In laten slapen van paarden - meningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: In laten slapen van paarden - meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 22:59

Pijn is dan dus maar een relatief begrip........en ik denk dat bijv bij Renske20 die grens hoger ligt dan die van mij

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 23:45

nee hoor, mijn pony is dinsdag juist vanwege mijn twijfel op de foto gezet en compleet nagekeken door de DA, die tot de conclusie kwam dat ze er zo goed als zeker geen pijn aan heeft omdat alles vergroeid is en er geen aktieve woekeringne meer zitten, de gedeeltes die voor beweging zorgen zagen er haarscherp uit, zonder haakjes etc

ik twijfelde daaraan en dacht er zelfs aan om haar eind vd zomer in te laten slapen als ze idd zo achteruit was gegaan

bij jou was het juist zo dat casimir er slechter uit ging zien en het zichtbaar was dat hij pijn had(toch?) komt het met desje op dat punt, dan maak ik die beslissing alsnog, maar vorlopig was daar echt nog geen reden voor zei de DA, ga haar echt niet voor mijn plezier(welk plezier, ik kan en doe er zo goed als niets mee) in leven houden terwijl ze dus wel pijn zou hebben.

dus snap je opmerking niet zo goed Scheve mond

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 01:08

Zoals ik eerder begrepen heb *correct me if I am wrong* was ze toch steeds ineens (erg) kreupel en dergelijke? Daarvoor ging je toch Tildren gebruiken omdat te beperken? Of hoopte je juist daarmee nog 'herstel' te krijgen dat je weer met haar kon rijden?
Anders heb ik de vorige berichten verkeerd begrepen of het deel gemist dat ze weer 'beter' werd zeg maar.

Ja bij Casimir ging hij achteruit en zag je dus dat hij pijn had en niet meer kon/wilde.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 07:18

ja mijn oude verzorgpony hebben we ook in laten slapen maar hij was al 23 en hij had heel vaak problemen met zijn pesen hij was onderkoeld en had koliek. Huilen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:31

orionneke schreef:
Zoals ik eerder begrepen heb *correct me if I am wrong* was ze toch steeds ineens (erg) kreupel en dergelijke? Daarvoor ging je toch Tildren gebruiken omdat te beperken? Of hoopte je juist daarmee nog 'herstel' te krijgen dat je weer met haar kon rijden?
Anders heb ik de vorige berichten verkeerd begrepen of het deel gemist dat ze weer 'beter' werd zeg maar.

Ja bij Casimir ging hij achteruit en zag je dus dat hij pijn had en niet meer kon/wilde.

ze is 3 jaar geleden vanuit someren mee naar huis gegaan om afscheid te nemen, idd kreupel
toen ging ze haar achterbeen ineens weer gebruiken en zei de DA het nog even aan te kijken, ook omdat ze met deze botwoekering totaal geen ervaring hadden en niet wisten hoe het zich zou ontwikkelen.

toen kwam er Tildren dat was nieuw, en stopt botwoekeringen en zorgt voor minder poreus bot etc, dit heb ik gegeven in de hoop dat ze nog een stuk beter werd, en dat deed ze Lachen
nu blijf ik het geven omdat dus blijkt dat ze stabiel is en 99% zeker pijnvrij is, ze is niet helemaal zuiver in draf dat klopt, omdat er dus zoveel aan elkaar vast zit mist ze een stukje bewegingsvrijheid linksachter, stap en galop is er niets aan te zien en omdat de er geen aktieve botwoekeringen meer zijn, en dus geen ontsteking, is het zo goed als zeker dat ze erook geen opijn meer aan heeft

rechtsachter had ze wat vocht in de sprong, en ze leek idd minder aktief, vandaar dat ik foto's wilde hebben van de achterbenen, als rechts net zo werd als links was het idd afgelopen, gelukkig is dat niet zo en dat vocht was wrsch een piephak zoals meerdere paarden hebben bv na een trap tegen het been, of na zelf tegen de muur te hebben getrapt etc

met mn DA heb ik ook afgesproken(3 jaar geleden al) dat hij zegt wanneer het in zijn ogen niet fair meer is om des te laten staan, maar hij was er echt heel positief over, en ze crosst weer samen met de anderen door de wei, dus dat zit wel goed gelukkig Lachen

zoals ze nu is kan ze nog jaaaren verder op een leuke fijne manier, en zelfs het rijden kan geen kwaad, alleen opletten wat ze zelf aangeeft en bv draven zal ik al niet eens doen omdat ik het zelf geen fijn idee vind
afgelopen jaren maakte ik stapritjes met wat galop als ze dat zelf aangaf, dat ging prima, vond des super, en zoals de foto's lieten zien heeft dat ook geen kwaad gedaan Lachen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:04

Oke, was ik blijven hangen. Maar we hebben nog hetzelfde verloop!!!! Een twee jarige op stal die volgend jaar aan de slag mag!!!

