Met anderhalf een paard inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:27

poeh wat een onderwerp
Ik zal mijn paard nooit zo vroeg laten inrijden.
Ik denk ook niet dat het verstandig is.
En in de draf en rensport gaat het wel degenlijk om geld als je het mij vraagt.
Een oude kennis van mij heeft wat ebgelsevolbloeds staan en wat arabieren.
Die rijden met zeker hun 3 jaar vol mee in de sport.
Ik vind dat niet kunnen maarja tijd is geld en om die paarden daar te laten niks doen tot hun 4e ja dat is ook niks he pfffffffffff

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:57

Even terugkomende op de hengstenverhaal. Hengst of geen hengst, met 2,5 jaar inrijden is en blijft te vroeg. Dat wil niet zeggen dat je dan maar helemaal niks met een paard moet gaan doen. Zoals ik al eerder in dit topic aangaf moet je wel het jonge paard al opvoeden vanaf min of meer de geboorte eigenlijk al. Hierdoor leert een paard omgaan met mensen en dat , mits goed opgevoed, de mens wel de baas is. Dat veel mensen met inrijden pas beginnen met opvoeden bij bv 4 jaar is ook niet goed, dit kan zelfs gevaarlijke situaties doen ontstaan. Dus een jonge hengst kun je prima opvoeden en bij goede opvoeding hoeft het inrijden met 3 a 4 jaar geen grote problemen te hebben. Persoonlijk vind ik dat als iemand een paard met 2 jaar inrijd omdat het paard anders op 3 of 4 jarige leeftijd te moeilijk is om in te rijden, een teken is van onkunde of zwakte. (in)rijden of opvoeden zijn 2 verschillende dingen. Wat ik dan ook vaak zie is dat mensen hun paard totaal niet (kunnen) opvoeden en vervolgens allerlei harde of scherpe hulpmiddelen gebruiken tijdens het rijden.

rensju

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:11

Helemaal mee eens! natuurlijk zit er ook een deel in het karakter, maar de opvoeding is toch een van de grootste oorzaken en domme reden om een hengst eerder in te rijden/zadelmak maken. Als hij ontzag voor je heeft, en weet wat hij wel/niet kan doen, en je doet dit consequent dan zou ie in principe net zo makkelij kals ene merrie te beleren zijn...

ruitje

Re: Met anderhalf een paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:45

Karl66 schreef:
ruitje schreef:
Zoals ikzelf al eerder zei: ik ben het totaal niet eens met het beleid van het stamboek. Zorg ervoor dat er zo laat mogelijk geld te verdienen is ipv als 2 jarige.

Ik kan jullie dus best begrijpen, alleen jullie doen niet zoveel moeite om mij te begrijpen, en dat is jammer.

Ik vind het wel gemakkelijk om de schuld aan het stamboek te geven. Als je het er niet mee eens bent, kan je natuurlijk ook gewoon je paard pas op z'n zesde uitbrengen. Door een paard op z'n tweede al uit te brengen wordt het gewoon een loze kreet om jezelf vrij te pleiten.

Wij brengen onze paarden ook laat uit, dus dit slaat nergens op . Wij beleren onze paarden vroeg, maar als je mijn eerdere posts had gelezen had je gezien dat ik TEGEN 2 jarige koersen ben! Daardoor zijn er een hoop andere mensen die hun paard wél als 2 jarige laten lopen, als er op die leeftijd het meeste geld te verdienen is en een eigenaar wil dat, dan zal je als trainer wel moeten. Wij willen dat dus NIET !

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:47

Moniek schreef:
poeh wat een onderwerp
Ik vind dat niet kunnen maarja tijd is geld en om die paarden daar te laten niks doen tot hun 4e ja dat is ook niks he pfffffffffff

Oja, omdat jij één oude kennis hebt die zo is gaat het in de hele draf en rensport om t geld !

