Ervaring met de slacht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:07

kimmy1986x schreef:
dus als ik het goed begrijp mag en paarde wat Niet gechipt is niet worden geslacht

dat klopt.. daar moet je ook voor tekenen (staat vermeld in het bezwaarschrift)

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:09

mijn paard is niet gechipt dus als het ooit moet wezen dat ze moet worden geslacht of ingeslapen en ik dus geen keus

unamie

Re: Ervaring met de slacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:12

Cassebas1991 schreef:

ik heb gezien hoe ze een paard laten "ïnslapen" met de kogel EN met de spuit, als je een goede schutter hebt, is het voor het paard zo gebeurt en merkt hij/zij er niets van, maar het kan wel eens gebeuren dat de schutter er niet veel van bakt en het paard dus onnodig veel pijn heeft.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel en ieder nadeel zijn voordeel.
maar ook geldt dit voor het spuitje, sommige veeartsen zijn er erg handig in en sommige bakken er niets van.
Dus wat is dan wijsheid, bij alle 2 kan het verkeerd gaan, maar dat hoeft niet perse.
Er wordt ook door een persoon op deze site beweerd dat het onzin is dat paarden geendood en verderf kunnen ruiken, nu is dit bij de gewone slager zeker niet het geval, maar bij een slachthuis waar de dieren "blok"worden gezet gaat het niet altijd volgens de regels, en de lucht van dood en verdoemenis is daar duidelijk aanwezig, de paarden die daar op die manier aan hun einde komen (in Nederland zeldzaam) gaan niet vredig het hoekje om, maar hebben zeer veel stress (deze manier gebeurt veel in bv, italie) ze ruiken dat er iets mis, ze horen dat er iets mis is, ze hebben misschien dan niet helemaal het besef wat er gaat gebeuren, maar een paard blijft een vluchtdier en wil dan ook het liefst vluchten.

een schutter
in welk land was dat?
in nederland wordt een schietmasker gebruikt met een stalen pen die de hersens verbrijzeld de paarden zijn dan hersen dood
dat gaat zeer snel ,ze vallen meteen om
omdat daarna de keel doorgesneden (getsie wat een onderwerp )wordt bloeden ze uiteindelijk echt dood maar daar merken ze niets meer van

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:15

kimmy1986x schreef:
mijn paard is niet gechipt dus als het ooit moet wezen dat ze moet worden geslacht of ingeslapen en ik dus geen keus

heeft je paard wel gewoon een paspoort waarin het DNA profiel staat ?

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:29

uuh weet ik eigenlijk niet volgens mij niet
ze heeft wel en paspoort

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:31

Delphi schreef:
. Ik heb wel eens gehoord van een paardencrematorium (tot bepaalde schofthoogte) maar dat was geloof ik in Belgie. Ik weet ook niet of je legaal je paard in Nederland kunt laten cremeren of begraven.

ik weet dat de eigenaren van mijn vz pony inderdaad gespaard hebben voor een crematie van rambo.
vind ik wel een geruststellende gedachte. het is mijn maatje en ik zou het een heel nare gedachte vinden dat hij OF aan een arm hangt, OF in stukjes gehakt wordt.

ik ga ook in de oven later, rambo ook

rambo is trouwens 1.52 meter.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:38

kimmy1986x schreef:

Dat dacht ik dus eerst ook, maar in dit topic kun je lezen, dat je ook je paard kunt laten "schieten" I.p.v in laten slapen, maar dat het dan daarna niet wordt geslacht maar weggebracht( naar de verbrandingsoven)

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:56

ik heb er maar weinig verstand van.
maar waarom mag en paard zonder chip dan niet geslacht worden

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:02

kimmy1986x schreef:

ja daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar,want ik heb me altijd laten vertellen dat chippen verplicht is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:26

veel mensen denken dat chippen verplicht is ,maar als je bezwaar maakt kun je vrijstelling krijgen.. je moet dan wel als alternatief voor een goede registratie DNA bij de paard af laten nemen (dat kost ongeveer 48 euro)
zelf chip ik mijn paarden niet.. ik vind dat een chip niet in een paard thuis hoort
er zijn hier op bokt al wat topic's over geweest
als de zoekfunctie het doet.. kun je het even opzoeken

hier nog wat info
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... hippen.htm

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:10

PB van Knavia!!

