Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:46

Sabiha is nu ook 2,5 jaar (eind april 2003) en indd volop aan het wisselen. Dat ruik je ook verdomd goed
Sabiha blijft alleen nog tot na de zomer in de opfok staan (mits haar zomerexceem niet hard op komt spelen), ze staat er nu ook nog in.
Ik ga haar zelf inrijden maar wel met hulp. Dus miss worden Wis (van Renske20) en Sabiha wel tegelijkertijd ingereden en ook nog op dezelfde stal hihi...

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:58

Ik ben samen met mijn vriend begonnen met hangen. Jontos vond dat erg spannend en wij hadden verschil ban mening hoe we het aan zouden pakken. Toen heeft de dochter van een vriendin dat gedaan. Tot ze door een ander paard geblesseerd taakte. Ze kon toen aan de longe draven. Hierna heb ik het zelf verder gedaan.
Afhankelijk van het karakter van het paard en de hulp die je hebt, kan je het zelf doen. Maar maak hele kleine stapjes en bedenk dat zelfs als je geen nieuwe stap hebt genomen je toch vooruitgang kan hebben. We gingen hangen en hij vond het doodeng om dan een stap te doen. Dus 3 stappen, er weer af en even ontspannen. Na een paar rondjes weer hangen. En zo iedere dag even. Totdat hij onspannen rond stapte en toen is er voorzichtig een been overgeslagen en in hele velichte zit rond gestapt. Daarna iedere dag meer in het zadel proberen te zitten. Uiteindelijk met je gewicht iets naar binnen en buiten sturen, halthouden (iedere keer op dezelfde plek), en na twee weken draven. Toen dit allemaal lukte is hij pas van de longe afgegaan en hebben we los door de afgezette volte gereden. Hierna de ruimte vergroot naar een derde, halve en uiteindelijk de hele bak. In het begin hield iemand de longe en zweep vast en iemand hield Juntos vast en hielp met opstijgen. Juntos vond het erg prettig dat er iemand met hem meeliep. We hebben er dus best een tijd over gedaan maar hij heeft nooit een bok of ander protest gegeven.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:08

ja precies DendroFleur zo heb ik het ook een beetje gedaan.
Kleine stapjes eerst ook hangen en dan als ze dan wat ontspannen ging stappen been erover.

Los moet ik nog proberen denk dat dat binnenkort ook gaan doen ze loopt verder aan de longe harstikke braaf
maar lijkt me nou ook niet echt super fijn om telkens op die longe te lopen voor haar.

GabberGill

Re: Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:12

die van mij wisselt ook volop niet normaal en het sinkd zeker wel :S

Pava

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:33

Jura schreef:
Oja nog een vraagje: gaan jullie je paarden zelf inrijden?

Ik ben er nog niet uit, ik denk dat ik gewoon ga proberen hoever ik het zelf aandurf. Ook zou ik haar wel naar bijv. Gert van den Hof willen brengen, omdat hij meteen van alles doet, bosritje, sprongetje. Dan went ze meteen aan van alles. Aan de andere kant wil ik het ook graag zelf doen.

Ik zou haar lekker naar Gert van den Hof brengen. Heb je zelf lekker de tijd voor je andere paarden en na een week of vier kun je haar ophalen en meteen aan de slag. En idd, ze zijn dan meteen al aan van alles gewend. Ik heb het indertijd ook niet zelf gedaan en ik heb er geen spijt van

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 09:29

Ja ik zit heel erg in dubio. Als iemand aan huis kan komen vind ik het nog fijner, dan kan ik het samen met die persoon doen en weet ik precies wat er gebeurt. Ik ben denk ik niet zo handig met dat hangen. Bij Razinda ben ik er meteen op gaan zitten, omdat dat hangen niet zo soepel ging.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:40

Jura schreef:
Ja ik zit heel erg in dubio. Als iemand aan huis kan komen vind ik het nog fijner, dan kan ik het samen met die persoon doen en weet ik precies wat er gebeurt. Ik ben denk ik niet zo handig met dat hangen. Bij Razinda ben ik er meteen op gaan zitten, omdat dat hangen niet zo soepel ging.

