Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:33

patos schreef:
Sorry VValar, maar ik denk dat je met je opmerking de fanatieke endurance ruiters toch behoorlijk tekort doet. Een dressuurpaard moet voldoende pit hebben om een traininkje van een uur of anderhalf vol te houden, maar wat dacht je van een endurance paard dat 120 km moet afleggen? Ik denk niet dat je het dan redt met een sukkelende knol. Een dressuurproefje afleggen met een licht vadsig paard moet te doen zijn, anderzijds vele kilometers afleggen lijkt me minder vanzelfsprekend.

Een paard met veel weidegang wordt ook niet per definitie sloom. Wel goed op blijven letten hè Knipoog Ik zei dat ik heb ervaren dat ze minder voor de hulpen worden. En dan kunnen ze nog best een aantal uur blijven lopen, dat is geen probleem.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:35

Faas schreef:
VValar schreef:

Dan genieten ze des te meer Knipoog

Als je nou flink wilt zijn, laat je dan 23 uur opsluiten in een cel en sta toe dat ze je er 1 uur uitlaten per dag. Dat een jaar lang. Dan heb ik diep respect voor je. Maar ik neem aan dat je dat niet zult doen

Jij maakt het wel heel extreem. Zoals ik al tweemaal heb gezegd (goed lezen) en nu dus voor de derde maal zal benadrukken; er zijn meerdere manieren om je paard beweging te geven dat weidegang niet includeerd.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:35

patos schreef:
Sorry VValar, maar ik denk dat je met je opmerking de fanatieke endurance ruiters toch behoorlijk tekort doet. Een dressuurpaard moet voldoende pit hebben om een traininkje van een uur of anderhalf vol te houden, maar wat dacht je van een endurance paard dat 120 km moet afleggen? Ik denk niet dat je het dan redt met een sukkelende knol. Een dressuurproefje afleggen met een licht vadsig paard moet te doen zijn, anderzijds vele kilometers afleggen lijkt me minder vanzelfsprekend.

Idd. Om onze paarden goed te trainen, trainen we meerdere malen per week dressuurmatig ALLEEN, dat is niet alleen maar in de bak. Want buiten mijn uur les (en dat is geen manegeles maar priveles van een Zruiter) rijden we ze rustig ook nog dressuurmatig in de bossen. Kan dat? Ja dat kan. Paar bomen op een rij, en slalom er maar tussendoor, lekker voor de gymnastie. Nageeflijk lopen. Kan dat dan in het bos? Ja dat kan in het bos en daar heb je geen slof voor nodig.

Ik denk dat endurancepaarden HEEL goed dressuurmatig getraind moeten zijn want anders houden ze al die km's niet vol. Voor een voorbeeldje verwijs ik je naar Arabendu hier op bokt die met haar ENDURANCEarabier Z (en ik geloof zelfs ZZ) rijdt en als ik het goed heb heeft ze daar ook nog een predikaat voor. Heeft in Zelhem met goed gevolg de 120 km uitgereden.

Was 1 voorbeeld.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:36

patos schreef:
Sterker nog, ik denk dat je bij weide-paarden goed zult kunnen zien welke paarden nu écht goed aan de hulpen staan, of dat ze gewoon een beetje stalmoed hebben wat dan wordt betiteld als temperament of pittig.

Zou het? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:37

Dat minder aan de hupen worden ligt dan toch echt aan de ruiter
Zoals patos ook al zegt bij de quote van mij.

Want aan de hulpen zijn is een paard wel, of niet
Heeft niks met weidegang te maken.
Wegvliegen uit frissigheid heeft niks met aan het been te maken.

En ja patos, dat geloof ik ook

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:38

VValar schreef:

Een paard met veel weidegang wordt ook niet per definitie sloom. Wel goed op blijven letten hè Knipoog Ik zei dat ik heb ervaren dat ze minder voor de hulpen worden. En dan kunnen ze nog best een aantal uur blijven lopen, dat is geen probleem.

Ja baas Knipoog , maar zie mijn onderstaande post:

Sterker nog, ik denk dat je bij weide-paarden goed zult kunnen zien welke paarden nu écht goed aan de hulpen staan, of dat ze gewoon een beetje stalmoed hebben wat dan wordt betiteld als temperament of pittig.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:40

Hmm, beetje dubbel.. En ik weet wel zeker dat je bij weide-paarden goed kunt zien of ze aan de hulpen zijn, wanneer de stalmoed eruit is, blijft er een relatief rustig paard over waarbij je het zult moeten doen met je hulpen omdat het niet uit zichzelf vooruit vliegt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:40

Faas schreef:
Idd. Om onze paarden goed te trainen, trainen we meerdere malen per week dressuurmatig ALLEEN, dat is niet alleen maar in de bak. Want buiten mijn uur les (
en dat is geen manegeles maar priveles van een Zruiter)
rijden we ze rustig ook nog dressuurmatig in de bossen. Kan dat? Ja dat kan. Paar bomen op een rij, en slalom er maar tussendoor, lekker voor de gymnastie. Nageeflijk lopen. Kan dat dan in het bos? Ja dat kan in het bos en daar heb je geen slof voor nodig.

