ik weeg 90 kilo ben ik te zwaar voor mijn paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Re: ik weeg 90 kilo ben ik te zwaar voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:59

**zoekt nog meer fotoos op van wedstrijd van mij met stippel **

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 23:14

ja lijkt me leuk ommeer foto's te zijn van stippie

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:15

So Faas!Mooie fotoos maar je hebt zeker gave kleren en tuig! Originele chaps zeg...woewie

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:24

Ik meld me ook even ( het klinkt zo gezellig hier ) ...HK topic ?! Ik ga morgen op vakantie met mijn ielige draver, hoop dat ze het de hele week uithoud .....

Het enige waar ik mee zit, en ik vroeg me af of jullie daar ook last van hebben, is het opstappen. Meestal stap ik op met een krukje vanwege mijn eigen lenigheid ... maar als ik het niet doe merk ik dat mijn paard echt een stapje opzij zet om mijn gewicht/gehang aan te kunnen.

Weet niet of dit bekend klinkt ?

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:30

Mooh! Wie durft te beweren Faas d'r pony ook maar ergens last van heeft mag het mij persoonlijk even komen uitleggen!
Jeetje, je pony gaat er haast zonder jou vandoor, zo makkelijk heeft 'ie het! Ik zie op geen enkele foto dat je paard maar ook érgens last van heeft. (Of je moet de rest achterwege houden, maar dat denk ik toch niet ). Ik zie alleen op iedere foto een paard en een ruiter die denken "ik ga ervoor"! .
Niemand hier is te dik voor zijn of haar paard! Wat ik van Faas zeg geld voor iedereen hier, iemand die beweert dat één van de paarden op deze foto's ergens last van heeft, heeft z'n verstand/ bril/ contactlenzen/ of iets anders dergelijks thuis gelaten. Die moet zich dus serieus laten nakijken.

Ruitje, dat ken ik ook hoor, en ondanks dat ik niet de dunste ben is mijn lenigheid goed op peil. Ik heb namelijk een paar jaar gedanst en doe nog regelmatig "oefeningen". Ik zwaai mezelf dus makkelijk met een been over mijn paard heen . Dat heeft helemaal niks te maken met of jij te zwaar bent, je paard is gewoon een wiebelaar .
Mijn vriendin (lees; eng dunne meid van tussen de 30 en 40 kilo) stapt ook regelmatig op een te dikke haflinger, en die zucht en wiebelt wat af als ze opstapt.
Ze heeft me er ook wel eens opgezet zonder zadel, en zelfs toen ik met mijn volle gewicht een keer flink op haar rug kwakte door een "misverstand" had het paard er totaal geen last van .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:41

jeddah schreef:

...en ik de rechter!
(80 kilo, schoon aan de haak, incl kleding dus ongeveer 82. Komt een westernzadel bij van bijna 20 kilo, pad enz.)

Ik heb niet helemaal het hele topic gelezen maar moet altijd gewoon even reageren in topics als deze!
Ten eerste zou ik willen zeggen: "fiets het plaatje!" Echt hoor, wat maakt het nou een bal uit hoe je/het eruit ziet op een paard?
Ook zonder paard trouwens! Het is misschien makkelijk gezegd maar als jij lekker in je vel zit, waarom zou je dan afvallen?

Dan dit; een paard kan inderdaad makkelijk 20% van zn eigen gewicht erbij dragen. Wat te denken van drachtige merries, bijvoorbeeld? Of wilde paarden die voor de winter even wat reserve op bouwen door zoveel aan te komen. die hebben er ook geen moeite mee hoor!
Of de cavalerie van vroeger, te paard? Grote, gespierde en zwaar gebouwde mannen met al hun wapentuig en verdere uitrusting. Dagen/weken en soms maanden op veldtocht/ oorlogspad!
Om van ridders in harnas maar te zwijgen, die waren zo zwaar dat ze op hun paard geholpen moesten worden!
Of sommige grote, zware cowboy's op hun compacte quartertjes van rond de 1.50mtr. enz enz. Die zaten/zitten ook de hele dag en meerdere dagen achter elkaar in het zadel, achter de kudde aan, over de prairie! Dat paard van jou kan het echt met gemak aan hoor, al was je 100+!
Dus waarom zou jij je dat plezier van 1 uurtje (of meer natuurlijk) per dag moeten laten ontnemen omdat anderen 'het plaatje' niet mooi vinden?!

En inderdaad; ik ben ook van mening dat een ruiter die de helft van jouw gewicht heeft maar bijvoorbeeld in het zadel zit te stuiteren, veel meer schade aanrichten kan!
Dusseh, je daar niet meer druk om maken en lekker doorhobbelen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:46

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:49

Ja, en? Friezen zijn ook niet zo groot hoor!

