Kan het paard nog wel paard zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re: Kan het paard nog wel paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:39

sassie22 schreef:
@ Mariek87, mijn laatste reactie omtrent dit topic is dat ik precies jouw woorden gequoted heb. Dat dat van die vacht bijzaak is voor jou heb je er bijgezet maar mijn quote gaat dus over dat jij je er erg aan irriteert. ( Wat letterlijk in je verhaal is terug te vinden)

Ik stoor me eraan ja, als een combinatie onverzorgd op concours verschijnt.
En daar hoort ook een mooie vacht bij.
Dat zegt niet dat je paard niet buiten kan lopen, maar houd er dan in de vachtverzorging ook rekening mee dát hij buitenloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:41

gewoon dikke denkens en een geschoren paard kan de hele dag naar buiten

want idd zo'n bolletje wol is niet mooi op wedstrijd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:44

Mariek87 schreef:
Urielle schreef:

hey hey, we gaan niet mijn boeken afkraken he

Oh, hehe sorry, maar ik mag graag alles beter weten

arrogante trut
[/quote]

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:49

Urielle schreef:
arrogante trut

Mag ik me ook te goed voelen om hierop te antwoorden?

En waar blijf jij overigens in ons HK topic?

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:49

runningkawa schreef:

Precies, zo staat de mijne 's winters ook buiten!

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:56

heeiij...
ik heb alles wat op de vorige pagina's stond niet gelezen... maar bij ons op stal staan de meeste paarden in de zomer 24/7 op het land.. ongeveer september-oktober (ligt aan het weer) gaan ze s'avonds naar binnen en als het echt slecht word gaan ze dag en nacht op stal maar komen wel elke dag een uurtje los op het erf...
maar niet ieder paard vind het fijn op het land.. mijn vorige pony ging als hij geen zin meer had en naar binnen wou onder het draad door of hij sprong er overheen en dan ging ie in zijn stalletje staan.. en er zijn zo meer paarden op stal die de hele dag voor het hek raar staan te doen tot dat ze naar binnen mogen..
maar er is ook een pony die zodra de deur van zijn stal open gaat gelijk over je heen rent omdat ie naar buiten wil... dus het verschilt gewoon per paard...
ik vind iig dat ze bij ons op stal wel gewoon paard kunnen zijn..
xXx

florentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:06

ik ben het helemaal met je eens!!!!!!!!!! Mijn paardjes ( jou ex paardje )staan in de winter de hele dag buiten als het weer het toe laat en in de zomer dag en nacht en zo hoort het volgens mij!!!!!!!!!!!!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 01:51

ik heb eigenlijk niets gelezen behalve het begin bericht
góh hebben wij een luxe manege dan zeg (voor de paarden alle sinds) álle paarden gaan minstens om de dag buiten van half negen tot 4 uur, dan worden ze binnen gehaalt en krijgen ze eten dat ze rustig kunnen opeten want om halfzes komen de eerste pas om hun paard te poetsen. Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen of het alle paarden zijn en ze elke dag naar buiten gaan of 1 dag de ene helft en de andere dag de andere helft. en dan weer de 1ste helft de dag erna.

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 07:50

Bij ons gaan ze ook overdag gewoon het land op. 's nachts niet dit gewoon omdat wij te weinig land hebben om alle paarden dag en nacht buiten te kunnen laten staan en dan zou de wei er na 2 maanden al weg zijn. (ja in de drukke randstad heb je niet zoveel land meer)
Zelf vind ik het dan ook wel vereist dat mijn paard naar buiten kan ik zou dan ook niet op een stal gaan staan waar geen weiland is!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:54

Mariek87 schreef:
Ja dat is het probleem, het is bij mij thuis in het weiland geen doen om het vlak te houden

Enig idee waar paarden op kunnen galopperen? Kijk eens waar die van ons op lopen te dollen. Ook als er een laag sneeuw over ligt knetteren ze er in galop overheen.
Xenophon schreef 400 jaar BC dat dit dé manier was om sterke hoeven, poten te krijgen:
Afbeelding
Paarden hebben absurd stabiel gewrichten, zijn alle zijdelingse bewegingsvrijheid verloren en hebben hun laatste twee tenen opgeofferd aan één enkele, stevige hoef, om over dit soort ondergrond te kunnen stampen.
Wij dalen in draf en galop over dits soorte en grovere keien hellingen tot 100% af. Op paardnatuurlijk.nl en hoefnatuurlijk.nl staan hier fotos van. De voorbeeldhoef op hun frontpagina is van mijn Arabella...

