waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aminah

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:56

bij ons op de manege rij ik altijd zonder cap.. ookal kan het paard waar ik altijd op rij flink bokken.
in het begin had ik hem wel op op haar.. maar de bokken zijn best goed uit te zitten.

op mijn verzorgpaard rij ik wel altijd met cap, dit omdat ze ondanks dat ik haar 99% vertrouw met rijden nog wel eens onvoorspelbaar kan zijn en aangezien er nog niet echt een super stuur opzit als ze er vandoor gaat.
verder is het ook de afspraak met de eigenaar, mogen er op rijden maar wel met cap.. ookal ben ik meerderjarig.

buiten en met springen heb ik trouwens ook altijd een cap op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:07

Waratje schreef:
runningkawa schreef:
Dus je rug of nek breken vind jij niet gevaarlijk?

idd, appels en peren
met het een zit je in de rolstoel, met het ander ook

Als je je rug of nek breekt zit je waarschijnlijk in een rolstoel, ja. Als je hersens van de vloer moeten worden opgeveegd is de kans groot dat je lijf op een bed ligt met allerlei machines eraan en dat je uiterst beperkt bent in het kunnen uiten van je gedachten, zo je die dan nog hebt. Vindt ik toch een verschil.

Natuurlijk moet je voor jezelf een afweging maken van wat voor risico's je loopt (of denkt te lopen) en wat je zou kunnen doen om die risico's zoveel mogelijk te beperken.
Ik vind persoonlijk dat je het risico op hersenbeschadiging relatief gemakkelijk drastisch kunt verkleinen door het dragen van een cap. Als je een goede uitzoekt merk je nauwelijks dat je hem op hebt en mocht het per ongeluk toch eens gebeuren dat je met paard en al onderuitschuift en met je hoofd op de weg komt, voorkomt het de nodige schade.
Om een nek of rug te beschermen tegen breken lever je soepelheid in je beweging in, wat op zichzelf het risico kan vergroten van ongelukken. Dat is dus een aparte afweging. Net zo goed als dat het een aparte afweging is of je veiligheidsbeugels, veiligheidsschoenen, bodyprotector, etc. gebruikt. Elke maatregel kun je per stuk bezien in wat je inlevert en wat het je oplevert (kan opleveren).
Maar als je alle risico's op letsel door paardrijden wilt vermijden, kun je er natuurlijk voor kiezen om niet meer in de buurt van een paard te komen

De man van 6 miljoen had ook een gebroken rug, maar had ook slangetjes nodig om te blijven leven.

het is maar net hoe je valt hoor
dus nee die appes en peren, die vergelijk jij nog steeds

En natuurlijk moet je die afweging zelf maken
maar afwegingen zijn er nog al wat meer dan die cap, kijk maar eens naar het lijstje van shadow..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:19

Ik krijg stellig de indruk dat we niet bij de ander duidelijk krijgen wat we bedoelen. Laat maar.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:21

laat maar vanuit 2 kanten denk ik

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:13

Ik vind het een eigen risico, tenzij je zit met aansprakelijkheid. Wat ik wel weet is dat ik zelf áltijd een cap draag. Gewoon voor de veiligheid.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:09

WendyK schreef:
Ik denk altijd maar zo; als je niet de hersenen hebt om te bedenken dat een cap op je hoofd wel heel verstandig is, wat heeft het dan voor nut om dat te beschermen, niets te verliezen toch?

Ook al vind ik het eigen keuze, ik vind dit wel een geslaagde opmerking.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:08

En diegene die dat zeggen, moeten stalen neuzen aan gaan doen, want daar zit dat laatste restje van hen duidelijk

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:21

Ach, doen we toch gewoon een harnas aan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:22

Ja, dat is een goed idee

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:37

Citaat:
WendyK schreef:
Ik denk altijd maar zo; als je niet de hersenen hebt om te bedenken dat een cap op je hoofd wel heel verstandig is, wat heeft het dan voor nut om dat te beschermen, niets te verliezen toch?

heerlijke opmerking

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:41

beantsje schreef:
Jeetje, met buitenrijden heb je nogal wat risico's!
En wie mag bij jou de rotzooi opruimen als het toch fout gaat?

P.S. al eens meegemaakt dat een luchtballon besluit naast jouw paard te landen? Maak je wat mee! }>

ik weet niet of dit op mij gericht was maar als ik val dan is dat mijn eigen probleem ik wilde toch ook geen cap op? En ik heb dat paard ingereden toen hij hengst was(wel met cap ) en ik ken zijn kuren onderhand wel ik weet precies wanneer hij wat gaat doen dat voel en zie ik aan hem dus...nja iedereen zijn mening he

ps: er kunnen bij ons geen luchtballonnen landen of er staan teveel bomen of er staan huizen...

