[poll]hebben jullie je paard/pony met deken staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hebben jullie je paard(en)/pony('s) met deken staan

ja mijn paard/pony staat met een deken want...
169 (65%)
nee mijn paard/pony staat niet met deken want...
88 (34%)

Totaal aantal stemmen: 257

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:37

Zelfs 2 dekens op!!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 01:33

Djilan schreef:
Zweten heeft niet alleen met conditie te maken. Vooral juist met het vermogen van het paard om hitte af te voeren. Ik vind het vreemder dat een paard met dikke wintervacht niet zweet dan wel...
Maar misschien doe je niet zoveel in dat uur?

Ik rijd dagelijks een uur, maar 1x in de week 2.5 uur (naar les, les en terug) dan is ze nat van oren tot staart, maar naar stal stap ik dan terug in 45 minuten en dan is ze droog. Verder nog 1x per week een forse buitenrit (stevig tempo Knipoog) wat soms nog wel wat zweet wil opleveren.
De rest van de week kan ik dan zo hard aan de gang als ik wil, ze valt niet nat te krijgen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:31

Geen dekens op mijn pony's.
Ze hebben een natuurlijke deken (hun eigen vacht) dus waarom zou ik een vacht van een schaap erop leggen. Het werk houden ze in de winter misschien iets minder lang vol maar ik rij ook lang niet zo veel.
De pony's gaan na het werk zo het weiland weer in. De vacht is dan wel nat maar de huid is droog en ze vatten dan dus ook geen kou (zijn nooit ziek of verkouden) De paarden op stal die wel een deken opkrijgen zijn veel vaker ziek en verkouden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:49

ik kan deze poll niet invullen want bij mij is het ja en nee.
de paarden waar we wedstrijd mee rijden hebben op stal een deken op maar zodra ze het land in gaan doe ik de deken af zodat ze even lekker kunnen rollen en de jeuk die de deken geeft weg kunnen werken.
drachtige paarden hebben ook geen deken op want dat mogen van mij beertjes worden en zodra ze het veulen hebben moet de deken toch af ander raakt het veulen verstrikt in de deken.
jonge paarden die zadelmak gemaakt moeten worden of gemaakt worden krijgen wel een deken op al is het alleen maar om ze te laten wennen aan iets op en aan hun lijf.
en veulens tot 3 jarige krijgen helemaal geen deken op anders maak je er kasplantjes van. nu krijgen ze wintervachtjes en kunnen ze antistoffen opbouwen tegen ziektes

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:21

Ik heb nee gestemd. Ze lopen lekker buiten en alleen als het erg koud of rotweer is, krijgt mijn oudere merrie een dek op.
De paarden hebben zo'n dikke vacht, lekker wollie Haha! , dat het echt niet nodig is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:27

neen, want
in de winter is ie dubbelzodik
en ik scheer m nooit Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:32

Jus_dOrange schreef:
Omdat het tegen je principes ingaat?

Ok en omdat veel dingen hier van voor een wedstrijd ruiter niet geloofwaardig overkomen!!!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:33

Ik heb ook een arabier die al 30 is. Dus ik heb wel eens zitten denken van moet hij geen deken op in de winter. Maar hij heeft de laatste jaren echt een mega dikke vacht in de winter en ook zijn zomervacht is dikker dan vroeger en hij heeft het echt nog nooit koud gehad, dus hij kan er denk ik zelf prima voor zorgen dat hij het niet te koud krijgt.
Dus hij loopt nog altijd zonder deken op.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:58

mijn nrps en quarter-horse doe ik nooit een deken op, die hebben al een hele dikke wintervacht. Mijn kwpnr heeft wel een deken op omdat haar wintervacht heeel dun is.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 09:21

op het rusthuis zijn we gelukkig niet de enige die ze allemaal zonder deken hebben staan

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:28

Al onze paarden en pony hebben een deken op om te voorkomen dat ze een erg dikke vacht krijgen.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:30