Nee, een paard uit een Hollandse kleiwei kun je hier niet neerzetten; daar gaat ie na het eerste levensjaar een heel leven lang nooit aan wennen zoals die welke hier geboren zijn. Een karrevracht keien in de paddock waar het paard in staat doet wel wonderen voor de stabiliteit.

Enneh.... een longe is niet vríj. Ook is 'soortgenoten' essentieel in de paddock/wei. Even dollen is niet genoeg. Beter dan niets, maar....
Of een paard een hoge waarde heeft is voor dat páárd verder niet van belang

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:00

Voor de eigenaars van paarden die niet in de wei willen: Hebben jullie ook geen deur in de stal? Dat zou immers niet nodig zijn als een paard toch graag op stal staat

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:03

runningkawa schreef:

en dat is in het belang van het páárd???? We hebben het hier over paard kunnen zijn en scheren is dat niet bepaald. Dat hele schren is onzin en afscheren van tastharen zelfs mishandeling.
Ze zijn heel creatief in het zich warm houden. Dit is met -8:
Afbeelding
Ja, je moet wat als andalusiche campocrosser zonder wintervacht van betekenis.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:06

mijn vIJslanders staan dag en nacht buiten ook in de winter die willen niet eens in een stal!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:13

Mariek87 schreef:
Ik stoor me eraan ja, als een combinatie onverzorgd op concours verschijnt.
En daar hoort ook een mooie vacht bij.

Wacht even, ik snap iets niet. Wat is nu de vacht van het paard??? Een geschoren paard hééft helemaal geen vacht; die is kaal. Jij vindt dat afscheren goede verzorging? Ik vind dat de makkelijkste weg kiezen.
Wat is er onverzorgd aan een niet al te schoon geborstelde wintervacht???
Een verstandige, goed verzorger, laat zoveel mogelijk vet en stof op de vacht opdat deze optimale bescherming biedt tegen de weersomstandigheden en 's zomers zelfs vliegbeesten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:36

Anouar15 schreef:
Voor de eigenaars van paarden die niet in de wei willen: Hebben jullie ook geen deur in de stal? Dat zou immers niet nodig zijn als een paard toch graag op stal staat

Mijn paard wil trouwens vanuit het weiland ook graag naar stal. Waarom, omdat ze daar haar krachtvoer krijgt. Zodra dat op is wil ze overigens graag het weiland weer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:38

Dat is ook de grootste reden waarom paarden naar binnen willen, omdat ze daar eten krijgen. Die van mij was eerst ook zo, maar als ik hem dan een paar dagen buiten laat is hij dat eten wel weer vergeten en vind hij het niet erg om buiten te blijven.

San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:42

Een wei kan wel fijn zijn voor een paard, maar zoals hier in de omgeving zijn het dus gewoon 'kale' weilanden, nergens geen beschutting, en ik denk dat je paard het echt niet naar zn zin heeft in de volle zon. Dan hou ik mijn paard liever in een koele stal dan zo op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:49

ik vind een lange, dik krullende natte zweet vacht ook geen gezicht op wedstrijd.

En wat ik al bij meerdere paaden heb gemerkt die je flink aan het werk zet in de bak.
Ze hebben last van de warmte, geen zin om te lopen, gedragen zich heel anders dan in het zomervachtje.
dan scheer je ze en ze hebben er ineens weer zin in.
Ze kunnen dus gewoon hun warmte niet goed kwijt.

Dus ik vind als je dan fanatiek traint en je merkt dat aan je paard, dat je juist voor het welzijn van het paard scheert.

en hij kan dan gewoon de hele dag naar buiten, daar hoef je het dus helemaal niet voor te laten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:35

Krato schreef:
Een wei kan wel fijn zijn voor een paard, maar zoals hier in de omgeving zijn het dus gewoon 'kale' weilanden, nergens geen beschutting, en ik denk dat je paard het echt niet naar zn zin heeft in de volle zon. Dan hou ik mijn paard liever in een koele stal dan zo op de wei.

