Hoe gaat dat, slachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Hoe gaat dat, slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:13

horselover21 schreef:
Maar het paard van kimmie261 heeft ik weet niet hoeveel spuiten gehad voor dat ze ingeslapen was, toch fem?
Dat is ook niet fijn.
Dus voor mij wel slachten.. ik ben er nu helemaal uit door jou antwoord, mist!!

ja mijn oude paard heeft wel een spuit of 6/7 gehad,waarbij hij bij de laatste spuiten soms wel 10x opnieuw in moest steken omdat de bloedvaten al nauw geworden waren.....

en dat wat xKatleentjex zegt,sta ik helemaal achter...het paard gaat dood,en er zijn aan beide kanten slechte en goede verhalen te vertellen.

een goede vriendin bracht haar paard naar de slager,en zei,het is een mooi jong paard,laat haar nog maar een doel hebben na haar dood,tis toch zonde om haar zomaar op een stapel kadavers te gooien,laten ze haar dan maar opeten...

(om evt reakties op deze opmerking redelijk te voorkomen,het meisje is zelf 2 jaar na de dood van haar paard overleden..)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:31

hoi,

Ik ben zelf vegatarisch. Ik zou mijn paard nooit naar de slavht brengen want jij hebt voor dat paard gezorgt en jij hebt alles gedaan voor hem, en dan gaat iemand anders van dat lekere stukje vlees genieten.

En op de manier hoe er later met hem omgegaan word is tog afschuwlijk. Laat hem inslapen zou ik zeggen, maar aan jou de keus, maar je moet denken ,,als ik een paard was wat zou ik dan willen?".
nou veel sterkte met je paard en alvast r.i.p. Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:36

nou niet zo dramatisch doen hoor!
de merrie kan nu nog gewoon lekker met haar veulen van het leven genieten, daar moet je ook aan denken!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:44

arans schreef:
hoi,

Ik ben zelf vegatarisch. Ik zou mijn paard nooit naar de slavht brengen want jij hebt voor dat paard gezorgt en jij hebt alles gedaan voor hem, en dan gaat iemand anders van dat lekere stukje vlees genieten.

En op de manier hoe er later met hem omgegaan word is tog afschuwlijk. Laat hem inslapen zou ik zeggen, maar aan jou de keus, maar je moet denken ,,als ik een paard was wat zou ik dan willen?".
nou veel sterkte met je paard en alvast r.i.p. Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Euh.. Laat me je even uit de droom helpen dat alles wat er met een ingeslapen paard gebeurt leuk is... Die beesten worden door de rendac opgehaald met een grote grijper waardoor de rug breekt, tussen ik weet niet hoeveel andere (al lang dode) beesten gesmeten en vervolgens verwerkt in hondenvoer en lijm of gewoon verbrand. Persoonlijk zou ik liever hebben dat een mens geniet van een stukje van mijn paard, dan dat een hond hem hap slik weg opeet of dat iemand zijn papiertje met hem insmeert...

De enige reden waarom ik mijn paard niet zou laten slachten is omdat ik er tot het eind bij wil zijn en ik weet dat ik dat met slachten niet kan. Ik hoop maar dat het nog lang duurt voor het zover is....

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:48

nou eigelijk word er veel te ruw met ze omgegaan als er nou netzow werd omgegaan als ze met mensen omgaan was de keus veel makerleker...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:03

Ohja kom, we maken paarden begraafplaatsen en we houden ceremonies.
Sorry hoor, maar dat kan gewoon niet! Niet genoeg geld, niet genoeg ruimte etc... Beetje vage opmerking.

Ik heb wel gezien hoe varkens geslacht worden. Het slachten/schoonmaken en opensnijden is allemaal niet zo fijn om te zien, maar dan is het dier al lang dood. Dat gaat echt super snel, bij varkens met een schok, bij paarden geloof ik niet.

En even over euthanasie, ik ben een keer met een veearts meegeweest, koe lag in de wei, kalf erin. Buik verdoofd, opengesneden (rats rats), kalf eruit... koe probeerde bij kalf te komen, maja kon niet meer staan dus. Pin door de kop, keel opengesneden, en lekker, ligt die koe daar dood te bloeden in het weiland.
(Veearts vond het ook niet echt wat zei hij Scheve mond )

Ik bedoel maar, een dier doodmaken is nooit leuk, maar de hoofdregel blijft toch wel: als het dier maar zo min mogelijk stress heeft.
Dus als het maar zo snel mogelijk gebeurd! En ik denk dat dit in een slachthuis wel vaak het geval is.

