Bandageren slecht of goed???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Bandageren slecht of goed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:52

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus sorry voor dubbele zinnen.

Ik bandangeer mn ponys verder nooit, want we rijden vaak naar het strand en het lijkt mij voor de ponys niet lekker om natte zanderige bandages om te hebben:P

Maar in het begin van het topic zeggen veel mensen dat het geen steun bied, maar dat lijkt me sterk... Ik heb geen enkelbanden meer, en mijn enkel moest gebandageerd worden omdat ik er anders amper op kon staan... het geeft dus zeker steun!!! Alleen het zal wel op een speciale manier moeten, mijn enkel werd gedaan door fysio. Nu kan ik er wel op lopen maar ga ik iets actiefs doen moet ik een werk bandage omdoen, maar dat is een soort sok die is dus makkelijk omdoen te doen. Tegenwoordig hoef ik bij gewoon stukje rennen ofzo die sok echt niet om en doe ik het dus ook niet, maar ga ik iets doen wat nog teveel vraagt van de pees die het overgenomen heeft, (trampoline springen ofzo:P) moet ik hem echt wel om anders zak ik er zo doorheen
Dus waarom zou het geen steun geven? dat het geen bescherming geeft dat snap ik wel, maar een goede bandage die goed aangebracht is brengt volgens mij echt wel steun? Alleen vraag ik me wel iets anders af, waarom zou je een paard steun geven welke zn benen gewoon gezond zijn? Je neemt dan een taak van de pezen over en ik neem aan dat ze dan slapper worden omdat ze minder hoeven te doen (als ze gezond zijn teminste)........

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:16

Dat komt omdat jij je enkel meebandageerd, als je een gewricht meebandageerd zal het steun geven. Maar als je bandageerd doe je niet heel het gewricht1 dat is het verschik

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:07

hier kun je discussies over blijven houden, en topics over blijven openen, ieder zn ding en zn mening. ik bandageer ze alleen met clinics, bil mag geeen beenbescherming ( heeft een peesblessure gehad, dus worden zn pezen dan te geet en heeftie de volgende dag dikke benen, ook gene beschermers. Sultan loopt met peesbeschermers. Bil tikt zichzelf ook niet aan o.i.d.

zzzzipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:03

Zep schreef:
Bandageren werkt meer op de kogels en de binnenzijden. Voor echt aantikken van achterop kun je beter een harde kap hebben. Daarom hebben de springjongens ook van die harde peeskappen Pling

Goed bandageren, met onderlappen kan imo echt geen kwaad. Wat maakt het dan uit dat iemand het leuk vind om een matchende kleur bandages bij zijn dekje te kunnen doen? Dat mag iedereen dan toch nog altijd zelf bepalen?

Dat is wel het verchil he, of je met onderlappen werkt of nie, weet jij hoeveel er zijn die geen onderlappen gebruiken!!
Dus het ligt er inderdaad helemaal aan hoe je het gebruikt en waarom!

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:04

bij ons in de bak liep ook altijd 1 zonder onderlappen...
maar denk ook hoe los of hoe strak ze zitten erom gaat..

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:57

lieferdje schreef:

Als je je paard bandageert moet je ALTIJD onderlappen gebruiken! Zelfs als je gewoon met stalbandages zonder elastiek bandageert...
De onderlappen verdelen de druk regelmatiger over het been en voorkomen dat je de bandage te strak aantrekt. Als de bandage echter te los zit dan glijdt alles naar beneden of raakt los en das weer gevaarlijk.
Het is dus belangrijk om op de correcte manier te bandageren en om onderlappen te gebruiken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:59

RT -> VMR

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:05

Mies7 schreef:
lieferdje schreef:

Als je je paard bandageert moet je ALTIJD onderlappen gebruiken! Zelfs als je gewoon met stalbandages zonder elastiek bandageert...
De onderlappen verdelen de druk regelmatiger over het been en voorkomen dat je de bandage te strak aantrekt. Als de bandage echter te los zit dan glijdt alles naar beneden of raakt los en das weer gevaarlijk.
Het is dus belangrijk om op de correcte manier te bandageren en om onderlappen te gebruiken.

