wat doe je met je paard als die dood is???????????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:17

Ik heb eens ergens gelezen dat het vlees van een Fries te bitter is om te gebruiken voor mensenlijke consumptie, weten jullie daar misschien meer van??

Afgelopen maandag stond de Rendac voor de deur om een paard op te halen van mijn overburen. Die scheen dus op een aanhanger te liggen onder een zeiltje. Ik heb nog nooit zoiets gezien dus ik heb mezelf gedwongen om te blijven kijken, stel je voor dat 1 van mijn paarden zoiets overkomt dan sta ik er ook voor.
Ik vond het een heel naar gezicht, haar benen staken stijf van haar lijf af en haar hoofd en haar nek hingen naar beneden, toen zakte de grijper een klein stukje naar beneden de vrachtwagen in zodat je net het paard niet meer kon zien en toen.....BOEM!.....lag het paard op de bodem. Daarna voelde ik me best wel naar Scheve mond

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:54

ik ben zelf helaas niet van boerenafkomst, maar ik werk wel in die sector en heb lang verkering gehad met een boer
ik heb dus heel veel te maken gehad met dode dieren
je went eraan zullen we maar zeggen
ik breng varkens naar de slacht, en regelmatig is er een op de wagen al dood gegaan, die moet ik dan zelf eraf trekken
ook biggen sneuvelen weleens op een lange rit
je word er aardig hard van
het is niet dat het me niets doet, maar ik kan wel het knopje zo omzetten dat ik niet bij elk dier treurig word

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:59

Bravura schreef:
Nou, dat is denk ik ook niet alles...Ik hoorde enkele weken geleden van iemand dat een pony er vele uren, zo niet, dagen over heeft gedaan om op een "natuurlijke" manier te sterven, en dat terwijl er een veulentje bij stond. Ik vind zo'n martelgang ook maar niks voor zo'n dier. Fijne eigenaresse om zo'n dier maar gewoon te laten martelen!

nee hehe! cassidy bedoeld natuurlijk dat het paardje zo maar ineens dood ligt, gewoon dat z'n hartje ermee op houd, niet na een lange leidensweg.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:45

Mijn oude paard is netjes in haar eigen box ingeslapen. Daarna hebben we haar in dekens gewikkeld en is ze de avond naar buiten gebracht met een trekkertje zonder dat ze beschadigt is of haar benen over de grond sleurden. Netjes aan de weg gelegd en sochtend de volgende dag is rendac geweest haar komen halen waar ik overigens niet meer bij ben gewees. Ik heb haar dood nog netjes behandelt en dat vind ik een fijn gevoel Lachen en ja wat rendac ermee doet moet die maar weten..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:11

DeesDeBest schreef:
Man o war is anders ook opgezet Knipoog

Uhmm is dit serieus bedoeld Verward

Want Man O' war is níet opgezet maar begraven. Zin kist is wel ooit eens opgegraven om het graf naar Kentucky Horsepark te verplaatsen, maar hij is níet opgezet >;)

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:12

heb ik iets gemist?! wie was man O' war??

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:52

Een renpaard toch?
Niet slaan als ik het fout heb Tong uitsteken

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:33

Ik wil er ten erste bij zijn als ze dood gaan, en ik zal er uren lang afshcied van nemen,
als in die tijd de mogelijk heid is te cremern dan laat ik dat doen, en anders weet ik het neit

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:09

het paar Marengo van Napoleon (dat witte arabje) is wel opgezet... alleen mist hij 1 hoef.
Want daat is een snuifdoos van gemaakt *snuf!* Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:01

Man o War is idd een renpaard. Walter Farley (als ik me dit keer niet vergis Knipoog ) heeft er een boek over geschreven.

Man o War is idd begraven!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:06

wat is er veel op dit topic gereageert zeg, had dat absoluut niet verwacht

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:13

Ik ben absoluut TEGEN de slacht!!
Kan je gedachte verdragen dat iemand jou paard opeet?
Sorry hoor maar dat is pas dieronvriendelijk.
Als je dieren eet kan je evengoed mensen eten want voor mij zijn ze gelijk met als enig verschil dat mensen vreder zijn. veeel vreder!

Ik weet dat ik cru reageer maar dit is nu eenmaal the way it is.
Btw ben is absoluut overtuigt vegetariër
Denk eens na hoeveel leed een dier heeft voor die paar seconden dat jij er plezier aan hebt.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:39

ik ben ook niet voor de slacht, maar dat is meer voor mn eigen idee.. denk je echt dat een paard leed heeft als hij een pin door zn kop krijgt? volgens mij is dat voor een paard precies hetzelfde als een spuitje...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:35

mijn eerst paard hebben we een spuitje gegeven, zij kon niet meer een trailer op om naar de slacht te gaan. ze is dus ook door rendac opgehaald. als ik de kans heb zou ze naar de slacht gaan. ik geloof niet dat zo'n oud paard nog gebruiken voor menselijk consumptie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:52

bij de slager krijgt het dier een schot en is weg
(varkens worden per stuk met de tang verdooft, of met 4 of 6 tegelijk in de CO2 lift ) en daarna worden ze gestoken om het bloed weg te laten vloeien

van de varkens weet ik dat ze echt geen flauw idee hebben waar ze zijn en wat er gaat gebeuren (heb zelf op een slachterij gewerkt op de stallen , dus opdrijven van stal naar de verdoving en steek)

slacht is heel snel en pijnloos

als hum gaat hemelen , tja als ie dood gaat thuis(hartaanval oid, ) dan via de rendac
anders misschien wel slacht , of dmv een spuitje als transport niet mogelijk is

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:33

moeshie schreef:
Ik ben absoluut TEGEN de slacht!!
Kan je gedachte verdragen dat iemand jou paard opeet?
Sorry hoor maar dat is pas dieronvriendelijk.
Als je dieren eet kan je evengoed mensen eten want voor mij zijn ze gelijk met als enig verschil dat mensen vreder zijn. veeel vreder!