(Overigens, een slagerij is iets anders dan een slachterij. Je biefstuk koop je bij de slager, je paard gaat naar de slacht.)

@TS: veel sterkte, lijkt me een moeilijke tijd wat je paardje betreft!
Laatst bijgewerkt door Lorena op 17-06-05 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:04

Ik heb niet alles gelezen, kom er op pag. 6 pas in, sorry. Mijn eerste verzorgpaard hebben we in Utrecht achter 'moeten' laten met afgescheurde pezen. Daar is ze ingeslapen. Ze zou suf gemaakt worden, richting narcose en dan de definitieve spuit. Zij kon niet meer terugvervoerd worden omdat ze teveel pijn leed, dus we hadden geen keuze.
Voor mijn eigen merrie hoop ik dat ze ooit gewoon door ouderdom dood in de wei ligt, maar dat zal ons vast niet gegund zijn. Als het mogelijk is om haar in te laten slapen en haar afzonderlijk op te laten halen zou ik dat overwegen, liefst op de weide. Er kunnen bij onze wei makkelijk grote vrachtwagens komen. En anders toch maar naar de slacht.

Hopenlijk ben ik nog lang niet aan deze keuze toe. Ik wil de TS heel veel sterkte toewensen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:10

een paard dat dood is, is dood.
Heeft geen ziel meer, voelt niks meer, weet niks meer. Dus je doet een paard er geen pijn meer mee als je hem nu opbrand, opeet, of voor mij part in 10000 stukjes snijdt. Als je zoiets bij een levend dier doet, ben je gemeen en harteloos, maar bij een dier dat al overleden is, heeft het alleen maar met het verstand van de mens te maken, die denkt dat het grof is om een paard na zo een trouwe dienst te gaan op eten etc..

Maar de harde waarheid is dat het paard het je niet kwalijk gaat nemen, omdat je niet van zijn lichaam hebt gehouden, maar om de ziel die in dat lichaam zat, en die herinnering van die ziel draag je voor altijd met je mee in je gedachten, en zolang je dat doet, maakt het niet uit wat je kiest om met het lichaam te doen, zolang jij je er maar goed bij voelt, het vlees van het paard zal toch vergaan, als je het nu opeet, opbrand of begraaft Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 07:21

zo,goed gezegd xKatleentjex!!!

en dan heb je dus alleen de voors en tegens voor je zelf voor het slachten of inslapen..

1 grote overweging kan zijn,dat je bv langer afscheid wil nemen,dit kan wel bij inslapen,paard blijft vaak een dag nog op het terrein liggen(soms langer,met goede afspraken kan je de rendac bestellen op de dag dat het paard ingeslapen wordt).je kan dan ook bij de dood van het paard zijn,dus hem aaien vasthouden knuffelen enz..

dit is onmogelijk bij een slager!!daar geef je het dier af en meestal is het meteen gebeurt,en zal het al heel snel verwerkt worden.

ik denk dat dat een goed overwegingspunt kan zijn bij de keuze inslapen of slachten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:02

In België doen ook precies wel meer horoorverhalen over de slacht de ronde. Zoals met die wachttijden door het teveel aan paardenvlees... Dat wil zeggen dat je paard dus bij een handelaar nog enkele maanden moet staan wachten, zelf mag je je paard er niet heen brengen dacht ik zo hier. Dus de kans is groot dat je paard alsnog weer doorverkocht wordt, of misschien geen fijne tijd heeft daar, want 'slacht'paarden worden meestal niet zo fijn behandeld...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 09:48

In sommige landen is het juist heel beleefd om je paard op te eten. Dan gebruik je hem echt volledig, eerst als rij/last dier, en daarna om van te eten. Daar vinden ze dat je het paard dan "eer bewijst" enzo.
Dus het ligt er maar net aan in wat voor cultuur je geboren bent Lachen

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:55

Een paard ,dat medicijnen gehad heeft, kan niet naar de slacht. In elk geval is het vlees niet geschikt meer voor consumptie.
Als je je paard in laat slapen, moet hij (afgedekt ) op een plek aan de openbare weg liggen, zodat de wagen van Rendac er goed bij kan.
Maar je kunt niet met elkaar je paard in de wagen tillen. Dus komt er een soort grijper aan te pas. Maar een gebroken rug daardoor???Mijn pony is vorige week opgehaald en dat ging heel netjes. Voorzichtig werd hij omhoog getild en neergelaten tot tussen de kleppen en daarna ging de grijper pas open. Je kon hem niet meer zien vallen. Het ligt ,denk ik, aan de chauffeur of het een beetje netjes gebeurd.
De grijper is ontworpen voor het tillen van dieren , hij knijpt ze niet stuk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:48

taverno schreef:
Ik heb mijn paard ook naar de slager gebracht.Het moment zelf heb ik niet mee gemaakt.

