Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Waratje schreef:runningkawa schreef:Dus je rug of nek breken vind jij niet gevaarlijk?
idd, appels en peren
met het een zit je in de rolstoel, met het ander ook
Als je je rug of nek breekt zit je waarschijnlijk in een rolstoel, ja. Als je hersens van de vloer moeten worden opgeveegd is de kans groot dat je lijf op een bed ligt met allerlei machines eraan en dat je uiterst beperkt bent in het kunnen uiten van je gedachten, zo je die dan nog hebt. Vindt ik toch een verschil.
Natuurlijk moet je voor jezelf een afweging maken van wat voor risico's je loopt (of denkt te lopen) en wat je zou kunnen doen om die risico's zoveel mogelijk te beperken.
Ik vind persoonlijk dat je het risico op hersenbeschadiging relatief gemakkelijk drastisch kunt verkleinen door het dragen van een cap. Als je een goede uitzoekt merk je nauwelijks dat je hem op hebt en mocht het per ongeluk toch eens gebeuren dat je met paard en al onderuitschuift en met je hoofd op de weg komt, voorkomt het de nodige schade.
Om een nek of rug te beschermen tegen breken lever je soepelheid in je beweging in, wat op zichzelf het risico kan vergroten van ongelukken. Dat is dus een aparte afweging. Net zo goed als dat het een aparte afweging is of je veiligheidsbeugels, veiligheidsschoenen, bodyprotector, etc. gebruikt. Elke maatregel kun je per stuk bezien in wat je inlevert en wat het je oplevert (kan opleveren).
Maar als je alle risico's op letsel door paardrijden wilt vermijden, kun je er natuurlijk voor kiezen om niet meer in de buurt van een paard te komen

WendyK schreef:Ik denk altijd maar zo; als je niet de hersenen hebt om te bedenken dat een cap op je hoofd wel heel verstandig is, wat heeft het dan voor nut om dat te beschermen, niets te verliezen toch?
Citaat:WendyK schreef:
Ik denk altijd maar zo; als je niet de hersenen hebt om te bedenken dat een cap op je hoofd wel heel verstandig is, wat heeft het dan voor nut om dat te beschermen, niets te verliezen toch?
beantsje schreef:Jeetje, met buitenrijden heb je nogal wat risico's!
En wie mag bij jou de rotzooi opruimen als het toch fout gaat?
P.S. al eens meegemaakt dat een luchtballon besluit naast jouw paard te landen? Maak je wat mee! }>
maar als ik val dan is dat mijn eigen probleem ik wilde toch ook geen cap op? En ik heb dat paard ingereden toen hij hengst was(wel met cap
) en ik ken zijn kuren onderhand wel ik weet precies wanneer hij wat gaat doen dat voel en zie ik aan hem dus...nja iedereen zijn mening he

Als ik het goed begrepen heb iig! 

iedereen kan die keuze toch zelf maken wel of geen cap, en als je er een x hard afvalt zonder cap misschien ga je dan wel een cap dragen.lindsey schreef:Ik denk dat maar weinig mensen iemand kennen die daadwerkelijk hersenletsel heeft opgelopen door een paardrij ongeval.
Als je de mensen die zonder cap willen rijden zou verplichten om een dagje mee te lopen met zo iemand of ze zou verplichten de boeken van je moeder te lezen dan weet je beter waar je voor kiest.
Wil je dan nog zonder cap ja dan moet je het zelf maar weten.
). En waarom? Ten eerste veiligheid, ten tweede als voorbeeld voor diverse kinderen, ten derde, ik wil niet door mijn onachtzaamheid en laksigheid van de belastingcenten van een ander leven. elskebel schreef:Wees maar gerust dat daar ook over gezeurd wordt hoorik snap niet waarom er dan alleen over een cap wordt gezeurt en niet over kleding,
. 't Is elke keer wat anders.
Doe hem zelfs nu ook al op in de rijbak en sta te popelen om hem te dragen bij mijn springlesje.anne7 schreef:Tegen mijn bijrijders heb ik gezegd dat ze tot hun 18de met cap moeten rijden, daarna zoeken ze het maar uit. (eigen verantwoording)
Ik vind het heel verstandig dat mensen met cap rijden, maar laat een ieder in zijn eigen waarde over deze keus
.