Spijt van verkoop, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Spijt van verkoop, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:36

Ik heb het topic nu een paar dagen gevolgd, en de conclusie die al door verscheidene mensen is getrokken is dat je het bellen uitstelt. Daar lijkt het idd verdacht veel op.
Misschien is dit voor jou een manier om aan het idee te wennen dat hij verkocht is.

Afgelopen week is heel plotseling mijn paard verkocht, in het verleden is er wel eens over gesproken, en vorig jaar heeft hij zelfs te koop gestaan, dat ik wel een iets kleiner paard zou willen rijden i.p.v. een schip van 1.76 mtr, ik ben zelf nog geen 1.60. maar ondanks dat kwam het als donderslag bij heldere hemel, toch doorgezet en het paard zo snel mogelijk op laten halen en zelf op de trailer gezet. Dan moet je ook niet kinderachtig zijn, als je de beslissing hebt genomen om hem weg te doen, moet je daar ook bij blijven, ook als het moment daar is.

Sterkte met je beslissing

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:48

Het is nogal impulsief geweest , uiteindelijk niet zo slim... wel doordacht te koop gezet , maar niet zo handig om meteen als iemand naar je toekomt , de koop af te spreken.

Je had beter kunnen afspreken om eens rustig om de tafel te gaan zitten om de verkoop door te spreken. Zodat je een weloverwogen beslissing had kunnen maken.

Nu heb je toegezegd dat ze het veulen mag kopen , en ook nog eens een deel van de betaling aangenomen. Wettelijk gezien zal je er dan best wel aan vast zitten.

Als je nu besloten hebt dat je hem toch niet wilt verkopen dan kun je het beste z.s.m. deze mensen bellen , excuses maken , en aangeven dat je geen afscheid wilt nemen en het handgeld terug wilt geven. Misschien vinden ze het helemaal niet zo erg , omdat ze toch al niet op zoek waren naar een veulen , en wellicht hebben ze nog eens gepraat enzo en zijn tot de conclusie gekomen dat ze hem eigenlijk beter niet erbij kunnen hebben. Omdat die man het al "niet leuk zou vinden" zoals de vrouw met wie je de verkoop aangegaan bent , je vertelde.

Wellicht bellen ze jou daarom niet : omdat het enthousiasme er af is en ze misschien zelfs hopen dat als ze geen contact opnemen , het verwaterd ofzo ???? Ja je weet het niet

Mochten ze hem nu WEL erg graag willen en jij belt op dat je van de verkoop afziet , dan hebben ze gewoon pech. Zullen teleurgesteld zijn , misschien wat boos op je...dan kun je altijd nog iets aanbieden als een extra bedrag bovenop het handgeld , of een gratis dekking ofzo. Ik zou niet meteen met die gratis dekking gaan beginnen : dan zit je daar weer aan vast en dat kan best flink problemen gaan geven. Ik zou er geen zin in hebben hoor om daar aan vast te zitten Wat als je het diertje toch wilt gaan ruinen ?

Dan kan dat niet want je moet die gratis dekking kunnen geven.
En wie weet staan die mensen dan elke keer op de stoep.....je sluit het niet af he. Ook een aanbod als : als hij weggaat krijgen jullie eerste bericht / eerste koopmogelijkheid. Kan je nog erge spijt van krijgen zulke beloftes...

Gewoon eerlijk , vriendelijk maar resoluut zeggen dat de verkoop niet doorgaat en je het handgeld teruggeeft omdat je het veulentje van je merrie niet kan missen , dat je te erg gehecht bent.

Dan zijn ze misschien (weet je niet eens zeker ) boos op je , maar dat is dan jammer.

Als het mij zou overkomen dat iemand terugkrabbelde terwijl de verkoop afgesproken was , dan zou ik natuurlijk ook enorm balen en pissig zijn... maar om er nu een drama van te maken ? Nee echt niet hoor , al dat gedoe voor een paard waar je nog geen band mee hebt , dan is de lol er al vanaf als je op die manier aan je paard moet komen. Grote kans dat deze mensen er ook geen zin in hebben om de strijd aan te gaan.

Niet netjes , maar het is nog altijd jouw veulen in jouw bezit , hij is niet betaald en niet verhuist , dus laat ze hun best maar doen om hem te krijgen !

