[POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is fietsen met je paard gevaarlijk?

Ja, het is gevaarlijk want het paardenbeen kan bijv. in de spaken terechtkomen.
60 (32%)
Nee, het is juist heel gezond en afwisselend.
27 (14%)
Soms, als je een jong paard hebt is het gevaarlijk maar met een ouder paard kan het geen kwaad.
57 (31%)
Anders, namelijk...
38 (20%)

Totaal aantal stemmen: 182

SANEX

Re: [POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:43

Toevallig vanmorgen op deze stralende lente-dag heerlijk met Bas gefietst, Bas mag er wel weer wat spekvetjes af hebben, en ik hou het niet zo lang vol om naast hem mee te rennen dus huppakee op de fiets!

Bas genoot ervan, langs het kanaal, waar allemaal paardjes aan de overkant stonden, schepen aan het baggeren waren en koeien in de wei stonden... Bas vond alles prachtig, draafde lekker mee met de oortjes er vrolijk op.

Tijdens het fietsen dacht ik nog even aan dit topic, wat iig een vereiste is, is dat je paard/pony goed op stemhulpen reageert en ook echt naar je luisterd bedacht ik me toen. Bij Bas is het gewoon Ho is ho, stap is stap ,draf is draf, galop is galop en ook linksom en rechtsom luistert hij naar.
Als ik een scherpe bocht om moet zeg ik :" Bas, let op... Rechtsom! " en dan keert hij netjes de bocht om, zou hij dat niet doen zou ik 'm tegen de benen aanfietsen

Dus het is idd al wat hier eerder gezegd is, een paard moet het leren, netjes naast te lopen, niet plakken aan de begeleider, niet tever achter of voor... net zoals je een paard dat leert aan de hand, of voor de kar, dat het niet loopt te zwengelen, te plakken, te hupsen etc

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:30

xxappiexx schreef:
klaasjuhhh schreef:

JE KAN BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN EN RISICO'S NEMEN!

Dan kun je net zo goed je paard opsluiten in een stal van 3x3 en hem daar nergens voor uithalen. Dan neem je geen risico's op verwondingen ofzo.

Met m'n vorige pony fietste ik wel eens, als ze naar de andere wei moest bijvoorbeeld. Maar die was 1,50m en liep op d'r gemak mee. De weg hier komt ook bijna niets overheen.
Maar met het paard wat ik nu heb zou het nog niet eens in me opkomen om met haar te gaan fietsen. Die is veel te opgefokt als ze iets mag gaan doen en stuitert dan vrolijk rond. Dus nee, dan vind ik het weer onverantwoord om te gaan fietsen.

Zou je dat wel doen een stal van 3 bij 3??
Dadelijk rolt het paard zich klem! nee is veel te gevaarlijk! Clown

Ik blijf lekker fietsen met m'n shetje! We genieten er bijde van! Af en toe pak ik een pluk manen vast en dan draaft zo vrolijk door! Ze geniet ervan van de afwisseling!

Greetz Renske & Kiki (de shet die wel langs de fiets meeloopt!)

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:35

Ik denk niet dat het gevaarlijk is. In ieder geval niet meer of minder gevaarlijk dan wandelen. Het lijkt mij een hele nuttige manier om toch wat conditie op te bouwen.
Met mijn paard wil ik ook gaan fietsen. Hij is nog jong, dus eerst rustig wandelen met een ouder paard erbij. Daarna wat oefenen op het erf met fietsen.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:56

Fietsen met een paard kan gevaarlijjk zijn. Net als wandelen, rijden, mennen etc. Wat je ook doet, je kunt niet de illusie hebben dat je je paard voor 100% onder controle hebt. Dus ook niet op de fiets.

Fietsen met een paard kan een waardevol onderdeel zijn van de training. Als een paard aan het herstellen is van een training/wedstrijd/blessure. Ook voor jonge paarden om conditie op te doen etc. Ik zou nooit zomaar met een paard gaan fietsen, maar per defenitie gevaarlijk, lijkt me niet...

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:49

Citaat:
Dadelijk rolt het paard zich klem! nee is veel te gevaarlijk!

