NAV "schone brok"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:59

Bevat wel of niet de chemische conserveringsmiddelen BHT, BHA of Ethoxiquine:

Marstall: nee
St Hippolyt: nee
Subli: nee
Equisanum: nee
Dodson & Horrel: nee

Havens: ja
Hartog: ja
Fyto Horsecare: ja
D'Hoogh: ja
Hippostar: ja (heb nu ook mail gehad Knipoog)
Cavalor: ja
Pavo: ja

Ik wacht nu nog op antwoord van:
Equiral
vCooten (Masters)

Moest ik Teurlings en Treurniet ook nog vragen??

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:06

goed werk OK dan!

weet je of het zowel de brok als de muesli's het bevatten?

Ik voer op dit moment pavo..

equisanum en marstall was ze na verlop van tijd niet happig meer op.. Verward

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:08

Dat weet ik wel, maar dat komt uitgebreid te staan in een apart topic dat ik zal openen zodra ik alles binnen heb.
Dan zal ik een heel overzicht maken van wat precies wel en niet waar inzit. Dus ook of het voor brok en/of muesli's geldt. Ik hoop het volgende week te kunnen plaatsen!!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:19

goed!
dan zal ik nog even geduld moeten hebben Bloos

ik hou het wel in de gaten volgende week..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:24

Ik zal zeker een link in dit topic plaatsen hoor Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:23

Eleonoor schreef:
Grinnik, ken diverse mensen die slechte ervaringen hebben gehad met treurniet. Ze gebruiken onderandere slachtafval in hun voer.

Eleonoor, ik vind dit toch wel een zware beschuldiging. Kun je dit hard maken? Wat is je bron? Daar wil ik Treurniet dan wel eens mee confronteren, ik kom er regelmatig om D&H te halen daar. En als je het niet hard kunt maken, dan vind ik dat je dit terug moet nemen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:06

Djilan schreef:
Bevat wel of niet de chemische conserveringsmiddelen BHT, BHA of Ethoxiquine:

Marstall: nee
St Hippolyt: nee
Subli: nee
Equisanum: nee
Dodson & Horrel: nee

Havens: ja
Hartog: ja
Fyto Horsecare: ja
D'Hoogh: ja
Hippostar: ja (heb nu ook mail gehad Knipoog)
Cavalor: ja
Pavo: ja

Ik wacht nu nog op antwoord van:
Equiral
vCooten (Masters)

Moest ik Teurlings en Treurniet ook nog vragen??

Goed werk !! OK dan! Jij krijgt eerder antwoord als ik !
Snap alleen de Equisanum niet, de muesli waar ik het over had gevraagd ( arabian zonder haver ) bevat WEL 1 van deze e-nummers !! Heb ik een paar maanden geleden nog naar geinformeerd. Vroeger zat er niets in, maar ivm ranzig worden vermengen ze nu wel een e-nummer om dat tegen te gaan. Moet wel zeggen dat ik het er toen wel uit heb moeten trekken. Pas na een paar mailtjes kreeg ik dat te horen Verward

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:11

Waarom zou er in Equisanum 'arabian zonder haver' wél een E-nummer zitten en in de rest niet ??

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:17

Citaat:
Moet wel zeggen dat ik het er toen wel uit heb moeten trekken. Pas na een paar mailtjes kreeg ik dat te horen

ja daar praten ze liever niet over ..dat snap je toch wel Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:56

Maris schreef:
Goed werk !! OK dan! Jij krijgt eerder antwoord als ik !
Snap alleen de Equisanum niet, de muesli waar ik het over had gevraagd ( arabian zonder haver ) bevat WEL 1 van deze e-nummers !! Heb ik een paar maanden geleden nog naar geinformeerd. Vroeger zat er niets in, maar ivm ranzig worden vermengen ze nu wel een e-nummer om dat tegen te gaan. Moet wel zeggen dat ik het er toen wel uit heb moeten trekken. Pas na een paar mailtjes kreeg ik dat te horen Verward

Groetjes,

Maris

Mij zeiden ze:
Citaat:
In antwoord op je vraag welke anti - oxydant wij gebruiken kan ik je vertellen dat wij naast de natuurlijke antioxydant te weten Vitamine E, waarvan wij minimaal 250 mg. / kg. vermengen ook 0,020 % celdox verwerken.
Dit is overigens de enige niet natuurlijke grondstof welke overigens noodzakelijk is tegen het oxyderen ( ranzig worden ) is van de verwerkte zonnebloemolie.

Is dat dan weer een ander E-nummer?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 01:46

Ik heb een tijdje geleden heel specifiek gevraagd naar díe muesli van ze en gevraagd of er BHT of Etoxyquine in zat. Toen was het antwoord 'nee'...
Celdox zal dus wel iets anders zijn... da's weer een googeltje waard.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 02:02

Het is dus Seldox i.p.v. celdox en als ik het goed begrijp is het een merknaam van een anti oxidant. Er zijn verschillende Seldox-varianten, en één is van natuurlijke grondstoffen en ook geschikt voor mensenlijke consumptie. Is dus eigenlijk nog zaak om te weten te komen wat die Seldox precies in houdt en welke ze bij Equisanum gebruiken.

