elk paard kan de Z lopen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: elk paard kan de Z lopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:00

Ludora schreef:
Ik denk dat je ieder paard de 'trukjes' van het Z kan leren, maar of ze de cappaciteit dan hebben om bovenaan mee te lopen is denk ik een ander verhaal.

Ja dat is idd een ander verhaal. Maar ze kunnen het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:02

tactmatig is hij van nature in draf helemaal niet
Ook middendraf is een echt geleerd 'truucje'
Zijn enige sterke kant is idd zijn galop. maar dat zit er zo weining in de B en L

Maar wat je zegt, ze kunnen allemaal bij SB leren en als je genoeg traint scoor je daarvoor een 6, dus een wp.

Maar de paarden met meer talent en souplesse scoren daar een 7 of een 8.
En dat gaat zo met elk onderdeel.
Dus krijg je als je zonder fouten rijd wel je wp, maar de eerste plek zul je niet snel bemachtigen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:02

Ludora schreef:
Maar weer ontopic, je kan ieder dier een schouderbinnenwaards leren

Whoeii ik denk dat flappie eraan moet geloven schouder voor konijn! haha
*is flauw maar kon het niet laten
*als jij het ook flauw vind, moet je er wat zout op doen!

Maar bovenal deel ik je mening wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:03

Haha
melige

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:10

Met de juiste begeleiding, training en heel veel doorzettingsvermogen kan inderdaad naar mijn mening ieder paard zonder flinke lichamelijke tekortkoming het Z halen.
De oefeningen moet ieder paard kunnen, het is alleen aan de ruiter om dat in een mooi geheel te krijgen.

Ik heb zelf een tinker, heb hem gekocht echt puur als recreatiepaard. Ik heb vroeger wel altijd wedstrijden gereden, springen en dressuur, maar wilde dat niet meer.
Nu blijkt hij toch heel wat meer te kunnen, en een stuk makkelijker, dan ik ooit gedacht had. Inmiddels is mijn ambitie ook weer om hem naar het Z te rijden En ik ben ervan overtuigd dat we het ooit gaan halen.
Hij heeft voor een tinker zeker zijn gangen en zijn bouw mee (hij is wel heel rijtypisch), maar het zal toch heel wat meer moeite kosten dan met een sportpaard. En daar ben ik me van bewust en daar kies ik ook voor. Daarom zul je mij ook nooit horen zeuren dat ik niet bovenaan meedraai.

Helaas mag ik zelf door lichamelijke problemen niet meer springen, anders was ik dat met hem gaan doen. Springen doet hij namelijk nog een heel stuk beter, en hij vindt het helemaal geweldig.
Gelukkig heb ik nog een bijrijdster die hem gaat starten in het springen, tussen de paarden. Dát trekt pas bekijks denk ik
Overigens is hij er ook zoeen die uit zichzelf springt. In de wei bij ons liggen van boomstammen, paar crosshindernissen, en als de paarden door de wei scheuren, loopt hij daar echt niet omheen....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:17

runningkawa mooie schimmel zie nu net je profiel pas weet ik met wie ik praat haha

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:18

maar inderdaad je kan heel veel uit je paard halen mits je dat op een goede manier doet en vooral plezier in hebt je paard ook natuurlijk
ga het met mij haf ook zeker aan

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 16:26

hier de TS weer een x. ik heb elke keer de reacties nog ge;ezen en idd zo als velen zeggen met de goede ruiter kan elk paard Z lopen..met een beetje wilskracht en een goede bouw gaat dat allemaal iets sneller en iets makkelijker maar in het principe zou elkl paard het moeten kunnen (denk ik)

leuk trouwens dat de stelling zo goed loopt

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:00

fransheijs schreef:
Ludora schreef:
Maar weer ontopic, je kan ieder dier een schouderbinnenwaards leren

Whoeii ik denk dat flappie eraan moet geloven schouder voor konijn! haha
*is flauw maar kon het niet laten
*als jij het ook flauw vind, moet je er wat zout op doen!

Maar bovenal deel ik je mening wel!

Na 3 keer lezen snap ik em

Maar zelfs een konijn zou je het kunnen leren ja !!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:16

Grappig dat (bijna) iedereen eigenlijk wel hetzelfde denkt over dit topic.

Ik zelf ben van mening dat niet ieder paard Z zou kunnen lopen omdat ik denk dat niet ieder paard hier slim genoeg voor is al zit er misschien een super ruiter op zijn rug.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:19

Ik zou niet weten waarom niet. In de dressuur hoeft een paard alleen maar te tonen wat het van nature al kan. Helaas bestaat er ook nog zoiets als de ruiter en dan hebben we nog de jury, die tegenwoordig een beetje de weg kwijt schijnt te zijn.

Het gaat er dus eigenlijk om of de ruiter zijn paard/pony (etc...) op kan leiden, of, als hij dat door een ander laat doen, de knopjes kan vinden, en of de jury redelijk is.

Maar het gaat wel om "normale" paarden dan. Er valt te discussiëren over wat normaal is, ofcourse.

