grooming-tips?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:27

horse_girl: bij het trekken gewoon dunne plukjes nemen.
De voorpluk idd met een broodvlechtje beginnen. Als alle haar erin zit, gewoon doorvlechten en naar binnen slaan.
De staart is ook een broodvlecht. Neem dunne plukjes helemaal vanaf de buitenkant en gebruik GEEN anti-klit. Dan wordt het haar glad en glijdt hij er weer uit. Meestal is de vlecht te kort, hij hoort over 2/3 van de staartwortel.

OK nieuwe tip: gebruik altijd een ijzeren roskam voor je borstels. In de ene hand houd je je rosborstel en je andere hand je roskam. Na elke haal met de rosborstel haal je deze over de roskam. Zo zit je niet je paard te poetsen met een roskam die nog veel viezer is dan je paard.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:59

Met invlechten lukt het me nooit om bij elk plukje een volgend plukje mee te pakken zegmaar.... Maar ik heb zondag wedstrijd, kan ik weer oefenen

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:44

Staart heb ik aan de zijkant opgeschoren, en ik maak altijd 2 vlechten in de staart, en daarvan weer 1 vlecht. als de staart net is gewassen, GEEN anti klit erin doen inderdaad.. Dan is een staart heel mooi

* let op: het staat niet bij ieder paard mooi maar dat is een kwestie van uitproberen

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:45

Justarman schreef:
Staart heb ik aan de zijkant opgeschoren, en ik maak altijd 2 vlechten in de staart, en daarvan weer 1 vlecht. als de staart net is gewassen, GEEN anti klit erin doen inderdaad.. Dan is een staart heel mooi

* let op: het staat niet bij ieder paard mooi maar dat is een kwestie van uitproberen

Ahum 3 vlechten en dan 1 vlecht
Enne nee geen antiklit of babyolie in de staart daar doe je je groom geen plezier mee

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:48

ooo grapje

haha oja nog een tip vergeten: als je ruzie met je groom wilt dan moet je een heleboel baby-olie in staart en manen gooien heb ik dus gedaan

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:51

Justarman schreef:
ooo grapje

haha oja nog een tip vergeten: als je ruzie met je groom wilt dan moet je een heleboel baby-olie in staart en manen gooien heb ik dus gedaan

En dat heb ik geweten
wat een smeerboel

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:52

En ik ook, ik mag me nu nooit meer met de staart van mijn bloedeigen paard bemoeien Hahaha

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:53

Justarman schreef:
En ik ook, ik mag me nu nooit meer met de staart van mijn bloedeigen paard bemoeien Hahaha

En terecht

En nu weer on-topic

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:54

oke nou groom maak jij dan ook maar even een waslijst met wat je met mijn lievie doet voor dat we op concours gaan heb je wat te doen

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:03

Ff snel dan, want ik moet nog heel veel leren omdat ik morgen met jou mee ga op concour .
At first gaat meneer onder de douche [tenzij het heel koud is natuurlijk]
Vervolgens heel goed gepoets, ook met schapenwol enz. alles netjes bij knippen [staart, sokjes, baard, stukje achter zn oren] dan invlechten [maar dat doet marlou meestal zelf] en dan de staart helemaal haartje voor haartje uitpluizen daarna nog even met een gewone borstel naborstelen, en dan 3 vlechten die vervolgens weer in 1 vlecht beetje EquiShine erover, oprollen en in een bandage. Hoofdje helemaal schoonmaken, vlak voor wedstrijd nog wat nivea op de neus en rond de ogen voor de uitstraling.
Dat was even heel snel

*en nu ga k mn ak boek weer zoekeN *

[edit] Oja, en de hoeven invetten, even laten staan en dan nog even afvegen met een oude handdoek.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:33

Jaa ik hou heel veel van mijn groom hoor ook al mag ik me niet meer met mn eigen paard bemoeien, bahalve het invlechten Ben haar ontzettend dankbaar voor alles

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:49

@ justarman waarom heb je een groom? T is toch juist fijn om lekker met je paard om te tutten

velinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:53

Justarman schreef:
als de staart net is gewassen, GEEN anti klit erin doen inderdaad.. Dan is een staart heel mooi

Waarom mag er geen antiklit in?? Ik doe dit namelijk altijd als we op concour gaan. Ik was de staart eerst met shampoo en balsem en dan antiklit en vlechten. Onder het solarium ermee en wanneer de staart droog is en als we op concour zijn maak ik die los en met de kam er een heel klein beetje door en die is dan supermooi en vol.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 20:57

je kunt beter eerst vlechten en dan anti-klit als je er anti-klit in doet, want anders zakt de vlecht makkelijker uit en dan heb je niet zulke mooie golfjes.. je golfjes worden veel fijner als je er geen anti klit in doet, dat doet mijn groom pas als ik erop ga..

