De paardengoeroes, geldklopperij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:44

Ze huisvesten mensen in garages tegenwoordig ivm ruimte gebrek en woningnood.Dan kun je wel vinden dat paarden flink de ruimte horen te hebben maar hoe realistisch is dat nog op den duur ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:45

Ik vind dat Femke wel creatief is als ik haar insta bekijk. Vind dat serieus een leuke indeling op een klein oppervlak. Er is best wat mogelijk en voor 2 ponys prima geschikt.

Ik zou niet op zulke ideen komen. Denk alleen dat als ik de fotos van de aanleg er van en als het klaar is aan mijn loonwerker laat zien deze dit in een mum van tijd ook kan realiseren voor ons en ik daar dan niet eerst een cursus van 3000 voor hoef te volgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 21:51

Ik heb even bij 4 ondernemers gekeken naar kosten van een adviesgesprek voor 24/7 buiten/paardvriendelijke paardenhouderij. allen op locatie:

Ondernemer a:€349
Ondernemer b: €3000
Ondernemer c: €150
Ondernemer d: €275

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:53

Bieden schreef:
Ze huisvesten mensen in garages tegenwoordig ivm ruimte gebrek en woningnood.Dan kun je wel vinden dat paarden flink de ruimte horen te hebben maar hoe realistisch is dat nog op den duur ?

Geen paard kopen?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:00

Die paarden zijn er nu eenmaal en mensen willen toch paarden en kinderen .Ideale situatie of niet.Eigenlijk zou het goed zijn als elk kind op een ruime boerderij op zou groeien maar helaas…

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:28

Maartje1990 schreef:
Ik heb even bij 4 ondernemers gekeken naar kosten van een adviesgesprek voor 24/7 buiten/paardvriendelijke paardenhouderij. allen op locatie:

Ondernemer a:€349
Ondernemer b: €3000
Ondernemer c: €150
Ondernemer d: €275

Dan is het als geïnteresseerde dus duidelijk zaak om goed te zoeken vooraf wat er aangeboden wordt. Duurste 20 x de prijs van de goedkoopste :=

prompter

Re: De paardengoeroes, geldklopperij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:32

Het is maar net wat je zoekt en of iemand je dat kan aanbieden. Als de goedkoopste komt met een advies waar ik niks mee kan is het ook duur betaald.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 00:03

DuoPenotti schreef:
Bieden schreef:

Geen paard kopen?

Eens met DP. Je hoeft niet in elke situatie maar een paard te hebben enkel omdat je het wil. Ik vind dat je echt wel moet kijken naar wat heeft een dier nodig, of het nou een konijn, een hond of een paard is. Ik vind paddock verrijking een zeer goed en mooi initiatief. En ik zie ook hele mooi, creatieve oplossingen. Maar ik vind niet dat we een kleine huisvesting moeten promoten. En daarbij ook op het paard zelf gelet. Mijn hengsten kunnen op zo'n paddockje niet aarden met elkaar bijvoorbeeld. Die hebben juist veel open ruimtes nodig om met elkaar te kunnen stoeien.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 08:40

Lijkt me idd een ondernemer die iets aanbied waar mensen wel of geen gebruik van kunnen maken. Wel vind ik het kwalijk om mensen een probleem aan te praten zoals in haar teksten. Over ongemerkte depressie bij paarden, ik vind dat wel wat aangedikt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 08:44

En dat is waar in elk geval mijn posts op gericht waren, los van een persoon.
De angst cultuur. En dat zie ik vreselijk veel op de socials.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 08:47

Maar dat is hoe marketing werkt...
Creëer een probleem/angst en verkoop daar de oplossing voor.

Onze regering doet niet anders ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 09:20

Mars schreef:
Lijkt me idd een ondernemer die iets aanbied waar mensen wel of geen gebruik van kunnen maken. Wel vind ik het kwalijk om mensen een probleem aan te praten zoals in haar teksten. Over ongemerkte depressie bij paarden, ik vind dat wel wat aangedikt.

Daar zit, in mijn optiek, de grens tussen duur en oplichting.

Iemand met een correct verhaal en die daar dan "veel geld" voor vraagt is wel ok. Het is aan de koper om te bepalen of ie dat uit wil geven. Kennis vergaren is niet altijd gratis.