(maar je bedoelt Shires, denk ik ) Op zich maakt dat niet uit, het is het percentage he? En met zo'n harnas op een Shire haal je die 20% ook makkelijk, vermoed ik!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 06:11

roxje21 schreef:
So Faas!Mooie fotoos maar je hebt zeker gave kleren en tuig! Originele chaps zeg...woewie

Alles lekker comfi. Endurance-outfit he. Hoofdstel is sterker dan leer en maak je schoon in de vaatwasser of een emmer sop. Chaps zijn lekker warm in de winter en niet te warm in de zomer. Helm is licht en fris

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 06:12

ruitje schreef:
Ik meld me ook even ( het klinkt zo gezellig hier ) ...HK topic ?! Ik ga morgen op vakantie met mijn ielige draver, hoop dat ze het de hele week uithoud .....

Het enige waar ik mee zit, en ik vroeg me af of jullie daar ook last van hebben, is het opstappen. Meestal stap ik op met een krukje vanwege mijn eigen lenigheid ... maar als ik het niet doe merk ik dat mijn paard echt een stapje opzij zet om mijn gewicht/gehang aan te kunnen.

Ik stap altijd op met krukje. Daar werd ik toe gedwongen door mijn RSI. Maar daardoor realiseerde ik ook dat het altijd beter is zo op te stappen. Ongeacht of je nou 20 of 200 kilo weegt zeg maar. Op het moment dat jij namelijk afzet en je hebt zeg maar dat zweefmoment dan wordt je gewicht nog eens met een aantal factoren vermenigvuldigd. Die klappen moet het paard steeds weer opvangen. Sindsdien altijd krukje.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 06:14

Cadish schreef:
Mooh! Wie durft te beweren Faas d'r pony ook maar ergens last van heeft mag het mij persoonlijk even komen uitleggen!
Jeetje, je pony gaat er haast zonder jou vandoor, zo makkelijk heeft 'ie het! Ik zie op geen enkele foto dat je paard maar ook érgens last van heeft. (Of je moet de rest achterwege houden, maar dat denk ik toch niet ). Ik zie alleen op iedere foto een paard en een ruiter die denken "ik ga ervoor"! .
Niemand hier is te dik voor zijn of haar paard! Wat ik van Faas zeg geld voor iedereen hier, iemand die beweert dat één van de paarden op deze foto's ergens last van heeft, heeft z'n verstand/ bril/ contactlenzen/ of iets anders dergelijks thuis gelaten. Die moet zich dus serieus laten nakijken.

Ruitje, dat ken ik ook hoor, en ondanks dat ik niet de dunste ben is mijn lenigheid goed op peil. Ik heb namelijk een paar jaar gedanst en doe nog regelmatig "oefeningen". Ik zwaai mezelf dus makkelijk met een been over mijn paard heen . Dat heeft helemaal niks te maken met of jij te zwaar bent, je paard is gewoon een wiebelaar .
Mijn vriendin (lees; eng dunne meid van tussen de 30 en 40 kilo) stapt ook regelmatig op een te dikke haflinger, en die zucht en wiebelt wat af als ze opstapt.
Ze heeft me er ook wel eens opgezet zonder zadel, en zelfs toen ik met mijn volle gewicht een keer flink op haar rug kwakte door een "misverstand" had het paard er totaal geen last van .

Dank je. En nee hoor, je mag van harte hier alle foto's komen bekijken. Ik schaam me er ook niet meer voor dat het plaatje wellicht niet mooi is. Ons beider innerlijk (paard/ruiter) geeft zoveel vreugde en plezier af dat dat meer dan voldoende is. Jammer dan als het minde rmooi is. Wij hebben lol.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 06:17

jokari schreef:
Sflj je vergeet gemakshalve dan wel dat die ridders over 't algemeen op paarden à la Fries reden en niet op zielige Arabiertjes zoals die van Faas.
Nee, je hebt helemaal gelijk. Paarden kunnen heus wel wat dragen. En Raak ziet er uit alsof ie zo nog een paar uurtjes kan doorrennen. Heeft ie wel een rem op ?

hé ja een HK-topic, leuk. Dan moeten we wel blijven doorleuteren hé dames.

Ja hoor, die rem heeft ie. Wat dat betreft heb ik zo ontzettend veel vertrouwen in hem. In Austerlitz had ik met ons vorige paard een ongeluk. Die ging er zonder enige reden vandoor. Geen rem, niets meer. Is een flinke stuiter geweest. Daardoor heb ik behoorlijk wat angst opgebouwd en het kost me moeite op onze koe te stappen. En die koe is superbraaf. zet geen hoef verkeerd. Raak daarentegen gedraagt zich als hengst en kan echt stiervervelend zijn. Maar nooit gemeen. Hij zal nooit en te nimmer misbruik van een situatie maken om er vandoor te gaan of me eraf te werken etc. Super verstandig en wijs paard. Onze band is ook heel diep. Vroeger is ie renpaard geweest. Was het teugels aannemen en rennen . Dat heeft ie afgeleerd maar ondanks dat luistert ie keigoed naar stem.

