Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:37

Bij ons op stal worden de paarden ook meerdere keren op een dag gevoerd. Er zijn paarden die zonder net gevoerd worden en die vreten het binnen no time op en wachten dan hoopvol op de volgende voerbeurt. Mijn paard (en een aantal andere paarden) krijgen wel uit een net. Niet eens perse heel erg slow-feederig. Maar genoeg om de paarden lang bezig te houden en daarmee ook lekker lang te doen met het hooi.

Bijvoorbeeld; de buurvrouw van mijn paard krijgt niet uit een net en heeft haar hooi snel op om vervolgens jaloers/vervelend te worden omdat ze het voer van mijn paard ook wel interessant vindt. Zij komt zeker niets te kort met de meerdere voermomenten op een dag, maar zelf geef ik dan toch echt voorkeur op gewoon 2 momenten per dag dat er een hooinet wordt opgehangen/gevuld waar ze 12 uur van kunnen eten.

Edit; ik denk ook dat even zonder eten helemaal niet direct een probleem hoeft te zijn. Buikje gevuld en even spelen of slapen is natuurlijk ook prima. Ik vind het alleen voor een dagritme veel fijner om de hele dag gelijke hoeveelheden te kunnen voeren ipv kleine bursts.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:04

Miss_Mii21 schreef:
Ik blijf mij verbazen over advertenties van stallen die 2x per dag zeggen ruwvoer te voeren. Paarden mogen maximaal 3 uur zonder eten, anders krijgen ze maagzweren omdat de maag continue zuur aanmaakt.
Mijn ervaring met stallen die zelfs 4x per dag - minimaal - voeren, is vroeg of laat maagzweren en fikse omeprazole kosten.

Paarden welzijn wordt steeds belangrijker. Hoe kan het dan, dat er nog zo veel stallen zijn die zo minimaal voeren waarna de paarden de hele nacht of zeker uur of 4-8 zonder eten staan? Dit is bewezen schadelijk.

Mijn ervaring is met meerdere stallen, dat ze zo weinig voeren dat ze uren zonder staan. Elke keer fikse kosten gehad.
Hoe kan het, dat er tegenwoordig aandacht is voor paarden die niet alleen mogen staan, maar niet voor zoiets essentieels als continue eten - zo werkt het verteringsstelsel van een paard immers. Die maag maakt zuur aan, dat stopt niet, idealiter mogen ze dus niet zonder eten.
Als je de stalhouder er op aanspreekt, krijg je enkel een grote mond. Onzin, ze hebben nog nooit maagzweren gezien. Nee mensen laten dat niet uitzoeken, of paarden geven weinig klachten of klachten die niet te relateren zijn.

Waarom is hier zo weinig aandacht voor. Op minstens 2 plekken gestaan waar ze beweerden "genoeg" te voeren, 2x of 4x daags,beiden plekken resulteerden in maagzweren. Veel te weinig eten, uren zonder.

Zelfs een stal waar ze uren zonder eten stonden, als je vroeg wat de paarden dan deden, zei de stalhouder letterlijk "vervelen". Ik krijg daar echt errors van. Hoe is het mogelijk dat dit kan.

Ik denk dat het probleem hem niet zit in het 2x per dag voeren, maar in de hoeveelheid die gevoerd wordt. Ik heb op een stal gestaan waar er 3 keer per dag werd gevoerd. Er werd zo'n hoeveelheid gevoerd dat de paarden zelfs aan 2 keer per dag voldoende zouden hebben. Daarnaast was de kwaliteit super. Echter heb ik helaas ook op een stal gestaan waar dit niet het geval was en daar werd vaker gevoerd. In de praktijk zie ik dat veel stallen bezuinigen op ruwvoer of beweren dat ze 3 keer voeren, terwijl dit echt niet altijd gedaan werd. Meer ruwvoer betekent ook meer kosten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:28

996981 schreef:
pmarena schreef:
Bij ons ponies waarvan 1 Fjord en een paar mini's / Shetjes dus dan weet je het wel qua vreten :=

Maar daar zoek je dan gewoon het juiste voer en slowfeeder bij zodat zonder stress genoeg vreten hebben - en daar ook op leren vertrouwen :j

Marije: ja Jip zeker, van de manege.... dat waren slanke Haflingers zal ik maar zeggen...en die hadden ook niet echt wat anders te doen de hele dag, dan hun hokje leegvreten -O- Gelukkig heeft een enkeling nog eigen paard elders mogen zijn, met wat meer luxe.

