DUUR paard per definitie een GOED paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: DUUR paard per definitie een GOED paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:20

Wanneer is een paard goed? Als ie de potentie tot Z+ heeft, of endurance klasse 4? Of als ie hard kan draven? Ik denk dat je pas wat over prijzen kan zeggen als je weet wat goed is!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:22

Marije1984 schreef:
Persoonlijk zou ik meer geld overhebben voor een goed! opgeleid paard dan een jong dier wat zich nog moet bewijzen.

Vaak zijn de GOED opgeleide paarden die dan bijvoorbeeld 6 zijn en Z lopen (wel met goede bwegingen & bouw dan hoor), eigenlijk voor de "gewone" mens niet te betalen. 30.000 euro leg je dan al snel neer heb ik gemerkt. Terwijl je voor dat zelfde paard op 3 jarige leeftijd zo een 10.000 euro neerlegt. Dus heb je die kwaliteit om het paard goed op te leiden, weet ik wel wat ik zou doen..

Maar goed over die stelling, ik heb zo veel verschil gezien en veel mensen heb ik het idee, overvragen hun paarden. Wat sjuimpje zei: een goed paard is een duur paard, maar een duur paard is lang niet altijd een goed paard vind ik zeker kloppen. Je ziet zeker een groot verschil tussen kwaliteit van veel paarden, maar lang niet altijd een groot prijsverschil. Wel denk ik dat je als je een echt goed paard wil je toch wel een dure moet kopen. Er zijn niet veel mensen die niet weten wat ze in huis hebben, ze zullen naar mijn idee eerder overvragen dan veel te ver onder een goede prijs gaan zitten.

even nog offtopic veel mensen hebben het over hun goedkope paard die dan goed kan lopen.. Maar laten dan niet weten wat ze hebben gelopen, en weet je dus eigenlijk ook niet of het een echt goed paard is geweest. En dus word het zo ook moeilijker oordelen.. misschien handig om erbij te zetten wat het dier dan gelopen heeft?! of eventueel aankon, als je niet de mogelijkheid had het dier te starten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 06:25

Veel goede paarden zijn inderdaad duur. Waarom? Als iemand een goed paard op stal heeft staan met veel talent, een fijn karakter een ook nog eens gezond, dan zou hij/zij wel gek zijn om het paard voor een prikkie weg te doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:14

@sophie je hebt gelijk maar wat ik verder ook zei is dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. Ik leid alle paarden zelf op, maar niet iedereen die dat kan en of durft.

Mijn vorige paard was niet duur. Ik heb er 3750 gulden voor betaald, 2000 euro's.
Paard was M1 startgerechtigd en de oefeningen van de M2 en enkele van de Z1 zaten er in. Hij was echter niet mooi, op de voorhand gebouwd en er zat geen papier. Paard had zeker potentie M2 en heel misschien wel Z1. Maar voor het echte ''grote'' werk waar we over praten miste hij gewoon wat.
Toch vindt ik hemeen goed paard. Niet veel paarden met zijn bouw kunnen dat werk aan wat hij bij mij des tijds gedaan gedaan. Je hebt dan wel geen Gribaldi of een Ferro, maar op wedstrijd reedt hij die er wel allemaal uit. Dus ja wat zegt dat papier dan eigenlijk, En die bouw. Met een goede opleiding kan elk paard een goed paard zijn. Of de kwaliteiten erzijn voor de passage of piaffe is een ander verhaal. Het is natuurlijk per paard verschillend.
Hij is vorig jaar voor te weinig geld verkocht maar heeft het mooiste plekje wat je een paard kan toewensen en dat betekde voor mij een heleboel. omdat het mijn eerste eigen zelf verdiende paardje was. De merrie die ik nu heb zal ik waarschijnlijk iets minder nauw kijken, omdat ik daar een andere band mee heb en zij wel potentie heeft voor het hogere werk. Maar de toekomst zal het leren waar het heen gaat met de paardenhandel.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:22

een vriendin van mij (mikoliaki op bokt) heeft een bloedmooie trackhener gekocht van 6 jaar voor 2500.
Goede pappa, helemaal goedgekeurd zoal klinisch als op de foto's en dier heeft leuke gangen, en kan ook nog eens een beetje springen voor een foto moet ja maar kijken in mijn profiel.

