Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

russel schreef:Waar woon jij dan? Dus ik begrijp dat er in jouw omgeving louter kleine stalletjes zijn waar paarden om hun as moeten draaien om zich om te draaien en niet in de winter buitenkomen en in stallen staan zonder daglicht??? Dus jij hebt het beste pension in de omgeving met dit? Sorry, maar als paarden dan zo belangrijk voor mij zijn, ging ik verhuizen anders maar geen paard of een half uur in de auto zitten, maar toch dit niet hoor.
russel schreef:miekelover schreef:bij ons op stal staat een belgische knol van 1,80 in een box van 3m bij 3m. Overdag in de wei. Ze is altijd dol blij dat ze weer naar stal mag.
Ja, dan krijgt ze lekkers
Myne staat altijd buiten
gaat prima~

. Maar goed, zij staat hier wel met haar veulen. Binnenkort wordt de stal in 2 gedeeld, zodat ze allebei hun eigen stal van 3,5 x 3,5 m hebben. Vind ik niet te klein, maar zij kunnen wel met hun hoofd buiten hangen. Dat vind ik veel schelen. Mijn paard stond voordat deze stal er was in een stal van 3x3 en kon toen ook buiten kijken, toch vond ik deze eigenlijk wat te klein.
. Ten eerste vind ik het zó jammer telkens maar weer te lezen 'het is een standaardmaat dus zal het wel goed zijn'. Of 'hij past er prima in'. Een paard is niet gemaakt om langdurig stil te staan. Normaal gesproken is het paard al etend het grootste deel van de dag in beweging. Een in een grote stal kan hij ook lekker rondscharrelen, helemaal als je het eten verspreid of er stro op de bodem ligt. In een kleine stal (en een stal van 3 bij 3 ís in mijn ogen klein voor een paard) kan hij een paar pasjes voor en achteruit of alleen om z'n as draaien (wat me idd niet erg goed voor z'n gestel lijkt). Ook het argument dat een paard ook in een grotere stal niet gaat rennen of spelen, begrijp ik niet. Een paard dat kan kiezen houdt zich daar maar een klein deel van de dag mee bezig, de rest van de dag is hij zoals gezegd rústig in beweging. Natuurlijk gaan veel paarden uit hun dak als ze uit de stal komen en niet zonder risico. Natuurlijk hoort ook een paard met een grotere stal nog elke dag buiten te komen, maar vooral om lekker in de buitenlucht te zijn en voor de sociale contacten. Een paard dat de hele tijd rustig kan rondscharrelen, gaat vaak veel minder uit z'n dak als hij buiten komt.
. 

Mijn Haf kan prima in de box waar hij nu staat, hij kan goed bewegen en heeft alle ruimte om te draaien, liggen en rollen. Hij heeft een open bovendeur zodat hij lekker naar buiten kan kijken. Hij kijkt recht het duin in, waar vaak mensen en paarden langs lopen. Hij verveelt zich niet gauw, hij staat meestal lekker naar buiten te kijken of een beetje te suffen.
Hij eet gelukkig niet veel stro. Hij rijdt eigenlijk elke dag, en dan 1x per week een dagje vrij. Dan staat hij of de hele dag op stal, of de manege gooit hem ff voor me los met zijn vriendinnetje. Maar dan staan ze ook maar te suffen, dus hij hoeft er niet persé uit. Zo af en toe jaag ik hem op ipv te rijden zodat hij zich ff helemaal uit kan leven zonder last te hebben van iemand op zijn rug. Dat vindt hij heerlijk, lekker bokken en crossen !!!
Maar dat doet hij ook alleen als je hem opjaagt, anders staat hij gewoon te snurken...
Nee hoor, ik ben helemaal tevreden met deze stal en ik ga hier nooit meer weg !!!

Orchid schreef:Mijn paard staat in een stal van ong. 3x5 (iets groter geloof ik)
Ik vind 3x3 echt te klein voor een paard.
Mijn paard heeft de stal lekker ingedeeld hoor, dwarsover vooraan gaat ze staan eten, midden-achter is toilet, helemaal achter slaapruimte en voor ook nog een slaapruimte
Ze rolt er ook regelmatig in, ze ligt er ook wel eens.
Verder staat ze overdag de hele dag buiten.
Dascha schreef:Wat ik ook vaak zie en erg jammer vind, is mensen met een hele grote schuur (waar ze verder niets mee doen) en dan ergens in een hoekje een kleine box voor hun paard neerzetten. Met 'professionele' stalwanden, terwijl je mijns inziens ook zelf een grotere stal kunt maken met goedkoper materiaal.
porscherider schreef:Dus het bespaart me ook nog eens stro.
Dus ik moet er iedere keer weer veel ieuw stro in gooien....