Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:20

Wel een erg onleesbare vraag, kun je ook gewoon Nederlands typen alsjeblieft?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:28

Tja na begin augustus heb ik geen mails meer van je ontvangen , heb de mailwisselingen vanaf beide mailadressen die ik van je ken nog even teruggezocht , en ik heb gewoonweg nooit wat erover gehoord na 8 augustus (ook geen stem ontvangen op de fotowedstrijd zelfs) dus dan kan ik er weinig mee...jammer.

Ik bedoelde niet dat jij naar een verkeerd adres zou kunnen hebben gemaild , maar dat je vanaf een andere afzender hebt gemaild wellicht , waardoor ik dat mailtje nu niet meer kan vinden ? Ik heb mails van je staan (ik bewaar ALLE boomloos-gerelateerde mails die binnenkomen altijd) vanaf ten minste 2 mailadressen / afzenders , wellicht heb je het laatste mailtje via weer een andere gestuurd ?

Als ik kijk naar deze foto (ingestuurd voor fotowedstrijd , dus iedereen kan hem toch al on-line zien , hoop dat je het niet erg vindt ) , dan lijkt het misschien alsof het zadel wat te ver naar voren ligt op de schouder. Afbeelding
Maar is niet helemaal goed te beoordelen zo vanuit deze hoek , daarvoor moet je van opzij kijken.

Misschien dat dat het euvel is , dat het zadel gewoon te ver naar voren lag met rijden ?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-11-05 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:36

en hij heeft een aardige speknek ook, als hij dan loopt volgens mij schuift dat vel gewoon heen en weer.
mijn BF schuift met rijden naar voren, waardoor na de rit de haren een beetje door de war liggen, maar hij krijgt geen drukplekken.
ik rijd dus wel intensief als ik rijd.
zo'n 2,5 uur en dan veel draf en galop

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 10:00

@babbettefreak Als ik een zadel koop wat voorn zadel dan ook en ik leg hem op mijn paard...
en hij lijkt te passen
en ik ga een maand of twee er mee rond rijden maar dan blijkt hij toch te klemmen oid.. dan zie je dat helaas niet als hij net 5 minutjes op je paard heeft gelegen..
Dat is de rede dat wij iemand met een ruggengraat ding laten komen en die maakt voor ons duidelijk oft het wel of niet past..

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:55

heeft dan ruggegraat ding wel zin met een boomloos zadel??

Tanja

Re: Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:35

@lorie, wat is dat voor ruggengraat ding? Iets om te passen of druk te meten o.i.d.?

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:44

dat leg je onder je westernzadel dan je zadel er op en dan kan je zien of het zadel gelijke druk heeft,,
@wyona eerder gelezen kan je zien dat ik geen boomlooszadel heb..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:56

Ah, dat is handig! Kan dat alleen bij een westernzadel of ook bij engels en boomloos?

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:57

ik weet niet of je deze dingen ook voor een engels zadel of een boomloos zadel kunt gebruiken.
Moet ik toch eens vragen!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:02

heb je daar een merknaam van oid, want ik ken verschillende systemen, maar die worden in NL nog niet toegepast voorzover ik weet.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:08

ik vroeg ook niet of je een boomloos zadel hebt vroeg alleen of zo'n ruggegraatding zin heeft om dat te gebruiken bij een boomloos zadel. aan je antwoord te zien weet je dat dus niet.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:10

als dat wel zo is is het misschien een optie voor mensen die een boomlooszadel willen maar niet zeker weten of het voor hun paardje geschikt is

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:12

Als het ding de drukpunten meet c.a. laat zien dan kun je het ook bij een boomloos zadel gebruiken, maar dan moet je wel weten wat "normaal' is bij een boomloos zadel. Anders trek je alleen maar de verkeerde konklusies.