En ook zo simpel is het niet. Ik kan het onderzoek zo snel niet meer vinden, maar bewezen is dat paarden van slowfeeders ook stress krijgen

Maar daar ben je zelf bij en moet je gewoon kritisch op letten....net zoals op elke andere manier van hooi voeren waarbij hooi stress kan geven....met 5 paarden rond 1 hooihuisje bijvoorbeeld :=

Hier konden ze kiezen en dan aten ze liever uit de fijnmazige hooinetten dan het losse hooi _O-

Talk_equi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 20:11

Helemaal met je eens. Laatst weg verhuisd van een stal die heel vaak voerde, maar zulke kleine porties dat het eigenlijk niks uitmaakte. 2 uurtjes buiten, uurtje lopen in de molen en dan maar de hele dag binnen… overdag hebben ze dan wel wat, maar als dan om 18 uur de laatste ronde wordt gedaan en een ‘slowfeeder’ maar met een hoeveelheid hooi van een emmer wordt gevuld… en daar ze de hele nacht mee moeten doen… dan gaat dat mij ten boven. Verschrikkelijk dat staleigenaren blijven bezuinigen, blijven zeggen dat het oke is om die paarden met zo weinig te laten staan, met het excuus dat ze dik zijn. Nee ze zijn niet dik, gewoon opgeblazen van hun opgezette magen. Ze blijven maar er tegen ingaan. Heb er wat van gezegd en mocht per direct verdwijnen, niet meer welkom. Anderen gaan nu ook weg en de stallen zijn zo weer gevuld… mensen moeten echt gaan inzien dat sommige stallen dierenmishandelaars zijn, zo bot als het is. Want het is mishandeling wanneer je een paard zo lang zonder laat staan, al helemaal op zaagsel. Want ja die paarden stonden op zaagsel. Niks te knabbelen en gestopt met stro puur om dus dat ‘dikkere buikje’ weg te krijgen…

noukie12

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 22:19

Het verbaast mij ook, en maakt het ook erg lastig een goede keuze te maken.
Maar ook een fors 5 sterren manege waar ze maar 2x voeren. Dan denk ik hoe dan?!
Heeft het fnrs/ Knhs geen beleid op die sterren…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 22:51

Bloodymary schreef:
Denk dat paarden die 's nachts naar binnen gaan toch vaak de hele nacht zonder staan. Dan gaan ze om 17.00 naar binnen, hebben ze een berg hooi die voor 18.00 uur op is en dan 's morgens weer. Lijkt mij ook niet goed.

Paarden die buiten staan hebben vaak wel dag en nacht beschikking tot ruwvoer. Waar ik nu sta in ieder geval wel, ook overdekt zodat het niet nat wordt.

Nee hoor. Hier hebben ze allemaal nog wat over in het net dat hun eigenaren overigens zelf vullen. En dat op schavelingen.

Of ze al dan niet voldoende krijgen hangt af van hoeveel je aan biedt en op welke manier. Niet van of ze op stal komen of niet. En dan zie ik ze buiten regelmatig vrijwillig uren niet eten met volle netten in de feeders.

Ik vul 2 netten per dag per paard: de avond veelal het net dat half vol is bij vullen en overdag eveneens een net bijvullen.
Dus 1 keer per dag bijvullen en toch nooit zonder hooi. En hier staat een hoogdrachtige merrie tussen. (alsin: ik gok ergens deze week een veulen te hebben.)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 07:40

noukie12 schreef:
Maar ook een fors 5 sterren manege waar ze maar 2x voeren. Dan denk ik hoe dan?!