Ik zou het liefst iedereen in dit topic bij mij thuis uitnodigen! Kom kijken hoe het gebeurd, verruim je blik! Niet alleen maar de vooroordelen van de drafsport onthouden, kom ook eens kijken hoe het er ook aan toe kan gaan!

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:11

Citaat:
Belachelijk dierenbescherming bellen..? met 1,5 een paard inrijden nee dat kan niet hoor. Heb je wel echt alle feiten gechekt en weet je zeker dat ze er op rijden of heb je het alleen van horen en zeggen? En weet je zeker dat het paard 1,5 is?

Ik had al geegt ( maar snap wel dat je niet eerste het hele topic gaat lezen ) dat ik het dus alleen maar heb gehoord. Ik weet verder ook geen details ofzo. Het meisje zei zelf tegen mij dat ze op een anderhalf jarige heeft gereden en dat ze eraf gevallen was. De details weet ik dus niet en ik denk dat ik die ook niet wil weten...

arm paardje

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:26

Arnoud schreef:
Even terugkomende op de hengstenverhaal. Hengst of geen hengst, met 2,5 jaar inrijden is en blijft te vroeg. Dat wil niet zeggen dat je dan maar helemaal niks met een paard moet gaan doen. Zoals ik al eerder in dit topic aangaf moet je wel het jonge paard al opvoeden vanaf min of meer de geboorte eigenlijk al. Hierdoor leert een paard omgaan met mensen en dat , mits goed opgevoed, de mens wel de baas is. Dat veel mensen met inrijden pas beginnen met opvoeden bij bv 4 jaar is ook niet goed, dit kan zelfs gevaarlijke situaties doen ontstaan. Dus een jonge hengst kun je prima opvoeden en bij goede opvoeding hoeft het inrijden met 3 a 4 jaar geen grote problemen te hebben. Persoonlijk vind ik dat als iemand een paard met 2 jaar inrijd omdat het paard anders op 3 of 4 jarige leeftijd te moeilijk is om in te rijden, een teken is van onkunde of zwakte. (in)rijden of opvoeden zijn 2 verschillende dingen. Wat ik dan ook vaak zie is dat mensen hun paard totaal niet (kunnen) opvoeden en vervolgens allerlei harde of scherpe hulpmiddelen gebruiken tijdens het rijden.

Dit is ook flink in tegenstrijd met een veulentje een veulentje laten
Ik ben er voor een veulen in de eerste dagen te leren halstertje om te doen, voetjes te geven ed. Zodra ze gespeend worden kunnen ze dan op de wei met soortgenoten en dan zie ik ze rond hun tweede/derde jaar wel weer terug bij wijze van spreken. Ja, dan zijn het onbehouwen monstertjes geworden, het grote gros is snel braaf te krijgen, een aantal zijn ontzettend dominant en daar gaat het niet zo simpel mee. Ik ben er trouwens helemaal niet voor om die jonge paarden te gaan vervelen met eindeloos longeren en over de weg moeten stappen en poetsen en dat soort spul. Net voor het inrijden longeren is meer dan op tijd genoeg.

Zoals jij al zegt zijn opvoeden en inrijden ook twee verschillende dingen, er zijn genoeg hengsten die zeer braaf zijn in de omgang maar waar je gewoon niet vrijwillig opstapt.
Onkunde of zwakte, mogelijk, ik zeg niet van mezelf dat ik 's werelds meest briljante ruiter ben. Gelukkig weet ik dat het professioneel ook zo gebeurt en ben ik dan in goed gezelschap.
Op de harde en scherpe hulpmiddelen zal ik maar niet ingaan, ik neem aan dat dit algemeen is bedoeld.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:33

rensju schreef:
Helemaal mee eens! natuurlijk zit er ook een deel in het karakter, maar de opvoeding is toch een van de grootste oorzaken en domme reden om een hengst eerder in te rijden/zadelmak maken. Als hij ontzag voor je heeft, en weet wat hij wel/niet kan doen, en je doet dit consequent dan zou ie in principe net zo makkelij kals ene merrie te beleren zijn...