Of ben je inmiddels aan het idee gewend dat hij weggaat , dan kun je eens gaan kijken bij die mensen zodat je er een beter gevoel bij krijgt wellicht ?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:41

Merilyn schreef:
Ik heb nog nooit zoveel smoezen gezien om NIET meteen te moeten bellen. als je het veulen terug wil kun je best met een mobiele telefoon weglopen en bellen dat kan gewoon. Ook ik werk op een grote zaal desnoods ga ik op het toilet zitten.

Idd!
Ik vraag me echt af, of ze misschein al gebeld heeft,zo niet?dan wacht ze er toch echt te lang mee,en maak je je zelf het alleen maar moeilijker...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:06

De Arina's Hoeve is wel een mooie, nette manege.
Ik ben er een paar keer geweest tijdens wedstrijden, en het ziet er keurig uit, net als de paarden.
En dat die vrouw een gebruiksaanwijzing heeft, ach wie niet in de paardenwereld, het blijft apart volk

kimmiej17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:25

Neonlight schreef:
Ja, ik weet het dat hun in hun recht staan en ik officieel het veulen moet leveren. Heb ik al diverse keren aangegeven. Mijn vraag was meer hoe ik het nu het beste aan kan pakken om te vragen of de verkoop niet door gaat, en of mensen er ervaringen mee hebben.

Nog een puntje, ze zei dat ze vast ruzie zou krijgen met haar man omdat ze hem gekocht had.
Zat eraan te denken om op te bellen en dan als opening te vragen of ze inderdaad ruzie heeft gehad, en dat het helemaal niet erg is als de verkoop niet door zou gaan.

Ze hadden hem in eerste instantie samen gekocht (die vrouw die er mee wilde gaan fokken en haar schoondochter) Die schoondochter heeft die middag nog gebeld en haar man vond het niet heel erg omdat ze het graag wilde. Toen bedacht ze zich dat ze er eigenlijk niet zo heel veel aan zou hebben dus heeft ze toen besloten dat ze de hengst zou verkopen aan haar schoonmoeder. Dus over die man hoef je nix te zeggen want dat is verders ook al weer anders.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:52

pmarena schreef:
Het is nogal impulsief geweest , uiteindelijk niet zo slim... wel doordacht te koop gezet , maar niet zo handig om meteen als iemand naar je toekomt , de koop af te spreken.

Je had beter kunnen afspreken om eens rustig om de tafel te gaan zitten om de verkoop door te spreken. Zodat je een weloverwogen beslissing had kunnen maken.

Nu heb je toegezegd dat ze het veulen mag kopen , en ook nog eens een deel van de betaling aangenomen. Wettelijk gezien zal je er dan best wel aan vast zitten.

Als je nu besloten hebt dat je hem toch niet wilt verkopen dan kun je het beste z.s.m. deze mensen bellen , excuses maken , en aangeven dat je geen afscheid wilt nemen en het handgeld terug wilt geven. Misschien vinden ze het helemaal niet zo erg , omdat ze toch al niet op zoek waren naar een veulen , en wellicht hebben ze nog eens gepraat enzo en zijn tot de conclusie gekomen dat ze hem eigenlijk beter niet erbij kunnen hebben. Omdat die man het al "niet leuk zou vinden" zoals de vrouw met wie je de verkoop aangegaan bent , je vertelde.

Wellicht bellen ze jou daarom niet : omdat het enthousiasme er af is en ze misschien zelfs hopen dat als ze geen contact opnemen , het verwaterd ofzo ???? Ja je weet het niet

Mochten ze hem nu WEL erg graag willen en jij belt op dat je van de verkoop afziet , dan hebben ze gewoon pech. Zullen teleurgesteld zijn , misschien wat boos op je...dan kun je altijd nog iets aanbieden als een extra bedrag bovenop het handgeld , of een gratis dekking ofzo. Ik zou niet meteen met die gratis dekking gaan beginnen : dan zit je daar weer aan vast en dat kan best flink problemen gaan geven. Ik zou er geen zin in hebben hoor om daar aan vast te zitten Wat als je het diertje toch wilt gaan ruinen ?

Dan kan dat niet want je moet die gratis dekking kunnen geven.
En wie weet staan die mensen dan elke keer op de stoep.....je sluit het niet af he. Ook een aanbod als : als hij weggaat krijgen jullie eerste bericht / eerste koopmogelijkheid. Kan je nog erge spijt van krijgen zulke beloftes...