Allebei een E pony gehad die onbruikbaar was voor lange tijd en nog een groot paard hahaha. Orion is dan wel niet afgekeurd maar ik verwacht niet dat ik hem nog ooit (serieus) ga starten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:40

ik heb mijn vorige paardje ookin laten slapen, ze was net 7 en bleek hoekkatrol ontsteking fase 4 te hebben, met een kans van 99% dat het alleen maar erger werd.... ok als ze alleen maar op de wei zou staan, zou ze pijn hebben, dus ik heb haar toen ook in laten slapen.... het is een super moeilijke beslissing maar ik kon het niet aanzien dat zij nog pijn had....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:01

showdown schreef:
maar je moet je hierbij wel bedenken dat een paard waar je niks mee kan wel de kosten met zich meebrengt. ok mss kun je een goedkopere stal vinden, maar juist zo'n paard moet dagelijks naar buiten.. en soms is zo'n plek niet 123 te vinden.
Citaat:

Tuurlijk kost een paard waar je niks meer mee kan geld. Maar goed, dat weet je toch van tevoren? Moet zo'n dier dan maar weg omdat jij te beroerd bent om geld aan 'm uit te geven omdat je er zelf toevallig niets meer mee kan? (Het paard kostte echt nog meer geld toen je er nog wel wat mee kon....) Snap wel dat het feit dat je dan niet meer kan rijden als je je geen 2e paard kan permitteren erg teleurstellend is, maar vind echt dat dat niet ten koste van dat andere paard mag gaan... Dat zijn dingen die je je m.i. gewoon moet incalculeren voordat je eraan begint...

jah, maar ik bedoel ook dat je een stal moet hebben met toezicht, dagelijks zo lang moegelijk naar buiten ect, en in sommige gebieden zijn de er niet veel. of zijn ze schikbarend duur. Je moet dus die mogelijkheid hebben. en ik ga over iets meer dan een jaar waarschijnlijk op kamers, en ga alles op alles proberen te zetten om hem mee te nemen, maar als hij dan niet geschikt voor de sport is, en hij naar mn ouders terug moet, en er verder niks mee gedaan kan worden.. weet ik niet hoe lang hun hem in t land zullen houden... hij zal wegkwijnen (hij is echt gek op aandacht, en vindt t heerlijk om te werken en vertroeteld te worden) en vind maar s iemand die 5 dagen per week hem uitgebreid poets, met m wandeld, ect. met de wetenschap dat er nooit meer met m gedaan kan worden. (maar hij is pas 6, kerngezond (op zn eczeem na), dus ik ge er van uit dat ie nog een aantal jaartjes bij me blijft

en ik ben echt gek op mn paard, ik zou m voor geen goud willen missen (krijg al heimwee naar m als ie 1 nachtje met zn bijrijder mee is Bloos ), onderschat dat niet.[/size] ik zal alles doen wat mogelijk is om m te houden, alleen moet je wel eerlijk blijven tegenover je paard... en in t uiterste geval is dat wel inslapen...

Ik zal m echt niet om een peesblesure die kan genezen wegbrengen, maar hko in een vergevorderd stadion, dan blijf ik niet aan t inspuiten, en m met goede hoop op t land laten strompelen

mijn vorige paard heb ik moeten laten inslapen, vanwege koliek, operatie moch niet baten.. ik weet dus heel goed hoe t voelt (vreselijk, heb een week NIET geslapen) en nim heeft me heel erg geholpen t verdriet te verwerken, en mn gedachten op iets anders dan die vreselijke beelden te zetten. daardoor ben ik nu ook heel bewust van wat een paard voor je betekend, en t is meer dan dat ik dacht...

sorry voor t lange verhaal, maar mss kan ik mn standpunt in eerdere stukken zo een beetje verduidelijken

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 23:56

orionneke schreef:
Pijn is dan dus maar een relatief begrip........en ik denk dat bijv bij Renske20 die grens hoger ligt dan die van mij

