Wie is er gaan kijken na schieten bij slager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:56

ik zou niet het schot willen zien, maar daarna wil ik wel ff kijken en afscheid nemen,
maar ik ben nogal gevoelig als m'n paard iets heeft, zelfs de bevalling moest ik huilen omdat ze zo schreeuwde, ik kon dat al amper aan!!!
ik weet zeker als ik ga kijken bij t schieten dat ik het beeld niet meer van m'n netvlies krijg!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:21

Michellie schreef:

Nog een vraagje voor de mensen die na het schieten zijn wezen kijken: Hebben de paarden de ogen nog open, of worden die door de schok gesloten zeg maar? Tis me wel opgevallen dat dode dieren altijd volledig open pupillen hebben... Lijkt me bij een paard een vreemd gezicht...

Len

PS. Zou misschien wel ervoor kiezen om het paard buiten de consumptie te houden. Wil in ieder geval niet dat hij bij de slager op de hoek komt te liggen!

Ik ben er nog nooit bij geweest maar mijn stagebegeleider (dierenarts) heeft mij verzekerd dat de ogen open blijven, bij slacht of euthanasie.
Je kan ze vlak na het overlijden dichtdrukken maar je moet ze dan wel een tijdje dichthouden anders gaan ze weer open.
Is overigens niet alleen bij paarden zo maar bij alle dieren en ook bij mensen (die worden welliswaar niet geslacht, maar die hebben na overlijden ook in de eerste instantie de ogen open)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:46

Gadverdamme.....krijg helemaal de zenuwen als ik dit topic lees.
Aan bieden zitten voor en nadelen en wat er ook zou gebeuren, ik ozu bij haar willen blijven, dat zou ik als mijn plicht voelen.
Zelf kies ik toch liever voor inslapen.
Ik vind schieten een vreselijk eng idee eigenlijk.
Ik hoop dat het nog heel lang duurt voor ik hier voor kom te staan, maar een ding weet ik wel.....ze kunnen mij dan wegvegen want mijn paard is me zo vreselijk dierbaar, ik zou er ecth aan kapot gaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 07:46

Het hele topic gaat al off-topic, ik lees dingen als moord dit en dat, laten we ieder zijn keuze respecteren en het discreet beschrijven.

De vraag was immers of er mensen na het schieten zijn gaan kijken en geen discussie over wel niet slachten/inslapen.

Daarbij wil ik aangeven dat ik voor de 100 volle procent achter mijn keuze sta en dat dit het beste was voor het dier. Er worden veel uitspraken hier gedaan van mensen die maar 1 kant kennen, of inslapen of slachten of zelfs geen van beide!!!

Ook meningen zijn er die gebaseerd zijn op de altijd rondgaande spookverhalen als de kogel, pin door zijn hoofd (van links naar rechts) enz enz......de stress die ze RUIKEN en meer van die dingen.

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:59

Ik heb vroeger 4 bejaarde paarden gehad waarvan ik er 1 heb laten schieten bij de Gekro[die had je toen in Overschie zitten],ik ben erbij gebleven tot het eind,maar dat doe ik nooit meer.
Ik had ook spookverhalen gehoord over het gebeuren daar,maar ik kan er niet tegen,zeker niet dat ik hem nog levend ziet hangen,ze zeggen dan wel dat hij hersendood is,maar toch.....
Ik heb mij andere paarden laten inslapen en dat vind ik veel humaner voor het paard,het ophalen daarna voelt hij of zij dan toch niet meer.

Het opensnijden van de hals heb ik ook nog gezien en dat is nooit meer van mijn netvlies gegaan,nee nooit laat ik dit nog doen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 09:08

Ik ben bewust zelf niet mee gaan kijken en heb dat aan een ander overgelaten. Ik denk niet dat het zo leuk is om je eigen paard te zien vallen want het zijn toch honderden kilo's dus dat gaat hard en om dan te zien dat ze hem open snijden.

Toch ben ik er zelf van overtuigd dat het voor het paard zelf wel het beste en snelste werkt. Ik denk dat veel mensen hun dier in laten slapen voor zichzelf omdat ze dan zien dat hij zogenaamd gaat slapen......

Verder zei Schoentje dat hij er niks van meekrijgt en dat er totaal geen sprake van stress is ofzo. Ze behandelen hem waardig. Verder wordt hij niet zoals na het inslapen nog ergens op de hoop gelegd vervolgens onwaardig met een grijper opgepakt en in de bak gesmeten om vervolgens bij Rendac tegen de grond te worden geklettert met de rest.... Ook zie ik het verschil niet of mijn dier door een mens wordt gegeten of door andere dieren.....

