Prijs voor een bijrijdster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

esziiY

Re: Prijs voor een bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:14

Ik betaal niks en mag alles doen!
Rijden, afspuiten, wassen, invlechten, buitenritten enz..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:28

runningkawa schreef:
Ik heb het juist altijd meer verantwoording gevonden dan mijn eigen paard

Veel banger dat er wat gebeurt met het paard en de spullen van een ander, dan mijn eigen zooi

Overigens bedoelde ik met verantwoordelijkheid iets anders.
Ik bedoelde meer alle zaken die je als bijrijder niet hoeft te doen en te regelen, die je als eigenaar wel hebt. Paarden brengen nou eenmaal lusten EN lasten met zich mee. Eigenaar zijn is niet altijd zo zalig makend. Als je als bijrijder wilt stoppen met het betreffende paard of paarden in het algemeen, dan hoef je niet eerst het paard te verkopen. Of als het paard iets mankeert, dan kan je een ander bijrijdpaard gaan zoeken en zit je niet zelf met een kreupel paard wat je weer gezond moet zien te krijgen. Hangt natuurlijk ook van de bijrijder af die je hebt, sommigen zijn enorm toegewijd en trouw aan paard(en) en/of de eigenaar. Ik heb het geluk dat ik nu zelf sinds geruime tijd zo iemand “heb” die heel ver wil gaan en er heel veel voor over heeft. Daardoor kon ik dit jaar toch maar mooi weer twee weken op vakantie, zonder me al te veel zorgen te hoeven maken om de jongens. Ze heeft de juiste mentaliteit om zelf eigenaar te zijn van een paard, iets wat je van veel bijrijders niet altijd kunt zeggen. Aan de commentaren en uitspraken van sommigen hier af te leiden dan….

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:31

Tessebes schreef:
Hoe kom je nou aan die 30.000 euro?
Volgens mij kost een paard ongeveer 100 euro per maand (aan stalling) als je hem thuis stalt, mits je geen rare dingen doet. Jij hebt hem zelfs op de wei staan ipv in een stal, dus echt veel meer zal het niet zijn. Dan vind ik het een beetje raar dat je op deze manier nog extra aan je pony wilt verdienen. Kostendekkend kan ik inkomen, maar winst maken kun je niet maken imo.

Ikk wil niet veel zeggen, maa rik heb zelf een hectare eigen grond en daarbij vier boxen, maa rgeloof me, ik ben meer kwijt als dat ik de pony op een volpension stal zet hoor....

Denk eens aan onderhoud van de weides, hekken reparenen, sloten laten bijhouden, hooi en stro halen, afvoer mest, de belasting (weiland is niet grastis kost ook gedl) Stallen verven enzovoorts ik had pasgeleden even een rekening van een bedrijf die af en toe onze weilanden wee rbijhoudt, koniferen snoeit etc.

1200 euro dus. nou en op die wei staan 2 shetjes meer niet. Kortom, ik kan ze een jaar stallen, alleen al voor die rekening

Je kan dus niet zomaar stellen dat een paard aan huis niks kost

Edit: aan huis is niet het goede wordt, bedoel mee rop eigen terrein/grond
Laatst bijgewerkt door Yuri op 30-06-05 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:32

Wij hebben een huis met ruim 3 ha

maar zoals gezegt, de hyptheek tel ik niet voor de paarden, want daar woon je ook lekker landelijk voor

Telde de hyptheek erst ook niet bij de stalling van mijn paard

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:39

Als de bijrijder de pony verder kan brengen in de sport moet je haar betalen i.p.v. zij jou.

Als ze wat dat betreft geen toegevoegde waarde heeft zou ik haar voor niks laten rijden. Ik vind het namelijk belangrijker dat iemand veel om mijn paard geeft en er serieus mee bezig is dan dat ze geld mee brengt. Ik zie het zo zij helpt mij uit de brand en ik haar.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:43

runningkawa schreef:

maar zoals gezegt, de hyptheek tel ik niet voor de paarden, want daar woon je ook lekker landelijk voor

verschil is dan msishcien dat ik wel een EIGEN wei heb, maa rniet aan mijn woonhuis. We hebben het hier dus over 2 objecten en niet over een perceel

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:44

runningkawa schreef:

en buitend dat woon ik niet landelijk, maar 30 km onde rrotterdam, waar de grond endergelijke niet spotgoedkoop is