Natuurlijk zijn er ook moeilijke merries ooit, zeker tijdens de hengstigheid kunnen ze erg lastig doen. Er zijn ook hengsten die niet weten dat ze hengst zijn, zeg maar. Maar over het algemeen is een hengst gewoon een verhaal apart. Dat heeft niks met opvoeding te maken, ze kunnen gewoon dominant, snel afgeleid en snel beledigd zijn en een hengst zoekt het gewoon eerder in bijten of klauwen met de voorbenen of zijn gewicht in de strijd gooien. Dan kun je hem aan de hand zo braaf krijgen als je wilt, onder het zadel kun je die confrontatie alsnog wel krijgen hoor, wel zo prettig dat er dan in elk geval gas, rem en stuur op zit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:40

dat vind ik echt veel te vroeg!!!
ik heb mijn paard op 2-jarige leeftijd gekocht met het idee dat ik haar als ze 3 zou zijn zou gaan inrijden! dat jaar was ze nog volop aan het groeien en vond haar te weinig ontwikkelt! toen heb ik besloten om haar het jaar er op in te rijden!

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:14

ruitje schreef:
Niet alleen maar de vooroordelen van de drafsport onthouden, kom ook eens kijken hoe het er ook aan toe kan gaan!

Zoals ik al meerdere malen gezegd had maakt het niet uit welke dicipline je doet, het komt in alle diciplines voor en ik veroordeel het in alle diciplines dat het gebeurt. Maar het ligt eerlijk gezegd niet aan de dicipline, maar hoe wij mensen ermee omgaan. In de dressuur mag je wedstrijden rijden met 3 jaar, dus word er met 2 al getraind. Ik heb met eigen ogen gezien dat het verkeerd is gegaan. Het is net wat je zeg, het gebeurt, en mag binnen de geldende regels, maar dat wil niet zeggen dat je dat moet volgen. Je kunt best daarin een paard wat later uitbrengen zoals jullie volgen eigen zeggen dus doen. Dus ookal mag het in de diciplines, dat wil niet zeggen dat je het moet doen. M.a.w. het ligt niet zozeer aan de sprot, maar aan de (deelnemende) mensen zelf die het doen. Als jij zegt dat je er dus op latere leeftijd mee bezig bent, zeg ik juist, goed zo.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 14:16

Citaat:
In de dressuur mag je wedstrijden rijden met 3 jaar, dus word er met 2 al getraind

Er hoef niet perse met 2 getraind te worden. Als een paard gewoon met drie ingereden wordt kan hij misschien na een paar maanden al een B proefje lopen

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:33

Urielle schreef:
Dit is ook flink in tegenstrijd met een veulentje een veulentje laten
Ik ben er voor een veulen in de eerste dagen te leren halstertje om te doen, voetjes te geven ed. Zodra ze gespeend worden kunnen ze dan op de wei met soortgenoten en dan zie ik ze rond hun tweede/derde jaar wel weer terug bij wijze van spreken. Ja, dan zijn het onbehouwen monstertjes geworden, het grote gros is snel braaf te krijgen, een aantal zijn ontzettend dominant en daar gaat het niet zo simpel mee. Ik ben er trouwens helemaal niet voor om die jonge paarden te gaan vervelen met eindeloos longeren en over de weg moeten stappen en poetsen en dat soort spul. Net voor het inrijden longeren is meer dan op tijd genoeg.

Zoals jij al zegt zijn opvoeden en inrijden ook twee verschillende dingen, er zijn genoeg hengsten die zeer braaf zijn in de omgang maar waar je gewoon niet vrijwillig opstapt.
Onkunde of zwakte, mogelijk, ik zeg niet van mezelf dat ik 's werelds meest briljante ruiter ben. Gelukkig weet ik dat het professioneel ook zo gebeurt en ben ik dan in goed gezelschap.
Op de harde en scherpe hulpmiddelen zal ik maar niet ingaan, ik neem aan dat dit algemeen is bedoeld.