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:55

Ik vind het ook raar dat iedereen daar altijd zo op zeurt...
Iedereen weet zelf ook wel dat dat veiliger is dan zonder maar dat hoeft toch in topics niet 80 keer gemeldt te worden
Iedereen moet dat voor zich weten en al vind je het dom dat iemand geen cap op heeft, hou je mening in dit geval gewoon voor je...
Als zoiets laatste tijd vaak in topic gezegt wordt enz. mag je temmen Als ik het goed begrepen heb iig!

Ik rij zelf ook met cap, omdat ik nu achter in de wei rijdt...alleen geen mens te bekennen en ik voel me dan toch veiliger als ik een cap op heb...krijg je toch iets minder snel een te harde klap op het hoofd!

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:30

kijk marleendv_88 jij begrijpt het!!

ik vindt ook dat niet iemand weer iets mag zeggen op de foto's hier op bokt of wel of geen cap!

dat is het irritantste bij HAW,
dat kan ophouden of niet dan

elskebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:07

hey ilse
goeie toppic haha iedereen kan die keuze toch zelf maken wel of geen cap, en als je er een x hard afvalt zonder cap misschien ga je dan wel een cap dragen.

ik snap niet waarom er dan alleen over een cap wordt gezeurt en niet over kleding, schoeisel of andere bescherming......

groetjes elske

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:35

lindsey schreef:
Ik denk dat maar weinig mensen iemand kennen die daadwerkelijk hersenletsel heeft opgelopen door een paardrij ongeval.
Als je de mensen die zonder cap willen rijden zou verplichten om een dagje mee te lopen met zo iemand of ze zou verplichten de boeken van je moeder te lezen dan weet je beter waar je voor kiest.

Wil je dan nog zonder cap ja dan moet je het zelf maar weten.

Ik ken inderdaad niemand die hersenletsel heeft opgelopen na een paardrij ongeval, kende wel iemand die dusdanig van haar paard afgevallen is, hoofdletsel had en daarna is overleden. Een cap had haar leven gered. Verder ken ik wel de verhalen van mensen die hersenletsel opgelopen hebben, maar deze mensen ken ik dan niet persoonlijk. Dit is voor mij echter niet doorslaggevend voor het rijden met cap, ik reed al met cap voordat ik die verhalen kende. Om eerlijk te zeggen heb ik zelfs nog nooit zonder cap gereden (en ik rijd nu 24 jaar ). En waarom? Ten eerste veiligheid, ten tweede als voorbeeld voor diverse kinderen, ten derde, ik wil niet door mijn onachtzaamheid en laksigheid van de belastingcenten van een ander leven.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:49

elskebel schreef:
ik snap niet waarom er dan alleen over een cap wordt gezeurt en niet over kleding,
Wees maar gerust dat daar ook over gezeurd wordt hoor . 't Is elke keer wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:51

haha nog steeds aan de gan dat topic?

Heb van de week een nieuwe champignon gekocht, ben er apetrots op en hij STAAT? Doe hem zelfs nu ook al op in de rijbak en sta te popelen om hem te dragen bij mijn springlesje.

Voel me helemaal hip. Het cappenimperium is van start. Dus een ieder die nog geen moderne champignon op heeft is UIT!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:31

anne7 schreef:
Tegen mijn bijrijders heb ik gezegd dat ze tot hun 18de met cap moeten rijden, daarna zoeken ze het maar uit. (eigen verantwoording)

Ik vind het heel verstandig dat mensen met cap rijden, maar laat een ieder in zijn eigen waarde over deze keus

He Anne, heb je er al eens aan gedacht dat als er iemand van jouw paard stuitert, jij daarvoor aansprakelijk wordt gesteld? Ookal heeft de ruiter iets stoms gedaan, de eigenaar is verantwoordelijk voor de (letsel-)schade die het paard veroorzaakt.

Dat kan een dure worden...

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:36

Wat er al gezegd is, risicoanalyse .
Het vorige paard wat ik reed, vertrouwde ik voor 99,9% en daarbij reed ik na een tijdje ook zonder cap (in de bak, dressuren). Nu rij ik 2 jonge(re) paarden en daarbij heb ik wel altijd m'n cap op. Gewoon omdat ze nogal eens een rare sprong kunnen maken, ondanks dat ik intussen aardig wat kan uitzitten, voel ik me dan zekerder met een cap op.
Iedereen mag van mij dan ook lekker zelf weten wat ze doen! Paardrijden is nou eenmaal geen risicovrije sport, met een cap kan je het veiliger maken, maar veilig wordt het nooit. Een bodyprotector is minstens net zo belangrijk eigenlijk. Maar daar zijn de meesten hier minder mee ´opgegroeid´ en wordt dus minder belangrijk gevonden.