SELDOX

Neben Ölen und Fetten sind auch Vitamine, bes. A,D,E,K und Pigmentstoffe stark oxydationsempfindlich. Abhängig vom Einsatzbereich sind verschiedene SELDOX-Varianten verfügbar, z.B. SELDOX M-LIQUID für Öle und Fette, SELDOX-HT bei Produktionsprozessen mit hohen Temperaturen und SELDOX-NA (auf Basis natürlicher Inhaltsstoffe wie Tocopherol und Ascorbyl-palmitat) ist - auch für menschliche Nahrung geeignet.Einsatzbereich: Fette, Öle, Vitamine, Premixe, Konzentrate, Fertigfutter

Die Seldox-NA is, volgens een andere pagina op dezelfde site, een anti oxidant die gebruikt mag worden in biologische voeding.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:26

Dat klinkt iig niet verkeerd Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:42

Subli bevat dus ook niet die troep? En is het verder een goede brok of zijn er nog andere nadelen? Per slot van rekening is het niet duur en makkelijk verkrijgbaar dus als er geen andere nadelen zijn vind ik subli ook interessant.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:14

Ik vind zelf Subli geen fijne brok. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Dat geld ook voor Masters van vCooten. Daar doet mijn paard het gewoon niet goed op

Maar bij mij op stal doet Ilonka van Annalynn doet het prima op Masters en de 2 Merensen prima op Subli....
De rest voert allemaal Pavo.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 24-09-04 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:16

Tja, brok is voor pride puur wat vulling bij zijn olie/lucerne dieet. Per week krijgt hij misschien hooguit 5 kg brok.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:18

Dan zal het bij jou misschien niet zoveel uitmaken. Maar als je zo puur wilt voeren zou ik wel kijken naar het gebruik van restproducten in brok. Zemelen en havermout worden bijv gebruikt door Pavo (en vind ik niet nadelig), maar anderen gebruiken ook sojaschroot...

Treurniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:01

Aan alle verontruste paardenliefhebbers,

Tot onze spijt moeten we zien dat in dit forum onze naam niet in alle gevallen positief gebruikt wordt.
Voor degenen die onze naam en producten in twijfel trekken stellen wij ons bedrijf open. Zo kunnen jullie met eigen ogen zien hoe wij werken en waarvan onze producten gemaakt worden.

Hiermee hopen wij jullie te kunnen overtuigen van onze eerlijke en gezonde producten zoals wij die al 135 jaar maken.

Aanmelden via,

email: atreurniet@freeler.nl

of

gsm 0651231309

Met vriendelijke groet,

Treurniet Mengvoeders B.V.

Aad Treurniet
directeur

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:03

Ik ben niet anti-treurniet, integendeel. Mijn paard doet het er prima op.
Toch zou ik wel eens in de fabriek willen komen kijken als dat mogelijk is.
Nu je hier toch bent, kun je dan ook vertellen wat de conserveermiddelen in de Treurniet voeders zijn?
Alvast bedankt Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:22

Lijkt mij ook leuk een boktmeeting daar. Waar zit de fabriek eigenlijk?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:24

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:31

Treurniet schreef:
Aan alle verontruste paardenliefhebbers,

Tot onze spijt moeten we zien dat in dit forum onze naam niet in alle gevallen positief gebruikt wordt.
Voor degenen die onze naam en producten in twijfel trekken stellen wij ons bedrijf open. Zo kunnen jullie met eigen ogen zien hoe wij werken en waarvan onze producten gemaakt worden.

Hiermee hopen wij jullie te kunnen overtuigen van onze eerlijke en gezonde producten zoals wij die al 135 jaar maken.

Met vriendelijke groet,

Treurniet Mengvoeders B.V.

Aad Treurniet
directeur

Hey, dit vind ik leuk!
Echt heel goed van jullie dat julie hier reageren. Ik ben verder niet bekend met jullie merk, maar toch vind ik het leuk.

Ik zil ook wel een kijkje nemen in de fabriek. Misschien wat voor de mensen die allemaal in dit topic en op het westernforum over voer voor quarters actief zijn?? Leuke en leerzame meeting dacht ik zo

Waar zullen we een lijstje maken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:05

Hee, leuk! Ik wil ook wel eens bij Treurniet "binnen" kijken Lachen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:49

Het grappige is dat degene die Treurniet steeds af loopt te katten opeens niet meer reageert.
Misschien is ze bang dat haar ongelijk bewezen wordt en ze haar vooroordeel moet opgeven? Lips are sealed
Ik heb trouwens even gemaild naar Treurniet, het lijkt me wel erg leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:10

Tequiro schreef:
Kon hij ook vertellen waarom ze dan gaan glimmen in verhouding tot het slecht functioneren van de lever en nieren?

Ik denk niet dat glimmende paarden per definitie leverproblemen hebben. het kan echter wel een gevolg zijn. Zo voegde Engelse koetsiers in de negentiende eeuw kleine beetjes arsenicum toe aan het voer van hun koetspaarden omdat ze daarvan spectaculair gaan glimmen. Er lijkt dus wel een verband te bestaan tussen leverschade & glim. Het is echter zeer twijfelachtig of ieder paard meteen ook leverschade heeft. Als ik onze buitenpony's die doorgaans erg vies en stoffig zijn, eens flink oppoets in de zomer, dan krijgen ze ook weer een hoogglans zwart lakjasje.

Het verband tussen leverschade en glimmende vacht als onzin afdoen is dus erg kort door de bocht. Maar om elke glimmende vacht aan leverschade te koppelen, is in mijn ogen nog korter. Knipoog