapruimte
Ze rolt er ook regelmatig in, ze ligt er ook wel eens.
Verder staat ze overdag de hele dag buiten.

Fijn dat je paard de ruimte waardeert en er proper mee omgaat.
Dat zouden wel meer paarden willen....

In de natuur gaan ze nl ook niet op mestplekken slapen!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:26

en omdat willem in een containerbox staat en niet de hele dag buiten is ben ik dus slecht bezig als ik al jullie commentaar lees.

vind ik gewoon heel erg belachelijk.
als je wilt dat je paard zo natuurlijk leeft moet je ald ie dingen er niet mee doen die je nu aan het doen bent.. dan moet je helemaal geen stal voor hem hebben.

je moet doen wat goed is voor je paard en als je paard het prima doet op waar willem nu staat.. wat is daar erg aan?

ik ben het afgelopen half jaar door veel ellende gegaan met willem en ik ben blij dat hij nu weer zo goed als de ouwe is! maar nee, volgens jullie heeftie het toch niet naar zijn zin.. want hij staat in een kleine box en hij komt weinig buiten.

vind dat dat gezeik nou maar eens moet stoppen. tuurlijk zou ik hem ook graag wat meer buiten hebben. maar hier mogen ze gewoon het landniet op in de winter en trouwens.. tegen weer en wind buiten zetten vind ik dus niet kunnen. ook in de zomer als het plensweer is gaatie er gewoon uit..

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:50

Sorry, maar is jou lontje niet erg kort..??

Er wordt hier niet gezeikt maar van menig gewisseld.
Dat jij je aangevallen voelt,...dat doe jezelf.

Niet iedereen kan zijn paard houden naar de nieuwste inzichten, maar dat mag nog wel zoveel mogelijk benaderd worden.Toch?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:00

Dascha schreef:
Wat ik ook vaak zie en erg jammer vind, is mensen met een hele grote schuur (waar ze verder niets mee doen) en dan ergens in een hoekje een kleine box voor hun paard neerzetten. Met 'professionele' stalwanden, terwijl je mijns inziens ook zelf een grotere stal kunt maken met goedkoper materiaal.

Zo hebben wij het ook en ik zie niet in wat daar mis mee is, onze boxen zijn professionele (en dus veilige, wat ik belangrijk vind) boxen 3x3 wat de meeste dus klein vinden. Mijn paard van 1,65 staat daar in van 18.00 tot 8.00 (in de winter) de rest van de tijd staat ze op de wei. in de zomer vaak dag en nacht. Dus waarom zouden we er boxen van 4x4 oid in moeten zetten? Ze slaapt en eet toch het grootste deel van de nacht.
Wat ik ook raar vind is dat iedereen maar zegt dat er grotere stallen moeten komen enzo (hebben jullie allemaal een geldboompje in de tuin?), okee, voor paarden die dag en nacht binnen staan (wat ik dus verkeerd vind) is dat wel zo. Maar ik ga voor mijn paard geen grotere boxen maken, kost me nog meer geld aan stro terwijl ik nou niet merk dat ze ongelukkig is in d'r " stalletje" van 3x3...maar goed, nu ik over geld begin zal ik waarschijnlijk wel heel fout bezig zijn volgens velen.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:35

Een paard van 1.65m heeft meer ruimte nodig dan een box van 3 bij 3 m. Op school heb ik de volgende formule geleerd voor de minimale oppervlakte van een box: (2* stokmaat)²

Dit betekend voor een paard van 1.65:
(2* 1.65= 3,3 m)² = 10,89 m²

Een box van 3 bij 3 heeft een oppervlakte van 9 meter, dus is volgens de formule te klein.

In principe is het niet heel erg als een paard in een te kleine box staat als ie er maar regelmatig uit komt. Een 3 bij 3 box is over 't algemeen vrij standaard, al zie ik steeds meer dat er grotere boxen worden gebouwd.
Niet alleen de oppervlakte is belangrijk maar ook de hoogte van de stal (plafond). Als het paard in een lage stal staat, is ook niet prettig. En als ie met z'n hoofd over het schot kan hangen scheelt dat ook alweer.
Wat ik persoonlijk vreselijk vind is dat een paard in een veel te kleine box in zijn eigen rotzooi staat, alleen maar tussen tralies door kan kijken en er amper uitkomt.

Mijn paard van 1.60 m stond tot van november 2000 tot eind 2004 altijd in een buitenbox van 2,5 bij 3 meter. Tot augustus 2002 stond ze 's ochtends of 's middags buiten en de rest van de tijd in de box. Daarna stond ze van 's ochtends een uur of 8 tot 's avonds een uur of 10 buiten.
Maar 't beviel me niet. Een te krappe box betekend minder ruimte om te draaien en dat komt meer op de gewrichten aan. Ook was het altijd een grote bende in de stal omdat ze altijd in zowel het vieze als het schone stro liep te modderen.

Omdat ik de mogelijkheid had om de box te vergroten naar een afmeting van 5 bij 3 meter, heb ik dat gedaan en 't is veel beter voor mijn paard, vind ik. Ze heeft veel meer ruimte, is veel schoner. Dus het bespaart me ook nog eens stro.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:25

porscherider schreef:
Dus het bespaart me ook nog eens stro.

Hoe doe je dat? Mijn paard eet altijd d'r hele laag schone stro op...hoeveel ik er ook in doe, ze heeft het smorgens vaak op... Dus ik moet er iedere keer weer veel ieuw stro in gooien....
Ik heb een tijdje zaagsel geprobeerd maar m'n moeder werd helemaal panisch van al het zaagsel dat ik in en op mijn kleren mee naar binnen nam na het uitmesten en opstrooien...