Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:25

Okkie1 schreef:
Nogmaals... Gaaaap
Voor de verkoper is hij goed genoeg. Klinisch goedgekeurd is voor de verkoper dan goed genoeg, mits hij door een fatsoendelijke dierenarts met het liefst ervaring met paarden ipv alleen huis tuin en keuken beesten is gekeurd.
Röntgelogisch is imo slechts een extra keuring.


Ik ben blij dat jou ogen niet de rest van de handel is, want ik weiger zo te kopen en te verkopen.

Verkoop altijd met klinisch en rontgenologische keuring en heb alleen maar gelukkige mensen.

En wat ik al eerder zei: In de handel is het normaler dat de kosten bij afkeuring voor de verkoper zijn, dan voor de koper! Bij handelaren, Sportruiters, Amateurs.............alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:27

op alle stallen waar ik gereden heb, ook op de huidige betaald hij de kosten bij afkeuring, en idd, dan blijft er wel eens wat staan.
Risico van het vak zullen we het maar noemen Lachen

maar ik ben blij te horen dat het op veel plaatsen zo ook is, dus ga ik daar eens kijken, mogen van mij al die andere blijven staan voor mensen die het risico (en kosten die er dan bijkomen)wel willen nemen.

ik heb om me heen ook te veel ellende en verdriet gezien van paarden die klinisch goed waren, maar na 2 jaar in het slachthuis stonden met 4en.
nee, geen trek in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:27

holly schreef:
Het heeft niks met zorgen te maken pipo.

Als verkoper begin je met een prijsje bij je paard te zoeken. Dat doe je aan de hand van jou ervaring met het paard.
Je verkoopt dus een paard waarvan jij nooit anders hebt geweten dan dat het goed is.
De kijken krijgt netjes de tijd en mag alles vragen en proberen.
Zo doende krijgt deze ook een indruk.
Dan wil men klinisch laten keuren. Geen punt, word over gesproken hoe koper het wil en hoe verkoper.
Als dat toch goed is, waarom dan rontgologisch er achter aan?
Dat is dan toch puur voor de koper zelf, dat deze zich gerust ermee voelt. Toch niet voor de verkoper.


Paardenverkopers zijn erger dan autoverkopers! Klinisch zijn paarden meestal goed............en als ze dat niet zijn, dan zijn er zat truukjes om ze even goed te laten lopen.

En trouwens.........waarom is het bij de handelaren en sportstallen ook allemaal via de regeling.........goed kosten koper, niet goed kosten verkoper Verward

Mag jij mij uitleggen!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:29

Ligt het nou aan mij dan dat ik niet hetzelde denk als jij pipo?
Als jij bij mij koopt krijg je echt alle tijd om zelf vast te stellen of het paard zo op het oog in orde is en of het ook past.
Je mag me alles vragen, ik geef altijd eerlijk antwoord op. Waarom zou ik verzwijgen, dat komt er toch wel uit.
Jij weet dus wat ik jou aanbied.
Ik stel jou in de gelegenheid om te mogen keuren en bij afkeur betaal ik,
maar waarom zou jij van mijn vragen om ook een rontgelogische keuring te betalen als het puur om jou eigen gevoel gaat dat je hem zo laat keuren?
Dat snap ik even niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:31

holly schreef:
Ligt het nou aan mij dan dat ik niet hetzelde denk als jij pipo?
Als jij bij mij koopt krijg je echt alle tijd om zelf vast te stellen of het paard zo op het oog in orde is en of het ook past.
Je mag me alles vragen, ik geef altijd eerlijk antwoord op. Waarom zou ik verzwijgen, dat komt er toch wel uit.
Jij weet dus wat ik jou aanbied.
Ik stel jou in de gelegenheid om te mogen keuren en bij afkeur betaal ik,
maar waarom zou jij van mijn vragen om ook een rontgelogische keuring te betalen als het puur om jou eigen gevoel gaat dat je hem zo laat keuren?
Dat snap ik even niet?


Niemand kan in een paard kijken! En dus kan je zonder die foto's nooit zeggen of het paard werkelijk gezond is.

Maar kan je mij al uitleggen waarom alle handelstallen en handelaren het wel op de manier doen van kosten koper bij goedkeuring, afkeuring kosten verkoper Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:32

Omdat klinisch niks zegt misschien?
dat je bijna elk paard door de klinische kering krijgt?

ook met 4en in zijn hele voet, waar zeker problemen van komen als je er mee gaat rijden (ga nu van een jonger paard uit)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:32

holly schreef:
Ligt het nou aan mij dan dat ik niet hetzelde denk als jij pipo?
Als jij bij mij koopt krijg je echt alle tijd om zelf vast te stellen of het paard zo op het oog in orde is en of het ook past.
Je mag me alles vragen, ik geef altijd eerlijk antwoord op. Waarom zou ik verzwijgen, dat komt er toch wel uit.
Jij weet dus wat ik jou aanbied.
Ik stel jou in de gelegenheid om te mogen keuren en bij afkeur betaal ik,
maar waarom zou jij van mijn vragen om ook een rontgelogische keuring te betalen als het puur om jou eigen gevoel gaat dat je hem zo laat keuren?
Dat snap ik even niet?



