Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:08

Fijn voor jou...................

en duszien wij deze topics niet meer

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:16

Wat leuk..een veulen..
Ook ik zei al op msn,misschien castreren?
dit wilde je neit en dit is jou keuze,

mag ik je wel adviseren teun flink op zn donder te geven als hij iets doet wat niet door de beugel kan..

Nee is Nee..en dat moet je altijd blivjen doen,
dus niet morgen wel en vandaag niet..\

Hij moet weten waar hij aan toe is!

vandaag of morgen word hij de baas over jou en daar gaat je leuke band met Teun..

Nu is hij 1 jaar oud..
maar als je er nu niet mee begint word het steeds erger..
je zegt dat hij het nu niet meer doet,

Morgen of over een week begint hij weer..
Hij probeerd je uit,
wat kan ik wel en niet uitvreten..

dat hebben ze snel genoeg door..

het klinkt hard,maar je MOET hem duidelijk maken wat hij wel en wat hij neit mag..

Bijten is een rot trap,
niet negeren,
niet belonen als hij braaf is..

begrijp me neit verkeerd,ik heb het beste met je voor..
maar het moet wel leuk blijven.
zowel voor jou als voor teun !!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:21

ik ben teun ook steeds al aan het straffen, als hij iets doet wat niet mag, me ouders gaan af en toe mee, of een vrouw van stal helpt even mee.

en castereren doe ik zon jong dier niet ik wil hem 1,5 hebben, nu is hij 1 dus zou het wel kunnen, maar ik vind het nog jong en da ook.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:26

horsewisper schreef:
ik ben teun ook steeds al aan het straffen, als hij iets doet wat niet mag, me ouders gaan af en toe mee, of een vrouw van stal helpt even mee.

en castereren doe ik zon jong dier niet ik wil hem 1,5 hebben, nu is hij 1 dus zou het wel kunnen, maar ik vind het nog jong en da ook.

Even over castreren..

waarschijnlijk is mijn haflinger al heel vroeg gecastreerd..
dat beest is zo mak,en heeft zo;n dikke nek,
dat heeft dus niks met hengst zijn te maken...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:28

ik het trouwens ook zo als je een pony laat ruinen dat hij gelijk al zijn temprament kwijt is. ik wil wel dat hij kuren blijft houden een beetje.
want alleen maar een makke pony die niets doet is ook niet leuk. moet wel wat pit ik zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:33

horsewisper schreef:
ik het trouwens ook zo als je een pony laat ruinen dat hij gelijk al zijn temprament kwijt is. ik wil wel dat hij kuren blijft houden een beetje.
want alleen maar een makke pony die niets doet is ook niet leuk. moet wel wat pit ik zitten.

jaaaaaaa want je wil stoerrrrrrrrrrrrrrrrrr zijn............

ipv verstandig................... zucht..... hele diepe zucht met er nog een achteraan;....
\

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:36

Hoezo stoer zijn ? waarom moet ik stoer zijn met mij pony ?

Zou jij een pony wat gewoon meeloopt nooit iets uithaald altijd braaf zij die je vooruit moet trekken die nooit eens wat uivreet geen geintjes niet lekker doorlopen, leuk vinden ?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:40

horsewisper schreef:
Hoezo stoer zijn ? waarom moet ik stoer zijn met mij pony ?

Zou jij een pony wat gewoon meeloopt nooit iets uithaald altijd braaf zij die je vooruit moet trekken die nooit eens wat uivreet geen geintjes niet lekker doorlopen, leuk vinden ?

Ik wel.. maar met castreren berijk je dat niet *jammer genoeg niet zou wel lekker makkelijk wezen *LOL* .. castreren is geen grote drastische verandering dat hij in 1 keer helemaal braaf word, nee het grootste deel moet toch van de opvoeding komen..

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:42

Waarom denk je nu al aan castreren, en ga je nu al bezig zijn emt je beessie? Laat hem even in de wei staan, op 2 jarige leeftijd castreren, en later goed aanpakken..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:45

Ik denk niet aan casteren, naja heb er eerlijk gezegt wel aan gedacht, maar volgens de mede bokkers hiero moet ik hem castereren, niet dat ik het doe want ik vind hem te jong.

ik doe niets met hem wandelen, en elke dag zijn eten brengen, niets mis mee.

als je ziet heoveel mensen hier elke dag wandelen met hun shetlander en er veel mee doen als ik... moeten jullie daar maar eens gaan klagen..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:52

horsewisper schreef:
Ik denk niet aan casteren, naja heb er eerlijk gezegt wel aan gedacht, maar volgens de mede bokkers hiero moet ik hem castereren, niet dat ik het doe want ik vind hem te jong.

als je ziet heoveel mensen hier elke dag wandelen met hun shetlander en er veel mee doen als ik... moeten jullie daar maar eens gaan klagen..

Die hebben geen vragen over vervelend gedrag en ik weet niet hoe oud die shets zijn?
En als 1 iemand in de sloot spring spring jij er dan achteraan?
Je moet natuurlijk zelf weten wat je met deze tips en zeer goede adviezen doe want het is jou shet, maar je hebt er vast en zeker wat aan als je ze opvolg Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:58

waar slaat dat nou weer op, als iemand in de sloot springt spring jij er achteraan.