Antropomorfisme ten top...

Hier staan ze terwijl er wel schaduw ís, nagenoeg in de volle zon en vorige week heb ik daar 60 graden celsius gemeten.
Ze staan 's winters bij -13 op het land.
Ok, we hebben rondom bomen maar Vverschil dag/nacht is hier 40 graden en verschil zomermax. en wintermin. 75. Verder waaien hier twee bergwinden die 'zo krachtig zijn dat ze zelfs beiden een náám hebben: de solano en de levant.

We rijden zo'n 150 lm.week en de ritten die wij zomer en winter hier in de bergen rijden zijn vergelijkbaar met pittige endurance ritten van 60 km. en ja ze zweten en?? Zorgen voor een goed herstel van het electrolietenniveau en je hebt geen probleem.
Let wel; dit zijn 'tere' andalusiërs.

Geen gezicht??? Wiens probleem is dát Niet dat van het paard....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:56

een paard is echt niet blij als hij druipend van het zweet het land weer op wordt gejaagd in de vrieslucht hoor....
overigens stonden op een stal hier in de buurt paarden continue buiten zonder beschutting en daar is er vorige zomer een polopaard knock out gegaan van de warmte..... jaja het welzijn van je paard.....

en over de waarde van je paard, dat maakt voor je paard wellicht niet uit maar je kunt mij niet vertellen dat je een halve ton voor je paard neertelt en dan denkt mwah, kreupel of niet whatever...... dat is geen egoisme maar gezond verstand.

Maar goed, ik vind dit onderwerp nog te dom over door te discussieren want ik WEET gewoon dat de paarden hier tien keer beter verzorgd worden dan sommige van die armetierige paardjes buiten, je kunt het zien en merken en dat is voldoende voor mij. De paarden zijn happy, eigenaren zijn happy en ik ben happy en ze lopen ook nog eens berehoog in de sport waar 100% gezondheid gewoon broodnodig is. Dat die weideknollen ze dat maar eens na doen en dan spreken we wel weer verder

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:57

mijn haflinger staat zomer en winter! 24 uur op het weiland. zonder deken en met schuilstal. Maar zelfs als het sneeuwt wil ze daar niet in. zodra ik weg ga lopt zij haar schuilstal (container) uit. Dus zij heeft het echt niet koud ofzo hoor..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:14

Als ze enorm veel haar heeft niet nee

jacojonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:46

Mijn pony kan zelf bepalen of ze naar buiten wil gaan of naar binnen maar meestal staat ze gewoon buiten. Heeft ze helemaal geen izn om binnen te staan. ze staat alleen opgesloten 's winters als het echt koud is of glad is door de ij of de grond te hard is anders gaat ze gewoon na de les lekker met haar dekentje op naar buiten

San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:48

Huertecilla schreef:
Krato schreef:

Antropomorfisme ten top...

Hier staan ze terwijl er wel schaduw ís, nagenoeg in de volle zon en vorige week heb ik daar 60 graden celsius gemeten.
Ze staan 's winters bij -13 op het land.
Ok, we hebben rondom bomen maar Vverschil dag/nacht is hier 40 graden en verschil zomermax. en wintermin. 75. Verder waaien hier twee bergwinden die 'zo krachtig zijn dat ze zelfs beiden een náám hebben: de solano en de levant.

We rijden zo'n 150 lm.week en de ritten die wij zomer en winter hier in de bergen rijden zijn vergelijkbaar met pittige endurance ritten van 60 km. en ja ze zweten en?? Zorgen voor een goed herstel van het electrolietenniveau en je hebt geen probleem.
Let wel; dit zijn 'tere' andalusiërs.

Geen gezicht??? Wiens probleem is dát Niet dat van het paard....

Antropomorfisme?
Oke, en dan heb ik het mis gehad zeker dat mijn vroegere pony door de hitte en de felle zon helemaal de weg kwijt was en overal spoken zag en gewoon helemaal gek was? En op het moment van koud water erop werd ze weer helemaal rustig, goh, ik geloof dan toch echt niet dat dat antropomorfisme is, maar goed, als jij dat zo op vat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:10

Een oververhit paard moet je met natte handdoeken koel zien te krijgen. Niet met koud water, want dan kunnen ze in een shock raken......