Ik weet dat ik cru reageer maar dit is nu eenmaal the way it is.
Btw ben is absoluut overtuigt vegetariër
Denk eens na hoeveel leed een dier heeft voor die paar seconden dat jij er plezier aan hebt.

Paarden die naar de slacht gebracht worden hebben doorgaands een veel beter leven gehad dan de andere voor consumptie gefokte dieren...
Ik hou er persoonlijk ook niet van dat iemand misschien wel jou paard aan het opsmikkelen is, maar ik ben er ook absoluut niet tegen.

Ik heb liever dat een paard/koe/kip/varken (en de rest Knipoog ) goed worden behandeld tijdens hun levensdagen dan dat ze rot zijn behandeld en dan daarna een net spuitje krijgen...
Van het 'schot' voelt het paard niets... het gaat namelijk veel te snel voor de hersenen om wat te kunnen registreren, en ik denk dat het een paard zelf ook niet veel uitmaakt wat men met hem/haar doet erna... daar zijn ze toch niet meer bij.
En ik ken ook gevallen waarbij het paard op het 'diervriendelijke' spuitje niet zo lekker reageerde... resultaat: een minutenlange doodstrijd.
nou dat wil ik mijn paard ook niet aandoen.

Maarja zelf ben ik er nog niet echt uit wat en hoe als Warina zou overlijden...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:31

Man O' War was idd een renpaard, zie mijn avatar Knipoog

Eigenlijk hoop ik gewoon dat ik het niet mee hoef te maken, dat m'n paard overlijd. Ok, dood gaan ze toch, maar dan liever bij iemand anders. Ik hoef m'n paard niet dood te zien, en wil 'm al helemaal niet wegbrengen.

Als het nog kan, zou ik 'm wegbrengen, anders ter plekke een spuitje en met de kadaverophaaldienst.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:35

Die van ons is opgehaald door Rendak....ik was er wel niet bij...dat vind ik zo'n naar gezicht...hoe zo'n paardje opgetakeld wordt.
Een dood veulen wordt gewoon bij de kliniek afgeleverd..., maar ja die zijn ook super klein..., met een paardenveulen zal dat denk ik ook niet gaan!
Ik doe het overigens nooit zelf...dat wegbrengen....schaam...is me te confronterend!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:49

Ik zou er ook niet graag bij zijn

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:53

Leo_ke schreef:
Ik zou er ook niet graag bij zijn

dat is nog zo iets. Ik zou het zelf eigenlijk niet weten als ik er bij wil zijn of niet. Iig als ik haar ooit naar de slacht moet brengen(dat is ook nog niet zeker, ze is officieel nog altijd van mijn vader en het kan goed zijn dat hij toch liever een spuitje heeft), dan zou ik iig wel willen meerijden tot daar, maar als ik er echt bij wil zijn als het gebeurd weet ik niet zeker Scheve mond

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:11

Meerijden zou ik wel, en daar nog afscheid nemen... Maar erbij zijn zou ik niet willen, en iemand anders mag het lichaam controleren.. Ik hoef m'n pony liever niet dood te zien

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:19

Was het niet het renpaard Phar Lap die opgezet is?

Zio en Aquila zijn thuis ingeslapen en vervolgens opgehaald door de Rendac. Zio is ingeslapen aan het begin van het erf zodat er niet meer met haar lichaam gesleept hoefde te worden. Aquila moesten we in laten slapen in haar stal (was verlamd) en die is later naar buiten gesleept. Bij zowel het wegslepen als ophalen wilde ik er niet zijn, gelukkig hebben de eigenaren van de stal de rest voor mij geregeld.

Saphira is destijds via de verzekering naar de slager gegaan. Ze hebben haar thuis opgehaald en ik ga er maar vanuit dat ze daadwerkelijk geslacht is Scheve mond .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:11

Citaat:
Saphira is destijds via de verzekering naar de slager gegaan. Ze hebben haar thuis opgehaald en ik ga er maar vanuit dat ze daadwerkelijk geslacht is Scheve mond

he bah dat is pas vervelend... Scheve mond
dan weet je nog niet waar jij en je paard aan toe is, lijkt me helemaal niks

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:24

XchantjuhX schreef:
he bah dat is pas vervelend... Scheve mond
dan weet je nog niet waar jij en je paard aan toe is, lijkt me helemaal niks

Dat klopt. Het gaf mij wel wat vertrouwen dat ze echt geslacht zou worden door het feit dat ze gechipt was en ik alle papieren in mijn bezit mocht houden, maar zekerheid heb je nooit Scheve mond . Mocht ik in de toekomst nog een paard over moeten doen aan de verzekering, dan zal ik op zijn minst proberen om ze terug te kopen en zelf weg te brengen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:33

ja idd... zo zie je maar weer dat verzekeren ook grote nadelen met zich mee kan brengen