Bij een goede slachter gebeurt het op afspraak, dan hoef je niet te wachten. Vaak aan 't eind van de ochtend of de middag.
Je rijdt met de wagen het terrein op, meld je en de slachter zegt of je gelijk mag lossen.
Je haalt dan je paard van de wagen af, leidt hem een 'voorruimte' in. Dan neemt een personeelslid hem van je over. Je mag het paard tegenwoordig niet meer zelf vasthouden, ze zijn daar strenger in geworden vanwege gevaar voor jezelf. De slachter heeft een 'schietmasker', een ijzeren buis met daarin een kruitlading, ongeveer zo groot als een zaklamp, zo dik als 3 vingers ('masker' is dus een ouderwetse term, het is helemaal geen masker meer). Het schietmasker wordt in één beweging op het voorhoofd gezet en de lading wordt afgeschoten. Je hoort een doffe knal. Uit het einde van het schietmasker komt door het ontploffen van de kruitlading een ijzeren pin met enorme kracht ongeveer 4-5 cm naar buiten. Die pin schiet het hoofd van het paard in. Hierdoor vallen tijdelijk alle hersenfuncties van het paard weg, als iemand een hersenfilmpje zou maken zou daar dus nagenoeg niets op te zien zijn.
Het paard zakt in elkaar, eigenlijk op een heel eigenaardige rustige manier, gaat meestal gewoon 'door de benen'. Soms zie je nog benen bewegen, maar dat is niet anders dan bij het inslapen door de veearts. Als het paard ligt wordt aan het halstertouw getrokken om de hals te strekken. Dan gebeurt het meest nare om te zien (je paard merkt nu echt niets meer, die is immers nagenoeg hersendood), namelijk dat de slachter met een groot, vlijmscherp, mes de hals doorsnijdt. Doordat het hart van het paard nog klopt, stroomt nu het rondgepompte bloed via de halsslagaders het lichaam uit. Dit bloed wordt soms wel, soms niet opgevangen, om het op te vangen moeten ze het paard eerst aan de achterbenen omhoog takelen alvorens de hals door te snijden. Let wel: voor het paard is alles dan al láng voorbij.
Als het bloeden op is gehouden, duurt enkele minuten, dan wordt het verder naar binnen getakeld en moet je weg.
Natuurlijk is het voor jezelf veel prettiger om al na het schieten, en voor het 'steken' (zo heet het snijden van de hals), al weg te lopen.
Het schieten gebeurt met uiterste precisie, het zijn vaklui die de hele dag niets anders doen, bij paarden, koeien en ook wilde stieren. Dus een kopschuw paard is geen probleem, voordat ie de kans krijgt om te schrikken is het al gebeurd.
Wat wel erg prettig is, is als je paard niet al te veel stress heeft van het vervoer. Rustigmakers geven kan namelijk niet, dan is het vlees niet meer bruikbaar omdat er medicijnen in zitten.
Het is onzin dat paarden in paniek raken van de geur van bloed. Als er op stal een paard een bloedende wond heeft, slaan de andere paarden toch ook niet op tilt vanwege de geur? Hoogstens de eigenaars... Bovendien ruikt zo'n slachthuis eerder naar beest, dus mest en wat zweet, dan naar bloed. En tussen de paarden door wordt de boel schoon gespoten.
Er gebeurt dus niets met elektrische schokken bij paarden.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk, veel grafischer kan ik het niet uitleggen. Als je nog wat wil weten, lees ik het wel.

Knavia

bedankt dat ik hem mocht plaatsen!