Vlas of stro ( je bodembedeksel ) tegen de wand van de stal doen zodat hij zich niet vast kan rollen Knipoog Moet ik ook altijd doen bij mn werk haha want dr is ooit een paard geweest die zich had vastgerolt en toen was er iets met de waterleiding gesprongen * zoiets dergelijks *

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:04

chiquee schreef:
Citaat:
Dadelijk rolt het paard zich klem! nee is veel te gevaarlijk!

Vlas of stro ( je bodembedeksel ) tegen de wand van de stal doen zodat hij zich niet vast kan rollen Knipoog Moet ik ook altijd doen bij mn werk haha want dr is ooit een paard geweest die zich had vastgerolt en toen was er iets met de waterleiding gesprongen * zoiets dergelijks *

Een waterleiding gesprongen door een paard dat rolt??? Nooit van gehoort Clown
Maar dan zou ik geen ramen in de stal maken met tralies! Kan het been van een paard tussen komen met rollen! (Is een keer bij ons op de manege gebeurt paard moesten ze laten inslapen Huilen )
Dus ook al geen tralies aan de stal! Misschien een stal van 8 bij 8. (Heeft het paard ruimte om te rollen) En dan zorgen dat het een ronde stal is. en dan de wand helemaal met kussen bekleden! Haha! Moet je wel uitkijken met voer en drink bakken kan het paard zich aan stootten. Haha! Clown

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:09

Ja die is dan daarna weer los gekomen en toen ze opstond is ie tegen de drinkbak gekomen( zijn automatisch ) zo is ie eraf gegaan

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:18

chiquee schreef:
Ja die is dan daarna weer los gekomen en toen ze opstond is ie tegen de drinkbak gekomen( zijn automatisch ) zo is ie eraf gegaan

Lijkt me wel schrikken. Krijgt je paard in een keer zwemles....
(zal owk wel weer meevallen natuurlijk maar het gaat om het idee Haha! )

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:52

Ligt er aan met welk paard natuurlijk! Ik ga gerust fietsen met mijn pony aan de hand, en dat terwijl ik volgensmij nog best wel voorzichtig ben. Ze is verkeersmak, ik weet hoe ze reageert en dat ze wanneer ze schrikt 9,99 van de 10 keer niet mijn kant op zal springen en daarna direct stil staat. haar voetje krijgt ze trouwens echt niet tussen mijn spaken gewurmt Knipoog
Met een ander paard zou ik het trouwens niet doen, in andere paarden heb ik dat vertrouwen niet. Ik denk dat de meeste eigenaren zelf wel kunnen inschatten of zoiets verantwoord is met hun paard.

Ik fiets bijna nooit meer met Evita omdat ik er liever op ga of haar voor de wagen zet, maar vroeger bracht ik haar altijd zo naar het land.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:02

Voor iedereen die ontzet roept dat het fietsen met je paard lévensgevaarlijk en een heel slecht idee is, volgt hier een stukje tekst uit het leerboek voor het koetsiersbewijs:

(blz 133, hfst 5 Het maken van een rit)

"Als het paard in de weide staat , deze ophalen en wat brokjes als beloning meenemen. Wordt een paard per fiets opgehaald dan mag volgens de wegenverkeerswet geen gebruik worden gemaakt van het rijwielpad of de daarnaast gelegen berm. "

Oftewel: fietsen met een paard wordt hier als volkomen normaal beschouwd. (zolang je het maar niet op het fietspad doet, wat wij dus altijd wel doen Bloos )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:11

J0sef1entje schreef:
Voor iedereen die ontzet roept dat het fietsen met je paard lévensgevaarlijk en een heel slecht idee is, volgt hier een stukje tekst uit het leerboek voor het koetsiersbewijs:

"Als het paard in de weide staat , deze ophalen en wat brokjes als beloning meenemen. Wordt een paard per fiets opgehaald dan mag volgens de wegenverkeerswet geen gebruik worden gemaakt van het rijwielpad of de daarnaast gelegen berm. "

Oftewel: fietsen met een paard wordt hier als volkomen normaal beschouwd. (zolang je het maar niet op het fietspad doet, wat wij dus altijd wel doen Bloos )

