jong paard, de wissels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:39

Wouter24"]
[ Maar het is een vierjarige. Die kan echt wel wat werk hebben gaat ie niet dood van. Mits het goed gemanegement word. Zowel mentaal als lichamelijk moet een jong paard in het werk "groeien"!
[/quote]

][quote="rockey schreef:
nu heb ik vrijdag de pavo cup selectie, zaterdag wedstrijd 2 proeven, zondag wedstrijd 2 proeven.
[/quote]

Vind je dit niet wat veel voor een 4-jarige niet allen fysiek maar ook mentaal, het beest moet al die indrukken ook verwerken! Je merkt nu zelf ook dat ze op concours duidelijk anders is dan thuis.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:39

essie79 schreef:
Serieuze vraag: Wat maakt het voor de blessuregevoeligheid uit of een paard 2 of 5 uur buiten staat?

Ik doelde erop dat ik ze altijd alleen heb staan vanwege blessuregevoeligheid als ze met meerdere staan Lachen

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:42

runningkawa schreef:
Bokkers kwamen toch met een heel ander schema aan
(geen zin het nu op te zoeken) over wat je zelf had geschreven Verward
ben ik nu gek aan het worden of al erg dement Haha!
Of begrijp ik het verkeerd Scheve mond

maar goed, je zoekt het maar uit, je weet het toch zelf allemaal perfect
Vraag me alleen af waarom je hier nog zoveel vraagt?
Zo ik ga nu de hondjes ff lastig vallen

ok ik zal nog 1 keer de schema's geven Scheve mond

Als ik geen wedstrijd heb:
Maandag: Vrij
Dinsdag: half uur Les van marieke
Woensdag: Vrij
Donderdag: Marieke rijd haar
Vrijdag: half uur les van Marieke
Zaterdag: Rijden
Zondag: Vrij

Als ik wel wedstrijd heb:
Dinsdag: Les van Marieke
Vrijdag: Les van Marieke
Zaterdag: Rijden of Wedstrijd
Zondag: Wedstrijd of vrij

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:44

Wouter24"]
[quote="essie79 schreef:
Serieuze vraag: Wat maakt het voor de blessuregevoeligheid uit of een paard 2 of 5 uur buiten staat?

Ik doelde erop dat ik ze altijd alleen heb staan vanwege blessuregevoeligheid als ze met meerdere staan Lachen
[/quote]

Dan snap ik de 2 uur regel alleen nog niet. Waarom niet langer dan 2 uur?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:44

Samsam"]
[quote="Wouter24"][ Maar het is een vierjarige. Die kan echt wel wat werk hebben gaat ie niet dood van. Mits het goed gemanegement word. Zowel mentaal als lichamelijk moet een jong paard in het werk "groeien"!
[/quote]

][quote="rockey schreef:
nu heb ik vrijdag de pavo cup selectie, zaterdag wedstrijd 2 proeven, zondag wedstrijd 2 proeven.[b/]/quote]
[/quote]

Vind je dit niet wat veel voor een 4-jarige niet allen fysiek maar ook mentaal, het beest moet al die indrukken ook verwerken! Je merkt nu zelf ook dat ze op concours duidelijk anders is dan thuis.
[/quote]

ik heb die wedstrijden opgegeven, maar ik start zondag alleen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:57

rockey"]

[/quote]

Gelukkig ben je dus wel gaan inzien dat onderstaande te veel voor haar was:

[quote="rockey schreef:
Hoi,
dit is mijn week schema, ik heb een 3,5 jarige merrie trouwens:

maandag- rijden
dinsdag- half uur les van lichte tour amazone, maar loopt meestal uit tot 3 kwartier/uur
woensdag: loslaten
donderdag: dan wordt ze gereden door lichte tour amazone
vrijdag: half uur les eerst gaat lichte tour amazone er 20 minuten op en dan dus nog half uur les
zaterdag: rijden
zondag: loslaten of longeren aan het halster

en als het beter weer gaat worden gaat ze elke ochtend 1 of 2 uur de wei op.

boomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:00

Wat ik hier lees, is gewoon geen advies meer. Ik ga mijzelf ook verdedigen als ik zo wordt aangevallen! Het is gewoon treurig hoe hier gereageerd wordt. En ja Rockey, blijkbaar ben je al vaker "aangevallen" door Bokkers, dus zal er denk ik iets moeten veranderen. Oppervlakkige topics openen of zo...

