Dressuur amazone`s zijn bang..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:30

Dressuur vind ik leuker, het is minder chaotisch en minder gehaast dan springen....

En ja, ik durf best toe te geven dat ik een sprong boven de 80cm niet zo leuk meer vind als vroeger Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:33

BJuwel"]
[quote="Hetja schreef:
Dressuur is de basis, ook van springen....

Dat vind ik een sterke opmerking!!
[/quote]

open deur heet dat, wat voegt het hier toe?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:35

off topic mss maar voortbouwend op Hetja:

Veel springruiters gaan ook gewoon springen omdat het dressuren niet lukt.

Als je maar door je parcour geraakt, al zit je er achterste voren op.
En het zijn niet enkel B-springruiters hoor, .....

Thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:38

Lielle schreef:
open deur heet dat, wat voegt het hier toe?

Dat jullie springruiters toch wel iets van dat "Mutsengedrag" over zullen moeten nemen ander missen jullie de basis Haha!
Knipoog

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:47

ik denk dat dressuurruiters wel wat voorzichtiger zijn, en niet van die bikkels zoals springruiters Knipoog een sprongetje maken vind ik best, maar het hoeft van mij niet op 1.20 te staan Haha! of ik moet zeker weten dat mijn paard springt Haha! hehe

maar ik denk dat het ook te maken heeft, met wat je zelf leuk vind, en waar je paard goed in is, al kan ieder paard wel een B parcours of B proef lopen denk ik .. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:49

je hebt dressuur en dressuurmatige training Knipoog Dressuur zijn mutsen, dressuurmatige training is gymnastiseren

was zondag 1e in het m1 met mijn sgw/springpaardje met 161 punten Knipoog

blaatschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:00

JolandaVrind schreef:
Had ik maar dure spullen Haha!

idd *LOL*

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:01

Ik heb met mijn pony en mijn eerste paard altijd gesprongen. na een ongeluk heb ik het vertrouwen niet meer dus ik rij dressuur. De stelling gaat voor mij dus wel op.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:27

Ik begon met mijn pony ook met springen, toen vond ik het veel leuker dan dressuur en het maakte me toen niet uit hoe hoog het stond. Tot ik samen met mijn pony viel en daarbij mijn neus brak. We durfden allebei niet meer, mijn pony maakte er steeds een krabbel tussen en kwam dus nooit mooi uit en ik had toen niet het oog en het lef dat ik m dr wel ff overheen zou krijgen. Na een paar keer uitgebeld te zijn in een B parcours (mede doordat ik niet durfde) ben ik met springen gestopt. Aangezien toen de dressuur erg goed ging ging ik daar logischerwijs mee door. Sindsdien is het nooit meer van een springwedstrijd gekomen omdat ik het gewoon te hoog vind, maar dat had ik hier al eerder gemeld Lachen

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:54

kattebeest schreef:

Euhm, dit lukt ze meestal ook maar een paar keer.. en vervolgens zie je ze alleen maar stilstaan voor de hindernis.. Als het hele domme paarden zijn willen ze nog wel de B en L doorkomen.. maar op een gegeven moment stopt het gewoon hoor.. dan kom je echt wat tekort!!

Ach joh.. ik ken zat springruiters die niet zo "makkelijk" zijn, en ik ken ook zat dressuurruiters die alles behalve mutserig zijn.. Maar van iedere groep zijn er natuurlijk altijd wel voorbeelden van die "uitersten" te vinden..
Je ziet bij springen inderdaad van die onbehouwen lomperikken op hun paard zitten, en bij dressuur van die super gestresste mutsen.. maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal zo zijn!