Volgens mij mag je zowiezo niet met je paard op het fietspad. Of je er nu naast loopt, -fietst of er bovenop zit.
Het wordt door de politie door de vingers gezien (meestal) omdat het op de weg niet altijd even veilig is, maar officieel zou dat dus wel moeten.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:05

Ik rij eigenlijk altijd op het fietspad!
Ik vind het zo lomp op de weg! En ik dank dat ik dan ook een paar kwade/boze automobilisten achter me heb rijden omdat de weg niet zo breed is. Lachen Clown

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:39

ik reed afgelopen zondag gewoon met hem op de openbare weg. Fietsers zijn veel instabieler als je daar langs moet met je paard en erg onvoorspelbaar....
Automobilisten daar weet je gewoon van dat ze je inhalen en dat ze verder doorrijden (dat ben ik nu wel zo'n beetje gewend), maar fietsers, die stoppen ineens, die zwenken uit, wielrenners zijn nog erger dan auto's met sommige acties van ze.
Dus ik blijf gewoon op de weg rijden waar mogelijk. (btw, ze hebben niet eens fietspaden hier int dorp Tong uitsteken)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:14

sflj schreef:
J0sef1entje schreef:

Volgens mij mag je zowiezo niet met je paard op het fietspad. Of je er nu naast loopt, -fietst of er bovenop zit.
Het wordt door de politie door de vingers gezien (meestal) omdat het op de weg niet altijd even veilig is, maar officieel zou dat dus wel moeten.

Je mag idd eigenlijk niet met je paard over het fietspad. Maar ik doe het echt wel altijd. Ik ga een beetje tussen hardrijdende auto's rijden.. Straks komt er net 1tje te hard door de bocht en zie tie je niet ofzo.. Nagelbijten / Gniffelen

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:17

Hoi,

Ik heb vandaag nog gefietst met Imka. Die heeft een peesblessure en is al een maand aan het stappen. En aangezien ik met mijn reuma het niet volhoud om er 2x 20min naast te lopen gan ik met dr fietsen. Ik hou dr wel goed in de gaten. Maar ze is heel braaf en er is geen strijd omdat ik haar tempo niet bij kan houden met wandelen. zo kan ik dr goed bij houden in stap.
Vroeger heb ik ook veel gefietst met mn verzorg shetlander en dat ging ook goed!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:29

Hier even een link naar een topic in ITP dat ik heb geplaatst, van Bas naast de fiets gister:

[ITP]Bas huppelt mee naast de fiets

Zo tuf ik dus altijd met Bas naast de fiets rond

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:36

ik vind dat het best kan, maar alleen als je paard absoluut zijn plaats weet. dat hij dus niet voorbij je stuur komt met zijn hoofd, en absoluut niet trekt. mijn pony is bijna drie, en ik heb de laatste tijd ook een aantal keer met hem gefietst. alleen door de polder overigens, want hier is heel weinig verkeer, ga niet op deze manier het dorp in. Ik oefen ook altijd eerst even op de grond, zodat hij heel goed weet dat wanneer ik vaart minder hij dat ook meteen moet doen, en dat hij niet naast of voor mij loopt. dan wil het met fietsen ook goed, ik heb ook nog nooit aan zijn hoofd hoeven trekken om hem af te remmen, en als hij eens wat te enthousiast wordt krijgt hij een flinke zwaai met het touw voor zijn hoofd langs, gaat ie dan niet in tempo terug dan krijgt hij hem tégen zijn hoofd! (al zou dat bij sommige paarden eerder tot tempoverhoging leiden, bij mijn fjordenbaal werkt het goed)
maar de laatste twee weken heb ik ook niet gefietst, hij doet een beetje puberaal, en dan ga ik niet mijn leven en dat van anderen op de proef stellen!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:52

SANEX schreef:
Hier even een link naar een topic in ITP dat ik heb geplaatst, van Bas naast de fiets gister:

Hèhèhè... dat is een leuk gezicht!