Dus het is idd mogelijk, deze oude eigenaren haden weinig verstand van paarden en van prijzen, dus ze had ontzettend veel mazzel gehad!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:39

Dat is dan idd gewoon echt heel veel mazzel hebben

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:07

Misschien is het idd handig om te weten wat men bedoeld met een goed paard in dit topic. Een goed paard is bij mijn inzien een paard dat waarschijnlijk nog wel meer kan dan Z2, terwijl voor een ander dat betekend dat hij ondanks zijn bouw toch de M2 kan halen.. enne nimmedor, is idd heel erg veel mazzel. Bij ons op stal staat ook een pony 1800 euro, hij kan dan nog bijna niets maar hij is nu 5 jaar en heeft hele fijne goede gangen en het is eenplaatje om te zien (overigens leert hij snel, en wil hij erg graag!). Vond ik ook erg weinig voor zo een leuke pony, zij heeft dus ook "mazzel" gehad!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:51

Urielle schreef:
Dat is weer een beetje de omgekeerde wereld - stellen dat mensen met een duur paard/dure pony niet om hun beest geven Ik houd ontzettend veel van paarden maar ik rijd toch echt voor de sport en dat gaat nu eenmaal net wat simpeler op een KWPNer dan op een Shire Nou ben ik geen verwend kreng want ik heb hard gewerkt voor mijn (simpele) paard en rijd nu voor anderen ipv een eigen paard, maar de echte 'verwende krengen' stonden net zoveel met hun dressuurtopper te knuffelen als ik met mijn simpele beesten.

whaha.. ik zit net terug te lezen, wat ik eerst had geschreven en moet er hard om lachen..
Ik was toen nl. net eerste geworden met een onderlinge wedstrijd (L2) en een moeder van een meisje op een prachtige pony had gezegd dat het oneerlijk was, dat ze me alleen maar lieten winnen omdat ik een kleine pony had en dat er zo schattig uitzag en dat hij rustig was enzo.
En dat was WEL een meisje van een jaar of 15/ 16 die al 20 pony's heeft gehad en die dan met zo'n arrogante kop naar je kijkt omdat alsof je minder bent omdat je paardje geen Grand- Prix kan lopen.
Daar was ik dus een beetje boos om, omdat ik ong. dag en hacht aan het trainen ben..
whahaha.. sorry dus.. zo is natuurlijk niet iedereen, maar ik kom er wel veel tegen.. :P
xxx

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:10

sophie_kurk schreef:
Wat sjuimpje zei: een goed paard is een duur paard, maar een duur paard is lang niet altijd een goed paard vind ik zeker kloppen. Je ziet zeker een groot verschil tussen kwaliteit van veel paarden, maar lang niet altijd een groot prijsverschil. Wel denk ik dat je als je een echt goed paard wil je toch wel een dure moet kopen. Er zijn niet veel mensen die niet weten wat ze in huis hebben, ze zullen naar mijn idee eerder overvragen dan veel te ver onder een goede prijs gaan zitten.

even nog offtopic veel mensen hebben het over hun goedkope paard die dan goed kan lopen.. Maar laten dan niet weten wat ze hebben gelopen, en weet je dus eigenlijk ook niet of het een echt goed paard is geweest. En dus word het zo ook moeilijker oordelen.. misschien handig om erbij te zetten wat het dier dan gelopen heeft?! of eventueel aankon, als je niet de mogelijkheid had het dier te starten!

Eens.
Maar er zijn wel uitzonderingen hoor. Zoals al eerder genoemd door anderen.

Wij hebben bv een pony gehad, voor 2700 Euro gekocht. Was toen al Z1 geklasseerd, daarna met mij Z2 geworden. Verschrikkelijk veel gewonnen en gruwelijk bewegen (al helemaal voor een pony!).

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:37

Hangt van je eigen eisen en kunnen af.
Ben je iemand die houdt van training en niet zo zeer van competief wedstrijden rijden, dan kun je in princiepe met elk paard op weg.
Hou je van buitenrijden en wil je paard met een lief en moedig karakter, kan je ook met elk ras op weg, het hoeft zelf niet eens een ras te zijn.
Hou je van fokken, ja dan wordt het duurder, tenzij je natuurlijk nieuwe goede bloedlijnen kunt ontwikkelen. Dit trachten velen, maar of het altijd succesvol is, dat is onmogelijk.

