cap dragen : wel of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie draagt een cap of niet ?

Poll eindigt op

ik draag altjid een cap
Geen stemmen
ik draag nooit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op een buitenrit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op wedstrijd een cap
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Katja

Re: cap dragen : wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:55

Ik denk juist dat het verdriet groter is omdat iemand bewist een risico genomen heeft.
Zal zeker geen eigen schuld roepen maar wel boos zijn erover.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:57

CGJ12 schreef:
Ga ik gelijk een stpaje verder.........
Stop je gelijk met paardrijden als je 16 dagen zwanger bent? 99% rijdt gewoon veel langer door. Dat zou dan ook verboden moeten worden. Het ongeboren leven kan niet voor zichzelf opkomen..........

Geboren leven ook niet tot een bepaalde leeftijd. Zolang ik nog geen kinderen in de planning heb kan ik geen antwoord op deze vraag geven.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:57

Katja schreef:
Hier in het bos wil je niet je vent laten fietsen, dan kan hij beter met 160km/u over de snelweg rijden met zijn hoofd uit het raam.

Daarom vind ik ook dat jij en volkomen belachelijke vergelijking maakt.
Als jij jezelf niet veilig voelt zonder cap zegt dat genoeg over je rijden.

Het is net als met vliegtuigongelukken. De kans dat je daarbij om komt is vele male kleiner dan bij een auto-ongeluk. Hetzelfde geldt voor paardrijden. Per jaar sterven er meer amateurvoetballers aan een hartaanval dan paardrijders aan een schedelbreuk.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:02

Ik vraag me trouwens af waarom ruiters die altijd een cap dragen gewoon op wintersportvakantie de rode of zwarte piste nemen zonder enige bescherming.........

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:05

Ik draag ook altijd een cap, nu zo af en toe met zo'n hele oude, dus zo'n wat kleinere, maar op les of waar dan ook als het niet thuis is altijd met veiligheidscap. Alleen in me eigenbak, rijd ik soms als die eerst lekker in het weiland heeft gestaan, of als ik er al paar dagen lang achter elkaar op heb gereden, en ze heel braaf was enzo dan rijd ik soms met een gewonen hele oude cap, nog van me ouders geweest.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:06

Toch vind ik de kans dat er iets gebeurt niet relevant voor het dragen van een cap.
De kans dat je verongelukt met een vliegtuig van een zeer dubieuze maatschappij is veel groter dan met een goede maar nog altijd veel kleiner dan met de auto. Ga je dan maar met een vage maatschappij vliegen?

Ik zie ook niet helemaal in wat mijn rijkunsten te maken hebben met het dragen van een cap, een ongeluk kan altijd gebeuren daarom is het ook een ongeluk.
Het lijkt wel of het rijden zonder cap voor jouw een statussymbool is CGJ12, je kunt blijkbaar alleen goed rijden als je zonder cap durft en mag.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:10

Katja schreef:
Ik zie ook niet helemaal in wat mijn rijkunsten te maken hebben met het dragen van een cap, een ongeluk kan altijd gebeuren daarom is het ook een ongeluk.

De veiligheid van het rijden zit niet in een helm...

De kans dat je hersenletsel hebt na een val is klein, de kans op het breken van een been/pols/arm is vele malen groter.

Bovendien kan die "veilige" helm er de oorzaak van zijn dat je je nek breekt. In dat geval heb ik liever een fikse hersenschudding.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:51

Ook als je voor je hele leven gehandicapt bent?

Ik ben 20 en ik zal nooit fulltime kunnen gaan werken, ze hebben ook gezegd dat ik nooit mijn opleiding zou halen en dat heb ik ook niet.

Ik ben voor mijn hele leven gehandicapt! Dat zou jij dus liever hebben dan een cap dragen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:27

Katja schreef:
Het lijkt wel of het rijden zonder cap voor jouw een statussymbool is CGJ12, je kunt blijkbaar alleen goed rijden als je zonder cap durft en mag.

