Ik ben 1.78m lang..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:05

Citaat:
Nou aanraden......ik deel mijn eigen ervaring Ik ben ooit met een halinger begonnen en dat bevalt mij echt prima. Ben niet anders gewend en zoals ik eerder al zei; 'gewone' paarden spreken mij niet zo aan, dus zal ik die -uit mezelf- niet zo snel aanschaffen.

Precies ja!
Een (grote) fjord, haflinger, welsh cob of tinker zijn wat over het algemeen wat breder en kunnen makkelijk een volwassene dragen.
Dus daar gaat het niet om.
En om er nou vanuit te gaan dat je dikker wordt

Charret

Re: Ik ben 1.78m lang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:14

Het zal inderdaad niet op een paar kilo aankomen. [Hmm..aparte woordspeling ]

Ik ben zo ontzettend benieuwd naar de Tinkers. Weet iemand nog goede/ leuke sites over deze mooie paardjes. Haflingers e.d. zijn natuurlijk ook goed!

Maar inderdaad, iedereen deelt zijn/ haar ervaring. Dit is juist de reden waarom dit topic geopend is!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:43

Charret schreef:
Het zal inderdaad niet op een paar kilo aankomen. [Hmm..aparte woordspeling ]

Ik ben zo ontzettend benieuwd naar de Tinkers. Weet iemand nog goede/ leuke sites over deze mooie paardjes. Haflingers e.d. zijn natuurlijk ook goed!

Maar inderdaad, iedereen deelt zijn/ haar ervaring. Dit is juist de reden waarom dit topic geopend is!

Poeh...er zijn een kweetniethoeveel sites over de tinker, als je gaat zoeken met google, dan kom je er al een heleboel tegen

Tinkers zijn echt geweldige paarden, ik sta met mijn merrie op een tinkerfokkerij/pensionstal, en je kan (bijna) echt alles doen met die leuke paardjes . En ik kijk nu heel anders naar de "gewone" paarden, die zijn dan saai vergeleken met een veelzijdige tinker, qua karakter, qua kleur en qua lichaamsbouw, maar dat is idd mijn mening.

Als je echt een leuk recreatie paardje zoekt, dan zijn de koudbloedjes echt geweldig!

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:56

Er is een moment dat iedereen ineens niet meer zo maar alles kan eten wat ie wil eten, dat is toch bekend? En dan ben je wellicht niet direct dik, maar heb je wel een maatje meer. Als je dan kijkt naar het aanbevolen gewicht voor een pony, dan zit je er al zo snel boven hoef je helemaal niet dik voor te zijn met meer dan 1.70m, maar gewoon zeg maar niet mager. Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar ik vroeg het me zo af. Is het dan niet standaard dat een lang persoon een paard kiest? Ik als klein persoon heb vroeger bijna alleen maar pony's onder me gehad, en was beledigd, ik kon best ook op een groot paard rijden. Omdat ik dus vind dat je niet groot hoeft te zijn voor een paard. Maar omgekeerd kijk ik daar iets anders tegen aan eigenlijk.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:56

Dat hoor ik meer en meer! Won ik maar de lotterij. Dan schoot het sparen op

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:09

je heb ook grote maat haflinger rond de 1.50/55

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:28

sherwood schreef:
Er is een moment dat iedereen ineens niet meer zo maar alles kan eten wat ie wil eten, dat is toch bekend? En dan ben je wellicht niet direct dik, maar heb je wel een maatje meer. Als je dan kijkt naar het aanbevolen gewicht voor een pony, dan zit je er al zo snel boven

Mwah, ergens trek ik me dit toch persoonlijk aan. Het max. gewicht voor een haflinger was geloof ik 90 kilo, ookal zou ik ooit een maatje meer gaan krijgen (wat ik overigens niet van plan ben en wat er hopelijk de komende jaren niet van komt, lijkt me ook stug al lopende bij een dietiste ). Wanneer ik boven de 80 kilo zou gaan wegen, dan zou ik a. toch eens bij mezelf te rade gaan of het gezond is en b. een sterker paard kopen.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:22

Is het niet zo dat paarden zoals KWPN'ers vooral langere benen hebben, maar qua lijf niet echt veel groter zijn?
En dat daarom bv een tinker eigenlijk net zoveel kan dragen?
Of zeg ik nou iets heel stoms?
Waar hangt het vanaf, hoeveel een paard kan dragen op z'n rug?