Ieder paard heeft ook een andere pijngrens, net als mensen. Grace zou theoretisch gezien pijn moeten hebben. Maar ze gallopeert en draaft nog steeds hardstikke recht door de wei. (Het enigste wat je aan Grace ziet is dat haar kogels nog net net de grond niet raken zo ver zakt ze door). Dusja zolang ze vrolijk is, goed in haar vacht zit en niet kreupel loopt heeft ze denk ik geen pijn en blijft ze dus ook. Als je op haar gaat zitten geeft ze wel heel duidelijk aan dat haar rug zeer doet (ze geeft het dus wel aan als ze pijn heeft)
Kaliber hoeft maar een keer een spiertje te verrekken met een idiote bokkensprong op de wei en die heeft duidelijk pijn. Dan laat hij echt 2-3 dagen zijn hoofd hangen en is mat qua karakter. Als hij dan na een halve week weer goed is, is hij ook meteen weer vrolijk. Die heeft dus snel pijn en toont het ook snel. Ik denk dus dat als Kaliber had wat Grace nu heeft hij wel pijn zou hebben.
Alleen in dat opzicht is pijn al relatief. Volgens DA 1 heeft Grace pijn, want volgens de boekjes moet ze wel pijn hebben. DA 2 zegt echter dat aan haar gedrag en manier van lopen te zien is dat ze nog best kan genieten van haar pensioen op de wei.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:07

saffier schreef:
ik heb mijn vorige paardje ookin laten slapen, ze was net 7 en bleek hoekkatrol ontsteking fase 4 te hebben, met een kans van 99% dat het alleen maar erger werd.... ok als ze alleen maar op de wei zou staan, zou ze pijn hebben, dus ik heb haar toen ook in laten slapen.... het is een super moeilijke beslissing maar ik kon het niet aanzien dat zij nog pijn had....

Bij mijn paard geldt hetzelfde, hij heeft dan wel een peesblessure, maar alleen weidegang zal geen verbetering geven, nee, zelfs achteruitgang. Dus zelfs weidegang is te zwaar voor mijn paard. En een paard zonder weidegang,... nee dat is niet eerlijk.
Mijn paard is inmiddels 19 jaar, eerst hersteld van de peesblessure. Eindelijk na drie kwart jaar liep hij weer goed, maar nu ruim een jaar later is het weer mis. Het blijft een zwakke plek. Als het echt niet meer gaat, dan laat ik hem inslapen (of naar slacht, maar daar ben ik nog niet over uit). (eigenlijk gaat het al niet meer, tenminste ik kan niet meer rijden)
De pony van mijn zus hebben we twee jaar geleden laten inslapen bij de kliniek, en eigenlijk vond ik dat best een goede manier. Weg van de vetrouwde stal, en mensen die af en aan komen. Gewoon op neutraal terrein, alleen met de DA (geen toevallig familielid/kennis die langs komt als jij op het moeilijkste moment van je leven bent.)

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:27

Wij hebben thuis niet alleen 1 paard, maar heel veel huisdieren in moeten slapen. Het paard, had altijd hard gewerkt ; voor de kar, op een manege.. En die was bij ons gekomen om gewoon zijn oude dagje te staan. Ze kon wel bereden worden, maar gewoon met mate. Dat deden we dan ook. Ze was altijd vrolijk. Altijd gehinnik en aankomen lopen als je haar riep.. Tot op een dag, ze kwam aanrennen voor het eten en ging onderuit. Ze kwam niet meer overeind. Dierenarts erbij en alles ; toen stonden we voor de keuze : Inslapen, of zelf dood laten gaan.
Het was midden in de winter, ze zou de nacht niet doorkomen. Dus of doodgaan van de kou of inslapen.. Toen was de keuze 'makkelijk'. Je doet het geen dier of mens aan of dood te gaan aan de kou.

Ik zie vaak, nog niet bij paarden, maar vooral bij huisdieren dat mensen geen afscheid kunnen nemen. Een kennis haar katten ; broodmager, je voelde alle botjes. Ik durfde ze niet te aaien omdat ik bang was dat ze braken. Maar volgens haar hadden ze het fijn.
Ook het hondje, helemaal doof/blind. Kon haar plas en poep niet meer inhouden ; maar de kennis bleef volhouden dat ze het fijn had. En naar de dierenarts gaan ; ho maar.. Ze wist zelf ook dat die hem in wilde laten slapen.