Er zijn infrarood testen bekend van diverse merken zadels op 1 paard. Boomloos kwam daar niet zo best uit. Maar het is maar net de vraag of ze ook wel de juiste pad hebben toegepast. Ik vermoed van niet nl en dat ze de zadels direkt op de rug hebben getest.
Dan krijg je dus een scheve uitslag.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:23

je bedoelt dat stuk wat in de bit heeft gestaan?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:26

Ik heb de Bit niet dus ken ook dat stuk niet. Maar in Amerika worden er al langer infrarood metingen gedaan en daar ken ik ze van.
Overigens is zo'n infrarood meting sowieso discutabel, want als de ruiter niet 100% in balans rijdt of men teveel rechts of linksom rijdt ontstaat er ook een scheef beeld van de druk.

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:29

In Bit heeft wel eens zo'n meting gestaan maar dat ging over drukverdeling bij van die alfagels of schapenonderleggers, dat was ook infrarood

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:31

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:54

pmarena en canis, gaarne de discussie over al of niet ontvangen emails en en de afhandeling buiten dit topic houden. Als dit ttopic gaat ontaarden in een welles / nietes over het specifieke zadel van Canis, zet ik het op slot. Algemene bevindingen (van beide kanten) zijn uiteraard wel toegestaan.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:57

Is geen welles / nietes hoor , alleen even de situatie verduidelijken

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:41

hej hej

als echte barefoot rijder moet ik toch ook even reageren op dit verhaal.
ik heb helemaal in het begin een barefoot zadel getest het western nevada barefoot model (oude model)

Dit was mijn reactie toen:
het zadel zit heerlijk als een kussen.
het ziet er netjes uit ook en past goed op verschillende types paarden
mijn paardjes zijn van bouw en postuur zeer verschillend en het ligt er goed op. het rijdt ook erg fijn omdat het zo zacht maar tegelijkertijd stevig zit, en omdat je je paard beter aan voelt.
ik vind alleen wel dat ze de pads met een mooi indianen printje moeten maken of in een ander mooi kleurtje
verder zou een echte westernsingel ook wel mooier passen bij het geheel. maar het aansingelen hiermee is op zich niet vervelend.
de veertjes vind ik gaaf die horen erbij en tja die saddlestrings super gewoon daar houdt ik wel van. ook de gespriempjes om de beugels vind ik erg mooi met het zilveren knopje erop.
de fenders liggen idd wel wat naar achteren maar op zich niet heel vervelend. misschien als ik echt reining zou kunnen rijden dat het dan wel vervelend zit maar dat vond ik wel mee vallen.
ik was er zeer tevreden over en denk serieus na over een aanschaf van zo'n zadel.
de vouw die in de zit is was goed duidelijk na het rijden maar met het rijden zelf had ik er geen last van eigenlijk.
neej hoor toppie zadel. jammer dat de skirts zo lang zijn.

kort daarna heb ik er een aangeschaft en dit was mijn reactie daarna :

ik heb het zadel nu dus ook gekocht voor mijn appaloosa merrie present.
present heeft snel eiwit problemen dus doordat we daar rekening mee houden met voeren
veranderd haar postuur toch nog regelmatig mee al meerdere malen ben ik erachter
gekomen dat een zadel na een half jaar al niet meer paste.
dit vond ik erg jammer aangezien het erg fijne zadels waren.

ik werd ook een beetje wanhopig van wat kan ik nu nog doen straks past een nieuw zadel weer niet.
zodoende ben ik naar boomloos gaan kijken en bij barefoot terecht gekomen.
het zadel zat na een keer kort testen al heerlijk en ik wou het toen al graag hebben.
Ik heb nu dan pas geleden ook zo'n zadel aangeschaft en het zit echt werkelijk gewoon heerlijk.
ik maak er al lekkere buitenritten mee maar ook in de bak rijden gaat goed.

ik heb duidelijk verschil gemerkt aan mijn paard,
ze is veel actiever nu met rijden en veel voorwaartser en reageerd ook veel sneller als voorheen.
niet alleen omdat ik nu beter contact heb met haar want dat voel je ook heel goed,
maar ook omdat ze nu zelf meer bewegingsvrijheid heeft en een zadel wat gewoon goed ligt.
voor mij en Present is dit echt een zadel bij uitstek.