omdat ook JIJ niet kunt weten zonder rontgenfotos of je paard gezond is op botten en gewrichten!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:32

Pipo schreef:
Paardenverkopers zijn erger dan autoverkopers! Klinisch zijn paarden meestal goed............en als ze dat niet zijn, dan zijn er zat truukjes om ze even goed te laten lopen.


Er zitten inderdaad wat banketstaaf's tussen ja, dat zeg ik ook helemaal niet.
En om te gaan sleutelen aan je paard om hem verkocht te krijgen vind ik helemaal een kwalijke zaak!
Ik heb daarom standaard in mijn verkoop contract een regeltje met daarin hoelang met terug kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:32

En hoelang is dat dan ?

ook als ik lomp omga met het paard, want bewijs dat maar eens Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:35

Maar mensjes, waarom zou ik willen weten of mijn paard ook goed is op de foto dan?
Voor het plezier van de koper? Nee toch. Ik moet niet verkopen, ik mag.

Waarom een handelsstal enz dat wel doet? Dat is ieder zijn eigen smaak.
Ik geef toch ook de mogelijkheid tot...
Als ik dat niet zou doen, dan zou ik mezelf toch echt eens achter de oren moeten krabbelen.
Je kan als verkoper nu eenmaal niet weigeren om keuringen uit te laten voeren, wel kan je zeggen ik betaal mee of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:35

holly schreef:
Er zitten inderdaad wat banketstaaflo's tussen ja, dat zeg ik ook helemaal niet.
En om te gaan sleutelen aan je paard om hem verkocht te krijgen vind ik helemaal een kwalijke zaak!
Ik heb daarom standaard in mijn verkoop contract een regeltje met daarin hoelang met terug kan.


Dat contract is niet rechtsgeldig lijkt mij, want er zijn regels voor paarden kopen. Waaronder de onderzoeksplicht vanuit koper!

Maar zou je eens in kunnen gaan op mijn vraag die ik reeds 3 maal gevraagt heb? Waarom doen handelaren en handelsstallen het niet op jou wijze Verward

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:35

Maar holly wat nu als jou paard niet door de klinische keurig komt maar het niet zeker is waardoor het komt en jij wil wel het paard verkopen. Wat doe je dan? koper zegt nee en jij wacht op de volgende die het paard wil kopen? of jij laat je paard rontgelogisch keuren op je eigen kosten. Wil je niet zelf weten hoe het paard in elkaar zit en wat er mis mee is. Ik ken ook paarden die wel door de klinische keuring komen maar rontgelogisch afvallen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:36

holly schreef:
Ligt het nou aan mij dan dat ik niet hetzelde denk als jij pipo?
Als jij bij mij koopt krijg je echt alle tijd om zelf vast te stellen of het paard zo op het oog in orde is en of het ook past.
Je mag me alles vragen, ik geef altijd eerlijk antwoord op. Waarom zou ik verzwijgen, dat komt er toch wel uit.
Jij weet dus wat ik jou aanbied.
Ik stel jou in de gelegenheid om te mogen keuren en bij afkeur betaal ik,
maar waarom zou jij van mijn vragen om ook een rontgelogische keuring te betalen als het puur om jou eigen gevoel gaat dat je hem zo laat keuren?
Dat snap ik even niet?


Precies.

Aangezien je als handelsstal een naam hoog te houden hebt heeft het totaal geen zin, werkt het zelfs ave rechts als je je paarden moet verkopen door kopers voor te liegen en/of middeltjes nodig hebt om een paard goed te laten lopen.

Ten eerste, de waarheid komt altijd boven water en dan ben je nog verder van huis.

Ten tweede, waarom zou je geld, tijd en energie in een slecht paard stoppen? Als hij uiteindelijk toch maar de slachtprijs waard is...

Ten derde, er bestaat ook nog zoiets als een garantie-regeling.

Daarbij verschilt het ook of je een paard van 2000 euro röntgen laat keuren of een paard van 10.000 euro. Waar meestal de foto's al bijzitten. Vooral als deze bij verschillende mensen is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:36

holly schreef:
Maar mensjes, waarom zou ik willen weten of mijn paard ook goed is op de foto dan?
Voor het plezier van de koper? Nee toch. Ik moet niet verkopen, ik mag.