Als mensen het dan toch over moord willen hebben.....je paard vergiftigen is dan toch ook moord?? Daarbij duurt dat ook veel langer voor hij echt out is. Ik zie dat allemaal niet zo...het blijft toch een dier een kalf wordt ook geschoten en dat mag allemaal wel maar een paard niet?? Als dat verboden werd zou er geen vlees meer te krijgen zijn. Honden en katten zijn gewoon geen consumptiegoed in nederland dus daar is geen andere oplossing voor. Maar in overige landen worden ze ook niet gespoten.

Ik blijf erbij dat ik goed gehandeld heb voor het dier zelf. Het valt me op dat in tegenstelling tot een paar jaar geleden er nu meer mensen positief staan tegenover de slacht.

Daarnaast blijf je altijd "stadsdenkende" hypocrieten houden....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:28

Ook ik zal mijn paard niet willen zien, maar breng hem zelf weg en laat een ander kijken. Laf? Ach kan best, maar ik wil ze herinneren zoals ze zijn en niet zoals ze daar hangen.
Spuitje? Echt nimmer nooit niet, nadat ik dit 2 keer mis heb zien gaan, waarvan 1 paard 5!!! spuiten, ben ik hiervan genezen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:38

sherwood schreef:
Maar ik weet dus ook dat die lui van rendac heel erg voorzichtig je paard op pakken, niet zomaar aan z'n schouders ofzo. Nee ze pakken hem in het
midden vast en leggen hem dan zachtje in de wagen.

Dat doen ze echt alleen maar om er voor te zorgen dat jij niet van slag raakt. Als ze eenmaal bij je weg zijn dan krijgt je paardje dezelfde behandeling als ieder ander dood dier. Cru maar waar...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:55

ik wil gewoon geen van beide meer.....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 12:55

Wie wel Knipoog

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:26

[quote="orionneke"]Het hele topic gaat al off-topic, ik lees dingen als moord dit en dat, laten we ieder zijn keuze respecteren en het discreet beschrijven.

De vraag was immers of er mensen na het schieten zijn gaan kijken en geen discussie over wel niet slachten/inslapen.

Daarbij wil ik aangeven dat ik voor de 100 volle procent achter mijn keuze sta en dat dit het beste was voor het dier. Er worden veel uitspraken hier gedaan van mensen die maar 1 kant kennen, of inslapen of slachten of zelfs geen van beide!!!

Ook meningen zijn er die gebaseerd zijn op de altijd rondgaande spookverhalen als de kogel, pin door zijn hoofd (van links naar rechts) enz enz......de stress die ze RUIKEN en meer van die dingen.

Waarom dan toch in je volgende posting deze neerbuigende zin???

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:42

Nou goed, een ontopic reactie, mijn vorige was (gedeeltelijk) offtopic..

Ik zou wel kijken na het schieten. Ook voor mijn eigen gemoedsrust om te kijken of het paard dood (al dan niet hersendood) is.

Een dood dier zien is niet eng vind ik:
Amethyst schreef:
Een dood dier zien is indd niet eng of zielig o.id. Een dier pijn zien lijden is veel erger. Dus ja, als het dan dood is kan ik er vrede mee hebben.
Een dier hebben zien lijden vergeet ik nooit meer en dat staat dan ook op mijn netvlies gebrand.

Heb gelukkig nog nooit een paard naar de slacht hoeven brengen o.i.d., maar als het later zover komt met Amethyst, ja dan zal ik wel kijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:58

orionneke schreef:
Ik ben bewust zelf niet mee gaan kijken en heb dat aan een ander overgelaten. Ik denk niet dat het zo leuk is om je eigen paard te zien vallen want het zijn toch honderden kilo's dus dat gaat hard en om dan te zien dat ze hem open snijden.

Toch ben ik er zelf van overtuigd dat het voor het paard zelf wel het beste en snelste werkt. Ik denk dat veel mensen hun dier in laten slapen voor zichzelf omdat ze dan zien dat hij zogenaamd gaat slapen......

Verder zei Schoentje dat hij er niks van meekrijgt en dat er totaal geen sprake van stress is ofzo. Ze behandelen hem waardig. Verder wordt hij niet zoals na het inslapen nog ergens op de hoop gelegd vervolgens onwaardig met een grijper opgepakt en in de bak gesmeten om vervolgens bij Rendac tegen de grond te worden geklettert met de rest.... Ook zie ik het verschil niet of mijn dier door een mens wordt gegeten of door andere dieren.....

