Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Miss_Mii21 schreef:Ik blijf mij verbazen over advertenties van stallen die 2x per dag zeggen ruwvoer te voeren. Paarden mogen maximaal 3 uur zonder eten, anders krijgen ze maagzweren omdat de maag continue zuur aanmaakt.
Mijn ervaring met stallen die zelfs 4x per dag - minimaal - voeren, is vroeg of laat maagzweren en fikse omeprazole kosten.
Paarden welzijn wordt steeds belangrijker. Hoe kan het dan, dat er nog zo veel stallen zijn die zo minimaal voeren waarna de paarden de hele nacht of zeker uur of 4-8 zonder eten staan? Dit is bewezen schadelijk.
Mijn ervaring is met meerdere stallen, dat ze zo weinig voeren dat ze uren zonder staan. Elke keer fikse kosten gehad.
Hoe kan het, dat er tegenwoordig aandacht is voor paarden die niet alleen mogen staan, maar niet voor zoiets essentieels als continue eten - zo werkt het verteringsstelsel van een paard immers. Die maag maakt zuur aan, dat stopt niet, idealiter mogen ze dus niet zonder eten.
Als je de stalhouder er op aanspreekt, krijg je enkel een grote mond. Onzin, ze hebben nog nooit maagzweren gezien. Nee mensen laten dat niet uitzoeken, of paarden geven weinig klachten of klachten die niet te relateren zijn.
Waarom is hier zo weinig aandacht voor. Op minstens 2 plekken gestaan waar ze beweerden "genoeg" te voeren, 2x of 4x daags,beiden plekken resulteerden in maagzweren. Veel te weinig eten, uren zonder.
Zelfs een stal waar ze uren zonder eten stonden, als je vroeg wat de paarden dan deden, zei de stalhouder letterlijk "vervelen". Ik krijg daar echt errors van. Hoe is het mogelijk dat dit kan.
996981 schreef:pmarena schreef:Bij ons ponies waarvan 1 Fjord en een paar mini's / Shetjes dus dan weet je het wel qua vreten
Maar daar zoek je dan gewoon het juiste voer en slowfeeder bij zodat zonder stress genoeg vreten hebben - en daar ook op leren vertrouwen
Marije: ja Jip zeker, van de manege.... dat waren slanke Haflingers zal ik maar zeggen...en die hadden ook niet echt wat anders te doen de hele dag, dan hun hokje leegvretenGelukkig heeft een enkeling nog eigen paard elders mogen zijn, met wat meer luxe.
En ook zo simpel is het niet. Ik kan het onderzoek zo snel niet meer vinden, maar bewezen is dat paarden van slowfeeders ook stress krijgen

Bloodymary schreef:Denk dat paarden die 's nachts naar binnen gaan toch vaak de hele nacht zonder staan. Dan gaan ze om 17.00 naar binnen, hebben ze een berg hooi die voor 18.00 uur op is en dan 's morgens weer. Lijkt mij ook niet goed.
Paarden die buiten staan hebben vaak wel dag en nacht beschikking tot ruwvoer. Waar ik nu sta in ieder geval wel, ook overdekt zodat het niet nat wordt.
noukie12 schreef:Het verbaast mij ook, en maakt het ook erg lastig een goede keuze te maken.
Maar ook een fors 5 sterren manege waar ze maar 2x voeren. Dan denk ik hoe dan?!
Heeft het fnrs/ Knhs geen beleid op die sterren…
D__S schreef:noukie12 schreef:Het verbaast mij ook, en maakt het ook erg lastig een goede keuze te maken.
Maar ook een fors 5 sterren manege waar ze maar 2x voeren. Dan denk ik hoe dan?!
Heeft het fnrs/ Knhs geen beleid op die sterren…
Hoe dan?!
Ja gewoon, grote porties, dan maakt het niet uit in hoeveel keer je dat geeft.
Sky_As schreef:Als ze 2x 3 uur aan het eten zijn krijgen ze een behoorlijke berg hoor.
