Dit lijkt me zat voor zo'n jong dier. Ik zou nu echt nog niet op haar gaan rijden, hoe sommige mensen dat toch in hun hoofd halen rijden en longeren bij een 1,5/2 jarige
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Citaat:Tjeutje zeg en dat zeg ik WAAR precies?????
:Citaat:Vraag eens aan jouw hoefsmid over wat hem opvalt (bij beslagen paarden) die regelmatig in een stapmolen lopen. Toegegeven, niet elk paard heeft er last van. Mijn hoefsmid herkent een achterijzer van een paard wat regelmatig in de stapmolen moet lopen, da's toch een erge belasting voor een paard als je kijkt naar de slijtage van zo'n ijzer!

zoniet zou ik eens komen kijken daar.. erg gezellig en we wisselen ervaringen uit enzo
kitag1rl schreef:kitag1rl schreef:is er al gezegd dat er een appart Jaarlingen topic is in de huiskamer?zoniet zou ik eens komen kijken daar.. erg gezellig en we wisselen ervaringen uit enzo
tsong sluipreclame!! heeft hier toch niets mee te maken!
rakkertje13 schreef:Maarja ik hoef niet zo 3,5 jarige nikskunnende idioot.
Citaat:tsong sluipreclame!! heeft hier toch niets mee te maken!
renatevb schreef:is het niet de bedoeling dat je op 2 jaar al met het zadel en zo start? mijn veulen ik hoorde dus dat je daar al best mee kan beginnen op 2 jaar, zodat ze goed kunnen wennen.
Xox schreef:Ah ja. Dat is heel gezond. Mijn paard is 1.63m en ik weeg 85 kilo. Lijkt mne zeer gezond.
En dat op de cirkel lopen is minder belastent als slidingd stops voor een wijdehek en andere gallopeer en bok partijen in een winterse wei. die nat en glad zijn
T@nj@ schreef:Xox schreef:Ah ja. Dat is heel gezond. Mijn paard is 1.63m en ik weeg 85 kilo. Lijkt mne zeer gezond.
En dat op de cirkel lopen is minder belastent als slidingd stops voor een wijdehek en andere gallopeer en bok partijen in een winterse wei. die nat en glad zijn
Ow, dat is niet goed? Vertel? Want nu moet ik mijn paarden allemaal naar binnen gaan halen als ik dit zo lees, ophokken die handel dus! Nou nee hoor, lekker buiten blijven met zijn allen en hopen dat we deze winter de -20 nog een keer halen, goed voor mijn jaarling die als veulie ook met -20 buiten stond, had ik zeker ook beter kunnen ophokken he![]()
Maar ik had een stuk terug nog een vraag gesteld, handig overheen gelezen zeker? Ik ben nog steeds erg benieuwd, aan de hand van het tekeningetje van de groeiplaten, wat er nou zo goed aan is om een jong ding te laten werken, want ja, werken is het op een cirkel, of hij nou stapt, draaft of een sprintje trekt, maakt geen hol uit, die cirkel, daar gaat het mij om. Klopt het tekeningetje niet volgens jouw? Vertel! Ik wil zooooo graag leren![]()
Wil je echt wat met je jonge dier gaan doen, wees dan zo groot om kilometers te gaan lopen, rechte lijnen graag en jij ernaast (maar daar zou ik met een jaarling/twenter ook nog niet mee beginnen, daar beginnen we pas met 3 jaar voorzichtig mee)
Faniek schreef:Rare stal ga jij dan heen Whisperke... Alle stallen waarmee ik contact mee heb gehad om Nikita later te beleren worden ze niet voor 3 beleerd sommige zelfs niet voor 4 jaar.
Denk dus dat niet die niet professioneel is, maar ach iedereen moet zelf weten wat die met zijn paard doet. Ik wil zowel dat ik plezier heb en mijn paard niet alleen ik.

Xox schreef:
Ik denk dat het voor een niet uigegroeid paard. Want dat is een 2,5 jarige. Heb ik ook nergens ontkend. Niet goed is om met een gewicht van 85 kilo op haar rug te gaan zitten.
Mee eens, al was het nog veel minder zou ik dat niet eens doen, 2.5 is in mijn ogen nog een peuter en die laat ik graag peuter zijn.
Dat plaatje over het groeien heb ik ook niks op aan te merken. Maar het zegt niet dat het slecht is om het paard enkele malen per weerk even aan de longe te doen. En dat is geen werken. Werken is bijgezet. verder heb ik een goede bodem. Dus het is absoluut niet zwaar.
Daar hebben wij dan een totaal andere mening over, mijn paarden werken wel (die op de juiste leeftijd zijn dus) en bijzetten, daar doe ik dus niet aan, in jouw ogen zouden mijn paarden dus niet werken want ik zet ze niet bij. Bijzetten is in mijn ogen iets wat zo onnatuurlijk is als het maar zijn kan (note: ik ben ook geen dressuurruiter meer, ben ik jaren geleden mee gestopt, alleen de basis hou ik erin en dat toch echt zonder bijzet rommel, mijn paarden moeten op eigen benen kunnen lopen)
Ik had het er vanavond nog even met mijn DA erover, Die moest lachen. En zegt ook. Als je ze zwaar aan de bak zet. bijgezet, nu al gaat rijden enz.
Dan kan het slecht zijn.
Die zin zegt dan genoeg over jouw VA, dat hij zegt dat het slecht kán zijn.......niks kan, het IS slecht! Maar dat beetje wat wij doen is echt geen probleem. dan heb ik het over paarden rond de 2,5 jaar. Laat dat duidelijk zijn. Veel paarden lopen om medische redenen aan de longe. Dat zou dan betekenen dat die aallemaal slecht zijn op oudere leeftijd. Dat is echt onzin.
