wie gaat er mee naar Frankrijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Re: wie gaat er mee naar Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 19:05

Dit gaat dus over de 'toekomst-tocht', niet over die van 2007.
MMaxje schreef:
Blossomm schreef:
Dat bedoelde ik ook
Of ziekenhuis, of dierenkliniek of Nederland..

Natuurlijk is het erg handig als er iemand met de auto mee rijdt, maar met een auto kan je niet overal komen waar je te paard wel kan komen.
En we kunnen maanden weg zijn, het lijkt me als 'chauffeur' zijnde niet echt leuk.

Ik denk dat ik me prima zou vermaken, als chauffeur, groom, en dat soort dingen Alleen is mijn huidige auto niet in staat om een trailer oid mee te nemen, maar wat niet is, kan nog komen

Super! Dan is het ontzettend handig als je ons per auto kan vergezellen. Misschien kunnen we zelfs afwisselen, als paardeneigenaren dat zien zitten.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:12

Misschien is afwisselen juist ook wel eens prettig... Niet alleen voor de paarden maar ook voor jezelf

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:24

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 23:17

Reactie op het artikel, misschien off-topic, maar ach...het is tenslotte ons topic

maar wat gebeurt er dan met de epifysairschijven bij belasting?
Een breuk op die plaats kan idd groeivermindering en versnelde osteoporose tot gevolg hebben, maar ik kan nergens vinden wat belasting voor invloed heeft.
Met het gehele lichaam zit het zo dat belasting een opbouwende invloed heeft op het lichaam, maar overbelasting daarentegen een afbrekende. Waar ligt dan de grens?

Waar zitten die schijven precies in de rug? Ik ga van de de wervels uit en niet van de tussenwervelschijven (,dat lijkt me sterk aangezien daar de zenuwen uitlopen,) wat verbindt het dan precies met elkaar? Eén wervel onderling?

Als je op een 'lege' wervelkolom gaat zitten breekt hij door, zo simpel als wat...maar we moeten het juist van de spierkracht en coordinatie hebben!
Het is net als een mensenrug, zonder goede houding en efficiente spierwerking krijgen we rugklachten en dan lopen wij nog verticaal ook.
Waarom zou een paardenrug daar in verschillen.

Nergens in het artikel hebben ze het over lichamelijke voorbereiding voor het werkelijke opstappen. Ik vraag me af, als je daar wel naar zou gaan kijken, in hoeverre zijn de epifysairschijven in de rug dan nog een factor, zo lang we het over belasting hebben en niet over overbelasting.

En wat betreft die spierschade, bull en niet van toepassing zolang je een goede lichamelijke voorbereiding hebt gebruikt.

Trusten

Ik wil niks dan het beste voor mijn paarden, dit is alleen feedback op de inhoud van het artikel.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 00:55

@Toydoll:

Ik wil dolgraag mee! Lijkt me helemaal super Dit is tenminste te plannen voor mij, de reis duurt niet al te lang, er is bagagevervoer en de kosten vallen mee!

Wat betreft het aantal kilometers per dag, je bent al snel een heel eind hoor! Deze winter gingen wij een naar onze oude stal rijden, dat was ca 25 km en dat deden we in 3,5 uur. En dan hebben we eigenlijk het overgrote deel nog gestapt ook. Ik denk dat een gemiddelde van 30km per dag wel mooi is, maar dat zien we wel.

Hoeveel paardjes kunnen er eigenlijk mee dan?

@Blossom:

Als ik het zo hoor is het in 2007 nog een beetje aan de vroege kant, het klinkt een beetje hetzelfde als bij Fenna. Die was ook iets later met volwassen worden (nou ja, later...) Ik had haar op haar 4e nog niet mee kunnen nemen, nu is ze 5 en wel redelijk klaar voor zo'n tocht. Maar ik moet zeggen dat ik ook nu maar 3 dagen per week echt rij, verder doen we games of gaan we zwemmen of wandelen. Dus ook wij moeten wel wat gaan trainen hoor
Weet je wat het is, als ze na 2 weken het rijden even zat is (wat best kan op die leeftijd) dan kan je moeilijk terug.

En over een boomloos zadel ben ik het met Huertecilla eens, dat is leuk voor een buitenritje maar niet voor een lange tocht. Ik hoor steeds van meer mensen dat hun paard last krijgt met een boomloos zadel, en die rijden niet eens fanatiek. Daarbij verdeelt het de druk niet echt genoeg, zeker niet voor zo'n lange tocht. Wel jammer, ik dacht er namelijk eerst ook over om boomloos te gaan.