Superpaardje.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:47

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:16

Faas schreef:
ruitje schreef:

Ik stap altijd op met krukje. Daar werd ik toe gedwongen door mijn RSI. Maar daardoor realiseerde ik ook dat het altijd beter is zo op te stappen. Ongeacht of je nou 20 of 200 kilo weegt zeg maar. Op het moment dat jij namelijk afzet en je hebt zeg maar dat zweefmoment dan wordt je gewicht nog eens met een aantal factoren vermenigvuldigd. Die klappen moet het paard steeds weer opvangen. Sindsdien altijd krukje.

Ook hier een krukjesopstapper . In duitsland en Engeland is het heel normaal om met een krukje op te stappen. Het wordt gedaan om de rug van hetpaard te ontlasten, ik ontken overigens niet dat het voor mij ook stukken handiger is

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:34

goeie tip, dat krukkie! Ik kan helaas amper rijden *baal baal baal* omdat ik studeer en hier in Maastricht geen verzorgpaard te vinden lijkt te zijn (en ik ben geen manegeruiter, lekker bosklossen vind ik veeel leuker) maar dat is wel een goeie wanneer ik weer begin. Ik denk idd dat het makkelijker is voor zowel mens en paard.

faas, die arab van jou is prachtig! en het plaatje is allesbehalve verkeerd! dat koppie... *kwijl*

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:43

jokari schreef:
wil ook zo'n superknollie

Hmmmm, hij is niet beschikbaar . Dit paard is mijn vriend voor het leven. Want hoewel ik me nu niet meer druk maak om het plaatje heb ik veel van hem moeten leren. Onder andere dit. Hij neemt me gewoon zoals ik ben, heeft plezier in de avonturen die we aangaan en is altijd blij me te zien. Dat laat ie merken in zijn vrolijke gehinnik als de auto aankomt, of de deur opengaat of ik het raam opendoe en even roep 'Raaaakje' , dan komt ie hinnikend aangelopen.

Dus nee, mijn vriendje is niet beschikbaar. Maar je mag altijd hem IRL komen bewonderen hoor

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:44

Dank je Kjoetie . Ik ben bevooroordeeld uiteraard maar mijn hart maakt nog altijd een sprongetje als ik hem in mijn blikveld krijg. Klinkt misschien raar maar ik ben ervan overtuigd dat wij op een spiritueel vlak ook heel erg na aan elkaar staan. Zo mooi .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:16

ach mijn paard is ook maar 1.63 ik weeg hetzelfde en ben 1.82 lang
Als ik te zwaar zou zijn zou mn paard me er niet zo makkelijk afgooien hoor en hij laat met rijden toch ook echt niks merken.

zie zo moeilijk heeft ie het niet
Afbeelding
Afbeelding

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:24

@faas: ja dat kan ik me voorstellen, hoop binnen een jaartje of 4,5 eindelijk mijn levensdroom waar te maken en een andalusier te kopen, en hoop dan net zo'n band te krijgen als je en je prachtige arab.... is heel mooi als je dat hebt, heel bijzonder:D

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:28

ziet er netjes uit breitling perfect stel zo samen

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:36

Ik stijg ook altijd met een kurkje op wegens mijn knie. Maar ook als die beter zou zijn dan blijf ik zo opstijgen. Lijkt me vele malen beter voor de rug van het paard.

Ik ben bovendien ook niet de slankste maar spring wel 1.40 met mijn merrie. Ze heeft er helemaal geen probleem mee. Sommige springruiters op concour zijn ook niet de slankste hoor!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:41

@ Faas:
wat is het idee erachter om ej paard RAAK te noemen? Vind het wel heel leuk. Ik hoor je al roepen: Raaaaaaaaaaakje
Is trouwens wel heel grappig bedenk ik me opeens, want ik noem mijn paard altijs Misssssssssssje als ik dr roep (komt van Misty)... grappig

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:42

Of eigenlijk... is het : Miiiiiiiiiiiiisje anders is het zo Duits

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:17

roxje21 schreef:
@ Faas:
wat is het idee erachter om ej paard RAAK te noemen? Vind het wel heel leuk. Ik hoor je al roepen: Raaaaaaaaaaakje
Is trouwens wel heel grappig bedenk ik me opeens, want ik noem mijn paard altijs Misssssssssssje als ik dr roep (komt van Misty)... grappig

Raakjes naam is ' Maaraak'. Dat is als roepnaam Raak geworden. Verder heet ie nog wel eens oortjes (vanwege zijn lieve oortjes), Rakeltje, Raaki, Rakelstein en als ik boos ben 'FLAXMAN'S MAARAAK' . Dat laatste dus zelden

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:42

Oja, ik stap trouwens nooit op met kruk. Ben wel lenig genoeg...Het is mss wel beter voor de rug, maar ja, ze kan er niet tegen als ik zon ding naast dr zet. als ik zonder zadel ga rijden kan ik alleen maar opstappen met een hek, een stoel ofzo vind ze eng.