Nee, maar ik word gewoon niet goed van dit soort betuttelende vingertjes dat in dit soort discussies wordt gebruikt. Al helemaal als iemand begint over verantwoording tegenover kindertjes en echtgenoten.

Elke westers opgevoed persoon is dusdanig beschermd in zijn leven dat ie met opzet zijn adrenalinestoot ergens anders vandaan haalt.
Voor de een is dat bungee-jumpen in de Grand Canyon, voor de ander het voor de stieren aanrennen in Pamplona. En daarbij zet je ook geen helm op. Dan is de lol en de kick er volledig af.

Daarom stapt CGJ misschien wel op een paard. En als dat een paard is die af en toe even flink uit de band springt is het inderdaad een kick om nét te blijven zitten. Zo'n dooie is al helemaal niks aan.

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:28

Frank schreef:
Alleen met wedstrjden.

Wat een onzindiscussie!
Ik rij dus bijna nooit met cap, dus als ik dat hier ga vertellen wordt ik gelijk voor egoist en nog veel meer uitgemaakt! Volgens mij zijn deze discussies al meer dan genoeg gevoerd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:36

De kick van een goedlopend paard vind ik toch wel vele malen groter dan de kick van bovenblijven omdat ik geen helm op heb.

Maar ieder zijn eigen ding en ik zal ook mensen met wie ik geen band heb nooit vragen om een cap op te zetten ik probeer me alleen in te zien wat nou de reden is om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:39

Ik kan ook niet meer fulltime werken
Toch heeft een val van een paard daar niks mee te maken

Dus om het daarvoor te doen?

En wat denk je van rug breken?
ook grote kans dat je niet meer kunt wat je daarvoor deed.

Er word altijd gezeurd over die cap, maar we kunnen op meer plaatsen ernstig gewond raken.

Dus die wijzende vinger mensen, hebben imo pas recht van spreken als ze ook BP
veiligschoeisel en veilighiedbeugels gebruiken.
Anders is het zanniken over halve veiligheid.

Ps, ik draag op vreemde paarden of in het bos ook een cap, maar of een ander dat wel of niet doet, moet die zelf weten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:56

Katja schreef:
De kick van een goedlopend paard vind ik toch wel vele malen groter dan de kick van bovenblijven omdat ik geen helm op heb.

Dan heb jij een probleem.....

Een Jazz of Krack mét helm is nog altijd een stuk linker dan een Tinker zónder.....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:04

Ik vind dat de keus aan iedereen zelf te maken is......ik reed altijd zonder cap, ook op het niet zo lieve rijpaardje van mijn zusje. Deed regelmatig stuiteren, maar goed dat was mijn keus. Ik droeg alleen een cap als ik paarden op mn werk ging inrijden of verkeersmak maken. Verder eigenlijk nooit......
Een aantal jaar geleden heb ik bijna een doodsklap gemaakt van mijn echte megabrave merrie> ze gleed uit op het asfalt toen we het viaduct onderdoor gingen. Ik ben toen met mijn hoofd op een betonnen muurtje gevallen en daarna plat op mn rug op de stoeprand. Dat werd dus een ritje ambulance met een klaplong en een zware hersenschudding (heb er gelukkig weinig aan overgehouden). En die merrie helemaal niks wild of gevaarlijk en niet te vertrouwen, we hadden gewoon domme pech!
Toch ben ik in de periode daarna niet met cap gaan rijden op mijn eigen paarden, ook niet als ik er eentje ging inrijden....vond de vertrouwingsband altijd meer tellen dan een cap dragen en heb die gedachte nog steeds hoor, ondanks het ongeluk van een aantal jaren terug.