Ik wil wel even toevoegen dat de sfeer bij springwedstrijden altijd veeeeeeel beter is!
Bij dressuur is het altijd van die strakke gezichten, langs de kant je paard te bekijken en gelijk roddel de roddel.. Van die miepen die zelf als een plank van de stress op hun paard zitten, en waarvoor dan iedereen aan de kant moet "want het paard is zo'n stresspaard "
Haha! . Met springen was het altijd veel relaxter vond ik.. hoewel het ook weleens bonje kon zijn over "oxer vrij" hahaha. maar dat is gewoon een kwestie van lekker brutale grooms bij je hebben Haha! ...
Ach.. wat je ook doet in de paardensport.. het blijft een vreemd "wereldje" af en toe!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:02

Lielle schreef:
je hebt dressuur en dressuurmatige training Knipoog Dressuur zijn mutsen, dressuurmatige training is gymnastiseren

was zondag 1e in het m1 met mijn sgw/springpaardje met 161 punten Knipoog

Mee eens .
Trouwens, iedere goede springruiter kan echt wel dressuren ( neem bijv.de dressuurshows op grote evenementen met piet raymakers ed), dat kan ik andersom niet zeggen van iedere goede dressuurruiter.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:19

ik ben ook een echte Dressuur ruiter.. vroeger durfde ik heel goed te springen alleen het is in de loop der jaren een beetje verpest.. maar ik durf nu ook nog wel te springen maar ik vind dressuur gewoon veel leuker om te doen.. met springen vlieg je als het ware allen over de hindernisse en klaar.. maar bij dressuur is dat gewoon veel anders vind IK...

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:20

"Vroeguh" deed ik alles, ik kende geen angst en vond het heerlijk om op de manege te helpen, dan mocht je gratis de paarden (pony's) rijden die al een poosje stil stonden. Na een poosje kreeg ik verzorgpony's waar ik ook alles mee mocht doen en deed, springen, crossen niets was me te gek. Totdat ik op een weigeraar kwam.........met springen werden we opeens altijd uitgebeld, op 1, op 2 of op 3 verder kwamen we niet meer, en dat erbij dat ik er toen telkens in het parcours vanaf pleurde Scheve mond
M'n moeder keek geeneens meer, ze wachte wel tot ze de bel hoorde dat ik er weer eens afgepleurd was Tong uitsteken
Op een gegeven moment ging het echt mis tijdens de cross, pony ervandoor en ik vond het doodeng, de week erop weer en toen ging het fout, ik viel middenin een hindernis eraf en het was exit met crossen, ik mocht niet meer van m'n moeder.
Sindsdien durf ik niet meer

Nu ben ik een echte schijterd, m'n jonge paard wil ik wel eens laten losspringen, maar ik ga er nu vast nog niet op met springen Schijnheilig
Ik heb idd heel graag de controle over m'n paard, anders wordt ik bang, dan loopt het zweet me langs de rug.

Conclusie: Ja ik ben een echt dressuurmuts, maar ik heb absoluut niet het idee dat m'n paard iets te kort komt Knipoog Haha!

Vrijwilligers die mijn paard willen leren springen zijn overigens van harte welkom Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:54

kattebeest schreef:

Zonder redelijk dressuur te kunnen met je paard, ben je zo klaar met springen.
Het lijkt soms zo simpel, maar persoonlijk vind ik springen moeilijker dan dressuur.
Een mis communicatie en je land tussen de oxer ipv erover.
Mis communicatie bij dressuur levert een 3 op.

Dus zal je dressuur voor springen echt wel in orde moeten zijn.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:07

Een vriend van mij wil alleen maar springen, hij rijdt geen dressuur, hooguit 1x per week een half uurtje..

Paard wil niet, is niet voor het been, kortom elke wedstrijd uitgebeld. Nu is het paard niet goed, heeft hij een ander paard waarvan hij nog geen eens weet of het kan springen..

Mijn mening: je kan pas springen met je paard als hij een dresuurmatige basis heeft en ook zo gereden wordt. Hoe moet een paard in het parcours ineens wel voor het been zijn als dit nooit met hem geoeffend wordt?

Iris springt ook graag, maar doet het ook niet als ik mijn been er niet bij heb hoor..