Moet zeggen dat ik, sinds ik een nieuwe cap heb, het een stuk minder erg vind om met cap te rijden. Die nieuwe caps zitten nl wel erg lekker.

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:41

Ik vind een cap heel belangrijk, soms ben ik wel zo stom om er geen te dragen. En dat is bij dressuur, thuis. Maar eigenlijk is dat maar 1 op de 25 keer.
Voor een kind, die nog niet goed genoeg kan zitten (bv te korte beentjes om een bokpartij uit te zitten) vind ik een cap echt verplicht. Ik vind het van de bokkers die over een cap een opmerking maken, heel wijs en verstandig. En ik vind het echt overdreven om dat gezeur te noemen. Ze willen voorkomen dat je straks met je zware hersenletsel in een rolstoel terechtkomt, al kwijlend. Ook een paard die je vertrouwt kan schrikken, het blijven dieren. Tuurlijk krijg je een band, maar je kunt ze nooit volledig vertrouwen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:40

Weten jullie wel dat als je zonder cap rijdt en er gebeurt wat, dat je verzekering de kosten niet meer dekt? Je doet nl een riscovolle sport en daar moet je je naar kleden, doe je dat niet en maak je brokken, dus hoofdletsel, dan is het eigen verantwoording.

Evenzo dat gepaste motorkleding bij de wet verplicht is. Ga je in de sportbroekie op de motor zitten, krijg je een verbaal. Kan je boos over worden, maar weet je wel dat je je benen kwijt raakt als je valt? Al je vel er afschuurt?

Ik kan me voorstellen dat de verzekering niet zit te wachten op een lange ziekenhuisverpleging omdat iemand zijn cap niet op wilde omdat het zo stom staat!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:45

Russel, je krijgt geen bekeruring als je met een t-shirt en korte broek op de motor zit.
Alleen de helm is verplicht
Je krijgt ook gewoon je ziektekosten betaald

Ook met paardrijden zonder cap, het is namelijk niet verplicht in de wet.

En als jij met je brommer zonder helm een ongeluk krijgt, als is het bij wet verplicht, word jij gewoon behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:05

Wel als je geen lange broek aan hebt. Van die t-shirt weet ik niet.

Is me verteld van wel, van die ziektekosten verzekering. Een kennis van mij lest op een manege en Moet van zijn verzekering een cap dragen anders is hij niet gedekt.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:16

Ik doe ook altijd een cap op, omdat ik het gewoon veiliger vind. Bij ons in de krant stond eerst iets over een vrouw die reed buiten met haar paard zonder cap. En dat paard schrok ergens van en die vrouw viel ervan af zo met dr hoofd op een stoeprand. Dood. Had ze nog een cap opgehad had ze nog geleefd.
zo vervelend vind ik een cap niet. Alleen met uitstappen soms, dan heb je t warm en dan met zo'n ding op je kop Maar dan hou ik m toch maar op.
X

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:13

Er zijn inderdaad wel verzekeringen die het in hun polis hebben, zou het dus toch even navragen bij je ziektekosten verzekering. Wat mij betrefd zou het zo verplicht mogen worden bij alle verzekeringen.

Ik ben wel iemand die zelf heeft mogen meemaken om met hersenletsel in het ziekenhuis te liggen na een val van een paard. Ik had mijn cap wel op (wel een oud model, met extra stormband) Had ik niets op gehad, dan was ik nu dood geweest.

Ik heb mijn cap altijd op. Mijn bijrijdster is ook verplicht hem op te hebben op mijn paard. Omdat ik dat wil en het mijn paard is.

Verder moeten mensen het zelf maar weten. Bij kinderen zeg ik er wel wat van bij ons op stal. Helemaal als ik weet dat ze hem van hun ouders op moeten hebben. Ik moet ze tenslotte oprapen als ze vallen en ik ben erbij ben.

Aan de ene kant snap ik dat het je eigen keus is, aan de andere kant snap ik niet hoe zo veel mensen, er zo op tegen zijn hem op te zetten. Het is toch een kleine moeite, je bent er zo aan gewend. Helemaal met de lichte cappen van tegenwoordig.

Toch zal ik er hier op bokt niet snel iets van zeggen. Dat is jullie eigen keus.