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:28

zammetje schreef:
Ik zou mijn paard nooit maar dan ook nooit laten slachten
a: paard ruikt bloed en raakt bij het ábbatoir (zoals men dat tracht te noemen) in paniek
b: ik vind dat een dier dat zoveel voor mij heeft gedaan een humanere manier moet krijgen om te sterven
c: eerder genoemd door mayday; paard merkt als hij dood is toch niet wat er met hem gebeurt. Voor mij maakt het wel uit of hij opgegeten wordt of samen met andere kadavers wordt verbrand.... verbranden dus!

hier ben ik het 100 procnet mee eens je moet je paard net zo behandelen als je behandeld zou willenw orden naar zoveel gedaan te hebben voor je en dan laten slachten en opeten en eindiggen als fikadel nee dat nooit

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:41

kimmy1986x schreef:

Op de chip wordt geregistreerd welke medicijnen je paard heeft gehad. Aan de hand daarvan kunnen ze zien of het vlees veilig is voor de consument. Heeft je paard geen chip, zoals die van mij, dan kunnen ze niet weten welke medicijnen je paard gehad heeft.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:51

xxxcatjuxxx schreef:
zammetje schreef:
Ik zou mijn paard nooit maar dan ook nooit laten slachten
a: paard ruikt bloed en raakt bij het ábbatoir (zoals men dat tracht te noemen) in paniek
b: ik vind dat een dier dat zoveel voor mij heeft gedaan een humanere manier moet krijgen om te sterven
c: eerder genoemd door mayday; paard merkt als hij dood is toch niet wat er met hem gebeurt. Voor mij maakt het wel uit of hij opgegeten wordt of samen met andere kadavers wordt verbrand.... verbranden dus!

hier ben ik het 100 procnet mee eens je moet je paard net zo behandelen als je behandeld zou willen worden naar zoveel gedaan te hebben voor je en dan laten slachten en opeten en eindiggen als fikadel nee dat nooit

dus als jij een paard was.. en je was zo ziek en had zo'n pijn,,, moesten we jou lekker laten wachten op de veearts? en je uitlachen.huilen als je omknalt met steigeren omdat je tegen de spuit vecht, breng MIJ dan maar naar de slacht, binnen een seconde dood, spuitje duurt soms wel een half uur

ieder z'n mening, maar je bericht vind ik niet kloppen

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:13

Jolliegirl schreef:

Inderdaad, want als ik zelf behandeld zou willen worden als mijn paard zou ik ook liever een kogel door mijn hoofd hebben dan een spuitje En eerlijk? Als ze mij zouden opeten, het zou me geen barst schelen, aangezien ik niet geloof dat het lichaam nog een nut heeft na de dood

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:20

Even een aanvulling: vroeger hadden de veeartsen min of meer standaard een schietmasker en mes in de auto liggen. Dus konden de paarden aan huis geschoten en gestoken worden. Tegenwoordig vind je zulke maskers alleen nog bij de koeien en misschien varkens veeartsen.
Dat komt omdat er na het schieten gestoken wordt, de halsslagaders worden doorgesneden, en er dan uit een volwassen KWPN-er ongeveer 40 liter bloed stroomt. Dit bloed mag niet in de omgeving terecht komen vanwege de milieuwetten (vervuiling oppervlakte water, stankoverlast enzovoort). Bij een boer komt het bloed door de stalroosters in de mestput terecht, en dat schijnt wel te mogen.
Maar op een manege/privéstal heb je met dichte vloeren te maken, en een takel + opvangbak regelen is ook wel erg heftig. Dus hebben de meeste paarden veeartsen ook helemaal geen schietmaskers meer. En dat is maar goed ook, want alleen door het veel en vaak te doen krijg je er handigheid in. Dus laat het schieten en steken maar aan de profs over, de slachters.