Als mensen het dan toch over moord willen hebben.....je paard vergiftigen is dan toch ook moord?? Daarbij duurt dat ook veel langer voor hij echt out is. Ik zie dat allemaal niet zo...het blijft toch een dier een kalf wordt ook geschoten en dat mag allemaal wel maar een paard niet?? Als dat verboden werd zou er geen vlees meer te krijgen zijn. Honden en katten zijn gewoon geen consumptiegoed in nederland dus daar is geen andere oplossing voor. Maar in overige landen worden ze ook niet gespoten.

Ik blijf erbij dat ik goed gehandeld heb voor het dier zelf. Het valt me op dat in tegenstelling tot een paar jaar geleden er nu meer mensen positief staan tegenover de slacht.

andere mensen mogen niet off-topic reageren van jou,,,
waarom doe je t dan zelf wel...???
zelf geef jij ook je mening over rendac en onwaardig gedrag...

KIJKEN BIJ SCHIETEN OF NIET??

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 15:08

Daantjuh: Ik bedoel meer over het feit dat mensen vinden dat inslapen gewoon inslapen is maar de slager is pure moord, dus maw ik ben een moordenaar.......maar zie het verschil niet tussen slager of spuitje....dat is gewoon je paard eigenlijk vergiftigen namelijk.

Hoe bedoel je kijken bij schieten of niet??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:12

ja, da was toch t topic.. de vraag was ga je kijken bij t schieten of niet???
en daar werden nogal off-topic reacties opgegeven, waar o.a. jij een reactie op gaf, maar zelf geef je ook details die off topic zijn

t woord spuitje is eigenlijk niet eens aan de orde

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:06

Iris82 schreef:
Dat doen ze echt alleen maar om er voor te zorgen dat jij niet van slag raakt. Als ze eenmaal bij je weg zijn dan krijgt je paardje dezelfde behandeling als ieder ander dood dier. Cru maar waar...

en dat zelfde geld voor jou paard bij de slager. Als je weg bent hakken ze hem ook echt niet zachtjes aan stukken hoor, en wordt er ook met vlees gesmeten. wat dat betreft 1 pot nat. De slager die even meeleeft met je als hij schiet, of de rendac die even mee leeft met je bij het oppakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:14

zou het nooit willen mee maken... heb mijn oude pony laten inslapen dat vind ik een veel vriendelijkere manier.. voor hem en voor mezelf... moet er niet aan denken dat e rin mijn paardje gesneden word! nee never.. ik heb 1 keer voor 'een spuitje' gekozen en doe dat de volgende keer weer...

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:50

Ik kan er denk ik beter mee omgaan als mn paard naar Rendac gaat, dan dat hij bij de slager word opengeritst, en in fricandellen wordt gestopt. Met het idee dat iemand thuis mijn paard opeet. Nee, dan liever lekker thuis op zijn plekke in mijn armen in laten slapen. Dat is denk ik ook rustiger voor mezelf, en rustiger voor hem.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:58

sherwood schreef:
en dat zelfde geld voor jou paard bij de slager. Als je weg bent hakken ze hem ook echt niet zachtjes aan stukken hoor, en wordt er ook met vlees gesmeten. wat dat betreft 1 pot nat. De slager die even meeleeft met je als hij schiet, of de rendac die even mee leeft met je bij het oppakken.

Idd, zo gebeurt het nou eenmaal. Maar dat is wel beter dan dat ze hem met grof geweld in zo'n container smijten.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:13

orionneke schreef:
Ik vroeg me af wie er eigenlijk bij zijn eigen paard is gaan kijken toen ze hem hadden geschoten bij de slager?

Ook vraag ik me af of ze dan al de keel doorsnijden of dat ze dat pas doen als je weg bent.

Dat kan ik je heel erg afraden! Ik zou hem/haar gewoon brengen en weggaan, als je m uberhaupt naar de slager wilt hebben. Ik geef de voorkeur tohc aan een spuitje bij de veearts, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
De vader van een vriendin van me heeft ook een slagerij en slachtte eerst ook zelf, maar dat is echt niet een fijn gezicht. Als ik jou was, had ik hem als laatste levend(zoals hij toch is..) gezien en niet als hij dood is of met de nek doorgesneden.. Scheve mond

