Wie laat zijn paard weleens los lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 07:59

denk je nou echt dat die mensen die die paarden lolaten niet weten wat ze doen, ze laten ze heus niet loslopemn op plekken waar het niet kan hoor, zoals langs een autoweg hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:35

Mexxje loopt wel eens los, maar alleen op t strand en als er een ander paard bij is..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:09

op de deel loppt mijn NRPS er wel eens los, maar da kan geen kwaad want hij kan nergens heen, de deuren zitten dan dicht..

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:11

Wat betrefd die intelligentie (waar ik me heel erg over verbaas bij mijn paard Haha! ), dan is het denk ik wat je onder intelligentie verstaat. Verbanden leggen? Of hoe lang herinneren? Hoe snel iets aanleren en op welke manier dan? Heel lastig. Zelf vind ik mijn paard natuurlijk de slimste Knipoog.
Maar terug on-topic, en dan nog een vraag, wat valt er bij jullie onder loslopen? Ikzelf vat het op als mn paard naast me (touw zo goed als naast mn hand) maar dat touwtje licht wel over de hals. Waarom? Omdat het anders voelt en ik toch anders met haar omga. Veder voelt het voor haar ook ontzettend vrij en dat heeft ze nodig. "Mijn ijslander" laat ik daarentegen heel weinig zo loslopen, wel af en toe met een touwtje rond de hals maar daarme ben ik erg voorzichtig (maar daarmee kan ik wel erg goed sturen). Die ijslander heeft namenlijk het idee dat als ze geen touwtje rond haar hals heeft (die vaak er half open overheen hangt, maar dan alleen op t erf ed) ze niets met mij te maken. Hoe het nu zit weet ik niet, maar bij haar zit het er zo in dat ik haar vast heb en is het ook niet onhandig (behalve om mn haar vast te maken bv, maar dan leg ik m er wel eventjes over haar hals Knipoog ) vanwege oa het gebruikte halstertouw dat ik het maar zo laat.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:28

Novia loopt eigenlijk alleen los van de stal naar de paddock en van de paddock naar stal.
Dat is iedere morgen en iedere middag een kleine 50 meter.
Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet helemaal.....

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:52

Wat schrikken betreft:
Er kan zoveel gebeuren, zelfs in een bos, waar ook ik (die dus leider zou moeten zijn) ook van schrik...
Wat ik vaak genoeg meemaak:
- keiharde knallen van het militair oefenterrein
- hond die opeens op ons afschiet
- mountainbiker die plots uit het bos tevoorschijn komt

Zo simpel, maak ik zovaak mee, en ik verstijf dan een seconde, een paard wil dan wel eens vluchten. Meestal maar een paar meter, of een zijsprongetje, maar zou ook in paniek weg kunnen vluchten, het bos in, het prikkeldraad in, richting de weg, richting een kinderwagen.....
Mijn paard kan ook rustig in zijn 1-tje in een grote wei staan.. is normaal zelf kuddeleider, heeft er dus geen probleem mee om in zijn 1-tje zijn plan te trekken, dat doet hij normaal ook.

Dat risico, waarmee ik hem en misschien ook andere mensen in gevaar kan brengen, nee dat neem ik niet.

Dan heb ik het wel over een wandeling met alleen ik en 1 paard.
Met meerdere paarden erbij wordt het wel een ander verhaal.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:21

Mijn ruin mag alleen het laatste stukje naar de stal loslopen, dat is ca. 40 meter langs een loods met aan de andere zijde een heg. Ik loop er dan achter en hij wandelt zo zijn stal in. Op een andere plaats zou ik het nooit doen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:27

Nog even ter verduidelijking: het is dus op eigen terrein, ver van de weg af...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:31

Wat me opvalt is dat er grote waarde wordt gehecht aan de hengst in en kudde, nou, die is echt niet de baas. Ten tweede kun je niet beweren dat een touwtje kan voorkomen dat je paard opzij stapt of aan de kletter gaat, vertrouwen in elkaar is hoofdpunt. En natuurlijk hecht een paard dat je aan huis hebt meer of anders dan eentje die ergen in pension staat, maar het ligt er ook een beetje aan wat je er mee doet. Als je alleen maar komt om te rijden (en dan type"je hebt te doen wat ik zeg" in de krul ermee) of ook eens wat tijd doorbrengt met "paardengedrag". in het eerste geval ziet het paard je misschien niet zo graag komen en bljift hij natuurlijk ook niet bij je als je hem daar niet toe dwingt.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:59

Ik moest nog aan dit Topic denken gister....
We(Vriend en ik) gingen de paardjes uit de wei halen om thuis weg te zetten(staan 's avonds altijd thuis in bos),we liepen relaxed met ieder een diertje,vriend Quint(mijn Tinker=lief maar apart) en ik met shet.
Wij wonen vrij afgelegen dus we sjokken dan samen over de weg met ieder een paard aan de hand .
Komt er een auto het pad in zeker 10 meter verder (met groot licht) NOU!!!! Quint gaat ineens uit zijn stekker,vriend valt onder Quint,shet helemaal in de stress en vriend kan nog net Quint terug pakken(die heeft heel de weg spaanse hogeschoolkunsten gedaan).
Ik moet er niet aan denken dat mijn beestjes los lopen....
En ja ze staan aan huis en ik doe er veel mee..Ik weet dat zeker Quint mij vertrouwt( )

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:31

Ik versta trouwens onder los lopen....
Zonder iets(halster of wat dan) met je mee lopen op de openbare weg(bos,strand of wat dan ook)....

Ik maak me wel schuldig aan het erop zittend(met alleen halster) naar de wei brengen(op mn shet Haha! ).
Rondscharrellende paarden in de tuin...ze lopen dan het bos in en uit(mijn tuin=bos) en staan dan zo stiekem te loeren wat ik aan het doen ben.

Zonder zadel zit ik even vast op mn paard als met dus dat maakt geen bal uit....

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:48

ik schrik ervan jeminee

los laten lopen!?! op de openbare weg, hij zal maar ergens van schrikken ect, iets beschadigen zelf verongelukken ect.

ik laat ze wel los mee lopen maar dan is alles afgezet met touwen zodat ze naar de stal moeten lopen en dan nog als ze toch dor het draad vliegen kunnen ze het ztalterrein niet af, watn er staat een grote stevige hek voor die altijd dicht is en direct weer dicht wordt gedaan als er iemand door loopt.
dat is al een aantal keer goed geweest, anders waren er paarden de weg op gerend en een kudde loslopende koeien, toen die er stonden leipen ook de weg op, als het hek er niet had gezeten.

dus lopslopen never ever.!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:25

m