Skitter schreef:Zo'n paard heb ik dus ook. Terecht of niet, hij is er altijd niet mee eens als je hem slaat, of straft, door te slaan. Mijn ouwe pony, die liet zich dus wel slaan, en soms had ik exact hetzelfde, straffen straffen straffen, en later echt super veel spijt. Bij mijn pony gaf ik gerust een mep over de oren, bij paard wat ik nu heb denk er wel twee keer overna. Die vind het en altijd onterecht en eng, dus door te slaan maak je het alleen maar erger. Dan flipt hij helemaal. Je kan hem beter straffen door, even een schop met been/sporen en gewoon weer aan het werk te zetten, dat is normaal genoeg. En ipv boos te worden als hij een keer wegschiet van iets, kun je gewoon beter rustig met hem praten, en aaien, hij is dan veel eerder zich zelf. Meppen met zweep, en schreeuwen (' Doe normaal s****tbeest!!!') helpt dus echt niks. Worden ze niet sneller rustig van. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Kijk ik ben er mee eens dat je een paard mag straffen als hij echt wat verkeerd doet. Paard van een kennis van mij, schoot er zo een keer vandoor met zadel en hoofdstel op, zo de trailer uit, puur uit geen zin. Als mijn paard dit had gedaan, had hij echt de striemen op de kont staan. Zoiets pik ik niet. Vaak is het ook zo bij sommige paarden van als jij hun niet pakt, pakken ze jou dus wel. Nu heeft dit niks met jou probleem te maken, maar ik wil gewoon zeggen, niet straffen om elk klein dingetje. En straf naar mate de fout, bijt ie naar tik op de neus, schopt hij naar je, mag je gerust een keer in bil schoppen (ben zelf echt tegen het in de buik schoppen.) Maar kijk, door zonder zadel en hoofdstel te rijden, daag je hetzelf een beetje uit. Oefen dit vaak met hem, maar geef hem ruimte om fouten te maken. Mijn paard is niet zo'n held in zijn eentje buiten, hij schrikt van alles, en gilt naar elke dier wat ie tegen komt, (koe, varken, maakt hem niet uit..) maar ik vind dat ik hem voor zulke dingen (dingen waarvan ik weet hij niet goed in is, of bang voor is oid) niet moet afstraffen, ik ben al blij dat hij er nog niet in een gekke bui weggeschoten is.
Paarden zijn niet perfect, je hebt uitzonderingen, maar paarden maken altijd fouten. Daar moet je ze ook ruimte voor geven, en niet meteen elke verkeerd stapje afstraffen.
Lang bericht, hoopt dat je of iemand wat aan hebt..............
alle paarden zijn perfect!!
sommige zijn eigenwijs, net zoals iemand kattenkwaad uithaalt!!of ze zijn aan het puberen, misschien hebben ze wel pijn!!
paar als een paard het fijn heeft mij zijn baasje, is die voor iedereen perfect!!
(sorry, moest ik ff zeggen
) 
lees eens goed!
mgaan met paarden en daarbij het rijden moet je leren, maar vooral voelen...
Ik denk dat NH een goeie oplossing voor je zou zijn, google en je zult veel info vinden!