Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Zep schreef:Bandageren werkt meer op de kogels en de binnenzijden. Voor echt aantikken van achterop kun je beter een harde kap hebben. Daarom hebben de springjongens ook van die harde peeskappen
Goed bandageren, met onderlappen kan imo echt geen kwaad. Wat maakt het dan uit dat iemand het leuk vind om een matchende kleur bandages bij zijn dekje te kunnen doen? Dat mag iedereen dan toch nog altijd zelf bepalen?
lieferdje schreef:bij ons in de bak liep ook altijd 1 zonder onderlappen...
maar denk ook hoe los of hoe strak ze zitten erom gaat..
Mies7 schreef:lieferdje schreef:bij ons in de bak liep ook altijd 1 zonder onderlappen...
maar denk ook hoe los of hoe strak ze zitten erom gaat..
Als je je paard bandageert moet je ALTIJD onderlappen gebruiken! Zelfs als je gewoon met stalbandages zonder elastiek bandageert...
De onderlappen verdelen de druk regelmatiger over het been en voorkomen dat je de bandage te strak aantrekt. Als de bandage echter te los zit dan glijdt alles naar beneden of raakt los en das weer gevaarlijk.
Het is dus belangrijk om op de correcte manier te bandageren en om onderlappen te gebruiken.

Manuutje1990 schreef:Als je onderlappen gebruikt, dan worden de pezen nòg meer verhit neem ik aan..

Manuutje1990 schreef:Sorry, maar dat geloof ik niet echt..
Een peesbechermer is echt wel wat luchtiger dan een bandage, en dan zeker als een bandage met onderlap.
Skitter schreef:Manuutje1990 schreef:Sorry, maar dat geloof ik niet echt..
Een peesbechermer is echt wel wat luchtiger dan een bandage, en dan zeker als een bandage met onderlap.
Luchtiger? Je hebt dus blijkbaar niet het hele topic gelezen. Neopreen ademt helemaal niet. Dus ook geen klein beetje.
Iemand anders vergeleek het met een duikpak, om daar maar eens in te gaan joggen. Binnen no-time zweet je je kapot. Juist omdat de warmte nergens heen kan. Met onderlappen, en bandages kan het warmte juist wel weg, langzaam maar zeker.
Ik heb niet echt veel verstand van peesbeschermers en al die zooi, ik gebruik het namelijk niet, omdat ik het niet nodig vind. 
) Skitter schreef:Het is ook zeker goed om een keertje zonder te gaan, heb laatste ook gelongeerd zonder bescherming.
(Meneer kwam onder de modder de wei uit, dus had geen keuze)

) en dan heeft ie de volgende dag toch ook dunne benen? Doordat het been warm wordt gehouden met de stalbandage komt er een betere doorbloeding en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Als je stalbandages gebruikt ivm stalbenen draai je deze sowieso minder strak aan dan wanneer je gaat rijden. Je moet er in ieder geval altijd om denken dat de doorbloeding niet belemmerd wordt.
Mies7 schreef:De onderlappen verdelen de druk inderdaad ja... Als je geen onderlappen gebruikt dan trek je de bandages al snel veel te strak aan. Ik heb de paardensportopleiding in Deurne gevolgd en daar was het zelfs verplicht om in ieder geval tijdens de dressuurlessen het paard gebandageerd te hebben. Nou zijn niet alle instructeurs op Deurne daar even streng in, bij sommige mocht je ook gewoon met peesbeschermers rijden, maar bandageren hoorde er wel echt bij (met onderlappen dus!).
Ik rijd nog steeds veel met bandages. Niet om de pezen te ondersteunen, maar omdat mijn ene paard wel eens strijkt (vooral als ie achter ijzers heeft) en daarnaast vind ik het erg verzorgd staan. De pezen worden wel warmer, maar dat gebeurd ook als je peesbeschermers gebruikt. Zand kan inderdaad gaan schuren onder bandages, maar dat kan ook onder peesbeschermers. Als ik in een natte rijbaan rijd dan gebruik ik nooit beensbeschermers, ivm het zand. Nog even voor de duidelijkheid, ik bandageer met fleecebandages waar dus geen elastiek in zit want vooral werkbandages (met elastiek) trek je makkelijk te strak aan.
Trouwens als je paard stalbenen heeft dan zet je 'm toch ook in de stalbandages (met onderlappen eronder) en dan heeft ie de volgende dag toch ook dunne benen? Doordat het been warm wordt gehouden met de stalbandage komt er een betere doorbloeding en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Als je stalbandages gebruikt ivm stalbenen draai je deze sowieso minder strak aan dan wanneer je gaat rijden. Je moet er in ieder geval altijd om denken dat de doorbloeding niet belemmerd wordt.
Skitter schreef:Manuutje1990 schreef:Als je onderlappen gebruikt, dan worden de pezen nòg meer verhit neem ik aan..
Ze worden niet warmer onder een bandage en onderlap dan onder een (neopreen) peesbeschermers