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:50

overigens krijgt mijn paard vanaf augustus een bijrijdster voor 1 dag in de week, die moet ik nemen aangezien ik die dag op school zit ('s avonds) en overdag stage loop en er dus echt niet toe kom om hem zelf te doen.
Ook vind ik het begrip vrij tijd zoiets... ik koop geen paard om hem vervolgens maar drie dagen te rijden ?? ik snap ook eerlijk gezegd weinig van mensen die dat wel doen, maar goed ieder zijn keuze. Als ik een dier koop dan ga ik daar ook voor, iedere dag, 7 dagen in de week. volgend jaar ben ik op de dinsdag noodgedwongen om dit voor het eerst in 16 jaar anders te doen, namelijk omdat ik van 'sochtends half acht tot 's avonds elf weg ben. (een dag in de week)

Op die dag gaat nu een goede vriendin van mijn mijn paardje lekker vertroetelen, en rijden, en hoef ik daar uiteraard geen geld voor aangezien ze mij uit de brand helpt.

Wel verwacht ik dat ik een bereop op haar kan doen als ik toevallig een andere keer moeilijk zou zitten, en zij heeft op die dag tijd, dat zij hem dan doet. Maar persoon in kwestie kennende zal dit geen probleem zijn.

Zou zij nu tegen mij zeggen over een paar jaar, dat ze wel drie dagen wil gaan rijden, en dat ze hem wil gaan delen, zou dat tegen die tijd misschieen kunnen *ga dan ook gezinnetje beginnen enzo) maar dan wel tegen betaling. Want dan is het voor mij geen hulp meer maar deel ik mijn dier met een ander. En dan dus ook de kosten.

bij mij zou het dus echt van de situatie afhangen. moet ik mijn paardje inleveren op dagen dat ik anders zelf lekker zou rijden hangt daar wel een prijs aan.

Helpt ze me uit de brand dan niet.

Maar inprincipe blijf ik alledrie de paardjes zolang ik dat kan zelf doen. En anders zie ik dan wel weer verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:50

Wij hebben erook voor moeten verhuizen uit de regio omdat het in mijn oude regio ook onbetaalbaar was.

daar kies je dus zelf voor, niet je bijrijder
Dus ik tel dat niet bij de paarden kosten

je bijrijder had een manege vast ook wel goed gevonden

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:56

Maar ik neem aan dat de meesten ook weer niet zo wanhopig zijn en zo afhankelijk van een bijrijder dat ze alles en iedereen maar aan zou nemen als bijrijder. Ik denk dat de meesten toch wel selectief te werk gaan. En dat hoe meer goodwill de bijrijder toont, hoe meer goodwill je als eigenaar toont.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:56

runningkawa schreef:
Wij hebben erook voor moeten verhuizen uit de regio omdat het in mijn oude regio ook onbetaalbaar was.

daar kies je dus zelf voor, niet je bijrijder
Dus ik tel dat niet bij de paarden kosten

je bijrijder had een manege vast ook wel goed gevonden

Dat ben ik ook met je eens, daar ign het me in dit geval ook niet om. Zoals je ziet aan mijn post hierboven hoeft mij toekomstige bijrijder niet m ee te betalen, en de meiden die komen troelen en rijden met mijn shetjes ook niet.

Maar ik viel hier over de opmerking die meerdere malen gemaakt wordt dat een eigen paard thuis geen drol kost en dat je het dan makkelijk kan betalen. Je kan niet in een ander zij kosten plaatje kijken, en zeker niet in een ander zijn portemonne

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:57

ik heb trouwens een paard in pension (degen die nu een bijrijder krijgt) ende andere 2 staan dus op de wei ff voor de duidelijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:00

bij mij gaat het om de vergelijking qua voer en strooisel met thuis en op pension

dat kost toch geen drol als je zelf een wei hebt (zoals TS)
ik betaal voor 2 paarden 75 euro per maand
Dan kun je voor een pony toch geen 50 euro gaan vragen?

Dan is de bijrijder idd een klein stukje van je hypotheek aan het betalen
En dat vind ik van de zotte

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:26

runningkawa schreef:

Hmmm.... vind ik toch niet helemaal opgaan.
Ik heb de pony's ook aan huis staan en woon ook lekker landelijk, maar zonder pony's had ik kunnen zoeken naar een landelijk huisje zonder grond, dat is een stuk goedkoper en scheelt wel degelijk in de hypotheek. Nou merk je de hypotheek niet zo als paardenkosten, maar dat is het in feite wel, in ieder geval een stukje er van.
Ook op een pensionstal betaal je niet alleen voor het voer etc, de staleigenaar zal zelf ook de hypotheek op moeten brengen en daar betaal je als pensionklant wel aan mee.