Een kind sturen wij ook naar school ter voorbereiding op het volwassen leven en laten wij dus ook niet het kind. Ik heb ook nooit beweerd dat je een veulen een veulen moet laten, maar alleen dat je ze niet moet belasten. Poetsen, wandelen, voetje geven is juist goed. Hiermee maak je ten eerste een band mee, waardoor een veulen je, of mensen in het algemeen, gaat vertrouwen. Hierdoor worden ze vaak handelbaarder en accepteren ze makkelijker dat je de baas bent. Dit werkt simpelweg door in de rest van hun leven. Tevens maak je ze met wandelen al verkeersmak. Poetsen leert ze weer dat je als mens overal aan moet en van het veulen dus ook mag komen, wat weer handig is voor hygiene, hoefsmit en DA. Dit is dus wel degelijk belangrijk. hierin word ook vaak tekort geschoten vind ik.
Longeeren mag pas vanaf 2 jaar. Jonger dan dat longeren is ook slecht voor de ontwikkeling van het veulen, dus daar ben ik idd ook niet voor.

Weten hoe iets moet en doen hoe iets moet zijn eveneens 2 verschillende dingen. Veel dingen weet ik wel van hoe het moet, maar ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik dingen uit onkunde of onvermogen die dingen niet altijd even correct afhandel. Overigens ben ik ook niet gecharmeerd hoe de tegenwoordige proffecionele ruiters met hun paarden omgaan.

Shcerpe en harde hulpmiddelen was idd in z'n algemeenheid en niet persoonlij knaar jouw ericht, want ik weet niet hoe jij rijd, dus daar kan ik niks over zeggen. ookal wist ik het wel, dan deed ik het nog niet. Ik praat alleen maar in z'n algemeenheid en bemoei mij nooit met iemand persoonlijk. Min uitspreken en meningen zijn op gebaseerd hoe het in z'n algemeenheid gaat.

rensju

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:43

natuurlijk zijn er merries die moeilijk doen, maar je hoort nogal snel vind ik oh het is een hengst die doen moeilijk en moeten eerder ingereden worden. Dit ligt toch per paard anders, ander karakter, maar ik denk dat zeker de opvoeding ermee te maken heeft, de meeste paarden reageren heel anders (minder dominant?) als je een consequenter iemand erbij hebt.. .. als iemand die geen gezag heeft en toont met mijn shethengst bezig gaat gaat et op de kop verkeerd... ze voelen precies aan wat ze kunne doen of niet(na een tijdje natuurlijk) dus k denk dat dat er wel zeker mee te maken heeft..

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:55

Ik heb het geprobeerd op te zoeken op internet maar kon het niet vinden. Ben niet zo thuis in die wereld, maar hengsten moeten toch in Ermelo een proef doen op jonge leeftijd? Op welke leeftijd is dat precies? Misschien een beetje off-topic. Maar daar moeten ze al helemaal goed opgevoed zijn natuurlijk

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:01

dat is echt erg, Ik zag laatst ook op marktplaats een tinker die was 2,5 en werd bereden.
Mijn verzorg tinker is nu 2,2 jaar en ik ben bezig met aan de hand stappen,draven en haldhouden op comando. Meer doe ik nog niet. Met 2,5 ga ik met hem langzaam beginnen met longeren.

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:39

Ook toevallig dat ik dit nu lees.

Vanmiddag op de manege waar ik met mijn paardjes sta hoorde ik ook zoiets.
Ik stond met mijn oren te flapperen en mijn mond viel er van open.
Op de manege staan een stuk of 18 western paarden waaronder 2 1,5 jarigen.Daar hebben ze van de week een zadel op gegooid en ze waren zo braaf dat ze er maar even opgeklommen waren!!
Hierna hebben ze er ook nog een minuut of 2 mee gestapt.

De 2,5 jarigen kunnen al stops en zijn ze bezig met de spins.