En trouwens.. paarden en wat voor beesten dan ook, hebben echt wel door dat ze bij de slager komen.. volgens mij ruiken ze 'de dood'. Wij wilden eens met onze pony(4 jaar terug ofzo.. maar dat even terzijde)naar m'n vriendin toe om samen te rijden, maar toen we hun bedrijf naderden, werd ze helemaal gek en wilde zo snel mogelijk omdraaien. Ze was echt ontzettend bang ,terwijl het normaal zo'n koele kikker was! Ook heb ik van een vrouw gehoord waar ik voor rij.. dat zij ooit eens bij een man reed die dieren opzette, daarna liep hij dan door de stallen, maar alle paarden werden dan druk, paniekerig en kropen achterin de box, zover mogelijk bij die man vandaan! Je kunt mij dus niet vertellen dat ze het niet merken, ze hebben het sowieso door!! Daarom kies ik liever voor spuitje..maar dat is jouw eigen keus.. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door marije1987 op 07-12-04 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:14

Ik zou dat nooit doen er na blijven kijken...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:18

Als ik er bij wil zijn of niet, weet ik eigenlijk niet zo direct. Aan de ene kant wel, tot op het laatste moment bij mijn paardje, aan de andere kant niet, omdat het dan lijkt alsof ze gewoon 'weggaat' met iemand anders, terwijl als ik er bij ben haar ook daadwerkelijk ga zie sterven(beetje moeilijk uit te leggen Bloos )

En over dat hele slager-inslapen gedoe. Ik ben pro slager. Iemand anders laat zijn paard liever inslapen. So be it. Ik heb er geen moeite mee als mijn paard verwerkt wordt tot vlees, de ander heeft er geen moeite mee als zijn paard verbrand wordt. Het paard is dood en al zou je hem in duizend stukken snijden, hij voelt het echt niet meer en hij gaat het je niet kwalijk nemen, het is gewoon puur wat jij voor je eigen gevoel beter vind, en voor de een is dat de slacht, de ander is dat inslapen Lachen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:05

Ik was er dus bij toen casimir het schot kreeg... Scheve mond

Ik moest er achter blijven staan en zag dus de wond op zijn hoofd niet en het opensnijden (wat ze overigens op de borst doen) ook niet goed. Het bloed zie je natuurlijk wel. Voor mij viel hel wel redelijk mee, omdat het het beestje niet goed ken.

Ik zou voor mijn eigen paard ook voor het schot kiezen, omdat ze dan zeker direct dood zijn, wat bij een spuit lang niet zeker is. Elk paard reageerd anders op een spuit.
Ik heb zelfs meegemaakt dat mijn hondje tegen het spuitje vechte. Verdrietig Toen ze haar spuitje kreeg wilde ze omhoog komen en begon heel erg hard te janken, de da moest ze plat houden. dat duurde een seconde of 10 voor ze werkelijk dood ging.
Deze kans is bij een paard nog groter, omdet ze sterker zijn.

Verder is het spuiten thuis ook niet prettig, want hoe krijg je het dier daar weg? Dat moet dus met een grijper van rendac op je oprit. Ofje sleurd hem zelf in een wagen en brengt hem er heen, waar ze hem vervolgens met een vleeshaak door de keel eruit pakken! (werkelijk gebeurd bij een kennis van me Boos! )

Ik raad wel aan, om er zelf of iemand anders bij te laten kijken of ie zeker dood is, want de slachter zei zelf dat de meeste paarden waar ze niet bij blijven op transport gaan, voor de vlees industrie...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:41

schoentje schreef:
Ik raad wel aan, om er zelf of iemand anders bij te laten kijken of ie zeker dood is, want de slachter zei zelf dat de meeste paarden waar ze niet bij blijven op transport gaan, voor de vlees industrie...

Dus eerst zit een slager zich begripvol op te stellen en je te troosten om vervolgens het dier op transport te doen? Lekker Scheve mond

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:33

MissSisa schreef:
Idd, zo gebeurt het nou eenmaal. Maar dat is wel beter dan dat ze hem met grof geweld in zo'n container smijten.

Daar voelt je paard niets meer van als hij dood is.
Het gaat mij er gewoon om dat ik niet kan kijken als het schot geweest is. En ik vind het ook geen prettig idee als iemand anders voor mij kijkt. En trouwens, paarden kunnen de dood ruiken. Nou, iig de spanning van jou, en de lucht van dode beesten.

Ik wil gewoon dat als hij moet gaan, dat hij wordt ingeslapen vredig.9Alhoewel, dan komt er een dierenarts aan te pas, en als de dierenarts de stal binnen loopt zie ik hem altijd al denken: oliebol, heb je hem weer) Maar ik vind het geen pretje als je daar opeens 600 kilo op de grond ziet smakken. Dat lijkt mij met allemaal teveel geweld en kabaal gaan.

Oh, ik wil er eigenlijk niet eens aan denken. Ik verkoop hem liever, dan dat hij dood zal gaan bij mij... Klinkt hard, maar ik kan denk ik niet zo goed omgaan met overlijden van mensen of dieren waar ik veel om geef.