Ik denk dat endurancepaarden HEEL goed dressuurmatig getraind moeten zijn want anders houden ze al die km's niet vol. Voor een voorbeeldje verwijs ik je naar Arabendu hier op bokt die met haar ENDURANCEarabier Z (en ik geloof zelfs ZZ) rijdt en als ik het goed heb heeft ze daar ook nog een predikaat voor. Heeft in Zelhem met goed gevolg de 120 km uitgereden.

Was 1 voorbeeld.

Zo zo, van een Z ruiter nog wel! Knipoog

Dus jij wilt een een (endurance) paard wat dus zo'n beetje op L/M/hooguit Z niveau loopt vergelijken met een (dressuur)paard die M/Z of hoger wordt getraind (want daar had ik het dus over), omtrent het 'aan het been staan'?

Je hebt maar één uitschieter nodig Knipoog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:41

Hé, ik kan dus ook wel les gaan geven!

VValar

patos schreef:
Hmm, beetje dubbel.. En ik weet wel zeker dat je bij weide-paarden goed kunt zien of ze aan de hulpen zijn, wanneer de stalmoed eruit is, blijft er een relatief rustig paard over waarbij je het zult moeten doen met je hulpen omdat het niet uit zichzelf vooruit vliegt.

Driedubbel! Tong uitsteken

Faas

VValar schreef:
Jij maakt het wel heel extreem. Zoals ik al tweemaal heb gezegd (goed lezen) en nu dus voor de derde maal zal benadrukken; er zijn meerdere manieren om je paard beweging te geven dat weidegang niet includeerd.

Nee hoor. Niets extreem. Die meerdere manieren zijn er in de gevangenis ook. De ene dag naai je portomoneetjes vast en de andere dag mag je de post rondbrengen. Ben benieuwd welke vormen van beweging jouw paarden krijgen. EN GAAT HET ALLEEN OM BEWEGING. nee, want het gaat om veel meer dan dat alleen. Psychisch even lekker kunnen ontladen. Even paard kunnen zijn met je soortgenoten en niet aan elkaar neuzen in een stapmolen of wat ook.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:42

patos schreef:

Mooi bijverdienste!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:42

runningkawa schreef:
Dat minder aan de hupen worden ligt dan toch echt aan de ruiter
Zoals patos ook al zegt bij de quote van mij.

Want aan de hulpen zijn is een paard wel, of niet
Heeft niks met weidegang te maken.
Wegvliegen uit frissigheid heeft niks met aan het been te maken.

En ja patos, dat geloof ik ook

Ga jij maar eens met een volle buik rondjes lopen. Wordt je ook niet echt heel vrolijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:43

Wat is het verschil tussen een Z lopend dressuurpaard en een Z lopend enurance paard
Z is toch Z?

En een 3 jarige kan ook goed aan het been zijn
Tenminste, dat is wel waar ik naar streef, want als hij het dan al niet leert, kom je je in de Z toch heel erg tegen.

heeft dus niks met leeftijd en klasse te maken, maar met de consequentie van de ruiter

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:43

waar ik stage loop, komen ze nauwelijks buiten, ze worden ongeveer een halfuurtje gereden, en als ze niet gereden worden dan komen ze een halfuurtje in de molen, of ze gaan op wedstrijden...als een paard erg aan de kletter gaat tijdens het rijden dan wordt tie nog wel is buiten losgegooid in de paddock of als ze ziek zijn...voor een frisse lucht.
k vermeld hier wel bij dat er 48 paarden op stal zijn die allemaal onder het zadel zijn, en dat er gewoon weg geen tijd voor is om ze allemaal buiten te gooiem..tis ontzettend jammer, maarjah!!
het zijn ook stuk voor stuk wedstrijdpaarden, dus als dr buiten iets misgaat, dan ist ook goed mis...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:44

VValar schreef:
Zo zo, van een Z ruiter nog wel! Knipoog

Dus jij wilt een een (endurance) paard wat dus zo'n beetje op L/M/hooguit Z niveau loopt vergelijken met een (dressuur)paard die M/Z of hoger wordt getraind (want daar had ik het dus over), omtrent het 'aan het been staan'?

Je hebt maar één uitschieter nodig Knipoog

Ja. Want in mijn ogen geraak je anders niet in de Z of hoger Knipoog.