in de toekomst kan ik misschien wel een keer betere foto's geven maar voorlopig
heb ik alleen deze. je kan er ook prima mee springen en vrijheidsdressuur oefeningen doen.
toppie zadel, wanneer je goed aansingelt blijft het ook goed op de plek liggen
kortom het zit echt heerlijk en ik ben er nog steeds super blij mee.

toen besloot ik dat ik het model nevada niet mooi genoeg vond en ik viel helemaal voor de barefoot western rounded arizona en dit is mijn reactie op dat zadel:

Nadat ik de western barefoot nevada had gekocht en daar super tevreden mee rond reed, bleef toch de vraag naar een meer westerntype zadel waar ik ook mee op wedstrijden zou kunnen gaan, tuurlijk kan dit ook met de nevada maar die vond ik persoonlijk niet mooi genoeg voor een wedstrijd. En ja daar kwam de western arizona binnen. Ik was er meteen weg van en bestelde dus meteen de western arizona.

Qua uiterlijk: super mooi zadel.
De roundskirts zijn een perfecte pasvorm en laten bijv een showpad super mooi uitkomen.
De veertjes die ook aan dit zadel zitten zijn van betere kwaliteit leer en mooier afgewerkt.
De saddle strings zitten hier helaas alleen aan de voorkant van het zadel maar desalniettemin nog steeds super dat ze eraan zitten.
En er kan natuurlijk de gewone westernsingel aan wat het een nog meer westernmodel maakt.
Er zitten goede tie straps aan stevig nylon wat goed vast zit. de kleur daarvan kleurt goed bij het zadel.

Qua ligging:
Het zadel ligt heel erg goed op de rug van mijn paarden, het ligt gewoon meteen lekker en op de juiste plek.
Mijn singel is iets te lang waardoor het aansingelen niet zo makkelijk gaat en het wel eens wat wil schuiven maar bij voldoende aansingelen ligt het gewoon keurig netjes stil op de plek.

Qua rijden:
Ik vond de beugels aan dit zadel meer irriteren als bij het andere zadel dus ik heb mijn beugels van mijn andere westernzadel eraan gehangen en dat rijdt super, kleurden er toevallig ook goed bij.
Mijn paard reageerd nog steeds even goed op dit zadel als op het andere zadel, ze kan er prima uren mee lopen zonder rare plekken of wat dan ook te krijgen, en blijft even soepel bewegen, Waardoor ik wel durf te zeggen dat ook de gewichtsverdeling van de ruiter in dit zadel niet anders is als bij de nevada barefoot.

Kortom : Toppie zadel mooi uiterlijk en heerlijk om mee te rijden voor zowel ruiter als paard. Ik ben van mening dat je hiermee prima op een wedstrijd kan verschijnen en prima mee kan trainen.
Ik vind het een aanrader voor iedereen!

Afbeelding

Afbeelding
mijn merrie met nevada westernbarefoot.

mijn merrie heeft nog steeds geen drukplekken ook nooit gehad van de barefoot haar ruggegraat heeft alle vrijheid.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:55

Sugarmiss schreef:
heb je daar een merknaam van oid, want ik ken verschillende systemen, maar die worden in NL nog niet toegepast voorzover ik weet.

Nee helaas weet ik verder niet hoe het ding heet. Het heeft wel eens op het westrenforum gestaan..
wij hebben hem toen een keer via via via.. met iemand laten komen en ik had er opzich wel vertrouwen in. Ik hoop alleen dat er meer van die dingen komen want dat is wel iets wat idiaal is.
alhoewel ik denk dat infra rood mischien nog wel 3x zo goed is!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:43

Sugarmiss schreef:
Er zijn infrarood testen bekend van diverse merken zadels op 1 paard. Boomloos kwam daar niet zo best uit. Maar het is maar net de vraag of ze ook wel de juiste pad hebben toegepast. Ik vermoed van niet nl en dat ze de zadels direkt op de rug hebben getest.
Dan krijg je dus een scheve uitslag.

