Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:27

Wij zijn ruim 6 jaar geleden vanuit Maarssen (Utrecht) naar Groningen verhuisd en hebben destijds gewoon eens de maandlasten van het (huur)huis en de pensionkosten van de paarden (gem. 3-5 in pension) bij elkaar opgeteld en in het noorden van het land een eigen boerderij met paarden aan huis scheelde niet veel in prijs...
Wel hebben we erg veel moeten verbouwen aangezien de schuur een bouwval was maar die kosten waren uiteindelijk lager dan de meerwaarde die het huis nu heeft gekregen.

Wat mij trouwens wel erg opviel toen wij destijds huizen gingen kijken was dat bij de huizen waarbij het paardengedeelte al meteen bruikbaar was, er naar onze mening toch altijd een hoop verbouwd had moeten worden.
Niet iedereen wil dezelfde stallen of vindt een bepaalde indeling van de stallen handig.
Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een bouwval die we helemaal naar eigen ontwerp konden opknappen.

Als je kijkt naar de kosten van de paarden aan huis of op pension, heb ik ze nu een stuk goedkoper staan bij huis.
Maar het verschil zit imo niet alleen in het geld maar het is ook een hele andere manier van leven.
Als ze op een pension stal of manege staan, ga je van huis om je paard te rijden en verzorgen en daarna naar huis.
Staan de paarden aan huis dan komt er een hoop extra werk bij kijken.
Niet alleen het voeren en mesten maar ook al het onderhoud aan de stallen, bak en omheining, zorgen dat er ook voer/stro ed aanwezig is, afvoer van mest, weidebeheer, noem maar op.
Als je daar zelf geen lol in hebt of de tijd er niet voor hebt, dan denk ik dat daar het grootste verschil in zit en niet zo zeer in de prijs.

Wat overigens wel de kosten flink verhoogt bij de paarden aan huis: het worden er vaak steeds meer
In 6 jaar is ons paardenbestand van 3 wel uitgebreid naar meer dan 10
Dus wat dat betreft was het wel goedkoper om ze op een pensionstal te laten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:46

Koop datzelfde boerdrijtje eens in Maarssen? Hoe zit je dan in de kosten vergelijking. Je schrijft dat je voordeliger uit bent met een huis in Groningen en paarden aan huis dan destijds pension in Utrecht. Nu weet ik dat de pensionprijzen in Utrecht en Groningen hemelsbreed met elkaar verschillen. Een Goningse vriendin van me betaals in groningen voor haar pensionstal met weidegang, overdekte rijhal, voeren en mesten een bedrag van €120,=.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je liever in Groningen zit met 10!!! paarden aan huis dan zoals voorheen alles in pension.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:52

Jippie, van 3 stallen in de verhuur is niet echt bedrijfsmatig dacht ik en daar kan je niet van leven. Ik ben gewoon een partikulier die 3 stallen heeft verhuurt net als heel veel mensen (hier op bokt) met paarden aan huis of bij een boer dat doen. Ik heb maar 6 stallen en nu heb ik er 2 vrij. De rest is gevult met eigen paarden en 1 pensionpaard. Wat zou je verdienen aan 1 box per maand? 10, 20 euro? De belasting ziet me al aankomen. Je mag nog steeds een bepaald bedrag per jaar zwart bijverdienen. Ik kom daar niet eens aan. Afschrijvingen ed. is dus n.v.t.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:00

In het westen was deze boerderij (met ruim 6ha grond) voor ons nooooit te betalen geweest
Plus dat de boerderij zo verbouwd is dat het nu voor dubbele bewoning geschikt is.
Mijn ouders wonen in het voorhuis en ik heb een volledig zelfstandig (groot) appartement boven de stallen.
Alleen deze woonruimte zou voor mij in het westen nog onbetaalbaar zijn, laat staan om dan nog een of meer paarden ergens in pension te hebben staan.
Om over de omgeving maar niet te spreken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:20

Ik had het ook over een beetje bedrijfsmatig Zo gauw je ergens structureel geld voor gaat vragen moet je goed op je hoede zijn in nederland.
Maar daar ging het eigenlijk niet over, het ging over wat nu goedkoper is. Jij geeft het zefl al aan:
PhiaBink schreef:
Wat zou je verdienen aan 1 box per maand? 10, 20 euro? .................................. Afschrijvingen ed. is dus n.v.t.

En daarmee geef je zelf al aan dat de marge niet vet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:27

je verdient er wel meer op
Ik hou er hier nu 2, voor minder dan 100 euro
en dan tel ik enten, smid en ontworming erbij
Dus voor een pensionner hou ik wel meer over dan een paar tientjes

weide onderhoud tel ik dan niet, want dat moet ook voor je eigen paard.

Nu word bij ons de wei bij gehouden door de koeienboer, die er een paar koeien op heeft lopen en die betaald ook nog eens.
Lekker makkelijk, geen werk en gezeur.
Want pensionklanten moet je ook maar willen.
Nooit is het goed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:45

runningkawa schreef:
Nooit is het goed
En ook dat is in de hoogte van het pensiongeld meegenomen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:09

Jippie schreef:
Ik had het ook over een
beetje
bedrijfsmatig Zo gauw je ergens structureel geld voor gaat vragen moet je goed op je hoede zijn in nederland.
Maar daar ging het eigenlijk niet over, het ging over wat nu goedkoper is. Jij geeft het zefl al aan:
PhiaBink schreef:
Wat zou je verdienen aan 1 box per maand? 10, 20 euro? .................................. Afschrijvingen ed. is dus n.v.t.

En daarmee geef je zelf al aan dat de marge niet vet is.

Het gaat dus bij mij niet om het geld Ik schrijf dus niks op wat ik uitgeef en binnen krijg. Ik heb een potje en daar betaal ik alles uit. De ene keer heb je meer over dan de andere keer. Ik heb lol en ik vind het heerlijk om te doen. De hele dag buiten bezig zijn en 's avonds zie ik op stal tevreden paarden die lekker staan te slapen. Dat is toch heerlijk, dat is onbetaalbaar.

Je mag hier in NL best wel meer dan een paar tientje bijbeunen. Dat is nog steeds geen misdrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:25

Sugarmiss schreef:
runningkawa schreef:
Nooit is het goed
En ook dat is in de hoogte van het pensiongeld meegenomen

Denk dat ik dan 400 euro ging vragen, voor alleen een buitenbak

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:15

Ik denk dat wij per saldo toch wel een stuk goedkoper uit zijn zodra we de paarden bij huis hebben staan. Het huis en de grond behoud (als het goed is) z'n waarde dus dat is ook geen probleem. Oke.. je moet het wel kunnen betalen en een huis zonder grond kost minder maar ja.. dat is net wat je zelf wilt. Een huis midden in de stad kost ook meer als in een buitenwijk.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:34

oud topic