Hoe dan?!

Ja gewoon, grote porties, dan maakt het niet uit in hoeveel keer je dat geeft.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 07:49

D__S schreef:
noukie12 schreef:

Hoe dan?!

Ja gewoon, grote porties, dan maakt het niet uit in hoeveel keer je dat geeft.

Dan moeten die porties wel echt groot genoeg zijn, want ze voeren al rond 18 uur, en de volgende ochtend pas om 08 uur. Het hooi is meestal binnen 2/3 uur echt op.
En de klanten mogen niet zelf bijvoeren, of je moet zelf luzerne etc. aanschaffen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 07:50

Ja echt he.... Mijn paard die met pensioen is, krijgt zelfs maar 1 keer per 2 dagen hooi. En toch staat ze nooit zonder.

Het is de hoeveelheid die het hem doet, niet hoe vaak.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 07:53

Als ze 2x 3 uur aan het eten zijn krijgen ze een behoorlijke berg hoor.

Als ze dan op stro staan, is er weinig aan de hand.
Zou het voor mij een ideaal beleid zijn? Nee, dat misschien niet.
Bij ons op stal wordt 5x per dag ruwvoer gegeven. In mijn ogen perfect voerbeleid.

Maar als ik ze thuis zou hebben staan zou ik het denk ik toch anders doen omdat het wel heel veel werk is.

Maar op een pension stal wil je ook dat er functioneel gevoerd en gewerkt wordt zodat er tijd over blijft voor andere klussen.
Anders zou het stalgeld overal nog veel duurder worden.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 08:20

Sky_As schreef:

Bij ons op stal wordt 5x per dag ruwvoer gegeven. In mijn ogen perfect voerbeleid.

Maar als ik ze thuis zou hebben staan zou ik het denk ik toch anders doen omdat het wel heel veel werk is.

Maar op een pension stal wil je ook dat er functioneel gevoerd en gewerkt wordt zodat er tijd over blijft voor andere klussen.

Maar als ze om 18 uur eten krijgen, dat is voor 21:00 uur op. En de volgende ochtend om 08:00 uur pas weer. Dan staan ze toch 11 uur zonder eten. Zelfs met stro, wat natuurlijk niet super wenselijk is om zoveel te eten, is 11 uur zonder hooi toch erg lang.
(Zeker voor de paarden op vlas...)
Over het stalgeld nog maar niet te zwijgen(650 euro)

Talk_equi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 08:35

noukie12 schreef:
Sky_As schreef:

Maar als ze om 18 uur eten krijgen, dat is voor 21:00 uur op. En de volgende ochtend om 08:00 uur pas weer. Dan staan ze toch 11 uur zonder eten. Zelfs met stro, wat natuurlijk niet super wenselijk is om zoveel te eten, is 11 uur zonder hooi toch erg lang.
(Zeker voor de paarden op vlas...)
Over het stalgeld nog maar niet te zwijgen(650 euro)

Ik had dit op mijn oude stal. Op vlas, vaak overdag even een uur zonder hooi voordat ze weer wat kregen, maar na 18:00 werd er niet meer gevoerd en ook maar een kleine hoeveelheid… alleen maar om ‘verspilling’ en ‘kosten’ te ontlopen. Enorm zielig voor die paarden dat geld boven hun welzijn gaat. Het is zo genormaliseerd en dat pijnigt mij enorm, en waarschijnlijk veel anderen ook. Ik snap niet hoe zo veel stallen dit zonder gezeik mogen doen en niet geconfronteerd worden met deze problemen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 08:45

Volgens mij is het hier al vaker aangehaald maar in de nacht werkt het gelukkig anders dan overdag, na wetenschappelijk onderzoek. Dus dat scheelt alweer.

Verder gewoon zoeken naar wat bij je past en wat niet bij je past laat je links liggen. Zo simpel is het.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 09:16

Maar als je een volle ruif voert om 18.00 en ze eten 3 uur dan is het hooi nog niet verteerd. Ze hoeven niet non-stop te eten.