Toen ik voor comtrole terug kwam voor de rug van mijn paard bij de DA had ik net een testzadel. Dus die had ik natuurlijk meegenomen. Met mijn andere zadels. Hij wilde alle zadels zonder dekje op de rug zien liggen. Bij de andere (boomzadels) is dat natuurlijk logisch. Maar de barefoot wilde hij ook zo op de rug. Ik probeerde hem duidelijk te maken dat dat dekje gewoon onderdeel van het zadel was. Hij geloofde het niet echt en vond het zadel op de ruggengraad liggen (logisch)
Ik heb hem toch kunnen overtuigen dat dat dekje erbij moest, dus toen heeft hij met dekje gekeken. En toen vond hij hem wel goed liggen, beter nog als de boomzadels (ligt niet aan de boomzadels, maar dit paste beter bij mijn paard)

Ik denk dus dat je gelijk hebt en dat ze in die test geen pad gebrukt hebben.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:53

Ik rijd bijna sinds een jaar met een barefootzadel.
Mijn kiefferzadel lag niet goed meer.
Ik heb eerst van een kennisje 2 maanden lang haar zadel getest.
Het lag super.Ik reed er ook zo mee weg.
Op een gegeven moment heb ik mijn kieffer opgelegd en ... hij liep uit protest niet. Heb toen de barefoot opgedaan en geen probleem. Ik dressuur er gewoon mee en rijd er ook wedstrijden mee, zonder problemen.
Tot M mag de barefoot, ik zie wel als ik daar kom.
Ik vind het een heerlijk zadel. Om mee te dressuren en om mee buiten te rijden.

fabske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 07:38

de western versie mag gewoon altijd in de wedstrijd ring.
daar stellen ze ook wel eisen aan zadels maar niet dat het een zadel met boom is.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:48

babettefreak schreef:
kvind et wel raar dat et pas na een tijdje ni goed meer was, normaal merk je dat toch van in et begin??:s of stel ik nu een enorm achterlijke vraag??

Ik vind dat helemaal geen rare vraag. Dat is nl ook het geen dat ik zo gek vind. Ik merk ook dat bij andere mensen de plekken van het gewicht van de ruiter/dijen later kwamen. Een aantal (2) paarden kregen de plekken na het rijden van een afstandsrit/trektocht. Daarvoor hadden ze niets. De rest heeft de plekken in de loop van de tijd ontwikkeld. Maar allen na een langere periode.

Zelf rij ik vrij intensief, ik vraag zware oefeningen van mijn paard, ik rij bijna iedere dag en maak in het weekeinde bosritten van meer dan 2 uur. Vlak voor dat ik de plekken ontdekte ben ik op vakantie naar de Ardennen geweest. Daar hebben we ook heel wat uren gereden.
(Zo'n vakantie is trouwens een echte aanrader!!! Wel eerst goed trainen want het is vrij zwaar...)

Ik weet dat paarden soms ook van bouw kunnen veranderen. Daardoor kan het zijn dat een zadel na enkele maanden niet meer past. Dit is vooral het geval bij jonge paarden. Zij onwikkelen dan meer spieren. Ook kan dit bij oudere paarden ontstaan, doordat zij juist in spieropbouw minderen.

Toch is dit laatste niet het geval. Het zadel vormt zich prima naar het paard. Precies zo al het hoort te doen te doen. Geen knel punten of bobbels e.d. Ook geen verschuivingen voor of tijdens het rijden. (Naast mijn eigenzadel+paard heb ik ook twee anderen getest/bekeken.)

Momenteel denk ik toch dat er een verband is tussen de intensiteit waarmee gereden wordt.

Wie kan mij hier iets over vertellen?
Zijn er mensne die heel veel rijden met hen BF?
Wat zijn jullie ervaringen?

Doei doei,,

PS Ongevraagd foto's plaatsen is niet echt netjes...