Als je ook nog eens thuis flink inversteert in een goede gedraineerde bak dan heb je daar zelf plezier van, maar de bijrijder ook toch?
Tenminste, ik heb een simpel 'zomerbakkie' waar je in de winter niet veel mee kan, dan heeft mijn bijrijder dus ook pech want die kan dan niet rijden. Zou ik een smak geld investeren dan heeft de bijrijder daar ook baat bij. (Mijn bijrijder rijdt gratis trouwens)

Ik vind zelf dat of en hoeveel je kan vragen, voor een groot deel afhankelijk is van de kwaliteiten van zowel paard als faciliteiten, en of de bijrijder er wat voor terug moet doen aan klusjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:31

Tuurlijk is dat duurder
maar nu heb ik ook geen buren op mijn lip zitten
dat is wat ik graag wilde, niet een evt bijrijder

en een gewoon landelijk huisje was in mijn regio ook niet te betalen,
daar was een vrijstaand huis in de straat nog duurder dan wat ik nu voor een huis met 3 ha kwijt ben

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:42

Betalen in natura is leuk en makkelijk, mits het in verhouding staat...

Bij ons worden met uitzondering op zondag de stallen al gemest, en aangezien ik op een pensionstal sta en de 'klusjes' daar al door eigen mensen gedaan worden kan ik moeilijk zeggen 'doe er maar wat klusjes voor'. Wat natuurlijk wel zou kunnen als je eigen stallen heb.

Verder heeft mijn bijrijdster ook nog school, en als ze dan EN mijn pony moet rijden/beweging geven EN nog allerlei klusjes moet gaan doen, dan heeft ze straks geen tijd meer voor school.

Dan heb ik liever dat er voor betaald wordt zodat ik altijd spullen kan halen als dat nodig is, dan kan zij altijd rijden wanneer ze wil.
Op zondag rijdt zij en dan moet er ook gemest worden, maar ik zorg er zaterdag voor dat de hele stal al leeggehaald is zodat zij alleen wat drolletjes hoeft te scheppen en nieuw mot er bij te gooien als dat nodig is. Zo kom je elkaar toch tegemoet dacht ik zo...

Volgende maand gaat ze het land op, en dan vind ik het ook niet redelijk om daar geld voor te vragen. Het kost mij al minder (evengoed nog best wat voor weide geld maar ja...) en zij gaat toch op vakantie en kan dan niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:44

aandacht geven is ook een vorm van betalen
Dat jezelf lekker een dagje vrij hebt is imo zelf onbetaalbaar

en geen tijd voor school, vraag me af hoe ik dat toen deed (en al die andere met me)

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:50

Waarom zoek je een bijrijder? Of zoekt de bijrijder jou?
1. Als jij een bijrijder zoekt omdat A jij tijd te kort hebt of B financieel krap zit = Geen geld vragen. Jij wordt geholpen.
2. Als jij een bijrijder zoekt omdat je pony gereden moet worden en je dat zelf niet wilt kunt dan mag je afhankelijk van het niveau van de bijrijder geen geld vragen.
3. Zoekt de bijrijder een leuke pony omdat hij/zij geen manegelessen wil volgen maar op die manier meer wil leren. Dan mag je geld vragen. Hoeveel vind ik afhankelijk van je eigen kosten en de hoeveelheid tijd die je vraagt van iemand.

Tegenwoordig merk ik vaak dat mensen een bijrijder zoeken omdat ze geen tijd/geld hebben. Ze vragen vervolgens de helft van de kosten per maand. Ik vind dat werkelijk niet kunnen!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:52

ik denk inderdaad dat het voor iedereen anders is. En dat het vooral ook belangrijk is waa rjij en de bijrijder mee gebaad zijn. Ik zou erg gebaat zijn met iemand die inderdaad de hele verzorging op zich neemt, aanzgein ik die hele dag niet kan en hij door stal alleen gevoerd wordt.

Had mijn pony no op de magege gestaan wa sik meer stalling kwijt maar kan zij ook van die faciliteiten gebruik maken.

