Help! Ik sla mijn paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:54

Skitter schreef:
Zo'n paard heb ik dus ook. Terecht of niet, hij is er altijd niet mee eens als je hem slaat, of straft, door te slaan. Mijn ouwe pony, die liet zich dus wel slaan, en soms had ik exact hetzelfde, straffen straffen straffen, en later echt super veel spijt. Bij mijn pony gaf ik gerust een mep over de oren, bij paard wat ik nu heb denk er wel twee keer overna. Die vind het en altijd onterecht en eng, dus door te slaan maak je het alleen maar erger. Dan flipt hij helemaal. Je kan hem beter straffen door, even een schop met been/sporen en gewoon weer aan het werk te zetten, dat is normaal genoeg. En ipv boos te worden als hij een keer wegschiet van iets, kun je gewoon beter rustig met hem praten, en aaien, hij is dan veel eerder zich zelf. Meppen met zweep, en schreeuwen (' Doe normaal s****tbeest!!!') helpt dus echt niks. Worden ze niet sneller rustig van. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Kijk ik ben er mee eens dat je een paard mag straffen als hij echt wat verkeerd doet. Paard van een kennis van mij, schoot er zo een keer vandoor met zadel en hoofdstel op, zo de trailer uit, puur uit geen zin. Als mijn paard dit had gedaan, had hij echt de striemen op de kont staan. Zoiets pik ik niet. Vaak is het ook zo bij sommige paarden van als jij hun niet pakt, pakken ze jou dus wel. Nu heeft dit niks met jou probleem te maken, maar ik wil gewoon zeggen, niet straffen om elk klein dingetje. En straf naar mate de fout, bijt ie naar tik op de neus, schopt hij naar je, mag je gerust een keer in bil schoppen (ben zelf echt tegen het in de buik schoppen.) Maar kijk, door zonder zadel en hoofdstel te rijden, daag je hetzelf een beetje uit. Oefen dit vaak met hem, maar geef hem ruimte om fouten te maken. Mijn paard is niet zo'n held in zijn eentje buiten, hij schrikt van alles, en gilt naar elke dier wat ie tegen komt, (koe, varken, maakt hem niet uit..) maar ik vind dat ik hem voor zulke dingen (dingen waarvan ik weet hij niet goed in is, of bang voor is oid) niet moet afstraffen, ik ben al blij dat hij er nog niet in een gekke bui weggeschoten is.
Paarden zijn niet perfect, je hebt uitzonderingen, maar paarden maken altijd fouten. Daar moet je ze ook ruimte voor geven, en niet meteen elke verkeerd stapje afstraffen.
Lang bericht, hoopt dat je of iemand wat aan hebt.............. Bloos

alle paarden zijn perfect!!
sommige zijn eigenwijs, net zoals iemand kattenkwaad uithaalt!!of ze zijn aan het puberen, misschien hebben ze wel pijn!!
paar als een paard het fijn heeft mij zijn baasje, is die voor iedereen perfect!!
(sorry, moest ik ff zeggen Haha! )

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:57

woopy schreef:
Ja dan kan ik wel tot 10 tellen maar dan heeft mijn paard wel zijn zin zeg maar. Dan is hij omgedraaid en dan denkt ie dat hij dat de volgende keer ook mag doen. Hoe kan ik hem het beste straffen? Of misschien ben ik er wel gewoon nog niet klaar voor om zonder hoofdstel te rijden. Dan moet ik weer even een stapje terug doen denk ik.

Maar het is ook bijvoorbeeld zo als we buitenrijden. Hij loopt niet verder ineens want ziet iets 'engs'. Ik vraag heel vriendelijk om door te lopen, en dat deed ie niet. Ik heb het een kwartier lang gevraagd en woop daar ging ik weer. Ik werd verdorie weer boos! En dan loopt ie wel door!

dan moet je gewoon boos worden, niet te hard slaan natuurlijk, maar probeer te bedenken of ie het echt verdiend. maar bij jouwn paardje moet je denk ik hem gewoon aanpakken!!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:55

cijsalover schreef:
dan moet je gewoon boos worden, niet te hard slaan natuurlijk, maar probeer te bedenken of ie het echt verdiend. maar bij jouwn paardje moet je denk ik hem gewoon aanpakken!!

lees eens goed!
t is nog een jong paard, moet alles nog leren, en die moet je dan maar even 'niet te hard' met de zweep slaan? Verward

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:57

Ik heb de afgelopen 15 minuten de tijd genomen om alle reacties door te lezen over dit onderwerp.