Dat is het allerbelangrijkste! Als jij precies weet hoe het gegaan is, weet je ook precies waar je paard z'n sterke en zwakke kanten zitten en daar aan werken. Bovendien weet je alle "knopjes" feilloos te zitten, je hebt ze er immers zelf ingestopt
Ik zou in jouw geval iemand zoeken die je een of twee keer per week intensief begeleid. Daarnaast doe je zelf tussendoor een aantal keren de geleerde oefeningen en dan heb je na een half jaar of zo een perfect ingereden paard, zonder stress, zonder haast en met veel vertrouwen.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 09:52

Ja precies! Maar nu nog zo'n persoon vinden die het op de manier doet die ik graag wil en niet al te duur is...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:55

hallo
ik meld me ook aan!!!!!
Mijn haf word 7maart 3 jaar !!!!
ik ben nu wat met hem aan het longeren gaat heel goed.
wandelen doe ik nu ff niet meer maar dat kent hij heeeel goed hij is voor 200% verkeersmak.
In maart ga ik er een zadel opleggen en kijken hoe hij dat gaat vinden.
een dekje en een singel kent hij al goed.
nou ben benieuwd hoe het ons zal afgaan hihi

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 11:56

griebels schreef:
Sabiha is nu ook 2,5 jaar (eind april 2003) en indd volop aan het wisselen. Dat ruik je ook verdomd goed

Volgens mij moet je daar niets van ruiken hoor! Misschien is er een ontsteking bijgekomen? Zou het maar even in de gaten houden...

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:06

ja idd want bij whit ruik ik ook niks

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:30

Ik heb een 2,5 jarige merrie van Stravinsky XX. Ze wordt in april 3. Ik heb haar nu 1,5 week en heb haar gekocht van iemand die niet zo goed voor haar heeft gezorgd. Hierdoor is ze behoorlijk mager en heeft ze wat achterstand op gelopen. Ik geef haar de tijd om aan te sterken en ben haar nu dingen aan het leren als ; vast staan, voetjes geven en wandelen. Ze is namelijk vrij angstig voor containers en groot verkeer. Poetsen e.d. vindt ze onwijs fijn.

Wanneer ze voldoende is aangesterkt, wil ik haar in juli voor de merriekeuring doen en daarna gaan beleren.

Ze krijgt bij mij 3 kilo bix, 3 kleine emmertjes lucerne en zeker een 1/2 pak hooi per dag. (Het klinkt misschien als heel veel, maar ze doet het er super op, en zie haar met de dag vooruit gaan). Wanneer het weer dat toe laat gaat ze met haar vriendinnetje naar de wei!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:19

Jura schreef:
griebels schreef:

Volgens mij moet je daar niets van ruiken hoor! Misschien is er een ontsteking bijgekomen? Zou het maar even in de gaten houden...

ojawel hoor dat je dat kan ruiken.
die van mij heeft zeker een paar weken echt uit zijn mond geroken pffff
Dat kwam omdat de kies die los zat er niet zo snel uitviel en toen bleef er dus eten achter zitten en dat gaat rotten en dat ruik je wel hoor
maar hij had/heeft geen onsteking hoor.
veel succes ermee

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:00

Ik heb bij mijn paard nog geen tand gevonden.

Overigens wil ik m'n paard allround gebruiken. Dressuur, springen maar ook aangespannen. Straks eerst eens zien hoe het vrijspringen gaat.
En eigenlijk wil ik in juni met haar naar de keuring.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-01-06 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:00

De kiezen wisselen pas als ze rond de 4,5 zijn, de tanden rond 2,5 jaar. Maar dat van dat rotten is ook een mogelijkheid inderdaad.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:04

marianna schreef:

Ze krijgt bij mij 3 kilo bix, 3 kleine emmertjes lucerne en zeker een 1/2 pak hooi per dag. (Het klinkt misschien als heel veel, maar ze doet het er super op, en zie haar met de dag vooruit gaan). Wanneer het weer dat toe laat gaat ze met haar vriendinnetje naar de wei!

Je voert wel een beetje veel lucerne, er staat me iets van bij dat dat op termijn tot tekorten zou kunnen leiden?
Ik zou dr zelf wat meer hooi geven dan, ipv lucerne, en een gedeelte van de brok vervangen door maismeel. Zo zie je, smaken verschillen

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:39

Je bedoeld misschien een verkeerde calcium fosfor verhouding die tot tekorten leidt (Ca/P). Bij verkeerde verhoudingen gaat het lichaam uiteindelijk de Calcium uit het eigen lichaam halen waardoor je inderdaad tekorten krijgt. Maar dit is niet het geval bij lucerne, wel bij haver en andere graanproducten.