Sommige mensen durven hier geen topics meer te openen heb ik via mailtjes en msn gehoord, puur door alle commentaar op bokt.

ik heb dat wel gedaan, en heb er ook geen spijt van heb wat aan de afviezen, maar ji bent een beetje aan het meelullen met de rest.. maarja houd wijs haar mond.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:01

horsewisper schreef:
waar slaat dat nou weer op, als iemand in de sloot springt spring jij er achteraan.

Sommige mensen durven hier geen topics meer te openen heb ik via mailtjes en msn gehoord, puur door alle commentaar op bokt.

ik heb dat wel gedaan, en heb er ook geen spijt van heb wat aan de afviezen, maar ji bent een beetje aan het meelullen met de rest.. maarja houd wijs haar mond.

Ik heb hier ook een keer een topic over gestart.. ong. een half jaar terug...
Ik vind ook niet dat ik aan het meelullen ben maar dat is mijn mening...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:09

horsewisper schreef:

die andere mensen hebben die ook allemaal een 1 jarig veulen of een al wat oudere shet>?

ok , ik heb ook een jonge shet en een wat oudere shet

jij bent bang dat het een makke donder word na de casteratie en alleen door de casteratie ,nou weltrusten , de ergste hengsten streken miss en ook niet direct dat kan rustig een half jaar duren en hoe langer je wacht des te langer t duurt

ik heb ook een jonge shet hengst , ik kam hem om de dag , vooral omdat meneer mega in de rui is en anders kompleet vervilt , wandelen doen we max 5 minuten max 1 x per week vastzetten ook idem max 5 minuten , dit doen we om de dat is geestelijk gezien al meer dan genoeg

ze staan lekker met zijn 2tjes of met zijn 3tjes , overdag en snachts met zijn 2tjes in de pony paddock en 1 x per dag een uurtje (of 2 3 )in de paarden paddock , lekker rennen en spelen , meestal alleen met de oudere (net 5 jr) shet maar soms ook met mijn anda hengst erbij

hij mag spelen spelen en spelen en dus max 1 x per week 5 minuten of aan de hand of aan de lijn vast en kammen los en kort en niet meer dan om de dag ,en hoefjes worden net vaak genoeg gedaan om te checken en braaf genoeg te zijn bij de hoefsmid , zo minimaal mogelijk als verantwoord, wangedrag word absoluut niet getollereerd vandaag niet gister niet en morgen niet

voor nu is het een VEULEN en mag hij voornamelijk spelen "werken"komt later wel

(waarom nemen die jonge meiden nu ook alweer een jong veulen ipv een volwassen shet , oja , ze zijn zo schattig en dat is goedkoper )

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:15

het word echt geen makke donder !!!

de hengsten streken verdwijnen.
het ergste gedeelte.
maar hij blijft jou wel uitproberen..

mijn ruin word dit jaar 4 en heb er af en toe ook mijn handen vol aan..
simpelweg omdat hij gewoon pubert en uitptobeerd !!

ik houdt voet bij stuk,nee is nee.
en 1 keer op zijn flikker gekregen doet hij eht niet meer..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:15

Hoezo zou een veulen goedkoper zijn dan een volwassen shet ??

ik doe eigenlijk bijna het zelfde als jou, 1 a 2x per week 5 tot 10 min wandelen, naja soms zelf maar 1x wandelen en de andere x alleen straat in en uit en dat is maar 2 min.

het kammen/poetsen, doe als hij zijn brokjes eet, voor het verharen, van de winter heb ik hem amper tot bijna niet gepoets, voor de vetlaag.
af en toe even hard borsteltje erover en klaar. maar nu wat meer voor het verharen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:19

nickyu schreef:
horsewisper schreef:

die andere mensen hebben die ook allemaal een 1 jarig veulen of een al wat oudere shet>?

jongeren zelfs nog !!
maarja ik zal geen namen noemen, want het ging tenslotten niet om hun Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:39

ik bedoelde goedkoper in de aanschaf Knipoog

waarom heb ik het gevoel dat je toch meer doet met m als dat je nu zegt?

maar ok

met ruinen word hij iig niet en zeker niet per direct een makke donder

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:43

Goedkoop in aanschaf was hij niet hoor, hij moest alles nog 3 entingen chip paspoort, dat alles bij elkaar had ik een volwassen shet kunnen kopen die dat al had ! hoefsmid is er al 9x bij geweest ! en da 1x buiten entingen om. hier had ik een betuigde volwassen shet voor kunnen kopen, maar mijn oog viel op dit veulen die ik al kende Knipoog

En meer doe ik echt niet met hem, meetal 1 a 2 weken, stukje lopen, soms zelfs 2 weken even niet, deze week heb ik 3x gewandeld met hulp !!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:51

Waarom is dit topic nog open?
Het word tijd dat het gesloten word volgens mij, want ze heeft nu wel genoeg commentaar en goede adviezen gehad waar ze iets mee kan.
Denk ik hoor, maar ik kan het mis hebben.
Als ik het mis heb sorry.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:53