Ik moet nog steeds oefenen maar mijn meidje is niet helemaal fit. En ze zijn druk aan het gieren bij ons... nog maar even wachten. Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:01

dovish schreef:
ik vind dat het best kan, maar alleen als je paard absoluut zijn plaats weet. dat hij dus niet voorbij je stuur komt met zijn hoofd, en absoluut niet trekt. mijn pony is bijna drie, en ik heb de laatste tijd ook een aantal keer met hem gefietst. alleen door de polder overigens, want hier is heel weinig verkeer, ga niet op deze manier het dorp in. Ik oefen ook altijd eerst even op de grond, zodat hij heel goed weet dat wanneer ik vaart minder hij dat ook meteen moet doen, en dat hij niet naast of voor mij loopt. dan wil het met fietsen ook goed, ik heb ook nog nooit aan zijn hoofd hoeven trekken om hem af te remmen, en als hij eens wat te enthousiast wordt krijgt hij een flinke zwaai met het touw voor zijn hoofd langs, gaat ie dan niet in tempo terug dan krijgt hij hem tégen zijn hoofd! (al zou dat bij sommige paarden eerder tot tempoverhoging leiden, bij mijn fjordenbaal werkt het goed)
maar de laatste twee weken heb ik ook niet gefietst, hij doet een beetje puberaal, en dan ga ik niet mijn leven en dat van anderen op de proef stellen!

Ik heb juist het 'probleem' dat Bas te langzaam gaat, hij gaat me niet voorbij, maar loopt naar mijn zin te ver achter me, ik wil hem met zn hoofd ter hoogte van mn handen, maar hij loopt meer naast mijzelf, waar ik zit. Nou is het waarschijnlijk dat ik hem dat zelf aangeleerd heb, aangezien ik aan de hand niet wil dat hij me ook maar iets voorbij loopt, dus hij weet heel goed dat hij precies naast mijn lichaam moet lopen, als ik op de fiets zit doet hij dat dus ook, terwijl ik hem dan liever wat verder naar voor heb.

Gister kwam ik erachter hoe goed Bas eigenlijk luistert, Bas was in een snelle draf, ik zei op een gegeven moment "Hoooooo" en Boem! Bas stond meteen stil. Gewoonlijk zeg ik het woord stappen er nog bij, dit keer niet dus dat was voor Bas teken om meteen op mijn woord ho maar stil te gaan staan. Ik kon hem ook meteen weer in stap krijgen nog voordat hij een snok kreeg omdat ik niet zo snel remde als dat hij stilstond Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:51

ghehe, netjes van bas toch!?

als yngvar even iets te goed op zijn plaats is gezet loopt hij ook haast met zijn mond op de bagagedrager hoor, en dat is ook niet de bedoeling, hij moet gewoon met zijn hoofd naast mijn lijf lopen Lachen

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:23

ik vind het te link Lachen

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:37

Mijn moeder fietste wel eens met mijn oude pony, die helaas nu niet meer leeft. Die pony vond het juist kei leuk en keek ook altijd uit, als mijn moeder hard ging fietsen dan ging hij kei hard draven en altijd met de oortjes naar voren.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:13

SANEX schreef:

Lol! De shet waar ik mee fiets is ook zwart wit Haha!
Is bas een hengst??? Kunnen we ze laten dekken Tong uitsteken Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:24

Manuutje1990 schreef:
Je mag idd eigenlijk niet met je paard over het fietspad. Maar ik doe het echt wel altijd. Ik ga een beetje tussen hardrijdende auto's rijden.. Straks komt er net 1tje te hard door de bocht en zie tie je niet ofzo.. Nagelbijten / Gniffelen

Je bent bestuurder en dus inderdaad verplicht om op de 'gewone' weg te rijden. Máar als de verkeerssituatie gevaarlijk is mag je uitwijken naar het fietspad.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:46

DunDijk schreef:
SANEX schreef:

Lol! De shet waar ik mee fiets is ook zwart wit Haha!
Is bas een hengst??? Kunnen we ze laten dekken Tong uitsteken Clown

Bas is een hele echte nep-hengst! een of andere mafkees heeft zn ballen eraf gehaald dus een dekking zit er niet in Haha!