Rockey, jij neemt les en je vertrouwt je instructice. Dus logisch dat je ermee doorgaat. Maar stiekem vind zelfs ik dat het een best pittig trainingsschema is.

Ik heb ook een jonge pony die sinds augustus 2003 onder het zadel is en ik moet mijzelf ook inhouden. Hij doet het zo leuk en doet zo zn best dat je ermee verder en verder wilt gaan. Maar ik heb mijzelf op de rem gezet en leer hem de basis goed aan, en laat hem verder leuke dingen doen. Zoals spelen met zn vriendjes op de wei en lekker buitenritjes maken. En ja, ook ik krijg dan nog te horen dat ik te veel doe...

Geniet eerst lekker van je paardje, en laat hem lekker volwassen worden. Je schrijft zelf al dat je druk bent met school dus laat je paardje wat vaker "paardje" zijn... De tijd is er dus toch nog niet om de top binnen nu en 3 jaar te bereiken...

Zo ik lijk wel een moeder of niet!!! Tong uitsteken

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 15:01

Samsam"]
[quote="rockey"]

[/quote]

Gelukkig ben je dus wel gaan inzien dat onderstaande te veel voor haar was:

[quote="rockey schreef:
Hoi,
dit is mijn week schema, ik heb een 3,5 jarige merrie trouwens:

maandag- rijden
dinsdag- half uur les van lichte tour amazone, maar loopt meestal uit tot 3 kwartier/uur
woensdag: loslaten
donderdag: dan wordt ze gereden door lichte tour amazone
vrijdag: half uur les eerst gaat lichte tour amazone er 20 minuten op en dan dus nog half uur les
zaterdag: rijden
zondag: loslaten of longeren aan het halster

en als het beter weer gaat worden gaat ze elke ochtend 1 of 2 uur de wei op.
[/quote]

ze heeft nu meestal op maandag ook vrij.. En de lessen lopen af en toe nog wel eens uit, maar de laatste tijd is het echt een half uur, omdat ze het dan zo goed doet..

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 15:03

boomer schreef:
Wat ik hier lees, is gewoon geen advies meer. Ik ga mijzelf ook verdedigen als ik zo wordt aangevallen! Het is gewoon treurig hoe hier gereageerd wordt. En ja Rockey, blijkbaar ben je al vaker "aangevallen" door Bokkers, dus zal er denk ik iets moeten veranderen. Oppervlakkige topics openen of zo...

Rockey, jij neemt les en je vertrouwt je instructice. Dus logisch dat je ermee doorgaat. Maar stiekem vind zelfs ik dat het een best pittig trainingsschema is.

Ik heb ook een jonge pony die sinds augustus 2003 onder het zadel is en ik moet mijzelf ook inhouden. Hij doet het zo leuk en doet zo zn best dat je ermee verder en verder wilt gaan. Maar ik heb mijzelf op de rem gezet en leer hem de basis goed aan, en laat hem verder leuke dingen doen. Zoals spelen met zn vriendjes op de wei en lekker buitenritjes maken. En ja, ook ik krijg dan nog te horen dat ik te veel doe...

Geniet eerst lekker van je paardje, en laat hem lekker volwassen worden. Je schrijft zelf al dat je druk bent met school dus laat je paardje wat vaker "paardje" zijn... De tijd is er dus toch nog niet om de top binnen nu en 3 jaar te bereiken...

Zo ik lijk wel een moeder of niet!!! Tong uitsteken

Lachen

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:32

essie79 schreef:
Dan snap ik de 2 uur regel alleen nog niet. Waarom niet langer dan 2 uur?