En je kan minderwaardig doen over mijn instructrice. Maar dat vind ik dan behoorlijk typerend weer voor je.

En haar Zpaard is overigens een 'echt' dressuurpaard. Nou moet je dan wel trots op me zijn want EN een ECHT dressuurpaard EN een echte dressuurruiter. Nou wat wil je nog meer Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:44

Faas schreef:
Nee hoor. Niets extreem. Die meerdere manieren zijn er in de gevangenis ook. De ene dag naai je portomoneetjes vast en de andere dag mag je de post rondbrengen. Ben benieuwd welke vormen van beweging jouw paarden krijgen. EN GAAT HET ALLEEN OM BEWEGING. nee, want het gaat om veel meer dan dat alleen. Psychisch even lekker kunnen ontladen. Even paard kunnen zijn met je soortgenoten en niet aan elkaar neuzen in een stapmolen of wat ook.

Ok ik zal nog éénmaal uit sportiviteit op jouw post reageren, want het wordt wel een beetje vermoeiend mezelf iedere keer voor je te herhalen.

VValar schreef:
En wanneer mijn paarden buiten gaan, staan ze op een stuk land van minimaal 1 hectare waar ze volop kunnen genieten van hun 'vrijheid, blijheid'. Dat is weer eens wat anders dan een paddock van 10 bij 10.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:45

patos schreef:

Misschien vind jij het ook minderwaardig. Kan. Maar ik heb ervaringen met meerdere GEDIPLOMEERDE instructuers en die waren een stuk belabberd, zo niet megabelabberd in hun kennisoverdracht. Dus doe mij maar diegene zonder zogenaamd diploma wattoch al geen reet zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:45

ooit gehoord van een (bijna) kale wei? (en ja die krijg je als je ze maar de hele dag laat staan Tong uitsteken )
Dan heeft hij lang niet zo'n dik gevoel dan van die pluk hooi die hij naar binnen wil werken in een half uur Lachen

#$%^#$^#^& hoe vaak moet je wel niet op verzenden drukken met dan nieuwe bokt. pffff

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:46

VValar schreef:
Ok ik zal nog éénmaal uit sportiviteit op jouw post reageren, want het wordt wel een beetje vermoeiend mezelf iedere keer voor je te herhalen.

VValar schreef:
En wanneer mijn paarden buiten gaan, staan ze op een stuk land van minimaal 1 hectare waar ze volop kunnen genieten van hun 'vrijheid, blijheid'. Dat is weer eens wat anders dan een paddock van 10 bij 10.

Sportief van je. Zal dan nog eenmaal uit sportiviteit zeggen dat ze er wel van zullen genieten gezien de korte tijd dat ze erop staan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:47

Faas schreef:
Ja. Want in mijn ogen geraak je anders niet in de Z of hoger Knipoog.

En je kan minderwaardig doen over mijn instructrice. Maar dat vind ik dan behoorlijk typerend weer voor je.

En haar Zpaard is overigens een 'echt' dressuurpaard. Nou moet je dan wel trots op me zijn want EN een ECHT dressuurpaard EN een echte dressuurruiter. Nou wat wil je nog meer Lachen

Je moest eens weten hoe trots je me nu maakt! Knipoog

Hoezo typerend? Erg, maar dan ook érg knap van je dat je uit die paar posts van mij kunt halen wat 'typerend' voor mij is. Jij doet zeker aan psychologie? Clown

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:47

Faas schreef:
Misschien vind jij het ook minderwaardig. Kan. Maar ik heb ervaringen met meerdere GEDIPLOMEERDE instructuers en die waren een stuk belabberd, zo niet megabelabberd in hun kennisoverdracht. Dus doe mij maar diegene zonder zogenaamd diploma wattoch al geen reet zegt.

Gediplomeerd zegt natuurlijk helemaal niets.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:48

VValar schreef:
Ga jij maar eens met een volle buik rondjes lopen. Wordt je ook niet echt heel vrolijk van.

Nee, met een psychisch dooie kop rondjes lopen. Alleen al hoe je het zegt 'rondjes lopen'. Hoe doods wil je het hebben?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:48

Faas schreef:
Sportief van je. Zal dan nog eenmaal uit sportiviteit zeggen dat ze er wel van zullen genieten gezien de korte tijd dat ze erop staan.

Dat weet ik (zie eerdere post Clown )

Dan blijven ze het waarderen hè Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:49

Faas schreef:
Nee, met een psychisch dooie kop rondjes lopen. Alleen al hoe je het zegt 'rondjes lopen'. Hoe doods wil je het hebben?

Ok, door de bak heen huppelen. Zo goed? Lachen