Toch rijd ik mijn 3jarige merrie nu wel met cap!
Omdat ik door mijn spierreuma (met een spierbeschading in mijn rug en benen) nu heel erg moeilijk op mijn paard zit, ze nog best vaag uit de hoek kan komen en omdat ik het mijn moeder heb geloofd om toch een cap op te doen, omdat ik al zo nodig moet gaan rijden terwijl het eigenlijk niet kan...
Laatste ook op eigen verantwoording *wink*
Als dit niet het geval was geweest, dan had ik misschien ook wel zo zonder cap op mijn paard gaan zitten! Ik vrees meer voor mijn rug, dan voor mijn hoofd als ik heel eerlijk mag zijn..... Ben last nog loeihard van der afgekletterd na een prive rodeo-showtje en natuurlijk op mijn rug *zucht*
Maar helemaal ingepakt op mijn paard gaan zitten (Cap, bodyprotector etc etc), vind ik dus 1000 keer niks....ik rijd nog steeds paard, omdat ik me er lekker bij voel en vrij (minder pijn ook) en denk dat ik hierbij een hele andere gedachte heb als ik naast mijn cap nog andere hulpmiddelen ga gebruiken! Dan kan ik beter mijn paard helemaal weg doen (en dat dus echt nooit!) en goudvissen gaan houden...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:07

Misschien moet ik dan toch maar op zoek naar een dambord ipv een goed paard.

Ik ben het volledig met je eens RK dat veel mensen wel een cap op zetten en dan schoenen aandoen die net in de beugels passen.
Vrees alleen dat het nog even zal duren voor iedereen met veiligheidsbeugels rijdt. Wel valt het me op dat op veel trainingstallen in ieder geval de jonge paarden met een helm op gereden worden en dat is imo toch wel een verbetering.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:10

brechje schreef:
Een aantal jaar geleden heb ik bijna een doodsklap gemaakt van mijn echte megabrave merrie> ze gleed uit op het asfalt toen we het viaduct onderdoor gingen. Ik ben toen met mijn hoofd op een betonnen muurtje gevallen en daarna plat op mn rug op de stoeprand. Dat werd dus een ritje ambulance met een klaplong en een zware hersenschudding (heb er gelukkig weinig aan overgehouden).

Zo zie je maar weer..... dergelijke ongelukken gebeuren op hard asfalt, beton en muurtjes. En dan nóg kan je kop blijkbaar veel hebben. Zo´n hersenschudding gaat sneller over dan een gebroken bovenbeen of een dwarslaesie.....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:14

Alleen kun je die hersenschudding met een simpel hulpmiddel voorkomen CGJ.... en elk voorkomen leed is weer een leed minder.....

Bedenk verder ook dat er langs een rijbaan met zachte bodem vaak harde onderdelen staan, als betonnen/houten-paaltjes, randen enz.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:22

ik vind dat ieder voor zich moet bepalen of ie wel of geen cap opzet. Ook met cap kunnen de meest vreselijke ongelukken gebeuren (is dat niet laatst helaas maar weer keihard bewezen?)

ik kies er bijna altijd voor een cap op te zetten. Als ik thuis op mn 16 jarige zit wil ik het nog wel eens laten, maar verder heb ik m altijd op. Heb wel heel bewust gezocht naar 1 die ook echt lekker zit en waar ik geen last van heb (kost wat, heb je ook wat)
Moest er eerst wel even aan wennen, maar ik moest hem op van mn ma toen ik thuiswonend was en een 3 jarige kocht en toen werkte ik op een stal waar het verplicht was en daarna was ik zo gewend hem op te zetten dat het me ook niet uitmaakt verder.

maar, als een ander hem niet opzet, ja, eigen risico, ik denk dat de meeste prima weten wat ze aan het doen zijn, en dat ze de risico's prima overzien, dus dat het dan ook kan.

een vriend van me was laatst gewoon aan het fietsen... wat er gebeurt is weet niemand, feit is dat hij nog minstens een jaar moet herstellen, als hij al herstelt. (schedelbasisfractuur ed). Moet ik dan ook maar nooit meer op een fiets stappen?