Of de TS nou serieus is of niet, ik denk dat het goed is dat hierover gesproken wordt. Want we zien dit allemaal wel eens gebeuren en we voelen dit misschien ook allemaal wel eens... de onmacht. Jij verwacht iets van je paard en hij reageert niet zoals jij wilt...

Wat ik nog wil toevoegen is het volgende (want er is al heel veel herhaald) Gaaaapmgaan met paarden en daarbij het rijden moet je leren, maar vooral voelen...
Wat jij Woopy mist is je gevoel met je paard. En een hoop ervaring.
Als jij werkelijk het beste met je dier voorhebt, dat verdiep je je in je paard. Je schrijft dat je paard jong is, maar je gaat wel zonder zadel en hoofdstel rijden. Wat verwacht je dan van je paard? Wonderen? Dat doe je toch niet met een jong paard! hij snapt er niks van en jij geeft hem op zijn flikker.
Een jong paard moet alles nog leren en ook bij een buitenrit moet je geduld hebben. Stap anders af en loop ernaast. Neem anders iemand mee met een ervaren paard, wel zo gezellig en een stuk makkelijker voor je nog jonge onervaren paard! Als een paard een jaar of 7/8 acht is mag je gaan verwachten dat ze redelijk stabiel zijn in hun reakties en dat ze reageren zoals jij dat wilt. Maar daar gaat een leerproces aan vooraf en veel paarden zullen het toch nog weer anders oppakken.

But thats the way it go's!! And take it or leave it...

Ga eens nadenken wat je nou wilt bereiken met je paard zoals je zelf al schreef: genieten van een buitenrit (samen) en ontspannen rijden. Nou wees eerlijk, op deze manier wordt het voor jullie allebei alleen maar meer iets wat je erg tegenstaat.
Ik vermoed dat je nog erg jong bent (wat in principe niet veel hoeft te zeggen) maar los je probleem op. Want je moet wel weten, hoe je het nu doet is erg ondoordacht en erg dieronvriendelijk, bovendien heeft het niets met paardrijden te maken. Ga nadenken en maak van jullie rijden iets waar je allebei plezier in hebt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:01

MickysHootie schreef:
Of de TS nou serieus is of niet, ik denk dat het goed is dat hierover gesproken wordt. Want we zien dit allemaal wel eens gebeuren en we voelen dit misschien ook allemaal wel eens... de onmacht. Jij verwacht iets van je paard en hij reageert niet zoals jij wilt...

Idd, mijn pony vandaag ook. Ik was er maar vrijwillig uitgegaan. Want hij deed niet wat ik wilde. Ik kan hem wel gaan slaan, maar dat heeft geen zin... Oke, ik geef hem een tik en dat is het. Maar dan doet hij ook echt iets fout. Je mag slaan, maar met een reden en niet bij elke stap die je paard verkeerd doet.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:20

Mickyshootie: ode! OK dan!

TS (serieus of niet dan): probeer je paard meer als een dier te zien en niet als een mens. Een dier (en zo jong vooral) is er over t algemeen niet op uit om jouw een loer te draaien, zover denken ze niet. Voordat je naar je paardje gaat, denk daar eens 10x aan: hij doet t niet om mij te pesten...
Vat t niet persoonlijk op wat dat paard al dan niet verkeerd doet!

Je weet dat je t verkeerd doet, das al iets. Kun je geen vriend(in) meenemen die je terughoudt wanneer jouw zweep of temperament omhoog schiet? Je wilt er iets aan doen, de mensen bij jouw op stal hebben al lang gezien hoe je met je paard omgaat, laat je helpen dan joh!

En ja, zelfbeheersingcurssussen die zijn er genoeg, zoek maar op internet als je gelooft dat je daar een oplossing in kan vinden.

Anders; vind iemand die t hart heeft jou op hun paard te laten die dit niet pikt, geloof me, je hebt t zo afgeleerd...

Niet wanhopen: alles is af en aan te leren! Ik denk dat NH een goeie oplossing voor je zou zijn, google en je zult veel info vinden!

Enne: schadowaccounts? Gebeurt dit echt op Bokt of ben ik nu zo naïef? Bloos!

Anyway veel succes! Mocht dit topic nu vooreindig een slotje krijgen en je bent wel serieus en je wilt hulp/ je hart uitstorten: de PBknop staat open! Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:22

Naomi21 schreef:
Enne: schadowaccounts? Gebeurt dit echt op Bokt of ben ik nu zo naïef? Bloos!