Dus de onderlappen zijn voor druk verdelen. Waarvan? Van de bandage. Bandages geven tegendruk in mijn ogen dan. Geven de pezen geen kans om uit te zetten en bloeddoorstroming. Onderlappen helpen dan wel, maar nog geen kans tot bloeddoorstroming. Er wordt gezegd dat ze onder peeskappen zweten. Logisch, het zweet kan eruit. Onderlappen cq. bandages werken absorberend dus blijft de warmte veel meer in de bandage en dus wordt het been constant warmer...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:56

Als je onderlappen gebruikt, dan worden de pezen nòg meer verhit neem ik aan..

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:40

Manuutje1990 schreef:

Ze worden niet warmer onder een bandage en onderlap dan onder een (neopreen) peesbeschermers
Bloos

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:46

Sorry, maar dat geloof ik niet echt.. Bloos
Een peesbechermer is echt wel wat luchtiger dan een bandage, en dan zeker als een bandage met onderlap.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:53

Manuutje1990 schreef:
Een peesbechermer is echt wel wat luchtiger dan een bandage, en dan zeker als een bandage met onderlap.

Luchtiger? Je hebt dus blijkbaar niet het hele topic gelezen. Neopreen ademt helemaal niet. Dus ook geen klein beetje.
Iemand anders vergeleek het met een duikpak, om daar maar eens in te gaan joggen. Binnen no-time zweet je je kapot. Juist omdat de warmte nergens heen kan. Met onderlappen, en bandages kan het warmte juist wel weg, langzaam maar zeker.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:56

Skitter schreef:
Manuutje1990 schreef:

Luchtiger? Je hebt dus blijkbaar niet het hele topic gelezen. Neopreen ademt helemaal niet. Dus ook geen klein beetje.
Iemand anders vergeleek het met een duikpak, om daar maar eens in te gaan joggen. Binnen no-time zweet je je kapot. Juist omdat de warmte nergens heen kan. Met onderlappen, en bandages kan het warmte juist wel weg, langzaam maar zeker.

Nee, ik heb idd niet het hele topic gelezen.
Maar dat zal dan wel zo zijn.. Tong uitsteken Ik heb niet echt veel verstand van peesbeschermers en al die zooi, ik gebruik het namelijk niet, omdat ik het niet nodig vind.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:01

Het is ook zeker goed om een keertje zonder te gaan, heb laatste ook gelongeerd zonder bescherming.
(Meneer kwam onder de modder de wei uit, dus had geen keuze Bloos )

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:03

Skitter schreef:
Het is ook zeker goed om een keertje zonder te gaan, heb laatste ook gelongeerd zonder bescherming.
(Meneer kwam onder de modder de wei uit, dus had geen keuze Bloos )

Hahah.. Tong uitsteken
Wij hebben trekpaarden, die hebben ten eerste geen bescherming nodig, en ten 2e, dan mag je wel 3 bandages om 1 been doen.. Haha!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 15:15

Je moet maar eens om de voorbenen peesbeschermers omdoen en de achterbenen bandages, benen zijn dan meestal nog even warm ook!
tenminste ik gebruik de eskadron onderlappen en daarbij is het even warm