Talk_equi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 09:31

Britta31 schreef:
Maar als je een volle ruif voert om 18.00 en ze eten 3 uur dan is het hooi nog niet verteerd. Ze hoeven niet non-stop te eten.

Bij ons was het nooit vol, hooguit een emmertje vol met hooi die er in werd gegooid. Wat ik vooral lastig vind is dat ze dus 3 uur eten, dan is het dus 21 uur, en dan nog verteren, geef het een uur of twee. En dan staan ze alsnog de hele nacht zonder. En dan kunnen ze wel slapen, maar de beschikking tot ruwvoer moet er nog zijn, want paarden slapen niet als mensen 8 uur aan een stuk door. En hun zuren blijven produceren, hun speeksel aanmaak stopt voor die 8 uur en de maag raakt opgeblazen, zeker niet normaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 09:57

Naast het feit dat ze met een lege maag staan is het 11 uur doelloos in een box staan zonder ook maar enige vorm van afleiding in de vorm van voer... 11 uur nutteloos voor je uit staren. Ik vind dat not done...

Talk_equi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 09:59

Tancreda4 schreef:
Naast het feit dat ze met een lege maag staan is het 11 uur doelloos in een box staan zonder ook maar enige vorm van afleiding in de vorm van voer... 11 uur nutteloos voor je uit staren. Ik vind dat not done...

Om die reden zou ik ook zo graag een paard altijd buiten willen hebben of dus een optie tot ruwvoer geven… helaas in zo veel regio’s zijn zulke stallen niet te vinden die een van beide biedt :(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 10:03

Ik heb gelukkig alles zelf in de hand op een doe het zelf, en 24/7 buiten en knijp wat dat betreft in mn handen.
Maar storm loopt het niet met stallen leeg, want mensen willen vaak niet alleen niet teveel betalen maar al helemaal niet teveel doen...

Kinderopvang en hondenopvang is vaak per saldo 100x duurder dan je paard ergens full time stallen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 10:36

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar toen ik met mijn paarden op een doe-het-zelf stal stond, kregen ze zelfs maar 1 keer per dag eten.. Meer ze kregen wel meteen 2 balen in slowfeeders.. En de dag erna zat er vrijwel altijd nog wel wat in..

Het gaat voor mij niet over hoe vaak ze gevoerd worden, maar hoeveel..

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 10:41

Ik heb ook op een stal gestaan waar ze 2x daags voerden, maar dan wel hele grote portie’s. Ik heb dit opgelost door zelf hooinetten te kopen die de stal voor mij wilde vullen. Zo stond mijn paard eigenlijk nooit zonder ruwvoer.

Ik snap wel dat sommige stallen dit doen. Vooral de kleine stallen moeten vaak nog naast het zorgen van de paarden werken, omdat de kosten van paarden houden nou eenmaal steeds duurder worden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 10:44

nine1987 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar toen ik met mijn paarden op een doe-het-zelf stal stond, kregen ze zelfs maar 1 keer per dag eten.. Meer ze kregen wel meteen 2 balen in slowfeeders.. En de dag erna zat er vrijwel altijd nog wel wat in..

Het gaat voor mij niet over hoe vaak ze gevoerd worden, maar hoeveel..

Dit. Hier voeren ze 1 x per dag maar zo veel dat hij nooit zonder staat en prima zelf kan reguleren wanneer hij wil/moet eten. En de mijne eet dan ook nog vanuit een slowfeeder.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 11:28

De 1 zal er goed op gaan waar de ander gevaarlijk overgewicht zal krijgen. Er gaan meer paarden dood aan hoef bevangen zijn dan aan dat ze een maagzweer hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 11:56

Ik denk dat er maar heel weinig paarden zijn die blijven vreten als ze langere tijd 24/7 aanbod hebben.

Maar voor de meeste paarden is het dan natuurlijk wel belangrijk om de randvoorwaarden goed te voorzien.