En er is niks mis met inslapen door een prik, mits je een kundige en rustige veearts hebt. Tuurlijk kent iedereen wel een drama verhaal, dat zijn de gevallen waar het meest over gepraat wordt en die het beste herinnerd worden. Maar alles wat wij hebben laten inslapen is keurig gebeurd. De paarden die nog goed kunnen staan krijgen eerst een sufmaker prikje, de hals wordt wat geschoren, er wordt een infuusnaald ingebracht en daar gaat dan de inslaapspul doorheen. Het paard staat nog een seconde of 10, gaat wat hijgend ademen en laat zich zo vallen. Soms trappelen ze met de benen, meestal niet. Tuurlijk zijn er paarden die zich net wat naar achteren laten vallen, of die toch een muur of iets anders raken als ze vallen. Maar dat beest voelt er niets meer van. Als ze liggen wordt er net zo lang inslaapspul bij gegeven totdat het hart ermee stopt.
De enige stress is die van de eigenaar, en eventueel van het paard als ie bang is voor de veearts of voor prikken. En die laatste paarden, die zijn wel zeker beter af bij een slachter.
Alleen paarden met een gebroken been, dat vind ik naar om te zien. Die krijgen niet vooraf een sufmaker. Want dan worden ze een beetje wankel, en dat is niet fijn als je maar 3 benen hebt om op te staan. Maar goed, ook die gaan bij een rustige veearts rustig dood.

Wel heb ik zat paarden onrustig ingeslapen zien worden, niet omdat ze te weinig kregen, maar eerder omdat ze te veel kregen, te snel. Die stuiteren inderdaad wel. Waarom dat exact is, kan een dierenarts of diergeneeskunde student misschien uitleggen, ik weet het niet.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:31

xKatleentjex schreef:
Jolliegirl schreef:

Inderdaad, want als ik zelf behandeld zou willen worden als mijn paard zou ik ook liever een kogel door mijn hoofd hebben dan een spuitje En eerlijk? Als ze mij zouden opeten, het zou me geen barst schelen, aangezien ik niet geloof dat het lichaam nog een nut heeft na de dood

zo bedoel ik het ook maar
en mischien kunnen de studenten nog wat met delen van je paard doen, leren de mensen alleen maar meer over paarden!
hoe denk je dat ene hoefsmid opgeleid word.. met hoeven van slachtpaarden... ook een geslacht paard is nuttig..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:33

Stond er laatst in de Bit ook niet een heel artikel hier over? Over de voor en nadelen van slachten t.o.v. in laten slapen.
Waarop m'n moeder maar meteen zei dat we Jes dan ook maar moesten laten slachten als het zover komt

Nou ben ik zelf vegetariër, en ik zou het dus ook NIET kunnen verwerken dat een ander MIJN paard op eet. Heel egoïstisch, maar dan denk ik inderdaad alleen maar aan mezelf. Jessie zal het ongetwijfeld een worst ( ) wezen.

Toch zal ik Jessie dan liever in laten slapen. Mits het van te voren goed en duidelijk overlegt is hoe het gebeurd. Ik weet ook al door welke DA ik het dan wil laten gebeuren.

Slachten is, als het goed gebeurt, een zeer humane oplossing. Er wordt vaak hysterisch over gereageerd, maar it's no big deal. Het zijn wij mensen die er zo'n drama van maken. Dood is dood. Het is misschien meer het idee wat er daar na met een paard gebeurt. Ik ben zelf meer van mening dat een paard dat mij een lange tijd heeft gediend, waar ik mee samen hebt gewerkt, van gehouden heb, het niet "verdiend" om als hij dood is dan ook nog verder gebruikt te worden.

Oh ja, dat paarden de dood ruiken.. ik ruik de dood ook, als ik achter de lijkenwagen fiets. Raak ik ook niet van in paniek. Bij ons op stal worden ook varkens gehouden, die gaan ook wel eens dood, en die liggen dan ook op het erf onder zo'n bak. Dat ruiken de paarden ook, en die reageren er verder ook niet op. Ze vinden het niet prettig, maar dan vinden wij ook niet toch?