Er was volgens mij wel iets met lucerne, iets met veel eiwitten of suikers ofzo. Moet het even nakijken. Ik zou gewoon onberperkt hooi of (niet te eiwitrijk) kuil geven, is nog goedkoper ook.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:23

dat ze uit de mond stinken door het wisselen is niets om je zorgen om te maken, dat gebeurt als de tand/ kies lang loszit. bij mijn pony duurde het twee weken voor de losse tand eruit viel. en stinken dat het deed! er was verder niks aan de hand, geen ontstekingen oid... die lucht komt door etensresten en vuil die achter de losse tand blijven hangen, dat gaat 'rotten' en dat ruik je!

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:14

Die van mij staat op een half pak hooi per dag ( lees: zoveel als ze op kan) Die van mij heeft een achterstand opgelopen en door dit voerpatroon begint ze er redelijk bovenop te komen.

Volgens mij kan het voor de wat oudere paarden niet goed zijn om zoveel lucerne te voeren, maar voor jonge paarden kan het geen kwaad. Het is naar mijn idee een mooie aanvulling op het gras waar nu geen voedingswaarde inzit.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:51

krijgt ze alleen hooi?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:04

Jura schreef:
Je bedoeld misschien een verkeerde calcium fosfor verhouding die tot tekorten leidt (Ca/P). Bij verkeerde verhoudingen gaat het lichaam uiteindelijk de Calcium uit het eigen lichaam halen waardoor je inderdaad tekorten krijgt. Maar dit is niet het geval bij lucerne, wel bij haver en andere graanproducten.

Er was volgens mij wel iets met lucerne, iets met veel eiwitten of suikers ofzo. Moet het even nakijken. Ik zou gewoon onberperkt hooi of (niet te eiwitrijk) kuil geven, is nog goedkoper ook.

Volgens mij bevat lucerne in ieder geval veel eiwitten, en ik meende ook teveel calcium... maar ik kan het zo niet terug vinden.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:18

RUBYWHITE schreef:
krijgt ze alleen hooi?

Lees dan even al mijn berichten

Ze krijgt zoveel hooi als ze op kan, 3 kilo brok en 3 x een 5 liter emmer lucerne per dag!

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:20

Wendy schreef:
Jura schreef:

Volgens mij bevat lucerne in ieder geval veel eiwitten, en ik meende ook teveel calcium... maar ik kan het zo niet terug vinden.

Ik zal vanavond of morgen eens kijken wat er op ze zak staat

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:06

http://www.hartog-lucerne.nl/lucernemix_meer.html

Calcium ligt bij lucerne hoger dan het fosfor. Dus als je ALLEEN lucerne zou voeren, komt je paard in de problemen.
Maar als je het paard naast de lucerne ook gewoon brok voert en hooi/kuil.. dan is er geen gevaar in.

Leuk dat het paard zo netjes bijkomt, Marianna. Was met [naam verwijderd] ook zo - elke schep voer zag je terug in het paard.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:08

[naam verwijderd] heeft overigens ook een 2,5/3 jarige. Een zwarte die er deze zomer aan mag gaan geloven.
Eerst de rooie nog even een opfriscursus (is vorig jaar beleerd) en als die weer netjes loopt onder het zadel, dan is [naam verwijderd] aan de beurt.
Verstandig: eerst nog even een levensverzekering afsluiten

Wat ik ze voer?
Beide krijgen eigenlijk hetzelfde, ze schelen maar 9 maanden. Als er verschil is, dan krijgt [naam verwijderd] ietsjes meer dan [naam verwijderd].
Smorgens: emmertje lucerne met 1 kg Equiral Stud + 2 plakken hooi
Smiddags: emmertje lucerne met 1kg Equiral Stud + 1 plak hooi
Savonds: 1kg winterpeen en 2 dikke plakken hooi.
Tussendoor voer ik ze vaak nog wel eens een plakje hooi bij. Kan geen kwaad, het spul zit nog in de groei.

[naam verwijderd] is niet zo heel erg groot, maar ze groeit op het moment leuk. Hoogte is zeker 1.60m., waarschijnlijk nog wel iets meer. Ze is eind maart jarig, dus het mag nu ook wel eens. Moet binnenkort maar weer eens meten.. Ze heeft geen gezondheidsproblemen, hooguit misschien 1 hoef een tikkie stijler dan de andere. Verder mag ik echt niet klagen.