Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kabayo schreef:Ik ben al even uit de pensionstallen. Maar wat nou als je zeer fanatiek wedstrijdruiter bent en het paspoort misschien wel elke week 1 a 2 keer nodig hebt voor de wedstrijden? Vraag je dan elke week, elke keer als je het erf verlaat met paard, het paspoort aan de staleigenaar?
Ik zou helemaal tureluurs worden als meerdere klanten wekelijks aan de deur kwamen voor het paspoort..
Of ligt het bij iedereen op een centrale plek waar iedereen (stalhouder en jij zelf) bij kan doormiddel van een loper ofzo?
Ik zou zelf ook echt niet blij zijn als mijn paspoort in huis ligt bij de stalhouder achter slot en grendel. Ik wil gewoon er bij kunnen wanneer ik wil en niet constant om toestemming vragen van een document wat bij mijn eigen paard hoort die ik zelf betaald heb.
Toen ik nog op een stalling stond lagen de paspoorten in een kast waar iedereen hem gewoon kon pakken wanneer die hem nodig had
Art_Ificious schreef:Is dat in Nederland dan anders of strenger dan België?
Toen ik mijn draver nog had en deze gestald stond waar ik de tinkerkruising kocht heb ik het paspoort nóóit afgegeven, sterker nog die lag thuis dus zelfs niet op stal.
Er zijn controles geweest maar er is nóóit moeilijk gedaan dat het paspoort er niet was, ze hebben een chipreader mee en kunnen zo controleren of paard geregistreerd is onder die stal en in de Belgische databank.
Bij andere stallingen heb ik ook nooit het paspoort moeten afgeven. Bij ene volstond een kopie van enkele pagina's oa idd inentingenpagina.
DuoPenotti schreef:Miran schreef:Het probleem is ook niet dat je als stalhouder het paspoort beschikbaar moet hebben bij een controle, dat is duidelijk. Maar als eigenaar/verzorger van het paard moet je het ook beschikbaar hebben op het moment dat je met de trailer op pad wil, ergens anders wil overnachten met paard of de dierenarts op bezoek krijgt. Ook dat is wettelijk geregeld en daar moet een stalhouder ook gewoon aan mee werken.
klopt
En daarom is die topic vooralsnog, en hopelijk voor altijd, voorbarig.
Want ts is nog niet vertrokken en de stalhouder heeft nog niet, niet meegewerkt.
Hopelijk verloopt het normaal bij de verhuizing.
janderegelaa schreef:Het is heel simpel, als er inspectie komt moet de stalhouder meteen de paspoorten tevoorschijn kunnen halen. Hij is namelijk de houder van het paard. En dat kan alleen als hij ze onder beheer heeft.
DuoPenotti schreef:@Hilary
Ts wilde geen van die dingen gaan doen.
Ze wilde het in haar kast leggen. Die niet op slot is.
Waarom zou de houder daar aan mee moeten werken?
Want als het dan kwijt is?
Als dit al drama geeft..
Die houder let wel op

verootjoo schreef:Jeetje, er zijn onderhand al best wat topics met gezeur over een paspoort
Wat een dreigende taal ook in de OP. Met politie bellen en je afvragen of je in je recht staat. Terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld is wat mij betreft.
Het paspoort blijft gewoon op stal in de paspoortkluis en op de dag van vertrek neem je het paspoort mee.
Geeft de stalhouder het dán niet, dan pas heb je het probleem wat je hier schetst. En dat probleem is ook niet eens groot, dan zou ik een duplicaat aanvragen.
Zou eerst gewoon deze twee weken afwachten of het probleem wat je hier beschrijft zich gaat voordoen, je loopt erg op de zaken vooruit.
Omgekeerde wereld. En daarnaast is een duplicaat aanvragen niet gratis . Voor het Friese stamboek is het voor niet-leden bijvoorbeeld al 170 euro. Als je een abonnement hebt (goedkoopste abonnement is 150 euro) kost het je nog 144 euro.
Context…Kabayo schreef:verootjoo schreef:Jeetje, er zijn onderhand al best wat topics met gezeur over een paspoort
Wat een dreigende taal ook in de OP. Met politie bellen en je afvragen of je in je recht staat. Terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld is wat mij betreft.
Het paspoort blijft gewoon op stal in de paspoortkluis en op de dag van vertrek neem je het paspoort mee.
Geeft de stalhouder het dán niet, dan pas heb je het probleem wat je hier schetst. En dat probleem is ook niet eens groot, dan zou ik een duplicaat aanvragen.
Zou eerst gewoon deze twee weken afwachten of het probleem wat je hier beschrijft zich gaat voordoen, je loopt erg op de zaken vooruit.
Ik ga echt niet een duplicaat aanvragen als mijn stalhouder mijn paspoort jatOmgekeerde wereld. En daarnaast is een duplicaat aanvragen niet gratis . Voor het Friese stamboek is het voor niet-leden bijvoorbeeld al 170 euro. Als je een abonnement hebt (goedkoopste abonnement is 150 euro) kost het je nog 144 euro.
Dat ga je toch niet betalen omdat iemand jou paard zijn paspoort niet wil geven?

ben je ook gelijk alle historie van bijvoorbeeld entingen kwijt. Als dat bij eigen dierenarts is zou dat vast nog in het systeem staan maar als het een net aangekochte pony is waarvan je niet weet waar die altijd geënt is is het gokken

Miran schreef:Als jij als eigenaar van het paard om je paspoort vraagt omdat je wat wil checken mbt vaccinaties oid moet je het toch ook gewoon in handen krijgen?
Maar goed, ik denk niet dat ik nog zou kunnen wennen aan het beleid op sommige pensionstallen als ik dit zo lees…
TS, heb je het paspoort überhaupt wel eens gezien?
Miran schreef:Als jij als eigenaar van het paard om je paspoort vraagt omdat je wat wil checken mbt vaccinaties oid moet je het toch ook gewoon in handen krijgen?
Maar goed, ik denk niet dat ik nog zou kunnen wennen aan het beleid op sommige pensionstallen als ik dit zo lees…
Popstra schreef:Miran schreef:Als jij als eigenaar van het paard om je paspoort vraagt omdat je wat wil checken mbt vaccinaties oid moet je het toch ook gewoon in handen krijgen?
Niet kunnen wennen aan iets simpels als een paspoort afgeven??
Dat zijn gewoon regels! Opgelegd door onze overheid.
Daar kunnen stalhouders ook niks aan doen
Hilary schreef:Ik denk dat de inspectie heus wel even de tijd gunt om de paspoorten te pakken / verzamelen. Ik ga er niet vanuit dat ze klaar staan met een stopwatch en de bekeuring elke minuut wordt opgehoogd.