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:32

De onderlappen verdelen de druk inderdaad ja... Als je geen onderlappen gebruikt dan trek je de bandages al snel veel te strak aan. Ik heb de paardensportopleiding in Deurne gevolgd en daar was het zelfs verplicht om in ieder geval tijdens de dressuurlessen het paard gebandageerd te hebben. Nou zijn niet alle instructeurs op Deurne daar even streng in, bij sommige mocht je ook gewoon met peesbeschermers rijden, maar bandageren hoorde er wel echt bij (met onderlappen dus!).
Ik rijd nog steeds veel met bandages. Niet om de pezen te ondersteunen, maar omdat mijn ene paard wel eens strijkt (vooral als ie achter ijzers heeft) en daarnaast vind ik het erg verzorgd staan. De pezen worden wel warmer, maar dat gebeurd ook als je peesbeschermers gebruikt. Zand kan inderdaad gaan schuren onder bandages, maar dat kan ook onder peesbeschermers. Als ik in een natte rijbaan rijd dan gebruik ik nooit beensbeschermers, ivm het zand. Nog even voor de duidelijkheid, ik bandageer met fleecebandages waar dus geen elastiek in zit want vooral werkbandages (met elastiek) trek je makkelijk te strak aan.
Trouwens als je paard stalbenen heeft dan zet je 'm toch ook in de stalbandages (met onderlappen eronder Knipoog ) en dan heeft ie de volgende dag toch ook dunne benen? Doordat het been warm wordt gehouden met de stalbandage komt er een betere doorbloeding en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Als je stalbandages gebruikt ivm stalbenen draai je deze sowieso minder strak aan dan wanneer je gaat rijden. Je moet er in ieder geval altijd om denken dat de doorbloeding niet belemmerd wordt.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:54

ik hou het zelf op peesbeschermers, ik hou echt niet van bandages, ik heb ze zelf voor de gein wel eens omgedaan, de t*ring wat is dat heet zeg!, ik bandageer alleen bij het losrijden voor wedstrijden voor de rest hou k het op peesbescermers, want ik heb echt het gevoel dat ik mijn paardje zijn benen verkloot...maar das mijn mening hoor Bloos Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 12:08

Mies7 schreef:
De onderlappen verdelen de druk inderdaad ja... Als je geen onderlappen gebruikt dan trek je de bandages al snel veel te strak aan. Ik heb de paardensportopleiding in Deurne gevolgd en daar was het zelfs verplicht om in ieder geval tijdens de dressuurlessen het paard gebandageerd te hebben. Nou zijn niet alle instructeurs op Deurne daar even streng in, bij sommige mocht je ook gewoon met peesbeschermers rijden, maar bandageren hoorde er wel echt bij (met onderlappen dus!).
Ik rijd nog steeds veel met bandages. Niet om de pezen te ondersteunen, maar omdat mijn ene paard wel eens strijkt (vooral als ie achter ijzers heeft) en daarnaast vind ik het erg verzorgd staan. De pezen worden wel warmer, maar dat gebeurd ook als je peesbeschermers gebruikt. Zand kan inderdaad gaan schuren onder bandages, maar dat kan ook onder peesbeschermers. Als ik in een natte rijbaan rijd dan gebruik ik nooit beensbeschermers, ivm het zand. Nog even voor de duidelijkheid, ik bandageer met fleecebandages waar dus geen elastiek in zit want vooral werkbandages (met elastiek) trek je makkelijk te strak aan.
Trouwens als je paard stalbenen heeft dan zet je 'm toch ook in de stalbandages (met onderlappen eronder Knipoog ) en dan heeft ie de volgende dag toch ook dunne benen? Doordat het been warm wordt gehouden met de stalbandage komt er een betere doorbloeding en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Als je stalbandages gebruikt ivm stalbenen draai je deze sowieso minder strak aan dan wanneer je gaat rijden. Je moet er in ieder geval altijd om denken dat de doorbloeding niet belemmerd wordt.