Wil je op het hoogste niveau scoren? Dat is onmogelijk met een gewoon goed inkomen. Je hebt zowiso een paard met een goede bouw, gezondheid nodig, dit kost meer dan het gemiddelde rijpaard. Dan heb je nog de ervaring, wil je een paard dat over een goede basis beschikt kost dit je ook meer, wil je een paard dat Grand Prix mag starten... Ik denk dat geen enkele eigenaar van zo'n paard een zacht prijsje zal geven, dat zou erg dom zijn.
Koop je een driejarige die kwa bouw geschikt is, dan ben je nog lang niet klaar. Dan moet je zelf als ruiter over grootste kennis en kunnen beschikken om GP te bereiken, de training hiertoe kost ook hopen. Vooral als je nu al ziet dat bij ons een gewoon gemiddeld dressuurlesje al €25 kost, en de prijzen blijven stijgen. Ik zie vaak advertentie van 16-18 jarigen die al €20 vragen, zoiets kan toch niet.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:11

RanouK schreef:
Hangt van je eigen eisen en kunnen af.
Ben je iemand die houdt van training en niet zo zeer van competief wedstrijden rijden, dan kun je in princiepe met elk paard op weg.
Hou je van buitenrijden en wil je paard met een lief en moedig karakter, kan je ook met elk ras op weg, het hoeft zelf niet eens een ras te zijn.
Hou je van fokken, ja dan wordt het duurder, tenzij je natuurlijk nieuwe goede bloedlijnen kunt ontwikkelen. Dit trachten velen, maar of het altijd succesvol is, dat is onmogelijk.

Wil je op het hoogste niveau scoren? Dat is onmogelijk met een gewoon goed inkomen. Je hebt zowiso een paard met een goede bouw, gezondheid nodig, dit kost meer dan het gemiddelde rijpaard. Dan heb je nog de ervaring, wil je een paard dat over een goede basis beschikt kost dit je ook meer, wil je een paard dat Grand Prix mag starten... Ik denk dat geen enkele eigenaar van zo'n paard een zacht prijsje zal geven, dat zou erg dom zijn.
Koop je een driejarige die kwa bouw geschikt is, dan ben je nog lang niet klaar. Dan moet je zelf als ruiter over grootste kennis en kunnen beschikken om GP te bereiken, de training hiertoe kost ook hopen. Vooral als je nu al ziet dat bij ons een gewoon gemiddeld dressuurlesje al €25 kost, en de prijzen blijven stijgen. Ik zie vaak advertentie van 16-18 jarigen die al €20 vragen, zoiets kan toch niet.

Hier ben ik het volkomen mee eens.
Het is ook vaak zo dat als je genoeg geld hebt je best in de topsport kan rijden.
Je hebt immers het geld om een goed paard te kopen en om goede lessen te betalen, en een goede trailer waarmee je zelf op concour kan elk weekend..
Je bent dan niet afhankelijk van je ouders, of de eigenaren van je paard.

Als je toch topruiter wil worden zou je op een stal moeten gaan werken en je daar omhoog werken tot stalruiter ofzo...

En maak van die €25,00 voor een goed dressuurlesje maar €40,00....

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:14

Ik heb mijn super geweldige en ervaren pony voor € 3800.- gekocht. En gelukkig kwam ze rontgen en klinisch goed de test uit!! En van haar heb ik super veel plezier En we hebben ook nog een ander NRPSertje , deze hebben we voor € 1500.- gekocht , hij is nu zo opgeknapt dat hij Z springt !!