Even iets off-topic
Helaas wil men tegenwoordig veel te snel op hoog niveau rijden. Niet alle paarden leren even snel. Niet alle paarden zijn zo jong mentaal opgewassen tegen wedstrijdsport. Sommige paarden blijven mentaal ongeschikt. Bovendien is een paard van drie helemaal niet lichamelijk klaar om veel bereden te worden. Je zou zijn opleiding dus pas met vier, of beter, met vijf kunnen beginnen. Ik zou graag een minimum leeftijd van 5 zien voor de B en daarvandaan minstens een jaar voor elke volgende klasse. Maar ja, wie ben ik? Zolang er veel geld omgaat in de sport en zolang er mensen zijn die de sport belangrijker vinden dan het paard, zie ik het niet gebeuren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:56

vlasta schreef:
Grappig dat (bijna) iedereen eigenlijk wel hetzelfde denkt over dit topic.

Ik zelf ben van mening dat niet ieder paard Z zou kunnen lopen omdat ik denk dat niet ieder paard hier slim genoeg voor is al zit er misschien een super ruiter op zijn rug.

een paard hoeft verder toch niet slim te zijn? De ruiter bespeelt het lichaam van het paard door bepaalde spiergroepen aan te spreken. Slimmigheid uit zich juist vaak in manieren vinden om er onderuit te komen Of je een paard nou leert strekken of leert appuyeren, blijft qua intelligentie gelijk imo. Komt allemaal neer op herhaling herhaling herhaling om het lichaam klaar te krijgen en te ontdekken wat hij doet om er onderuit te komen

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:51

fransheijs schreef:
Ieder paard kan Z lopen, mits er de goede ruiter op zit!
Iedere ruiter kan Z rijden, mits hij het goede paard onder zich heeft!

Dat dacht ik ook.

Groetjes Pharlap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:47

Als ik zie wat er soms in het Z rondrijd, ja dan kan ieder paard Z lopen.

Maar ik denk idd wel dat ieder paard het kan, of je ook echt gaat winnen is een 2e, maar het kan wel.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:11

Niet elk paard kan Z lopen. Ik heb een tinker staan die het absoluut niet zou kunnen. Al zou je Anky van Grunsven erop zetten, dan nog zou er geen behoorlijke L of M proef mee te rijden zijn. Het is een krabbelaar en absoluut geen dressuurpaard. Laat staan dat er een Z proef mee gereden zou kunnen worden. Volgens mij breekt het paard dan doormidden ( bij wijze van ).
Ondanks dat, zou ik mijn tinkertje voor geen goud willen ruilen!!!! Wij gebruiken haar puur voor de recreatie en voor de wagen. Menig ruiter mocht willen dat ze een paard met zo een gouden karakter hadden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:17

Muah.. elk gezond paard kan je sowieso t/m M2 rijden denk ik... In de Z word het al een stuk moeilijker.. Als je met een Fjord ofzo Z wilt starten, moet hij het ook echt willen. Anders heeft het toch geen zin. Ik ga waarschijnlijk met m'n ponytjuhh tot de M rijden. Daarna zien we wel verder, als hij het niet leuk vind, stop ik er ook mee. Dan ga ik wel kijken of ik een ander paard op hoger niveau uit kan gaan brengen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:20

Ach.. ik ken meer van zulke mensen.. niemand anders is beter dan hun eigen paard..

Ik denk dat elk paard wel de potentie heeft om in de Z te komen.. maar dan vind ik de potentie van de ruiter erg veel mee tellen. Het paard is immers de ruiter.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:37

Als je maar lang genoeg blijf starten zou het in principe moeten lukken maar niet elk paard zal een Z waardige Z proef neer kunnen zetten!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:19

De oefeningen zijn natuurlijk. Dus in principe zal ieder paard er moeten kunnen komen, maar de weg ernaartoe is met ieder paard anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 07:38

Als je M2 kunt, kun je ook Z
Dat is bijna niks moeilijker

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:50

Ik weet zeker dat niet ieder paard Z kan lopen, ook niet met de juiste training en begeleiding.
Omdat bepaalde paarden nu eenmaal hun lichaamsbouw of beweging niet mee hebben, houdt het voor hen toch echt op in het M1. (en voor sommigen al in het L2)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:10

Niet ieder paard kan Z lopen inderdaad. Een paard/pony wat correct/makkelijk is gebouwd, en die inderdaad werklust heeft, en een ruiter die correct rijdt, daarmee kom je in de Z. Maar dat wil ook zeggen haflingers/fjorden/tinkers etc die correct gebouwd zijn etc met een correcte rijdende ruiter het ook haalt! Afstamming/ras vind ik echt niet veel zeggen hoor..Je hebt echt wel paarden met ee supere afstamming die of de wil niet hebben, of de beweging gewoon niet hebben.
Een paard/pony wat onder de "niet Z kan halen" valt, vind ik dat je die met goede begleiding toch ver kan brengen, wan je hebt inderdaad die waar het gewoon langer duurt, voordat je er bent..

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:18

ik vind zolang jehet begin en o een gegeven moment er zo goed hebt íngepepert'dat bijna alles vanelfsprekend gaat je al meteen een heeeel eind komt...vaak zit je dan 'zo' in de Z (geleerd van iemand met heel veelervaring daarmee) en als je paard of pony in t begin niet goed is gereden blijf je op een gegeven moment op een bepaalt niveau hangen en zul je waarschijnlijk niet gek eel verder komen..maar zoals ik zij lkkr paardje goed (super goed) rijden in de B en dan door draven naar de Z

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:19

@Skitter = idd ! ken een tinker die in M2 zit en fjord in de Z !!

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:20

Wel een heel oud topic...