Omdat ik maar een klein stukje land heb, en zes paarden heb staan op het moment dus wil ik ze allemaal even buiten hebben kan het maar een paar uurtjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:49

Ze kunnen toch allemaal in 1 wei. Bij ons staan 15 pony's allemaal bij elkaar in de kudde, gemiddeld 10 uur per dag. Het is nog nooit voorgekomen dat ze elkaar kreupel trappen. En of het nu dure pony's zijn of goedkopere pony's, dat maakt voor mij geen hol uit.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:52

Bij Wouter snap ik het wel, als je een klein stukje hebt en je zet daar 6 paarden op... nou dan heb je geen gras meer over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:54

dat snap ik idd ook.
Vind het dan super dat hij ze allemaal buiten zet
maar geloof dat het topic daar niet helemaal over ging Schijnheilig

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:15

adriana schreef:
Bij Wouter snap ik het wel, als je een klein stukje hebt en je zet daar 6 paarden op... nou dan heb je geen gras meer over!

Pff, ik heb ook een klein stukje afgezet maar daar is niks meer van over, en daar staat er maar eentje op.
Maar goed, ik heb ze ook niet in het land om van te groeien als er maar wat te knabbelen valt.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 17:17

essie79"]
[quote="adriana schreef:

Pff, ik heb ook een klein stukje afgezet maar daar is niks meer van over, en daar staat er maar eentje op.
Maar goed, ik heb ze ook niet in het land om van te groeien als er maar wat te knabbelen valt.
[/quote]

bij ons is het eigenlijk ook precies het zelfde, want er moeten ook nog merrie met veulens op, en die gaan er wel een stukje langer op, maar ik vind het al fijn dat cacharel zowizo 2 uur haar box uit komt, en als ze dan vrij heeft zet ik haar meestal nog even los in de bak, of in de bakwei haha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:42

Gaan we nog terug komen op de oorspronkelijke vraag???

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 19:39

als jullie dit eigenlijk al veel vinden zal ik maar niet beginnen over een paard wat bij ons op stal staat dat elke dag gereden wordt, is ook net 4 geworden, deze maand, paard is 1.78 en loopt bijna elke dag een uur, en meestal van te voren ook nog longeren, en komt niet op de wei, en loopt 7 dagen in de week, dit vind ik persoonlijk ook echt veel te veel, maar blijkbaar kan ik het die man niet aan zijn verstand brengen om het te verminderen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 19:49

ligt eraan wat hij doet. Als hij elke dag een buitenrit maakt, valt het wel mee

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 19:55

nee hij rijd elke dag in de bak, is nog nooit naar buiten gegaan, dat paard wordt misschien wel niet zo zwaar aan het werk gezet als die van een ander, maar moet toch wel buigen, en verder stap draf galop...

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:12

de basis dus Knipoog

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:13

de basis dus Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:56

De basis is niet zo'n ramp, het zware schema wat jij hebt wel... Daar zit het verschil, je kunt geen appels met peren vergelijken

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:59

7 dagen per week in de bak oefenen een uur lang met een 4jarig paard lijkt me niet echt goed, maar aangezien je hebt proberen het hem te zeggen kun je er verder weinig aan doen.
Vergelijking: als jij 1 been van je paard afhakt en een ander hakt 4 benen van zn paard, maakt dat jou daad nog niet beter.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:37

Lieke schreef:
7 dagen per week in de bak oefenen een uur lang met een 4jarig paard lijkt me niet echt goed, maar aangezien je hebt proberen het hem te zeggen kun je er verder weinig aan doen.
Vergelijking: als jij 1 been van je paard afhakt en een ander hakt 4 benen van zn paard, maakt dat jou daad nog niet beter.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

ow dat snap ik heus wel hoor, maar ik probeer mijn daad ook niet beter te maken, want ik zelf vind het niet zwaar genoeg, maar ik wil alleen maar een ander voorbeeld noemen!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:38

griebels schreef:
De basis is niet zo'n ramp, het zware schema wat jij hebt wel... Daar zit het verschil, je kunt geen appels met peren vergelijken

naar mijn mening is dat schema van hem dan zwaarder hoor....