Zelf ben ik jammer genoeg niet meer zo'n held, al gaat het de laatste tijd een stuk beter, ik ga zodra ik mijn E-rijbewijs heb, zelf op oefenparcours en dan maar weer eens starten..

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:48

Springen en dressuur is gewoon hetzelfde.. het gaat om de controle en het gymnastiseren van je paard.. Het heeft alleen een ander doel, bij springen is het om goed over de hindernissen te komen, bij dressuur om je oeffeningen voor het oog perfect uit te voeren.
Als je een paard op hoog niveau wilt springen, moet hij net zo goed verzameld zijn..
Als je John Whitaker zag, die legde een pakje lucifers voor een sprong, en dat paard kwam elke keer met zijn voorvoet precies op dat pakje.. Net zoals je bij dressuur goede timing nodig hebt als je een goede wissel wilt rijden oid..

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:41

Zo had ik het nog nooit bekeken Passionato, maar je hebt 100% gelijk! Haha!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:42

Gister heb ik een kunststof ding in de bak gelegd van ong. 40 cm. breed en 30 cm. hoog en diep. Errug laag dus. De springers kregen hun paarden er wel overheen, de dressuurders niet (paarden gingen er langs). Dat stukje opsluiten zou je van de dressuurders weer meer verwachten... Zo zie je maar, dressuur rijden wil niet altijd zeggen: paard volledig onder controle hebben.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:57

Ja, ik ben bang om te springen.
Voor de hoogtes, dieptes, snelheid.

En nee, ik schaam me er niet voor.

Bovendien vind ik dressuur ECHT veel leuker. En dus is de keuze gemaakt en gaat binnenkort iemand anders van stal eens met mijn springgefokte paard springen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:07

Afbeelding
En mennen durven ze ook al niet Tong uitsteken

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:32

Lijkt me niet dat dat zo is...je hoeft niet gelijk bang te zijn als je dressuur rijdt...misschien vindt je dressuur toch gewoon wel leuker???

Het is wel zo denk ik dat springen over het algemeen iets gevaarlijker is dan dressuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:54

DePennyBitch schreef:
Ja, ik ben bang om te springen.
Voor de hoogtes, dieptes, snelheid.

En nee, ik schaam me er niet voor.

Bovendien vind ik dressuur ECHT veel leuker. En dus is de keuze gemaakt en gaat binnenkort iemand anders van stal eens met mijn springgefokte paard springen! Haha!

Wie als ik vragen mag?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:56

Ik ben niet bang, gewoon uitermate voorzichtig Haha!

Par is gek op springen, dus met de tijd zal ik moed moeten verzamelen.
Dat zal ik dan ook met mijn hart in mijn keel doen.

Maar ik vind het iig vreselijk eng...brrr...vind het al eng als ik haar in haar eentje erop af zie stormen voor een potje vrij springen......

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:02

Ik ben ook een dressuurmiep die niet durft te springen, maar toch die ik het! Ten eerste voor de afwisseling voor mijn paard, maar ook omdat ik van die angst af wil komen!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:08

Je hebt ook wel paarden die niet durven springen hoor! mijn paard vind een laag hindernisje nog wel leuk, maar zodra het hoger wordt stopt hij altijd! Ik rij nu M2 dressuur met hem! Er zijn al verschillende goede springruiters die in het verleden weleens hebben geprobeerd om mijn paard over een redelijke hindernis heen te krijgen, maar niemand die het voor mekaar kreeg hoor! Nu spring ik 1x in de week een laag hindernisje en gaat het erg goed in de dressuur (komt ook mede omdat ik gestopt ben met echt springen!)! Paarden kunnen dus wel degelijk bang zijn voor hoge hindernissen, of gewoon geen zin hebben in hoge hindernissen, ik ben ervan overtuigd dat het niet altijd aan de (dressuur))amozone/ruiter hoeft te liggen haha!
Iedere ruiter en elk paard weet wat tie voor zichzelf leuk vind/ durft of niet en dat kan je gewoon niet generaliseren! iedere combinatie is anders!