Zelf zou ik in ieder geval rustig bijdragen aan een bijrijdpaard, ik zie het probleem daa rniet van. Het wordt anders als iemand zelf B rijd, een pokkeknol heeft die totaal fout gereden is, en die er dan een Z bijrijder bij rkigjt die dat hele dier weer goed rijd. In dat geval zou ik het eerder andersom doen

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:53

Exeption schreef:
Waarom zoek je een bijrijder? Of zoekt de bijrijder jou?
1. Als jij een bijrijder zoekt omdat A jij tijd te kort hebt of B financieel krap zit = Geen geld vragen. Jij wordt geholpen.
2. Als jij een bijrijder zoekt omdat je pony gereden moet worden en je dat zelf niet wilt kunt dan mag je afhankelijk van het niveau van de bijrijder geen geld vragen.
3. Zoekt de bijrijder een leuke pony omdat hij/zij geen manegelessen wil volgen maar op die manier meer wil leren. Dan mag je geld vragen. Hoeveel vind ik afhankelijk van je eigen kosten en de hoeveelheid tijd die je vraagt van iemand.

Tegenwoordig merk ik vaak dat mensen een bijrijder zoeken omdat ze geen tijd/geld hebben. Ze vragen vervolgens de helft van de kosten per maand. Ik vind dat werkelijk niet kunnen!

Hehe jij beschrijft wat ik beodel

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:56

runningkawa schreef:
aandacht geven is ook een vorm van betalen
Dat jezelf lekker een dagje vrij hebt is imo zelf onbetaalbaar

en geen tijd voor school, vraag me af hoe ik dat toen deed (en al die andere met me)

idd ik heb ook altijd drie paarden en school kunnen combineren. had daardoor misschien wa tminder uren een bijbaantje, maar verder ging het prima. Gewoon goed plannen.

Verder heb ik volgend jaar bewust een avond studie gekozen omdat ik gewoon iets bij moet werken (auto enzo kost geld, paarden ook) en dat ik niet wilde dat ik na 5 hele dagen school ook nog avonden en weekenden moest werken, wat ten koste zou gaan van de dieren.

Dus nu ga ik een avondopleiding doen, 2 middagen werken, en een dag stage (wat dus de dinsdag is dat vanaf augustus een bijrijden komt) en voor de rest kan ik ze dus helemaal zelf blijven doen.

Had ik een dagopleiding gaan doen met bijbaantjes had ik sowieso 2 pony's weg moeten doen. Aangezien ik die al 16 en 12 jaar heb pieker ik er niet over

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:58

R.K.; Ik heb het niet over een landelijk huis in een dure regio tegenover een huis met grond in een goedkope regio.
Ik ken heel wat huisjes hier in het buitengebied die heerlijk vrij liggen en niet veel eigen grond hebben, maar wel de buren op afstand hebben.
Wil je daar een lap grond bij, dan schiet de prijs omhoog.
Dat heeft niets te maken met een bijrijder die daar wel of niet voor kiest.
Jij betaalt voor de grond waar jou paard op loopt, of dat nou jou eigen grond is of die van een stalhouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:03

ik heb het wel over kiezen wat je als paarden eigenaar zelf doet.
kiezen voor pension.
Kiezen voor bij de boer, of op een stal met alles erop en er aan
kiezen voor een huis met grond of niet

je kunt het idd zo duur maken als je wilt.
Maar als je als paarden eigenaar er zelf voor kiest, omdat je bepaalde dingen wenst, dan moet de bijrijder dat maar betalen?

Sorry ik vind dat gewoon raar.

Als ik een dag vrij wil zijn, ben ik blij met een aardig iemand voor mijn paard, zodat ik met een gerust hart kan doen wat ik wil.
Waar het paard dan ook staat, waar ik dan ook ooit voor gekozen heb.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:06

ik vind het eigenlijk gewoonweg niet kunnen... geld vragen voor je paard... als jij een bijrijder zoekt betekendt dat dat je er zelf te weinig tijd voor hebt dus een meisje of jongen die jou paard dan voor jou verzorgd doet dan iets voor jou.. een gunst, en daarentegen doe jij weer iets voor hem/ haar want hij/ zij kan lekker rijden en een paardje verzorgen wat hij/zij blijkbaar graag wil (want anders zou ie niet reageren op je advertentie)

maarja dat is mijn mening hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:07

Zo zie ik het ook prutsertje
Het mes snijd aan 2 kanten
Als er betaald moet worden imo nog maar aan 1 kant