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:26

dry schreef:
Is het niet zo dat paarden zoals KWPN'ers vooral langere benen hebben, maar qua lijf niet echt veel groter zijn?
En dat daarom bv een tinker eigenlijk net zoveel kan dragen?
Of zeg ik nou iets heel stoms?
Waar hangt het vanaf, hoeveel een paard kan dragen op z'n rug?

De lengte van de rug. Paarden met een korte rug zijn sterker dan paarden met een lange rug, dit is ook de reden dat friezen in verhouding tot hun stokmaat helemaal niet zo enorm sterk zijn, omdat ze een wat lange(re) rug hebben. En dit is óók de reden dat ik niet zo weg ben van die 'vermodernisering' van die sobere rassen; langere ruggen=minder sterk.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:03

Het ligt ook erg aan de benen. Arabieren, Tinkers, Friezen enz. hebben ontzettend sterke benen en hoeven. Dat telt ook flink mee. Op mijn vorige manege reden we alleen op Arabieren. Flinke D en E pony's, maar ik kon er met gemak op rijden. Ik ben echt een flinke meid maar ze leden er niks onder.

Ik trek het me niet persoonlijk aan. Ben wel wat gewend. Ik weet zelf ook dat ik me max heb bereikt. Ik ga er dan ook aan werken om lekker weer het normale postuur te hebben. Dus wat je zei over het dikker worden, natuurlijk. Bepaalde dingen kun je niet meer ongelimiteerd eten. Athans ik niet. :p

Wat Dry zei over de KWPNérs weet ik niet..

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:08

Citaat:
De lengte van de rug. Paarden met een korte rug zijn sterker dan paarden met een lange rug, dit is ook de reden dat friezen in verhouding tot hun stokmaat helemaal niet zo enorm sterk zijn, omdat ze een wat lange(re) rug hebben. En dit is óók de reden dat ik niet zo weg ben van die 'vermodernisering' van die sobere rassen; langere ruggen=minder sterk.

Maar Amulet wel en ik ben het er helemaal mee eens

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:11

En ikke dan?!

Amulet heeft al eens gelijk gehad

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:29

Ik denk dat jij ook absoluut gelijk hebt (mijn theorie komt overigens niet van mezelf, heb het ooit eens ergens gelezen en vond het erg logisch klinken Maar ja, in feite bedenkt men tegenwoordig bijna niets meer over paarden zelf, de meeste informatie is er immers al haha). Mààr ik denk óók dat wanneer een paard fatsoenlijk gereden wordt en normaal gebouwd is dat ELK paard (ongeacht het ras) sterke benen heeft. Kijk, van een shetje kun je niet verwachten dat hij/zij met 80 kilo rustig 6 keer in de week z'n/haar best doet, mààr in vergelijking met de hoogte hebben ze natuurlijk prima beentjes.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 22:50

[b]Amulet, bedoel je het rijden op een shetje met 80 kilo of het rijden voor een karretje met een gewicht van 80 kilo?

Ik zag ze op je profiel..of heb je het niet over deze shetjes? [

Natuurlijk is goede verzorging van belang voor je paard en dit zal ook [in]directe gevolgen hebben voor de benen. /b]

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 09:41

Het ligt eraan welke kant je op wilt. Als je wedstrijden wilt gaan rijden zou ik niet voor een fjord of haflinger kiezen aangezien je benen eronder uit komen. Verder voor recreatie zou dit een goede optie zijn. Ik zou voor een paard boven de 1.60m gaan!

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:30

Nou denkt iedereendat ik iemand hier dik vind dat is helemaal niet zo hoor. Ik denk alleen dat een persoon boven de 1.70m sneller wat zwaarder kan wegen dan een persoon van zeg maar 1.40m. Ik kan ondertussen echt niet alles eten wat ik wil, dan vliegen de kilo's er aan, en ik ben klein. Maar ik zou het echt voor mij zelf en mijn paard heel vervelend vinden als ik moest gaan lijnen om weer op mijn paard te kunnen rijden. Dat bedoel ik eigenlijk. En als je dan zo lang bent kan het imo heelgoed zijn dat je niet eens dik hoeft te zijn om al te zwaar te zijn, dat zou toch krom zijn om dan een pony te kiezen waar je zo'n risico bij loopt?
Ik ben niet zo heel erg goed in uitleggen, dus ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Ik vind niemand hier dik, kan ook niet want ik heb jullie nog nooit gezien.