Dus pas de manier van aanbieden aan aan je paard. Bvb. een slowfeeder / hooinet.
Pas de soort ruwvoer aan aan je paard. Je hebt verschillende gradaties voedingswaarde van allerlei soorten hooi en voederstro. Je kan dan ook nog mengen of desnoods verschillende voerpunten maken van lekker voedzaam hooi en minder lekker / voedzaam hooi dat ze dan de overige uren kunnen knabbelen.

Paarden die een vrije in- en uitloop hebben, in prettig gezelschap staan, die verschillende plekken hebben om lekker te luieren, rondwandelen, gek doen, een beetje op de uitkijk staan, even lekker paneren, weer een rondje wandelen, wat grasjes zoeken.

Die hebben afleiding en zijn minder gefixeerd op eten, zeker als ze op een gegeven moment in de gaten krijgen dat er altijd aanbod is dus ze niet hoeven te eten-eten-eten uit angst om straks niks te hebben.

Natuurlijk zijn er wel een paar waarbij het niet werkt. Maar vaak zijn dan niet alle mogelijkheden benut van armer ruwvoer aanbod of men houdt het na een poosje voor gezien omdat paard te dik wordt. De ellende is dan dat je nooit weet of het dier er heel dicht tegenaan zat om de angst van zonder eten zitten, los te laten...wat de meesten uiteindelijk toch echt doen.

Tot die tijd zou je het op 'moeten' vangen door ruwvoer te geven dat goed genoeg vult maar niet teveel aanzet. Maar dat is natuurlijk ook vaak lastig op sommige locaties. In sommige groepen enz.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:02

Volgens mij wordt hier vergeten dat stro ook onder ruwvoer valt. Als je paard op stro staat is het veel minder erg dat ze een paar uur zonder hooi staan in de nacht. Ik ken ook niemand die een wekker zet om ‘s nachts om 3u nog te gaan voeren. Ik heb ze wegens dracht onder camera en het is vaak rond 1u wel op en dan peuzelen ze aan het stro.
Wij voeren overigens 4x per dag. Wanneer ze buiten komen, tussen de middag, als ze op stal komen en rond 10u ‘s avonds. Goede kwaliteit, beslist geen netten (sorry, vind ik altijd een beetje paardje pesten dat ze dat gefrustreerd er uit moeten trekken, net als graasmaskers :o ) en geen dikke of dunne paarden. Maar mooi op gewicht.

Heb ze ook wel op pension gehad. Heb eens een foto gemaakt met wat er klaar lag voor de box voor de volgende dag. M’n hart huilde := Dit was een plukje hooi klaargelegd voor 8u ‘s ochtends. Ben echt blij dat ze aan huis staan
Afbeelding

Talk_equi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:06

Kabayo schreef:
Volgens mij wordt hier vergeten dat stro ook onder ruwvoer valt. Als je paard op stro staat is het veel minder erg dat ze een paar uur zonder hooi staan in de nacht. Ik ken ook niemand die een wekker zet om ‘s nachts om 3u nog te gaan voeren. Ik heb ze wegens dracht onder camera en het is vaak rond 1u wel op en dan peuzelen ze aan het stro.
Wij voeren overigens 4x per dag. Wanneer ze buiten komen, tussen de middag, als ze op stal komen en rond 10u ‘s avonds. Goede kwaliteit, beslist geen netten (sorry, vind ik altijd een beetje paardje pesten dat ze dat gefrustreerd er uit moeten trekken, net als graasmaskers :o ) en geen dikke of dunne paarden. Maar mooi op gewicht.

Heb ze ook wel op pension gehad. Heb eens een foto gemaakt met wat er klaar lag voor de box voor de volgende dag. M’n hart huilde := Dit was een plukje hooi klaargelegd voor 8u ‘s ochtends. Ben echt blij dat ze aan huis staan
[ Afbeelding ]

En dit is hoe het hoort! Enorm veel respect voor jou en je paardjes. Stro is idd altijd een betere bodem, vooral voor pension als ze dan niet vaak willen voeren, dan kunnen ze tenminste knabbelen. Zaagsel is echt een NO GO bij mij, nog een vorm van paardjes pesten ;)