Alle shetten zijn anders zo heb ik dus een bijna 1 jarige shet die NOG geen streken heeft. Dit kan aan het karakter zelf liggen of aan de opvoeding ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik consequent ben maar ook lach als ze iets grappigs doet, lol hebben met zn twee en neit alleen maar straffen als er wat fout gaat maar ook ergens om kunnen lachen.
Ik ben overigens elke dag wel met haar bezig (of voeren, of borstelen, of wandelen, of in de bak loslaten)

Alle veulens zijn anders dus ik ga niet oordelen wat je moet doen want elk veulen pakt het anders op, zo is mijn shetveulen heel makkelijk en weet ze wat ze mag (kan natuurlijk nog veranderen) en zo weet jou shetveulen niet waar hij aan toe is en zit hij in de postitie dat hij de leiders uit wil testen...in een kudde moeten hengst veulens op een gegevn moment ook vechtten voor hun plaats en ik denk dat hij nu erg aan het testten is hoe ver hij bij jou als leider kan gaan om eventueel dat leiderschap over te nemen en daar moet je dus voor uitkijken!

Jij hebt 2 problemen of wel 3 problemen:
-je hebt een shet (fel/eigenwijs)
-je hebt een jaarling (speels en moeten weten waar ze aan toe zijn(opvoeden)
-je hebt een hengst

Tja deze 3 dingen weet je allemaal van te voren...ookal is hij nog klein ze zijn net zo sterk als een rijpaardveulen neem dat maar van mij aan en daar komt nog bij dat shetlanders over het algemeen slimmer en moeilijker zijn...

Je zou er toch zelf uit moeten komen, wij kennen teun niet in het echt dus kunnen niet oordelen hoe hij is en hoe jij met hem om gaat...

Ik vind zeker niet dat je ook maar iets verkeerd doet want ik ben ook elke dag met mijn shet bezig maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en in de gaten houden hoe je paardje erop reageert en je opvoeding daarin aanpassen...

*het zijn gewoon net kleine kinderen*

ze dagen en proberen je uit

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:03

idd , vergelijk m met je zelf (puber Knipoog jij bent denk ik ook niet altijd de makkelijkste thuis ,..)

denk dat je verder behoorlijk wat tips hebt gekregen waar je wat mee kan , blijf iig consequent

en lach der om als die een keer ondeugend is , want humor moet je naar mijn mening wel hebben als je een echte shet shet hebt

nou meis succes !!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 22:08

Haha dat deden we zoiezo al, de hele stal licht af en toe dubbel, met zijn gekke kapriolen, en over de bakrand springen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:09

horsewisper schreef:

Waarom in vredesnaam? Je kan hem nu al niet aan, je ouders gaan mee en helpen je, anders een vrouw op stal.
Op het land gooien en er maar niets mee doen vind je niks maar ondertussen moet deze kleuter wel heel goed naar je luisteren, waarschijnlijk snapt hij de helft niet eens van wat je wil.

De foto die was geplaatst had ik in de eerste instantie even gemist, dat is gewoon joligheid, als dat diertje daar voor gestraft gaat worden dan vrees ik het ergste, op wat oudere leeftijd zal dat zich tegen je gaan keren, gecastereerd of niet. Menn, mijn 11 jarige en 13 jarige doen dit ook nog hoor, gewoon even lekker gek doen, benen strekken en even los in de bol.

Mijn bijna jaarling heeft de zelfde leeftijd als Teuntje, heeft heel even in de kudde naar gereageert op mij, dat heb ik zelf 1x direkt hard afgestraft, was meer omdat ik schrok van hem en daarna heeft zijn moeder en de rest van de kudde meteen het straffen overgenomen. Nu haal ik hem iedere dag een paar uur bij zijn moeder weg omdat ze straks naar het zomerland gaat en hij gaat dan niet met haar mee, de kudde is nu bezig met zijn opvoeding en hij haalt het niet in zijn hoofd om lelijk tegen mij te doen hoor, heb ik zelf nauwelijks de hand in gehad, gewoon dag en nacht naar buiten in de kudde en je hebt de minste problemen.
Afgelopen week ben je al 3x met hem bezig geweest zeg je, dat is al meer dan alle veulens hier om ons heen incl. die van mij in maanden hebben gedaan, allemaal stuk voor stuk netjes opgevoede veulens en jaarlingen, niet door mensen handen opgevoed maar door paarden en pony's.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:12

horsewisper schreef:
Haha dat deden we zoiezo al, de hele stal licht af en toe dubbel, met zijn gekke kapriolen, en over de bakrand springen.

Heb jij dr ook zo 1, mijn shet sprong gister 1 meter hoog-ze is zelf 90cm Koe (ook over de bakrand) Alleen bleef ze met dr achterbenen hangen aan het draad (de bak opening is stuk dus hangt nu draad van de strobalen tussen de palen van de bak), was wel ff eng gelukkig heeft ze een dikke vacht en heeft ze er niks aan over gehouden.

Vandaag liet ik dr los in een bak met hek en deed ze weer zo gek was bang dat ze weer zou springen, gelukkig heeft ze dit niet gedaan.