Ik heb zelf ook een 2,5 jarige maar ik moet er niet aan denken dat ik daar al vollebak op rij.Ja als je ej paard naar de mallemoere wil rijden moet je dat vooral doen.
Mijn ruintje van 1,5 daar moet ik al helemaal niet aan denken.

En raar dat ze dat vinden dat ik nog niet op mijn twenter rijd.
Krijg het iedere week wel een keer te horen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:35

Met westernpaarden hoor ik 't wel vaker ja..

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:37

Zielig ., die beestjes groeien nog hartstikke enzo ..en dan vinden ze t raar als er wat mis is met hun paarden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:11

rensju schreef:
natuurlijk zijn er merries die moeilijk doen, maar je hoort nogal snel vind ik oh het is een hengst die doen moeilijk en moeten eerder ingereden worden. Dit ligt toch per paard anders, ander karakter, maar ik denk dat zeker de opvoeding ermee te maken heeft, de meeste paarden reageren heel anders (minder dominant?) als je een consequenter iemand erbij hebt.. .. als iemand die geen gezag heeft en toont met mijn shethengst bezig gaat gaat et op de kop verkeerd... ze voelen precies aan wat ze kunne doen of niet(na een tijdje natuurlijk) dus k denk dat dat er wel zeker mee te maken heeft..

Daarom bekijk je het dus ook per paard
Maar sorry, een Shet is ook heel wat anders als een paard van 1.75 (zonder denigrerend te willen doen he, gewoon puur op grootte en kracht) dus daar ben je toch wat oppassender mee.
Maar ik vind er helemaal niks tegen om eerst eens te kijken bij je jonkies wat voor vlees je in de kuip hebt als ze 2,5 zijn. Als je ze alsnog kunt laten staan tot 3- of 4-jarige leeftijd prima.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:19

Arnoud schreef:
Een kind sturen wij ook naar school ter voorbereiding op het volwassen leven en laten wij dus ook niet het kind.

in zekere zin wel want ze gaan pas op 6-jarige leeftijd naar school, als je kleuters meerekent vanaf 4 jaar.

Ik heb ook nooit beweerd dat je een veulen een veulen moet laten, maar alleen dat je ze niet moet belasten.
Ik sprak daar ook in het algemeen. Als je spreekt over veulens en jaarlingen zegt vrijwel iedereen hier: laat ze veulen zijn, zet ze in de opfok, en daar ben ik het mee eens.
Poetsen, wandelen, voetje geven is juist goed. Hiermee maak je ten eerste een band mee, waardoor een veulen je, of mensen in het algemeen, gaat vertrouwen. Hierdoor worden ze vaak handelbaarder en accepteren ze makkelijker dat je de baas bent. Dit werkt simpelweg door in de rest van hun leven. Tevens maak je ze met wandelen al verkeersmak. Poetsen leert ze weer dat je als mens overal aan moet en van het veulen dus ook mag komen, wat weer handig is voor hygiene, hoefsmit en DA. Dit is dus wel degelijk belangrijk. hierin word ook vaak tekort geschoten vind ik.
Ik vind het helemaal niet zo positief als er zoveel met een veulen rondgesleurd wordt. Dat ze de basis even meekrijgen (halstertje, voetje geven, leren meestappen, leren vaststaan, okay, maar daarna alsjeblieft gewoon het land op. Al dat rondzeulen met zo'n veulen levert over het algemeen hele brutale en vervelende veulens op.Verkeersmak komt later wel als ze onder het zadel zijn.

Longeeren mag pas vanaf 2 jaar. Jonger dan dat longeren is ook slecht voor de ontwikkeling van het veulen, dus daar ben ik idd ook niet voor.
Nu kun je natuurlijk van 2 tot 4 jaar gaan longeren maar ook dat blijkt in de praktijk helemaal niet te werken. Ze zijn veel vrolijker en handelbaarder als longeren alleen wordt geleerd vlak voor het zadelmak maken. Dat is gewoon volgens mijn ervaring.