En verder, wat voor optoming zijn jullie van plan te gebruiken? Ik rij nu met touwhalster, misschien zijn we tegen die tijd verder met Parelli en kunnen we ook met hoofdstel. Maar Fenna heeft een duidelijke voorkeur voor het halster! Ook makkelijk met grazen onderweg

welterusten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:44

@Blossom: zoekt en gij zult vinden. Over spieren en skeletbelasting is genoeg gepubliceerd.
Wat de paarden rúg betreft is het eenvoudig: de last van de ruiter is overbelasting, al weegt die 50 kilo: fuseren van de wervels is onafwendbaar. Hoe zwaarder de ruiter, hoe jonger het paard, over hoe minder wervels verdeeld etc, hoe eerder de fusering plaatsvind.
Door gymnastiseren en goed trainen vóór je erop gaat kun je ook de boel wat voorbereiden maar niet voorkomen.
Die gefuseerdere ruggewervels zijn een algemeen aanvaard en welbekend bewijs voor het berijden voor archeologen. Er is aardig uitgebreid referentiemateriaal van moderne slachtpaarden zodat men archeologische data kan interpreteren.
Ook dit hoef je niet te geloven; maak zelf je keuze.

Ikzelf train de paarden héél uitgebreid voor ik erop ga. Mijn jonge hengst waar ik nu mee bezig ben heb ik zelfs (een half jaar intensief trainen) het volledige Kikkuli-programma laten doorlopen en heb ik daarnaast gewicht op de achterhand leren dragen en gegymnastiseerd vóór de eerste ritjes onder het zadel. Zelfs die eerste ritjes waren aan de lange lijn om de stress zo laag mogelijk te houden.
Het bewijs? Ik gebruik drie hartslagmeters waarvan één met geheugen en laad die data in de pc. Reken maar dat ik inzicht heb in wat er aan belasting is.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:05

Hoii

ik zit al een tijdje erover te denken ofdat ik mee zou kunnen gaan met jullie naar frankrijk... (heb persoonlijk contact met blossomm )
& waarschijnlijk lukt t me ook, want over 3,5/4 jaar ben ik klaar met mn middelbare school.

weet alleen nog niet ofdat ik er ook een paard voor heb, Ofdat ik dan nog op Juud mee kan, of dat ik een groter paardje ervoor nodig heb.
wil zoiezo ook graag mee op de proeftocht, als die in een vakantie valt...
mijn msn is myrtheJ@hotmail.com..

xx

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:21

wouw dat lijkt me egt geweldig ik ga elk jaar naar frankrijk op vakantie en zorg dat ik daar dan ook rijden kan dat is me tot nu toe altijd gelukt het is egt super om daar te rijden maakt niet uit in welke hoek je zit overal kan je rijden ik zou dolgraag meewillen alleen weet ik niet wat mijn ouders daarvan zullen zeggen mijn paardje is nu 6 en ik ben nu 15 dus wel oud genoegover 3,5 4 jaar ik rijd nu buitenritten van meestal 2uurtjes maar heb ook wel vaak van 4 uur met hem gereden lijkt me super om zoiets te doen lekkere uitdaging en vast ook wel heel leerzaam.
ik zou in iedergeval wel graag meewillen met de proefrit door nederland hou me daar even van op de hogte via pb svp of via mijn hotmail adress: albertine_sweetkis@hotmail.com en ja ik weet dat je dat met 2 ss schrijft maar toen wist ik dat nog niet
groetjes albertine en armando

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:43

Toydoll:
Ik zat eens te denken aan mijn vakantie van 2007 en was dan van plan om eens een trektocht te gaan maken, maar goed maatjes ed... Dus ik kijk eens rond, kom dit onderwerp tegen en dat komt dus mooi uit . Klinkt goed en goed overdacht, fankrijk is mooi.
Ik "heb" een ijslandse merrie van nu 12 jaar en in normale conditie. Staat zomers zo lang mogenlijk op het gras en swinters (helaas) snachts op stal en overdag in een zandpaddok met vriendjes. Momenteel heeft ze een basisconditie en ik rijd haar nòoit moe, dus geen idee hoe goed hij is. Ik denk dat ze zo'n trektocht zeker wel aan zou kunnen. Ik rijd met een halster en ben dat voor op een trektocht zeker vanplan, lekker makkenlijk.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:49

OVer dat geld verdienen:
Zou het geen idee zijn om af en toe zo'n straatvoorstelling te verzorgen en dan geld op te halen? Er staan vaak mensen insturmenten te bespelen op straat, zo iets maar dan met paarden. Een voorstelling zal toch niet al te lastig in elkaar te zetten zijn lijkt mij. Zeer veel zal je er niet mee verdienen maar wel iets en je kan het tussen het trekken door doen. Zou je wel moeten uitzoeken hoe het zit met vergunningen ed.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:01

Ja hihi, misschien ben ik dan met parelli wel een hoger level en kunnen Fenna en ik een leuke demo doen
Maar ik denk dat dat geld verdienen alleen nodig is als de reis helemaal naar zuid frankrijk gaat. Dan kunnen we wel een extra zakcentje gebruiken!