Waarom een handelsstal enz dat wel doet? Dat is ieder zijn eigen smaak.
Ik geef toch ook de mogelijkheid tot...
Als ik dat niet zou doen, dan zou ik mezelf toch echt eens achter de oren moeten krabbelen.
Je kan als verkoper nu eenmaal niet weigeren om keuringen uit te laten voeren, wel kan je zeggen ik betaal mee of niet.



Daarmee ben jij dus eigenlijk niet overtuigt van de gezondheid van je eigen paard. Want anders zou je het geen probleem vinden, dat kost jou niets namelijk!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:37

runningkawa schreef:
En hoelang is dat dan ?

ook als ik lomp omga met het paard, want bewijs dat maar eens Lachen


Nee schat ik praat nu over dingen als. Een koop is definitief als (meestal direct mits anders afgesproken)
Ik vind dat de koper het recht heeft op een weg terug als zij op hun eigen terrein nog willen keuren (dus niet meteen vanuit mij door naar een VA)
Maar ook voor mij geld een limiet.
Ik kan niet zeggen, ach neem er gerust een jaar de tijd voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:37

Juist als je je naam hoog te houden hebt, laat je je paard rontgen keuren.
dat zie je ook bij de betere stallen.
Die kopen al een paard r.gekeurd, want die willen niet eens een afgekeurde, stoppen ze geen min. tijd in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:38

Okkie1 schreef:
Precies.

Aangezien je als handelsstal een naam hoog te houden hebt heeft het totaal geen zin, werkt het zelfs ave rechts als je je paarden moet verkopen door kopers voor te liegen en/of middeltjes nodig hebt om een paard goed te laten lopen.

Ten eerste, de waarheid komt altijd boven water en dan ben je nog verder van huis.

Ten tweede, waarom zou je geld, tijd en energie in een slecht paard stoppen? Als hij uiteindelijk toch maar de slachtprijs waard is...

Ten derde, er bestaat ook nog zoiets als een garantie-regeling.
.


Maar de particulier mag dus wel de boel bedonderen Verward

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:39

Pipo schreef:
Dat contract is niet rechtsgeldig lijkt mij, want er zijn regels voor paarden kopen. Waaronder de onderzoeksplicht vanuit koper!

Maar zou je eens in kunnen gaan op mijn vraag die ik reeds 3 maal gevraagt heb? Waarom doen handelaren en handelsstallen het niet op jou wijze Verward


Alle handelaren hier in de omgeving hebben een eigen risico voor de koper regeling. Misschien is het noordelijk gelegen wél traditie op jullie manier, maar hier iig niet. Dus van alle handelaren zou ik niet zo snel spreken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:39

ja, want die kun je volgens de wet bijna niet aanpakken, een handelaar nog een jaar, dus pas maar op als je toch handelaar bent Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:40

runningkawa schreef:
Juist als je je naam hoog te houden hebt, laat je je paard rontgen keuren.
dat zie je ook bij de betere stallen.
Die kopen al een paard r.gekeurd, want die willen niet eens een afgekeurde, stoppen ze geen min. tijd in.


Tuurlijk koop je geen paard met afgekeurde foto's. Maar wat als deze er nou eens niet bijzitten? Omdat het paard misschien voor de vorige eigenaar een te lage prijsklasse had om foto's te laten maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:41

Okkie1 schreef:
Alle handelaren hier in de omgeving hebben een eigen risico voor de koper regeling. Misschien is het noordelijk gelegen wél traditie op jullie manier, maar hier iig niet. Dus van alle handelaren zou ik niet zo snel spreken Knipoog



Ik praat over handelaren als Egbert Kraak, Matty Marrissink, Frits Minnebo, Jaap Nijboer enz enz.

Die doen geen banketstaaf handel............

Fokkers ken ik amper die het op een andere manier doen!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:41

Pipo schreef:
Maar de particulier mag dus wel de boel bedonderen Verward


Ik spreek zoals ik al 2 of 3 keer heb aangegeven vanuit het standpunt van de handelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:42

Okkie1 schreef:
Tuurlijk koop je geen paard met afgekeurde foto's. Maar wat als deze er nou eens niet bijzitten? Omdat het paard misschien voor de vorige eigenaar een te lage prijsklasse had om foto's te laten maken?


De betere handelaar keurt zelfs als hij 2000 euro kost.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:42

Pipo schreef:
Ik praat over handelaren als Egbert Kraak, Matty Marrissink, Frits Minnebo, Jaap Nijboer enz enz.

Die doen geen banketstaaflige handel............

Fokkers ken ik amper die het op een andere manier doen!


Er zijn ook goede en correcte handelaren die in een lagere prijsklasse handelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:42

Okkie1 schreef:
Ik spreek zoals ik al 2 of 3 keer heb aangegeven vanuit het standpunt van de handelaar.


Dan sta je dus niet garant voor iets goeds wat je verkoopt. Als jij weet dat je gezonde paarden verkoopt, dan heb je niets te verbergen!