Ze komen zeggen wanneer het paard van de traileraf kanc en in mijn geval nam een personeelslid hem over,stalhouder liep wel mee.
En voordat ik erachter aan kon lopen was het al gebeurd,ik had niets gehoord en je zag of rook geen bloed van het vorige paard.

Alles ging zo rustig en naar mij toe met respect.De volgende keer zou ik het zo weer doen.

Ja, dat lijkt een beetje op mijn ervaring. Moest een jong paard naar de slacht brengen.
Ze namen hem inderdaad van hem over, duwden hem zachtjes naar binnen en het ging allemaal in alle rust. Het was echt zo gebeurd. Eenmaal neergeschoten mocht ik gaan kijken, zijn ogen keken niet meer. Hij was klinisch dood. Hij heeft niet geleden. Ik heb meer geleden....

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:14

Hee ik heb nog nooit zo nagedacht over het slachten. Zoals ik het nu lees dzou ik het ook liever doen maar op een een of andere manier denk ikdat i het nietover mn hart zou krijgen met de gedachte wat er met em hgaat gebeuren. ook alvind ikhet niet zo erg. Want e paar dis tog al overleden dan, En idd is het prettiger voor het paard zelf

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:27

toen onze fokmerrie veel pijn (buikvliesontsteking..ofzo) had hebben we haar in laten slapen! omdat het echt een mensenpaard was hebben we haar allemaal geaaid..ze was heel ontspannen een soort dat ze zei: Geef het spuitje maar... toen het spuitje is gegeven is ze rustig in gedommeld..
thuis woon ik op een boederij met veel rundvee... als de koeien naar de slacht gaan is dat egt wel beetje zielig hoe ze uit de trailer worden gestrompeld en in bij de muur worden gejaagd... het heeft niet iets emotioneels, (het zal wel anders gaan bij paarden)

het beste vind ik inlatenslapen het heeft meer een emotionele-waarde zou kun je ook meer het verlies van je paard verwerken...MAAR iedereen zijn eigen keus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!toch...! Ach gut

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:24

haboshof schreef:
Als je je paard in laat slapen, moet hij (afgedekt ) op een plek aan de openbare weg liggen, zodat de wagen van Rendac er goed bij kan.

Volgens mij hoeft ie niet per sé aan de weg te liggen. Als de wagen op het erf of bij de weide kan komen dan mag dat ook. Vaak is het ook afhankelijk van de boer/pensionhouder. Op mijn oude stal waren ze van mening, dat ze het erf maar op moesten komen, en dat als je dat wil rustig nog bloemen erbij mocht leggen om afscheid te nemen. Zij wilden juist liever geen kadavers aan de weg (hadden ook koeien overigens). Dat vond ik wel een fijn idee.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:43

Dit is geen standaard verhaal. Het kan met Rendac geregeld worden, maar dan zijn er extra kosten aan verbonden. En dan moet het vooraf met Rendac afgesproken zijn. Door de MKZ-crisis van 2001 zijn de regels aangescherpt, waardoor dit niet zomaar meer mogelijk is.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:31

Op mijn oude manege, lagen de paarden ook niet op de weg, maar op het erf als de Rendac het paard kwam halen en anders lag het paard in een schuur.. En zodra de Rendac er dan was mocht niemand het terrein op, omdat ze niet wilde dat mensen dit zagen, wat ik me enigszin wel kan voorstellen..