Tja, het is maar wat je verstaat onder aan de longe lopen, als er bij mij 1 wegens medische redenen aan de longe moet gaat die echt aan de dubbele lijnen en dan zoveel mogelijk rechtuit, dan heb ik het dus over een jong ding he, geen doorgewinterd paard.
Enne over dat racen in de wei. Ze staat de gehle dag buiten. Alleen s'nachts in een buitenstal daar we aan een drukke weg wonen en je niet weet wat er voorbij komt.
Verder vindt ik het hel belangrijk dat een jong paard al wat kent. Als veulen kennen ze bij ons: op de trailer, voetjes geven,vast staan, scheren, meelopen enz, Daar heb je later zo veel profijt van,.
Nou sorry hoor maar een veulen wat scheren gewend is.....nee, het is duidelijk dat jij van een behoorlijk ander slag bent dan vele andere mensen op Bokt en in dit topic, moet je zelf weten hoor, jouw keuze maar ik zie dan geen heil meer in deze discussie, wij staan lijnrecht tegenover elkaar begrijp ik, ik krijg hier gewoon kippenvel van.
Ik ken ook veel jonge paarden die met 3 jaar van de klei komen. Dan is het een mep hier een schop hier daar die paarden niks kennen en het dan gevaarlijk worden. Die paarden snappen er niks van. En allemaal stress. Dat is in mijn ogen niet eerlijk voor een paard.
Een mep hier en een mep daar? Door wie? Mept het paard zelf of krijgt het paard een mep hier en een mep daar van de eigenaar? Ook weer een zeer verkeerde manier dan imo, dat kan ook heel anders......
T@nj@ schreef:Xox schreef:
Ik denk dat het voor een niet uigegroeid paard. Want dat is een 2,5 jarige. Heb ik ook nergens ontkend. Niet goed is om met een gewicht van 85 kilo op haar rug te gaan zitten.
Mee eens, al was het nog veel minder zou ik dat niet eens doen, 2.5 is in mijn ogen nog een peuter en die laat ik graag peuter zijn.
Dat plaatje over het groeien heb ik ook niks op aan te merken. Maar het zegt niet dat het slecht is om het paard enkele malen per weerk even aan de longe te doen. En dat is geen werken. Werken is bijgezet. verder heb ik een goede bodem. Dus het is absoluut niet zwaar.
Daar hebben wij dan een totaal andere mening over, mijn paarden werken wel (die op de juiste leeftijd zijn dus) en bijzetten, daar doe ik dus niet aan, in jouw ogen zouden mijn paarden dus niet werken want ik zet ze niet bij. Bijzetten is in mijn ogen iets wat zo onnatuurlijk is als het maar zijn kan (note: ik ben ook geen dressuurruiter meer, ben ik jaren geleden mee gestopt, alleen de basis hou ik erin en dat toch echt zonder bijzet rommel, mijn paarden moeten op eigen benen kunnen lopen)
Ik had het er vanavond nog even met mijn DA erover, Die moest lachen. En zegt ook. Als je ze zwaar aan de bak zet. bijgezet, nu al gaat rijden enz.
Dan kan het slecht zijn.
Die zin zegt dan genoeg over jouw VA, dat hij zegt dat het slecht kán zijn.......niks kan, het IS slecht! Maar dat beetje wat wij doen is echt geen probleem. dan heb ik het over paarden rond de 2,5 jaar. Laat dat duidelijk zijn. Veel paarden lopen om medische redenen aan de longe. Dat zou dan betekenen dat die aallemaal slecht zijn op oudere leeftijd. Dat is echt onzin.
Tja, het is maar wat je verstaat onder aan de longe lopen, als er bij mij 1 wegens medische redenen aan de longe moet gaat die echt aan de dubbele lijnen en dan zoveel mogelijk rechtuit, dan heb ik het dus over een jong ding he, geen doorgewinterd paard.
Enne over dat racen in de wei. Ze staat de gehle dag buiten. Alleen s'nachts in een buitenstal daar we aan een drukke weg wonen en je niet weet wat er voorbij komt.
Verder vindt ik het hel belangrijk dat een jong paard al wat kent. Als veulen kennen ze bij ons: op de trailer, voetjes geven,vast staan, scheren, meelopen enz, Daar heb je later zo veel profijt van,.
Nou sorry hoor maar een veulen wat scheren gewend is.....nee, het is duidelijk dat jij van een behoorlijk ander slag bent dan vele andere mensen op Bokt en in dit topic, moet je zelf weten hoor, jouw keuze maar ik zie dan geen heil meer in deze discussie, wij staan lijnrecht tegenover elkaar begrijp ik, ik krijg hier gewoon kippenvel van.
Ik ken ook veel jonge paarden die met 3 jaar van de klei komen. Dan is het een mep hier een schop hier daar die paarden niks kennen en het dan gevaarlijk worden. Die paarden snappen er niks van. En allemaal stress. Dat is in mijn ogen niet eerlijk voor een paard.
Een mep hier en een mep daar? Door wie? Mept het paard zelf of krijgt het paard een mep hier en een mep daar van de eigenaar? Ook weer een zeer verkeerde manier dan imo, dat kan ook heel anders......
En dan nog iets. Ik denk dat het voor een jong paard heel wat makkelijker is aan de longe te lopen dan aan de lange lijnen. Ik gebruik die pas bij een ouder verder getraind paard die correct aan de longe loopt.