Ik ben absoluut niet tegen dekens (zou ik tegen mijn bron van inkomsten zijn
) maar het ene paard is anders dan het andere en ieder mens verschilt in zijn of haar mening.Ik heb een Kevin, een Kwpn-er, die krijgt alleen een deken op als het overdag meer dan 5 graden vriest, hij staat nu dag en nacht buiten en in de winter toch van af 10 uur smorgens tot ongeveer 11 uur savonds, als het dan erg vriest krijgt hij een deken op maar alleen als het waait, meer heeft hij niet nodig maar het is dan ook geen sportpaard, hij wordt een paar x per week recreatief gereden.
Dan heb ik nog een Eirian, die blijft zomer en Winter 24/7 buiten dus krijgt niets op, haar zoon Eiliam uiteraard ook niet (is nu bijna 4 maandjes jong)
Dan heb ik nog een Mambo, een Welsh hengstje, die krijgt alleen als het erg koud is en er veel wind is een deken op net als Kevin, hij staat 24/7 buiten maar heeft wel een stal tot zijn beschikking.
Lorenzo, mini appie mag lekker een bolletje wol worden, dat hoort er bij bij hem in de winter, hij werkt ook niet.
Mister Freddy, shetlander, is een heel ander verhaal.
Het kan zomaar gebeuren dat deze man eind zomer begin herfst al onder een regendek staat terwijl hij hartje winter lekker in de sneeuw ligt te rollen bij -10 graden snachts en dan zonder dek! Fredje heeft problemen om zichzelf warm te houden met guur weer en regen, het hoeft nog niet eens echt koud te zijn en dan kan hij al staan rillen, zodra dat gebeurt gaat hij dus onder een regendek. (en de keren dat ik voor beul ben uitgemaakt en mijn shetje zou verstikken volgens sommige experts zijn niet meer op 2 handen te tellen, ach, als ik maar weet hoe het werkelijk zit
) en hartje winter staat hij meestal zonder dek, dan heeft hij nergens last van.Dan hebben we Mozart nog, hij is vorig jaar December bij ons gekomen en heeft voor zover ik weet erg veel binnen gestaan. Had een glad velletje waar nauwelijks haar op stond, tja, de paarden staan bij ons zowel zomers als in de winter volop buiten dus deze man kreeg ook al snel de bibberitus, hij is dus vrij snel onder een deken gegaan van 200gram die hij overigens binnen no time ook gesloopt had (is hij niet gewend) later toen hij niet meer zo rilde is hij gewoon zonder dek naar buiten gegaan wat wel als resultaat had dat hij erg laat zijn wintervacht heeft aangemaakt en nu, eind Augustus is hij net van zijn wintervacht af, hij heeft het deze zomer heel erg zwaar gehad met die dikke vacht, zeker tijdens de hittegolf.
Ik heb gedacht aan scheren maar gelukkig is de vacht er natuurlijk af gekomen maar hij gaat wel als eerste onder een dek hier. Op die manier de vachtgroei een beetje proberen te regelen en volgend jaar wat later, dan kan hij het jaar daarop ook zonder dek (mits hij niet te zwaar bereden wordt, dan gaan ze ook bij mij onder dek)
Ik probeer ze dus zo natuurlijk te houden maar ben het wel helemaal met Billy eens dat het in Nederland bijna niet mogelijk is om je paard natuurlijk te houden, dan moet je gaan emigreren en ook niet meer op je paard gaan rijden.
Mozart is het paard wat het meest intensief gereden zal gaan worden dus hij zal waarschijnlijk vaak met dek staan, niet geheel natuurlijk dus maar ja, dat is het rijden ook niet
De rest hou ik zo natuurlijk als het maar kan voor zover de lichamelijke gesteldheid van het paard/de pony het aankan

Zooo, lekker lang verhaal weer
) met of zonder regendeken naar buiten...
.