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:39

ja, daar zat ik ook aan te denken, die tocht naar verweggiestan .
Maar nu kan je vast ookal heel wat, beetje zonder tuig rondrijden is niet lastig en volgens mij al vrij snel imponerend (hier was afgelopen weekeinde iemand die een showtje gaf, een beetje stoterig zonder tuig rondrijdend, en t publiek zei ohhh en aaahhh....). Nah, ik doe t nooit in de bak, maar ik raak vaak genoeg t touw niet aan als ik t aan t rijden ben (oke, als we beide een goede bui hebben he ) dus t verwijderen zal vast geen problemen geven . Matje uitrollen ga ik dr zo ff leren, een apport kunstje en als laatste een stijgertje en volgens mij heb je t publiek zo onder de indruk. Apporteren is t enigste wat wat moeilijk aan te leren is en Stella zou ik al stijgeren kunnen leren maar heb het trainen nog niet goed genoeg onder de vingers om dat aan te durven (tegen die tijd mag ik hopen van wel, anders is t toch wel erg met me gesteld )
Als ik mn inschatting zo een beetje realistisch maak dan he...

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:31

Hallo allemaal.. Ben weer terug uit Canada, helaas. Het was daar ontzettend gaaf.. En je aheb daar ook mogelijkheden genoeg voor een trektocht te paard maar ja dan moet je eerst je paard overvliegen dat is ook niet zo'n slim plan denk ik. Ik ben wel weer helemaal aan Canada verslaafd en waarschijnlijk ga ik in september weer terug en anders van de winter. En misschien wel ooit voor goed maar zolang dat nog niet het geval is, stel ik mij nog steeds ter beschikking voor die trektochten met mn fjordje. Ik moest wel eventjes graven naar het topic . Ik was het kwijt.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:53

Haha, ik ben het ook topic ook geregeld kwijt.... Er heerst soms een tijdje immense stilte hier, en dan ineens begint iedereen weer te schrijven
Leuk dat je het zo naar je zin hebt gehad in Canada, jammer dat het zo'n eind is anders zou ik het weleens met eigen ogen willen bekijken (en dan het liefst vanaf Fenna's rug )

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:42

Ja, dat zou ik ook wel willen vanaf mn paard zn rug, maar ja wie weet als ik er ooit voorgoed heen gaat neem ik hem zeker mee.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:27

Wij hebben net onze trail door België naar Frankrijk erop zitten.
We zijn 1 aug uit Breda vertrokken en arriveerden op 10 aug bij de Franse grens.
Het reisverslag vind je hier: http://www.brefratrail.org

Oorspronkelijk zouden we met vijf ruiters gaan maar drie vielen er gaandeweg af.
Dus uiteindelijk met zijn tweeën. Voor de overnachtingen kwam dat wel goed uit, het is makkelijker om onderweg overnachting te regelen voor twee paarden dan voor vijf.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:18

hey mooi verslag
knap hoor en ontzettend gaaf
jammer dat mijn paard nog te jong is hiervoor maar we gaan t zekers doen

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:48

wat is het stil hier
niemand meer wat te vertellen? ikzelf nu op t moment ook niet zoveel maarja

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:17

Tsja, ik denk dat dat is omdat alle plannen nog zover weg zijn..... Ik denk dat we in het voorjaar wat meer plannen kunnen maken mbt een proefvakantie ofzo. Dan weten we daarna gelijk of we nog wel met elkaar weg willen en of we dus nog wel plannen moeten maken

Maarja, tot die tijd kan ik alleen maar blijven dagdromen..... En leuke dingen doen met Fenna natuurlijk!

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:01

dat is ook zo ja

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:28

He het topic is weer boven !

Jaja, de mijne is ondertussen ingereden
We hebben nu 1x een rit van 3 uur gemaakt, en ze was helemaal niet moe, en had ook geen spierpijn; ook de volgende dag niet!
Echt zo goed!

Dus evenaar, we moeten maar snel een soort mini trektoch maken!
Idd een weekje ofzo, na de kerstvakantie, (dat is de voorjaarsvak toch?) Kunnen we kijken of Fenna en Flower beetje zelfde tempo hebben

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:08

Hey ja Toydoll, dat is een goed plan!
Na de kerstvakantie komt idd de voorjaars(krokus)vakantie, maar das in Februari en ik ben best een koukleum .... In de meivakantie is het weer wat beter en kunnen we ook kamperen

Waar wil je naartoe? Ik zit nog te twijfelen of ik naar Rockanje (zee, duin en bos) wil of naar de veluwe, das toch ook wel erg mooi! Ik heb nu iig een eigen trailer dus dat maakt het wat makkelijker, kan ik zelfs naar Rockanje en de veluwe

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:08

ZO hehe na veel gegraaf en gezoek heb ik het topic weer kunnen vinden.. Ben weer net uit Canada...WAs weer super leuk daar off course

Maarre proefritten in de meivakantie??? daar wil ik bij zijn!!! ALs dat mag natuurlijk..

Groetjes,
Anneke

annek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:09

Evenaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:47

Een proefvakantie kan iedereen mee mee Kunnen we kijken wie en welke paarden er goed met elkaar klikken, das wel alvast handig om te weten!

Het topic is idd wel heel rustig steeds en ook moeilijker om iedere keer weer terug te vinden..... Maarja, er valt nu gewoon weinig te ondernemen helaas