Ran schreef:
Onze arabieren hebben geen deken op.
Ten eerste hebben ze het niet nodig, omdat ze het niet koud hebben zonder deken. En om een dikke vacht tegen te gaan hoef ik het ook niet te doen, want ze hebben een hele dunne wintervacht. Ze hebben dus ook niet last van snel zweten.
Wat ik daarbij nog even wil zeggen: Ik ben op zich niet tegen het gebruik van dekens. Ik vind het voor onze eigen paarden niet nodig, maar als iemand anders wel een deken op wil doen vind ik dat ook prima.
Maar ik wordt alleen af en toe niet goed van de vele fabeltjes rond de Arabieren, waarvan een dat ze niet tegen de kou zouden kunnen.
Wij hebben er 6 en die staan in de winter gewoon buiten en die hebben het nog nooit koud gehad. Dus een deken prima, maar niet gaan zeggen dat je arabier het anders te koud krijgt, want dat is gewoon niet waar!

ben het met je eens hoor!!
wij hebben alleen de arabieren onder deken staan die in training staan!
de andere hebben geen dekens op!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:42

mijn arabier heeft een deken op omdat er anders geen paard meer van te maken is... ik geloof dus ook niet dat hij het koud zou krijgen als hij er geen op had Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:53

want...ik krijg hem als superteddybeer nooit droog na het rijden Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:58

btw voor de mensen die zeggen de mijne hoeft geen deken want hij heeft een dikke vacht. DAAROM heeft de mijne juist een deken op om die redelijk kort te houden

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:13

Mijne niet. Ze heeft een peesblessure en mag deze winter toch alleen maar stappen, dus ik laat haar maar lekker teddybeer zijn (valt trouwens wel mee). Vorig jaar heeft ze wel onder deken gestaan.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:57

omdat ik zo'n hekel heb aan die teddyberen vacht.
ik vind het niet mooi en het is niet practisch.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:46

Ja, want ze is geschoren, dus een beetje zielig om haar dan zonder deken op stal te zetten Knipoog

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:54

ze zijn niet geschoren maar krijgen een deken op om een beetje dun in de vacht te blijven.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:55

Ze staat in de wei met een wintervacht waar de gemiddelde ijsbeer jaloers op is

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:09

Ik heb mijn paardje pas een week of 3/4 en hij had een jaar lang de hele dag in de wei gestaan dus had wel een aardig vachtje aangemaakt. Als ik er nu een deken op zou gooien zou ie gek worden van de hitte. Voor volgend jaar moet ik nog maar even gaan bedenken hoe belangrijk een kort vachtje voor me is.

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:19

Ze staat buiten met een superdikke wintervacht Haha!
(waar ik niet zo blij mee ben Nagelbijten / Gniffelen )

nikki19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:36

mijn pony krijgt geen dek meer.
op advies van de da

mijn arabier heb een vage chronische longaandoening waardoor ie eigenlijk aleen in de winter er veel last van heeft (gelukkig deze winter niet )

en dus heb de da gezegd dat ze beter geen deken meer op kan hebben en dus staat ze nu 2 winters zonder deken en zo dik is dr vacht nie ,
scheelt natuurlijk ook dat ie alleen recreatief dresuur doe en dat ie niet elke dag kan rijden vanwege de slechte ondergrond bij ons.

tuurlijk in de winter is ze niet zo mooi als in de zomer maar voor haar conditie laat ik dat deken maar eraf en hangt nu lekker aan een haak in de schuur te hangen Scheve mond

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:09

mijn paard heeft geen deken om omdat :
hij een lekkere vacht heeft Haha!, en an het rijden niet superlang duurt voor hij droog is
en omdat hij in een binnenstal staat

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:41

Geen denken want: mijn paarden zijn IJslanders. En die hebben zo'n dikke vacht dat ze het onmogelijk koud kunnen hebben. Lachen