Weten hoe iets moet en doen hoe iets moet zijn eveneens 2 verschillende dingen. Veel dingen weet ik wel van hoe het moet, maar ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik dingen uit onkunde of onvermogen die dingen niet altijd even correct afhandel. Overigens ben ik ook niet gecharmeerd hoe de tegenwoordige proffecionele ruiters met hun paarden omgaan.
Dat kan. Ik heb op verschillende stallen gewerkt en veel geleerd en ik kijk daar dus anders tegenaan.

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:34

Urielle schreef:
Arnoud schreef:
Een kind sturen wij ook naar school ter voorbereiding op het volwassen leven en laten wij dus ook niet het kind.

in zekere zin wel want ze gaan pas op 6-jarige leeftijd naar school, als je kleuters meerekent vanaf 4 jaar.

kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Waarvan de laatste ook nog eens goed schijnt te zijn om pedagogische redenen.

Ik heb ook nooit beweerd dat je een veulen een veulen moet laten, maar alleen dat je ze niet moet belasten.
Ik sprak daar ook in het algemeen. Als je spreekt over veulens en jaarlingen zegt vrijwel iedereen hier: laat ze veulen zijn, zet ze in de opfok, en daar ben ik het mee eens.
Poetsen, wandelen, voetje geven is juist goed. Hiermee maak je ten eerste een band mee, waardoor een veulen je, of mensen in het algemeen, gaat vertrouwen. Hierdoor worden ze vaak handelbaarder en accepteren ze makkelijker dat je de baas bent. Dit werkt simpelweg door in de rest van hun leven. Tevens maak je ze met wandelen al verkeersmak. Poetsen leert ze weer dat je als mens overal aan moet en van het veulen dus ook mag komen, wat weer handig is voor hygiene, hoefsmit en DA. Dit is dus wel degelijk belangrijk. hierin word ook vaak tekort geschoten vind ik.
Ik vind het helemaal niet zo positief als er zoveel met een veulen rondgesleurd wordt. Dat ze de basis even meekrijgen (halstertje, voetje geven, leren meestappen, leren vaststaan, okay, maar daarna alsjeblieft gewoon het land op. Al dat rondzeulen met zo'n veulen levert over het algemeen hele brutale en vervelende veulens op.Verkeersmak komt later wel als ze onder het zadel zijn.
verkeersmak maken tijdens het inrijden kan juist tot (gevaalijke) ongelukken lijden. En brutaal en vervelen heeft weer met goede opvoeding te maken. Al dat rondzeulen valt ook wel weer mee, tuurlijk laat je ze wel grootendeels op het land staan, wortd nou een beetje uit het verband gerukt hoor.....

Nu kun je natuurlijk van 2 tot 4 jaar gaan longeren maar ook dat blijkt in de praktijk helemaal niet te werken. Ze zijn veel vrolijker en handelbaarder als longeren alleen wordt geleerd vlak voor het zadelmak maken. Dat is gewoon volgens mijn ervaring. Alleen maar te longeren ben ik ook geen voorstander van hoor, bovendien wordt dat voor een paard ook saai, waardoor ze idd juist vervelend kunnen gaan doen. Ik wou ermee aangeven dat ook grondwerktrainingen niet te vroeg mogen beginnen, dus daarin zijn we het wel eens.

Dat kan. Ik heb op verschillende stallen gewerkt en veel geleerd en ik kijk daar dus anders tegenaan.
Verschillen van meingen en ervaringen zullen er altjid blijven, moet geen probleem zijn, toch?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:41

ruitje schreef:
Karl66 schreef:
Ik vind het wel gemakkelijk om de schuld aan het stamboek te geven. Als je het er niet mee eens bent, kan je natuurlijk ook gewoon je paard pas op z'n zesde uitbrengen. Door een paard op z'n tweede al uit te brengen wordt het gewoon een loze kreet om jezelf vrij te pleiten.