Gewoon eerlijk , vriendelijk maar resoluut zeggen dat de verkoop niet doorgaat en je het handgeld teruggeeft omdat je het veulentje van je merrie niet kan missen , dat je te erg gehecht bent.

Dan zijn ze misschien (weet je niet eens zeker ) boos op je , maar dat is dan jammer.

Als het mij zou overkomen dat iemand terugkrabbelde terwijl de verkoop afgesproken was , dan zou ik natuurlijk ook enorm balen en pissig zijn... maar om er nu een drama van te maken ? Nee echt niet hoor , al dat gedoe voor een paard waar je nog geen band mee hebt , dan is de lol er al vanaf als je op die manier aan je paard moet komen. Grote kans dat deze mensen er ook geen zin in hebben om de strijd aan te gaan.

Niet netjes , maar het is nog altijd jouw veulen in jouw bezit , hij is niet betaald en niet verhuist , dus laat ze hun best maar doen om hem te krijgen !

Of ben je inmiddels aan het idee gewend dat hij weggaat , dan kun je eens gaan kijken bij die mensen zodat je er een beter gevoel bij krijgt wellicht ?

Hier ben ik het dus niet mee eens! Ik begrijp dat een hoop mensen het zo proberen. En een hoop mensen dit zo ook accepteren, maar juridisch gezien is dit niet correct.

EEN MONDELINGE OVEREENKOMST IS BINDEND!!!!

Zeker als hun het gaan aanvechten, verlies je het. Je hebt notabene handgeld geaccepteerd, dus een rechter zal het paard altijd aan hun toewijzen. Probeer jij maar eens te bewijzen dat er geen mondelinge overeenkomst was als je je paard a. in het boekje te koop aanbiedt, b. een mondelinge overeenkomst sluit en c. handgeld accepteerd.

Het enige wat je kunt doen is het verhaal uitleggen en hopen dat ze het begrijpen.

Zo niet, is dat jouw probleem en niet dat van hun...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:20

Pfffffff ben benieuwd of er inmiddels al is gebeld.
Maar blijkbaar interesseerd het je toch niet zoveel anders had je allang gebeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:39

Suelza : het is ook niet netjes , en als je ze het aanvechten gaan ze vast winnen. Maar je hebt de kans dat ze het niet gaan aanvechten en dat je je paard dan niet gedwongen hoeft te leveren.

Als je je bij voorbaat er al bij neerlegt dan ben je hem zeker kwijt....

En nogmaals : het is niet netjes , maar als je er de rest van je leven een rotgevoel aan overhoudt als hij weggaat , dan is het het wel waard om alles te proberen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:49

kimmiej17 schreef:
Ze hadden hem in eerste instantie samen gekocht (die vrouw die er mee wilde gaan fokken en haar schoondochter) Die schoondochter heeft die middag nog gebeld en haar man vond het niet heel erg omdat ze het graag wilde. Toen bedacht ze zich dat ze er eigenlijk niet zo heel veel aan zou hebben dus heeft ze toen besloten dat ze de hengst zou verkopen aan haar schoonmoeder. Dus over die man hoef je nix te zeggen want dat is verders ook al weer anders.

Dus op zich best wel een kans dat als ze belt de koop ongedaan kan worden omdat ze er zelf toch niet denkt er wat aan te hebben. Ik zou zeggen BELLLLLLEEEEn

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:50

Volgens mij zijn er altijd wel mogelijkheden om te bellen, dus doe het nou gewoon snel!!! Bij je werk kan je toch ff naar buiten lopen etc. En op concours kan je je vast ook wel vrij maken. Maar goed, ik hoop dat je vanavond op tijd thuis bent en ook echt belt. Succes!!