Als ze dan op stro staan, is er weinig aan de hand.
Zou het voor mij een ideaal beleid zijn? Nee, dat misschien niet.
Bij ons op stal wordt 5x per dag ruwvoer gegeven. In mijn ogen perfect voerbeleid.
Maar als ik ze thuis zou hebben staan zou ik het denk ik toch anders doen omdat het wel heel veel werk is.
Maar op een pension stal wil je ook dat er functioneel gevoerd en gewerkt wordt zodat er tijd over blijft voor andere klussen.
Anders zou het stalgeld overal nog veel duurder worden.
noukie12 schreef:Sky_As schreef:Als ze 2x 3 uur aan het eten zijn krijgen ze een behoorlijke berg hoor.
Als ze dan op stro staan, is er weinig aan de hand.
Zou het voor mij een ideaal beleid zijn? Nee, dat misschien niet.
Bij ons op stal wordt 5x per dag ruwvoer gegeven. In mijn ogen perfect voerbeleid.
Maar als ik ze thuis zou hebben staan zou ik het denk ik toch anders doen omdat het wel heel veel werk is.
Maar op een pension stal wil je ook dat er functioneel gevoerd en gewerkt wordt zodat er tijd over blijft voor andere klussen.
Anders zou het stalgeld overal nog veel duurder worden.
Maar als ze om 18 uur eten krijgen, dat is voor 21:00 uur op. En de volgende ochtend om 08:00 uur pas weer. Dan staan ze toch 11 uur zonder eten. Zelfs met stro, wat natuurlijk niet super wenselijk is om zoveel te eten, is 11 uur zonder hooi toch erg lang.
(Zeker voor de paarden op vlas...)
Over het stalgeld nog maar niet te zwijgen(650 euro)
Britta31 schreef:Maar als je een volle ruif voert om 18.00 en ze eten 3 uur dan is het hooi nog niet verteerd. Ze hoeven niet non-stop te eten.
Tancreda4 schreef:Naast het feit dat ze met een lege maag staan is het 11 uur doelloos in een box staan zonder ook maar enige vorm van afleiding in de vorm van voer... 11 uur nutteloos voor je uit staren. Ik vind dat not done...
nine1987 schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar toen ik met mijn paarden op een doe-het-zelf stal stond, kregen ze zelfs maar 1 keer per dag eten.. Meer ze kregen wel meteen 2 balen in slowfeeders.. En de dag erna zat er vrijwel altijd nog wel wat in..
Het gaat voor mij niet over hoe vaak ze gevoerd worden, maar hoeveel..
) en geen dikke of dunne paarden. Maar mooi op gewicht.
Dit was een plukje hooi klaargelegd voor 8u ‘s ochtends. Ben echt blij dat ze aan huis staan
Kabayo schreef:Volgens mij wordt hier vergeten dat stro ook onder ruwvoer valt. Als je paard op stro staat is het veel minder erg dat ze een paar uur zonder hooi staan in de nacht. Ik ken ook niemand die een wekker zet om ‘s nachts om 3u nog te gaan voeren. Ik heb ze wegens dracht onder camera en het is vaak rond 1u wel op en dan peuzelen ze aan het stro.
Wij voeren overigens 4x per dag. Wanneer ze buiten komen, tussen de middag, als ze op stal komen en rond 10u ‘s avonds. Goede kwaliteit, beslist geen netten (sorry, vind ik altijd een beetje paardje pesten dat ze dat gefrustreerd er uit moeten trekken, net als graasmaskers) en geen dikke of dunne paarden. Maar mooi op gewicht.
Heb ze ook wel op pension gehad. Heb eens een foto gemaakt met wat er klaar lag voor de box voor de volgende dag. M’n hart huildeDit was een plukje hooi klaargelegd voor 8u ‘s ochtends. Ben echt blij dat ze aan huis staan
[ Afbeelding ]