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:03

sherwood schreef:
Nou denkt iedereendat ik iemand hier dik vind dat is helemaal niet zo hoor. Ik denk alleen dat een persoon boven de 1.70m sneller wat zwaarder kan wegen dan een persoon van zeg maar 1.40m. Ik kan ondertussen echt niet alles eten wat ik wil, dan vliegen de kilo's er aan, en ik ben klein. Maar ik zou het echt voor mij zelf en mijn paard heel vervelend vinden als ik moest gaan lijnen om weer op mijn paard te kunnen rijden. Dat bedoel ik eigenlijk. En als je dan zo lang bent kan het imo heelgoed zijn dat je niet eens dik hoeft te zijn om al te zwaar te zijn, dat zou toch krom zijn om dan een pony te kiezen waar je zo'n risico bij loopt?
Ik ben niet zo heel erg goed in uitleggen, dus ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Ik vind niemand hier dik, kan ook niet want ik heb jullie nog nooit gezien.

Haha nee oke, ik snàp je ook wel. En natuurlijk zal ik niet eeuwig 65 kilo blijven wegen (pppfff al is dat volgens mij dietiste wel de bedoeling, maar volgens mij weegt zij zelf amper 45 kilo ). Maar met 'gewone' grote paarden heb ik niet zoveel (vind ze mooi hoor, begrijp me niet verkeerd. Haflingers vind ik helemaal geweldig (het ouderwetse sterke type tenminste hahaha) en daarna vind ik Norikers en Shires heel erg tof. Alleen die lijken (let op LIJKEN, want eigenlijk kan ik er geen mening over hebben, want wij hebben er nog nooit een op stal gehad) mij -helemaal bij ons op stal, met onze hekken gericht op pony's - onhandig. Óóit wil ik trouwens nog wel een noriker erbij, helemaal nu de haflinger fokkerij zo vermoderniseerd.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:04

Charret schreef:
[b]Amulet, bedoel je het rijden op een shetje met 80 kilo of het rijden voor een karretje met een gewicht van 80 kilo?

Ik zag ze op je profiel..of heb je het niet over deze shetjes? [

Natuurlijk is goede verzorging van belang voor je paard en dit zal ook [in]directe gevolgen hebben voor de benen. /b]

Haha nee, ik bedoel gewoon shetjes in het algemeen met een ruiter van 80 kilo

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 13:13

Hahaha, ik snapte er al niks van.. Ik ging me al dingen verbeelden.. Hahaha, moet ik niet meer doen..zag er echt niet uit!

Sherwood, natuurlijk bedoel je dat niet. Haha, trouwens iemand die dikker is weet dat maar al te goed. Vaak is het gezegde "Elk pontje gaat door het mondje" dan gaat dat op. Bij de een alleen wat sneller dan de ander.

Amulet zo zie ik ook echt elke dietiste voor ogen! Zelf super mager en maar mensen zeggen wat ze moeten eten.

Hebben jullie dat ook dat wanneer je zegt 1,55m dat je er geen groot dier bij voorstelt hoewel het toch best groot is voor een Haflinger of een ander fors gebouwd ras.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:42

Ik ben ook 1.78 en heb ook een haflinger. Gaat prima hoor. En ik ben ook niet de lichtste. (foto's in m'n profiel)

Charret

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 13:56

Oliver schreef:
Ik ben ook 1.78 en heb ook een haflinger. Gaat prima hoor. En ik ben ook niet de lichtste. (foto's in m'n profiel)

Prachtige Haflinger heb je daar! Btw, vind je niks te zwaar

randyLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:31

tja ik zelf ben ook 1.77 en ik rij bijna alleen pony's dus dat zou ik niet zegen van de meeste lange mensen nemen een paard..
een fjord is ook leuk met buitenritten en als je een dike fjord hebt komen je benen er ook niet zo snel onderuit als je z'n luxe haf of fjord oid hebt denk ik wel ..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:12

80 kilo voor een fjord??
Dat is het maximum wat hij kan dragen Ik zou dus zeker geen fjord o.i.d. kopen!!

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 01:15

je moet kijken naar je lengte nu en je leeftijd kijken je bent nu al vrij lang en je groeid nog, ik zou dan voor een paard gaan, je hebt genoeg ervaring dat je op verschillende paarden kan rijden wil je echt een pony dan zo groot en stevig mogelijk, anders kan je het binnen de kortste keren weer verkopen, en dat is niet de bedoeling.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 01:32

heb nog in je profiel gekeken zou als ik jou was gezien je interesse voor een grote tinker gaan of een welsch cob, zijn hele lieve beesten.