Wij brengen onze paarden ook laat uit, dus dit slaat nergens op . Wij beleren onze paarden vroeg, maar als je mijn eerdere posts had gelezen had je gezien dat ik TEGEN 2 jarige koersen ben! Daardoor zijn er een hoop andere mensen die hun paard wél als 2 jarige laten lopen, als er op die leeftijd het meeste geld te verdienen is en een eigenaar wil dat, dan zal je als trainer wel moeten. Wij willen dat dus NIET !

Sorry dat had ik dan verkeerd begrepen. Ik vind het hardstikke goed dat jij je paarden later uitbrengt en daarmee geld laat liggen .

Wat ik dan niet begrijp is waarom jij toch voor vroeg met trainen beginnen bent, als je daar een paard veel sneller mee verslijt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:15

Karl66 schreef:
Karl66 schreef:

\

Sorry dat had ik dan verkeerd begrepen. Ik vind het hardstikke goed dat jij je paarden later uitbrengt en daarmee geld laat liggen .

Wat ik dan niet begrijp is waarom jij toch voor vroeg met trainen beginnen bent, als je daar een paard veel sneller mee verslijt.

Er zit een verschil tussen trainen en 'karmak' maken. Wij doen vier maanden over het met de lange lijnen lopen, ze eens losgooien met een gesloten hoofdstelletje in, ze voor de kar zetten.In het voorjaar gaan ze dan naar buiten en dan pikken we ze later weer op hetzelfde stadium op. Dán pas gaan we trainen. We zijn nu dus meer met voorbereidend werk bezig dan met trainen.

Ze staan nu net voor de kar, per week lopen ze nu een kilometer of 8 voor de kar. Dat is dus rechtuit en trekken. De bedoeling is dat de pezen dan al iets sterker worden doordat we op t harde draven.

[/quote]

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:29

ruitje schreef:
Moniek schreef:
poeh wat een onderwerp

Oja, omdat jij één oude kennis hebt die zo is gaat het in de hele draf en rensport om t geld !

Ik zou het liefst iedereen in dit topic bij mij thuis uitnodigen! Kom kijken hoe het gebeurd, verruim je blik! Niet alleen maar de vooroordelen van de drafsport onthouden, kom ook eens kijken hoe het er ook aan toe kan gaan!

Hallo niet gelijk zo vijandig is helemaal niet nodig
Ik zeg ook niet dat het overal zo gaat zou ook een beetje stom zijn ben namelijk niet overal geweest.
Maar komop dat het om het geld gaat is wel duidelijk.
Kijk maar eens hoe veel geld erin omgaat met het gokken.
Er word veel druk op die paarden gelegd omdat er veel gokgeld in omgaat
Helaas zijn de paarden daar de dupe van.
Nogmaals het zal wel niet overal gebeuren maar de meerderheid wel denk ik.

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:05

Eerst zeg je dat ik je niet moet aanvallen en dat je niet zo stom ben om te zeggen dat het overal zo is. Maar vervolgens ga je verder met dat het overduidelijk om t geld gaat?

Ik vind het bijna nutteloos om nog uitleg te gaan geven omdat t duidelijk is dat je je helemaal niet in de sport verdiept.
Er wordt gegokt in de koers ja, maar dat wil niet zeggen dat er druk op die paarden komt? Dat is echt een hele rare redenering voor mij. Zou het fijn vinden als je die even kon uitleggen.

Op het moment dat wij onze paarden inschrijven in een wedstrijd doen we dat omdat we zelf iets willen bereiken, wat die honderden gokkers dan willen bereiken zal ons echt worst zijn.

Je denkt dat het in de meerderheid zo gebeurd, maar eigenlijk ben je helemaal niet zo bekend in deze sport.

Ik ben ook niet bekend in de westernsport, heb genoeg verhalen gehoord, wil niet zeggen dat ik daardoor meteen mijn mening klaar heb.

Ik bedoel het niet vijandig, maar de dingen die jij zegt komen op mij over als een totale 'huh' ervaring