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:50

Wij hebben ons paardje in laten slapen op een kliniek. We zijn er tot het einde bij geweest, en dat gaf een heel vredig gevoel. Ze heeft niet tegen gestribbeld of zo, het ging heel rustig. Toen ze net lag, blies ze nog een keer haar laatste adem uit, en weg was ze. We zijn er daarna nog een minuutje bij gebleven, hebben haar voor de laatste keer geaaid, en zijn gegaan. Onze keuze om haar te laten inslapen was bewust, de mensen van de kliniek waren ook super, hebben we veel steun aangehad.
We hebben met onze eigen ogen gezien dat ze ging, en hoe ze ging, en die herinnering blijft altijd!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:36

ok ik heb net een aantal pagina's doorgelezen, maar wat het slachten betreft, het is niet standaard dat een geslacht paard ook door mensen wordt opgegeten, dat hang namelijk helemaal van de leeftijd van het paard af, de meeste paarden die geslacht worden voor het vlees zijn rond de 3 (iets jonger of ouder kan ook, pin me er niet op vast). Hoe ouder het paard is hoe minder mals het vlees is namelijk. Hoe ze het doen met oudere paarden weet ik niet, die zullen waarschijnlijk toch ook wel als voer gaan dienen denk ik (dat zal bij beide opties wel het geval zijn). Eigenlijk is slachten voor het paard het sociaalste, laten inslapen is voornamelijk voor de gemoedsrust van de eigenaar. In ieder geval heel veel sterkte met het nemen van een keuze, bij de gedachte alleen al raak ik al van de rel. Huilen Geniet in ieder geval van de tijd die je nog hebt, vertroetel je paard zoveel mogelijk! Ach gut
ciao! x

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:44

Venetia schreef:
Inslapen is niet zo vriendelijk als het lijkt.
Ze moeten niet voor niets eerst verdoofd. Ze krijgen namelijk heel even een doodspaniek, als ze stikken.

Helaas heb ik het een paar keer mee gemaakt dat een paard werd ingeslapen maar van stikken heb ik toch echt niets gemerkt. Onze kat is 2 weken geleden ingeslapen en dat was ook echt letterlijk inslapen. Niks geen stikgeluiden of stokkende adem maar gewoon heel rustig weggegleden.

Mijn paard gaat niet graag op de trailer en is opgewonden op vreemd terrein. Lijkt me voor haar geen pretje om naar de slager te brengen. Kan me ook niet voorstellen dat alle paarden het rustig toelaten dat een vreemde een masker naar hun hoofd brengt.

Maar ik moet toegeven dat ik nog nooit op een slachthuis geweest ben (en dat wil ik graag zo houden)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 23:06

petrahin schreef:
In het buitenland is in 2004 grote weerstand gekomen tegen het gebruik van T61. Meer dan 100 gekwalificeerde diermedici waaronder kliniekartsen, professoren op universiteiten en chirurgen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben hun gezamenlijke bevindingen naar buiten gebracht. Het belangrijkste tegenargument was dat de leverancier beweerde dat het T61 middel ook een narcosewerking had. Dat is niet zo gek, want ogenschijnlijk valt je paard neer en reageert genarcotiseerd. Dat blijkt niet waar te zijn.

Jammer dat dat pas in 2004 was. Mijn paard is eind 2003 d.m.v. T61 geëuthaniseerd en ik had al ergens gelezen (achteraf) dat het een 'curariserende' (=verlammende) werking heeft. Dat was alweer voldoende voor een paar flinke nachtmerries. Helaas niet ten onrechte.... Of mijn paard erge pijn had tijdens het inslapen weet ik niet; doet doodgaan pijn? En waar wordt pijn in het lichaam geregistreerd, in het centraal zenuwstelsel?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 23:20

Kurby schreef:
Het aller belangrijkste is dat het paard geen pijn heeft en dat het niet lang duurt.

Wees eerlijk tegen over je dier dat is het belangrijkste!

In feite moet je het op de trailer laden en de reis naar het slachthuis ook bij de totaaltijd optellen. Voor een paard met een flinke beenblessure lijkt het me geen pretje om nog een half uur op de trailer te staan.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:37

Wat ik nou niet helemaal snap... ik heb 2 keer gelezen dat het hart nog klopt nadat de pin door het hoofd is geschoten om het bloed eruit te pompen... Hier kan ik me weinig bij voorstellen eigenlijk, als je dood bent klopt je hart niet meer, het lijkt me eerder dat ze het paard juist ophangen zodat het bloed eruit kan lopen. Het bloed stolt toch niet gelijk, je kan gewoon nog bloeden nadat je dood bent gegaan....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:44

Als iemand het precies wil weten moet je het maar aan Schoentje vragen, die is erbij geweest bij mijn pony van begin tot het einde.

Je hart stopt niet accuut met kloppen.........het is een spier. Als je spier ermee ophoudt ben je wel meteen dood zeg maar. Ze hangen op om leeg te laten lopen.