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:08

je doet er niet veel aan om je veulen weer terug te krijgen, Als je he zo graag terug wilt dan meld je je toch gewoon een keer ziek op je werk als ze zo moeilijk doen om vrij te maken.. En als je echt van je velen houdt dan vindt e niet erg wat de eigernaar van je wedstrijd paard vind of je nou een wedstrijd rijdt of niet..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:09

bakstertje schreef:
je doet er niet veel aan om je veulen weer terug te krijgen, Als je he zo graag terug wilt dan meld je je toch gewoon een keer ziek op je werk als ze zo moeilijk doen om vrij te maken..

nou,da's ook weer een mentaliteit van 3× niks!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:18

Ja uurtje vrijnemen zodat ze rustig ergens kan zitten is ook een optie.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:17

gouda schreef:
Ja uurtje vrijnemen zodat ze rustig ergens kan zitten is ook een optie.

idd!!
ook ik vind dat ze er veelste weinig aan doet...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:23

kimmiej17 schreef:
Is het niet een klein beetje ver gezocht om het daar al over te hebben??
Zal eerst maar is gaan bellen want er is al weer een dag voorbij en gaat allemaal alleen maar meer tijd kosten.
Bel gewoon zo snel mogelijk en dan zie je wel verder lijkt mij.

Dat ze zo snel mogelijk moet bellen weet ze nu denk ik ook wel.....

Enne is echt niet ver gezocht om over bovenstaande te beginnen.
TS heeft immers aangegeven wle te willen weten hoe het volgens de wettelijke regels is ook al zal ze dat niet gebruiken omdat ze dat niet eerlijk vindt.
Ze heeft tevens aangegeven daar geen verzekering voor te hebben en dus de grote kostenpost niet kan betalen.

Als je het echter toch wil weten is de genoemde optie een goede mogelijkheid.

Maar goed ben het met de rest eens, bellen moet je echt neit zo lang uitstellen. Aan een van de reacties valt volgens mij duidelijk op te maken dat die mensen het nu toch al weten namelijk.
Maar om dan meteen zovaak neer te zeten dat z emoet bellen, tsja dat beseft ze nu denk ik ook wel.

kimmiej17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:55

Ze weet helemaal nix want ik wil haar de kans geven om zelf te bellen en niet dat ze het via via hoort.
Lijkt me nog rotter.
Die manegehoudster die dacht dat ze er niet veel aan had, dus heeft um verder aan die andere vrouw verkocht (die er mij wil fokken) anders hadden ze hem samen gekocht.
Dus ze willen um zeker nog wel hebben maar je kan het gewoon proberen en misschien da ze wel een ander veulen kopen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:30

kimmiej17 schreef:
Ze weet helemaal nix want ik wil haar de kans geven om zelf te bellen en niet dat ze het via via hoort.
Lijkt me nog rotter.
Die manegehoudster die dacht dat ze er niet veel aan had, dus heeft um verder aan die andere vrouw verkocht (die er mij wil fokken) anders hadden ze hem samen gekocht.
Dus ze willen um zeker nog wel hebben maar je kan het gewoon proberen en misschien da ze wel een ander veulen kopen.

Ik neem aan dat je hier een typfoutje in gemaakt hebt. Want je kan (en mag) geen paard doorverkopen als je het paard nog niet eens in je bezit hebt.

TS ik hoop dat je ondertussen al gebeld hebt, want ook al wordt er gezegd dat die vrouw nog van niets weet, weet je dat natuurlijk nooit zeker.

Ik heb gelukkig zelf nog nooit voor de keuze gestaan om mijn paard te verkopen en hoop dat het ook niet nodig is.

Succes in ieder geval.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:53

Mistic heeft hier wel een punt. Op dit moment heeft de koper nog geen eigendomsrecht omdat de levering nog niet heeft plaatsgevonden (eigendomsoverdracht is nog niet voltooid). Je kunt alleen verkopen als je (pfff, diep graven, weet niet meer de preciese term, maar t komt neer op:) eigenaar bent. Vraag is wel aan wie je nu t veulen verkoopt. Bij wie moet je nu zijn om te vragen of ze de koop ongedaan wil maken?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:56

En als gebeld ??

"t is heel simpel juridisch is dat veulen verkocht, echter er is geen enkele wet die je verbied om te vragen of ze van de koop af willen zien.

Vragen mag altijd de een vind het minder netjes en de ander vind het wel kunnen .. maar met andere heb je niks te maken vind ik het is jou beslissing. Je belt en je vraagt het. Nee hebt je ja kan je krijgen.