Grappig dat ze dat doen om het been dun te maken...je zorgt er dus voor dat het vocht naar binnen toe slaat...wat juist weer erger wordt. Daarbij blijf ik bij mijn mening dat een bandage absorberend is (dus je ziet geen zweet maar de warmte is er wel) en een peeskap kan dan wel niet doorlaten, maar de warmte kan er wel uit omdat het niet strak om het been zit en er geen druk wordt uitgeoefend op het been...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:27

@Hermesdeux
Het vocht slaat niet naar binnen, maar doordat het warme been een verbeterde bloedtoevoer tot gevolg heeft worden de afvalstoffen (= vocht) juist afgevoerd. Het bloed neemt de afvalstoffen op waardoor deze afgevoerd worden. In het geval van stalbenen helpt het ook om het paard meer beweging te geven, ook dit stimuleert de doorbloeding waardoor de afvalstoffen afgevoerd worden.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:29

Nog even over de onderlappen... Je moet onderlappen gebruiken die van ademend materiaal gemaakt zijn. Denk hierbij aan wollen lappen, of aan de eskadrononderlappen. Vilten lappen ademen niet, neopreen is ook geen ademend materiaal.

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:02

Ik mag bij mijn paard geen peesbeschermers omdoen omdat ze een blessure heeft gehad, daardoor is ons aangeraden met bandages en onderlappen te rijden. Ik rijd in de bak dus altijd met eskadrononderlappen en katoenen bandages. Alleen voor want achter heeft ze gewoon stijklappen (kleine). Als ik naar de les ga dan heeft ze achter ook bandages om met onderlappen. Maar voordat ik in de bak ga rijden rij ik eerst 20 minuten buiten op de weg zonder bescherming.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:39

Skitter schreef:
Manuutje1990 schreef:

Ze worden niet warmer onder een bandage en onderlap dan onder een (neopreen) peesbeschermers
Bloos

Heb jij daar contact-temperatuurmetingen op gedaan dan? Stuur me die statistieken dan eens.
Bij temperaturen van 45 gr C treden onomkeerbare veranderingen op in de eiwitstructuren van de pezen, lees: peesbeschadigingen en (chronische) blessures. Deze temperaturen worden bereikt onder bandages, dit is wetenschappelijk aangetoond. Daarmee lijkt mij dus bewezen dat bandages een behoorlijk risico met zich meebrengen. Steun biedt een bandage niet. Denk je nou werkelijk dat zo'n lappie stof steun geeft aan 5000-10000N aan krachten die op de pezen komen staan?
Met dank aan de fysio die hier onderzoek naar heeft gedaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:03

Vroegah hebben ze mij wijs gemaakt dat bandages werden gebruikt om de benen "gelijk" te laten lijken.

Ken ik paarden die pas beginnen te strijken als ze bandages od peesbeschermers/strijklappen om hebben.

En is een neoprene beenbeschermer niet te vergelijken met een duikpak in die zin wat betreft de warmteontwikkeling, het paard kan immers zijn warmte elders kwijt een mens idem tenzij je die geheel gaat inpakken.

Ik gebruik hier leren peesbeschermers en strijklappen met rubbergevoerd, en heb ook plastic met van de flubberspul, bij die laatste zie ik de zomerdag eerder vochtige plekken dan bij de leren.

Heb bandages genoeg liggen maar hier wordt niet gebandageerd voordat mijn dochter dat fatsoenlijk heeft geleerd.
Of je doet het goed of helemaal niet.
Ik vind het wel leuk en "compleet" staan als alles matched

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:18

Volgens mij was het bewezen dat de temperatuur onder bandages hoger is dan bij peesbeschermers.
Schadelijke factoren zijn dus de manier van bandageren en de temperatuur.

Als je op de juiste manier bandageerd en de bandages meteen na het rijden af doet, kan het volgens mij niet veel kwaad. In het begin van het topic stond het met onderlappen nog warmer is, dus liever zonder.
Als je het gewoon op de juiste manier doet, is het prima.

Het voordeel van peesbeschermers is dat de temperatuur minder hoog op loopt en de bescherming goed is. Omdoen van peesbeschermers is ook stuk makkelijker.

Ieder zijn keuze. Ik hou het lekker bij peesbeschermers, nu helemaal nadat mijn pony een peesblessure heeft gehad. Die zijn dan extra gevoelig voor hoge temperaturen.

BTW De ANKY lijn wilde geen bandages produceren om de schadelijke redenen.