Alleen zijn we nu wel aan het zoeken naar een ervaren springpaard omdat ik straks overstap .

scaleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:31

Dat een duur paard per definitie ook een goed paard zou zijn is natuurlijk onzin,soms moet je als je een paard koopt een beetje geluk hebben,en uiteraard moet je een paard wel kunnen beoordelen.
Een voorbeeld is een paard van ons die in 2004 de finale pavo heeft gelopen,en dit was toch zeker geen duur paard,beneden de 3000,- euro.
Toen wij hem kochten zag hij er alleen niet uit,dik in het haar,mager en slechte hoeven,iedereen verklaarde ons voor gek maar iedereen lette alleen op het uiterlijk en keek niet naar de beweging.
Ook nu doet dit paard het goed,wordt z-dressuur gestart en heeft zeker de mogelijkheden voor meer.
Dus een goed paard krijgen is denk ik een combinatie van geluk,inzicht en durf.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:24

Idd scaleo, dat ben ik met je eens. Heel mooi gezegt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:20

duur paard is zeker niet per definitie goed.
ik ken paarden die een boel gekost hebben maar nix doen en ik ken paarden die een schijntje gekost hebben(waarvan zeniet eens wisten wat ze uberhaupt in handen hadden) wat nu voorbij loopt dat het kwijl uit je mond valt.

ik vind dat merel super gangen heeft, als zij een uitegstrekte draf doet gaat demond bij velen open. maar veel waard?? ondanks dat ze super papieren heeft is er nooit mee gefokt, heeft ze nooit oficieel punten gehaald in welke tak van de sport danook en is ze vooral erg klein.

dus is ze weinig waard, terwijl als er een andere ruiter op had gezeten die wist met haar om te gaan haar zo had laten scoren.

maargoed voor ons betekend ze alles en z gaatniet weg.. dus hetmaakt me ook niet uit wat ze waard zou zijn.

maar het is idd dat ze ff naar het uiterlijk kijken en als er al 1 ding niet bevalt is de aandacht weg.. terwijl sommige paarden als je ff verder kijkt toch echt meer in hun mars hebben, mits ze opgeknapt/gecorrigeerd worden

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:23

Sjuimpje schreef:
Een goed paard is vaak duur,
maar een duur paard is lang niet altijd goed

Dat is nou precíes wat ik zeggen wou!
Ik geef je helemaal gelijk

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:53

Sjuimpje schreef:
Een goed paard is vaak duur,
maar een duur paard is lang niet altijd goed

Hier ben ik het net als de rest wel redelijk mee eens. Maar het is ook inderdaad maar net hoe hoog je de lat legt.
Mijn paard was goedkoop in mijn ogen (2200 euro) en heeft ZZ gesprongen. Ik start nu dadelijk M1 dressuur met hem en ik denk dat als hij gezond blijft we met een beetje geluk de Z ook nog wel gaan halen. Dan vind ik het in mijn ogen een 'goed' paard, zeker voor dat geld (en voor mij is hij in emotionele waarde niet eens in geld uit te drukken, maar dat terzijde).
Ik had destijds ook niet veel keus, ik had gewoon maar 2500 euro en echt geen cent meer en daar moest ik het mee doen. Nou heb ik er volgens mij een redelijke kijk op of een paard het in zich heeft of niet (en ik zou niet weten waarom of zo, maar uit het verleden blijkt dat ik vaak gelijk heb achteraf, waarschijnlijk een soort verborgen talent ).
En ik hoop dat ik bij de opvolger weer dat geluk heb. Ik heb er al eentje op het oog en als dat gaat zoals ik denk dat het gaat, dan kom ik daar weer goedkoop aan. Mijn schoonvader, die springpaarden fokt, heeft nl. dit jaar een prachtig veulen gefokt dat over een super beweging beschikt, en bovendien mooi groot aan de maat is maar voor de meeste fokkers niet zo interessant qua afstamming ( vader is Kreator xx) en daar zie ik wel wat in als dressuurpaard. Het is natuurlijk even afwachten hoe ze zich ontwikkeld, maar ik ben voorlopig positief. En ik moet het ook wel op deze manier doen want ik ben nou eenmaal niet gezegend met een dikke portemonai en anders kan ik er wel mee stoppen.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:39

Idd JollyJumper.

Een duur paard hoeft niet altijd een goed paard te zijn!

mijn bolletje was maar 435 euro, 5 jaar oud. (van Springbourne Cravat)
Hij was niks, maar dan ook niks.
niet ingereden, stond bijna z`n hele leventje al in een weitje zichzelf te verzieken, nou nu heb ik hem een jaar en het gaat super!
Ingereden, hij kan echt alles, nou dat noem ik een goed paardje toch

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:40

wat Sjuimpje zei

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:59

Oud topic.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:24