Persoonlijk had ik dus gister al gebeld, dat wel, het wordt niet makkelijker als je wacht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:59

Zo, hier ben ik weer, na 2 dagen concours. Nog even over het niet kunnen bellen, op mijn werk heb ik geen bereik met mijn mobiele telefoon, komt door de cleanroom-omgeving. Daar komt nog bij dat we sinds 1 september een interum-manager hebben die er maar voor 1 ding zit, mensen eruit schoppen. Zonder baan zal ik niet alleen het veulen moeten verkopen, maar ook de merrie. Zit ik helemaal niet op te wachten.
En verder, op concours, heb ik echt geen minuut de tijd om rustig te bellen. Meestal is het zo als we met een pony bij de wagen zijn dat we met de volgende al weer de ring in moeten zijn. En aangezien ik vrijdag om 6 uur de deur uit was en om 1 uur 's nachts weer thuis, vanmorgen weer om 6 uur weg was heb ik nu pas de mogelijkheid tot bellen.

En het verhaal van de manege-houdster klopt niet helemaal. De schoonmoeder heeft hem van mij gekocht, en de schoondochter kon hem, als ze er zin in had, voor de helft van haar overnemen.

Maar genoeg nu, ik ga nu bellen.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:06

ben benieuwd

SSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:09

Citaat:
Mistic: Ik neem aan dat je hier een typfoutje in gemaakt hebt. Want je kan (en mag) geen paard doorverkopen als je het paard nog niet eens in je bezit hebt.

TS ik hoop dat je ondertussen al gebeld hebt, want ook al wordt er gezegd dat die vrouw nog van niets weet, weet je dat natuurlijk nooit zeker.

Ik heb gelukkig zelf nog nooit voor de keuze gestaan om mijn paard te verkopen en hoop dat het ook niet nodig is.

Succes in ieder geval.

Ik denk dat je kimmiej17 verkeerd begrepen heeft, want het veulen is nog niet doorverkocht. Het is alleen zo dat ze het eerst samen wilde kopen, maar nu maar één het gekocht heeft.

Daarnaast weten ze er nog steeds niks vanaf, want er is door kimmiej17 en mij nog niks over gezegd en voor zover ik uit de topic kan opmaken heeft nog geen bekende van de manege het gezien, anders hadden ze wel gereageerd.

Snel bellen is nu het belangrijkste, maar ik heb zo het idee dat het al niet zo'n hot-item meer is omdat Neonlight zelf al bijna twee dagen niet gereageerd heeft.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:11

even beroepsgedeformeerd doen: wat Mistic zegt, is niet juist. Om iets te kunnen verkopen, moet ik (zoals dat heet) beschikkingsbevoegd zijn, en daarvoor is het niet nodig dat ik op dat moment datgene dat ik verkoop, ook werkelijk onder me heb, als ik maar op het afgesproken tijdstip kan leveren. Ik kan je rechtsgeldig de Eiffeltoren verkopen, zolang ik er maar voor zorg dat ik 'm kan leveren op het moment dat we dat afspreken (en dat wordt nu net een beetje lastig). In bijvoorbeeld de scheepvaart gebeurt dit vrijwel altijd. Dus wat de nieuwe eigenaren van het paard hebben gedaan, kan prima.

Voor het overige: ik sluit me aan bij de heersende opinie: je bent afhankelijk van de vriendelijke opstelling van de kopers, maar probeer het snel te regelen, want het wordt steeds moeilijker.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:11

Pfff.....het is eruit! Ze was heel vriendelijk en aardig, maar maakte het me meteen moeilijk......ze was namelijk zo blij met hem! Ze zei niet meteen nee, maar denkt erover na. Ze snapt ook hoe ik me voel, en ik heb ook gezegd dat de koop in principe gesloten was en hun alle rechten op het veulen hadden. Volgende week belt ze me op met haar beslissing. Ze had het wel over eventuele gratis dekkingen in de toekomst. Nou ja, we zullen wel zien. Voel me helemaal opgelucht, ook al is het er nog niet door, ik ben netjes gebleven en heb gedaan wat ik kon doen. Nu maar afwachten....

SSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:15

Zie je nou wel, het valt allemaal best mee.......als je de mensen maar juist benaderd. Je moet niet altijd uitgaan van het slechtste in de mens (wijze uitspraak, hihi). Ik hoop dat je hem terugkrijgt, ik schat je kans hoog in als ik zo hoor hoe ze reageerde.