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 20:58

Perla schreef:
@ justarman waarom heb je een groom? T is toch juist fijn om lekker met je paard om te tutten

Omdat ik soms 2 paarden op een concours uitbreng en ik heb geen tijd om met allebei te tutten en heb ervoor gekozen om mijn eigen paard te groom kado te doen hahahaha

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:00

haha

NoTrouble

Re: grooming-tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:50

NOg iemand een tip..?!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:57

speciaal voor de tinkermensen, aangezien ik net gelezen heb, dat aan tinkers niet zoveel gefreubeld moet worden Clown

mijn voorbereiding met tink:
dag ervoor goed wassen,
1. de sokken ( kan ook met witte benen) in emmer doen, en dan met borstel of handen de hele sok (of been) schoonmaken
2. eerst hele paard nat maken met water, als je paard vies is, dan met normale paardenshampoo wassen, ( als je je paard nog extra wil laten glimmen wat creme spoeling)
3. de staart, voordat hij nat word gemaakt eerst helemaal uitgeplozen en gekamt, daarna bij een witte staart biotex of paarse shampoo, bij bruine staart bijv. cm of creme spoeling.
4. in de manen ook paardenshampoo of creme spoeling als je de manen los doet, als je ze na de wasbeurt weer in gaat vlechte GEEN creme spoeling.
5.paard helemaal ont-soppen om irritatie tegentegaan,
6. wij hebben dan de luxe van solarium, anders wollen deken op, en droog stappen
als mijn paard uit solarium komt, dan ga ik alsnog met hem stappen want dan gaat ie minder gauw rollen.
6. ik doe hem geen deken op ofzo, met warm weer is het daar veeels te warm voor!

het zadel ( ik heb kunstof dus hoeft alleen maar hoge drukspuit erop en hijs schoon)
bij een leren zadel, eerst schoonmaken met wat water, daarna invetten of olien,
hetzelfde met hoofdstel, maar alleen aan de buitenkant! anders zit alles op je paard.
ik zou zelf geen zwarte leer vet gebruiken, want dan word je hele rij-broek zwart!
als laatste nog het witte dekje controleren of die nog echt wit is, anders in de wasmachine of laten weken in sopje met bijv. vanish

de volgende ochtend:
1. goede ros beurt voor de huid
2. daarna met de harde borstel al het vuil weghalen
3. dan de zachte borstel voor het glimmen ( of je maakt hem schoon met wat baby doekjes)
4. je paard helemaal toiletteren, dus kond+ogen+neus schoon
5. de anti-klit spray erbij pakken en de staart+sokken helemaal insprayen, (als je ook de voorpluk wil laten glimmen, wat anti-klit spray op je hand of borstel)
6. als anit-klit spray is opgedroogd, of nog beetje nat is, de staart+manen+sokken helemaal uitpluizen ( door de wasbeurt van gisteren is het makkelijker) (als je manen nog mooi en strak ingevlochten zitten, niet eruit halen)
7. het hoofd met een zachte borstel helemaal poetsen, je kan ook evt. een schaapwolletje gebruiken om helemaal te laten glimmen, ( je kan ook wat baby-doekejs of iets anders wat gaat laten glimmen op spons doen en dan voorzichtig op hoofd, niet in de buurt v/d ogen!) je kan ook op de neus nog wta uierzalf doen zodat het lekker zacht word.

dit zijn mijn voorbereidingen voor de wedstrijd, dus durf niet meer te zeggen dat aan tinkers niet zoveel gedaan moet worden!

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 19:48

Zooo hee dat is een waslijst..! Bloos!
ik heb geen tinker, maar ik weet wel dat als ik er ooit nog 1 krijg, dat ik dit topic kan gebruiken.. Haha!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:57

zo nu ff wat ik allemaal doe voor een wedstrijd...

ik scheer z'n sokken, kroonwanden, 3e oortje, staart (iemand tips hoe ver/breed etc??)

daarna was ik hem helemaal, ff in het solarium of als het lekker weer is gewoon in de stapmolen, maar daarna moet ik wel ze voeten opnieuw wassen.
dan de volgende dag manen natspuiten en een borstel nat maken en naast je leggen, manentrekkammetje pakken en rechte stroken maken hoe dik je de vlechtjes wilt, dan alles nog een keer nat maken en de plukjes vlechten zo strak je kan.
dan naald & draad pakken, en dotjes maken.
daarna scheer ik de staart nog eens bij, doe er een flinke spuit antiklit in en borstel hem helemaal uit.
de hoeven olie ik goed en kalkoengaten maak ik alvast schoon,
zadel en hoofdstel maak ik eerst schoon met een plantenspuit met water, daarna met zadelzeep, dan doe ik er zadelvet overheen en als dat opgedroogt is nog leathershine. daarna opwrijven met een panty
m'n laarzen doe ik door schoensmeer in de fik te steken en het gesmolten schoensmeer met een nat watje op m'n laarzen smeren, daarna met een zachte doek uitwrijven, in laten drogen en daarna opwrijven met een panty. voor de rest... gewoon heel goed je paard poetsen en je voorpluk mooi invlechten... enneeeee... dat was het!

Emeraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:33

Nog een tip voor last minute mooie laarzen er zijn van die handige 'blink'sponsjes te verkrijgen waarmee je over je laarzen kan gaan voor dat tikkeltje extra glans. Helpt ook voor neusriem etc.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:39

Ahum,, hier dan mijn lijst.
Ik maak altijd mijn eigen shet wedstrijd klaar en een fries van stal.
Ik ben zelf voor de "natuurlijke" manier en dus niet met allemaal anti-klit/glansmiddeltjes.

De shet
1. Dag van tevoren goed wassen met harry horses shampoo. De sokken kan je goed wassen met babyshampoo van zwitsal.
2. Als de staart droog is je handen insmeren met amandelolie en dan de staart grondig uitpluizen.
3. Bij lange manen de zelfde behandeling als de staart geven.
4. De huid rond de ogen, neus en mondhoeken kan je in smeren met amandelolie, dit geeft een nog beter effect dan vaseline of niveazalf.
5. De uitstekende haren bij het oor wegknippen. Laat VOORAL de haren in de oren zitten, dit houd vuil en water tegen!
6. Eventueel staart en sokjes bijknippen.
7. Laat de neus en oogharen vooral zitten, paarden hebben ze niets voor niets!!!
8. Goed rossen en daarna met de harde borstel de losse haren en vuil weg borstellen. Daarna met de zachte borstel en met de goedkoopste babydoekjes haal je het laatset vuil weg. Met een hand "echte" schapenwol laat je de vacht goed glimmen, want op het wol zit HEEl VEEL schapenvet, en dit heeft een nog beter effect dan een schapenwollen handschoen.
9. De hoeven kan je met een zachte vijl bijwerken en vooral NIET vetten. Neem liever een half doorgesneden ui en wrijf daarmee over de hoeven.
10. omdat de meeste shetlanders lange manen hebben, kan je een mooie hengstevlecht maken.

De fries
1. Dag van tevoren goed wassen met harry horses shampoo. De sokken kan je goed wassen met babyshampoo van zwitsal.
2. Als de staart droog is je handen insmeren met amandelolie en dan de staart grondig uitpluizen.
3. Bij lange manen de zelfde behandeling als de staart geven. Omdat niet alle friesen volle manen hebben, kan je beter geen borstel gebruiken.
4. De huid rond de ogen, neus en mondhoeken kan je in smeren met amandelolie, dit geeft een nog beter effect dan vaseline of niveazalf.
5. De uitstekende haren bij het oor wegknippen. Laat VOORAL de haren in de oren zitten, dit houd vuil en water tegen!
6. Eventueel staart en sokken bijknippen (pas bij friesen goed op dat ze geen mok krijgen, betadineshampoo helpt erg goed bij mok!).
7. Laat de neus en oogharen vooral zitten, paarden hebben ze niets voor niets!!!
8. Goed rossen en daarna met de harde borstel de losse haren en vuil weg borstellen. Daarna met de zachte borstel en met de goedkoopste babydoekjes haal je het laatset vuil weg. Met een hand "echte" schapenwol laat je de vacht goed glimmen, want op het wol zit HEEl VEEL schapenvet, en dit heeft een nog beter effect dan een schapenwollen handschoen.
9. De hoeven kan je met een zachte vijl bijwerken en vooral NIET vetten. Neem liever een half doorgesneden ui en wrijf daarmee over de hoeven.
10. Bij een fries staat een hengstevlecht erg mooi. Meestal staan knotjes niet zo waanzinnig omdat een fries een lange nek heeft waardoor het erg "kaal" lijkt.

Je tuig moet je gewoon goed invetten of olieen.
Je laarzen kan je behandelen met schoenpoets.
Wrijf ze daarna het liefst uit met een oude panty.
Je zadel moet je ook gewoon goed invetten of olieen, maar bewerk niet het zitvlak, anders is je rijbroek later vies.
Je cap kan je schoonmaken met een vochtige washand en daarna kan je hem lichtelijk bewerken met zwarte schoenpoets.
Als je je shabrak niet kan wassen kan je de haren ook afhalen met een roskam gevolgd door de harde borstel.
Peesbeschermers of strijklappen kan je schoonmaken met een natte spons of harde borstel, daarna kan je het plastic inspuiten met haarlak om het een mooie glans te geven.

Voor meer tips PB je me maar!!
Groetjes Lili.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 09:56

Wat een waslijst lili..! Bloos! bedankt voor de tips..! Lachen

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:00

wat doen jullie als je paard bijv. een bles heeft of een andere aftekening op zijn hoofd. wassen jullie dit ook gewoon, zo ja hoe? met een spons?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:22

Jep, met een spons. Ja