Best triest. Sommige mensen slapen hun dier té snel in, en andere te laat, alleen voor zichzelf!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:25

@KimBalla: Ik ben het met je eens dat mensen soms te lang wachten met het laten inslapen van hun (huis-)dieren. We hebben het zelf gehad met een hond. Achteraf zeg je dan, we hebben te lang gewacht. Dit voorjaar is onze andere hond gestorven. We hebben nu de beslissing eerder kunnen nemen.

Je moet ervoor oppassen dat je je dier niet vermenselijkt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet verdrietig mag zijn als je moet besluiten om je paard (of ander dier) moet laten inslapen.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:12

Ik vind als het paard echt pijn heb en dat het gaat lijden dat je hem moet laten inslapen.
Zou het niet aan kunnen zien als het begint te lijden en dat het pijn heeft.
Zolang het nog kan zou ik hem bij me houden.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:10

ikzelf werk/help vrijwillig op een paardenrusthuis en daar heb ik al nogal wat inslapingen meegemaakt (totaal 8) en 2x natuurlijke dood.
zelf is de mooiste dood een natuurlijkde dood zeg ik maar altijd. we hadden er 1 en die is sochtends overleden in het land gevonden (hartstilstand)
en de ander werd overleden in stal gevonden (ook hartstilstand)
en het laten inslapen is altijd een aangrijpende gebeurtenis.
als ik er bij ben dan lopen er toch altijd tranen over mijn wangen je beslist dan toch over hun dood (die overigens bij elk paard zonder twijfel er anders ook aan gekomen was.)
het komt bij ons ook het meeste voor dat paarden verval van krachten hebben ze gaan liggen en komen in geen mogelijkheid meer overeind (oon niet met hulp) en als we zien dat een paard echt uitgeput is en neit meer kan/wil leven dan word de knoop doorgehakt.
als het paard dn is overleden wil ik eigenlijk altijd afscheid kunnen nemen anders blijf ik het onwerkelijk vinden.
maar het inslapen is wel altijd vredig bij ons gebeurt alleen vind ik het altijd even een rot moment als het paard de verdoving heeft gehad en dat de beslissende spuit er in word gedaan (word altijd in hals slagader geprikt)
maar ondanks deze ervaringen ben ik wel blij dat ze zoiets als inslapen hebben uitgevonden ik ben zelf niet zo voor "kogels" (geen id warom maar ik vind het een eng idee)
dus mijn meing is positief.

groetjes ilse

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:59

bij de slager krijgen ze een pin in de kop, ok het klinkt dramatisch, maar voor die goed en wel doorheeft wat er gebeurt is ie allang weg...
maar idd het is wel prettig dat je kan kiezen hoe je m wil laten gaan, en dat je dat ook kan doen op t moment dat je paardje op is...

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:02

nou, van mijn DA kreeg ik anderhalf week geleden te horen dat het beter was om mijn veulentje (dat volgens hem zijn nek gebroken had en vergroeid was, en ook nog atrose in zijn nek had zitten, veulen van nog geen 2 maand oud) in te laten slapen omdat er toch niemand was die er nog wat aan kon doen en omdat hij alleen misschien nog als recreatiepaard gebruikt kon worden.

wij wilden er niet aan geloven en zijn toen naar Eric Laarakkers geweest (waar wij tot onze verbazing s'morgens belden en diezelfde middag nog terecht konden). zij hebben daar allemaal soorten testjes met hem gedaan en waren erop uitgekomen dat hij heel veel hoofdpijn had, 2 nekwervels schreef tegenover elkaar had zitten en een rugwervel schreef zat. die heeft hij gemanipuleerd en hij heeft iets met zijn positieve/negatieve 'energie' gedaan? voor wij naar huis gingen, zaten zijn wervels recht en het beestje had veel minder pijn. ook vroeg hij wat de diagnose was van de andere DA en toen wij zeiden dat zei weer zeiden dat wij hem in moesten laten slapen, had hij zoiets van: INSLAPEN!?! waarom? daar zijn we nog langer niet...

nu zijn we bijna een week verder na de 1e behandeling en Special (ons veulen) voelt zich heel wat beter! zijn wervels staan nog steeds goed en hij begint zijn nek en halsspieren steeds meer en beter te ontwikkelen. ook valt hij zijn moeder alweer lastig door haar te bijten en tegen haar aan te steigeren. echt een wonder om hem zo te zien springen en doen in de wei en op stal!

en dat, terwijl de andere DA hem al meteen afgeschreven had...