Het mag niet en je krijgt er een waarschuwing voor......

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:50

Het gebeurd wel ja.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:31

runningkawa schreef:
Waarom heb ik eigenlijk een idee dat het hier om een schaduw gaat?
En niet om zomaar anoniem te zijn?
Maar om d boel op te butsen.

Dat was ook mijn gedachte na de berichten van de ts te hebben gelezen, ik ga dan ook geen serieus advies geven Clown

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:46

Ik ben het in principe met jullie eens, kan niet serieus zijn, maar stel dat het wel waar is of dat je paard verandert in baby??? Het komt voor dat mensen hun eigen machteloosheid, onkunde en gebrek aan zelfvertrouwen op hulpeloze levende wezens botvieren, dan moet hij/zij heel snel naar het GGZ of Riagg.
Vandaar toch maar een serieuse reactie.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:05

Ann schreef:
Dat was ook mijn gedachte na de berichten van de ts te hebben gelezen, ik ga dan ook geen serieus advies geven Clown

Lieve schat, ze meld het ook eerlijk dat ze een speciaal account heeft aangemaakt Knipoog
Omdat ze op haar normale dit niet wilde bespreken. Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:32

Lieve schat, het gaat niet om het schaduwaccount maar om de laatste twee zinnen van het bericht van RK:
"En niet om zomaar anoniem te zijn?
Maar om d boel op te butsen".

Daarom ga ik er verder niet op in Clown
Laatst bijgewerkt door Ann op 09-01-05 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:34

Als ik een boktrel zou willen veroorzaken, dan zou ik ook een schaduwaccount aanmaken Slim

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:35

Precies! En dan een topic openen met een spraakmakend onderwerp, zodat je zeker weet dat er pittige reacties op komen Lachen

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:37

Maar zoiets zou ik ook niet op mijn echte acount zetten, stel het zou voor mij gelden! Dan maar waarschuwing ofzo. (heb het zelf nog nooit gedaan)

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:02

hoe gaat het eigenlijk met de TS en haar paard ?

heb je een oplossing gevonden voor je probleem?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:35

shana schreef:
hoe gaat het eigenlijk met de TS en haar paard ?

heb je een oplossing gevonden voor je probleem?

dat zou ik ook wel willen weten Lachen

woopy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 15:47

Ik heb gister rustig gereden en ik ben heel rustig gebleven. Heb niet geslagen oid en ik heb hem nog nooit zoveel horen briesen terwijl we in de bak reden!! Lachen Nu ik dit gezien heb denk ik dat het wel gaat lukken. Want ik heb gemerkt dat het veel fijner is voor mijn paard om zo te lopen en voor mij (Ik heb geen schuldgevoelens achteraf!).

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:49

weet niet of dit nu een serieuze topic is of niet, en/of deze tip als is gegeven, maar probeer het eens met je stem op te lossen...Heel scherp "EY" roepen helpt ook vaak... (een paardje waar ik vroeger op reed luisterde altijd naar "stomme gehaktbal" Haha!) En als ze daar niet op reageerd kun je alsnog met je zweepje en ook tegelijk "EY" roepen proberen... Op een gegeven moment weet je paard dat als ze niet naar de eerste "EY" luistert er een tik aan komt... wel zo paardvriendelijk... Succes en laat wat van je horen!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:47

Ze kan zich niet rustig houden EN OPEENS kan ze het wel..... als ik alles ook zo snel kon *zucht*

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:48

MissSisa schreef:
Ze kan zich niet rustig houden EN OPEENS kan ze het wel..... als ik alles ook zo snel kon *zucht*

Nagelbijten / Gniffelen Scheve mond

woopy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:55

Euhm...Nee, dat zeg ik helemaal niet! Ik zeg alleen dat het gister veel beter ging.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:04

Ook dat je geen schuldgevoelens hebt.........

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:28

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:35

ik weet niet hoe oud jij zelf bent
maar misschien ligt het probleem wel bij de combinatie
je geeft zelf aan dat het een jong paard is
die nog niet alles begrijpt

misschien zou jij veel beter bij een iets ouder paard passen
die je bijna of niet hoef te corriceren (weet niet hoe je het schrijft )
het lijkt erop dat jij en je paard elkaar gewoon niet begrijpen

als ik een slechte dag heb ga ik juist rijden
omdat ik tijdens een buitenrit erg tot me zelf kom
en me daarna ook helemaal weer goed voelt
zonder dat ik mijn paard ook maar 1x een tik heb gegeven