Het gaat mis op het moment dat zulke lieden je allerlei sentimenten aanpraten waar je onzeker van zou (kunnen) worden en op die manier in een bepaalt traject gezogen wordt om meer cursussen, en dus meer kosten, te volgen om waarschijnlijk alleen maar onzekerder te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 09:25

Maar dat is manipulatie (verkoop techniek) en niet perse oplichting in mijn ogen.

Oplichting zou zijn als je betaald hebt en niet krijgt waarvoor je betaald hebt..al snap ik dat de grens wat vaag is. Maar iemand die niet zo beinvloedbaar is, zou er ook niet in trappen. Dus ligt het dan aan degene die iets probeert te verkopen? Of aan de degene die onzeker en beinvloedbaar is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 09:38

Elisa2 schreef:
Maar dat is manipulatie (verkoop techniek) en niet perse oplichting in mijn ogen.

Oplichting zou zijn als je betaald hebt en niet krijgt waarvoor je betaald hebt..al snap ik dat de grens wat vaag is. Maar iemand die niet zo beinvloedbaar is, zou er ook niet in trappen. Dus ligt het dan aan degene die iets probeert te verkopen? Of aan de degene die onzeker en beinvloedbaar is?

Op het moment dat je zo'n beïnvloedbaar persoon als bussinesscase meer cursussen verkoopt (niet per se meer nuttige kennis overdraagt) ben je een geldklopper.

In die zin klopt de titel eigenlijk weer wel, in tegenstelling tot wat eerder werd beweerd, een best aanzienlijk deel van de goeroes begeeft zich in het vage gebied tussen kennis en oplichting.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 10:16

Mars schreef:

Ik ben het volledig met je eens (net als hoe slecht slowfeeders zijn, paddock paradise is slecht, inscharen alleen op 1 manier ). Maar dat gebeurt inderdaad metvalles, bijv die wasstrips van mother earth ofzo, alles is slecht behalve hun wasstrips (die gewoon van ali ofzo komen geloof ik)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:43

Ach ja, net als ijzers en bitten door sommigen verketterd worden. Alle paarden mensen vinden dat alleen zij het goed doen, dat is niets nieuws.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:26

Dat was ook precies mijn punt over goeroes. Ik zie om me heen mensen steeds onzekerder worden. Mensen die al 20 jaar paarden hebben weten ineens niet meer hoe ze in moeten scharen, om moeten gaan met een hittegolf, voeren, etc. En daarmee bedoel ik niet dat je niet open moet staan om te blijven leren en geïnteresseerd moet blijven in nieuwe inzichten en ontwikkelingen maar het maakt veel mensen zo onzeker. En daar gaat de markt heel handig op in. En niet alleen met paarden, ook met andere dieren of kinderen.

En dat vind ik een bijzondere ontwikkeling.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:29

Koop eens een hond en begeef je op een hondenforum :D. Mijn hemel, wat weet iedereen het beter...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:33

prompter schreef:
Koop eens een hond en begeef je op een hondenforum :D. Mijn hemel, wat weet iedereen het beter...

Ik weet het! Mijn hond is nu 2 jaar oud. Ik kwam weer in een heel nieuwe wereld toen ze pup was! Maar ook op cursus werden er vragen gesteld waar ik echt verbaasd over was. Sommige mensen hadden echt geen idee meer hoe ze iets aan zouden kunnen pakken.

Het lijkt wel hoe meer kennis er te vergaren is hoe verder weg we staan van ons eigen gevoel en intuïtie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:45

Jessix schreef:
Dat was ook precies mijn punt over goeroes. Ik zie om me heen mensen steeds onzekerder worden. Mensen die al 20 jaar paarden hebben weten ineens niet meer hoe ze in moeten scharen, om moeten gaan met een hittegolf, voeren, etc. En daarmee bedoel ik niet dat je niet open moet staan om te blijven leren en geïnteresseerd moet blijven in nieuwe inzichten en ontwikkelingen maar het maakt veel mensen zo onzeker. En daar gaat de markt heel handig op in. En niet alleen met paarden, ook met andere dieren of kinderen.

En dat vind ik een bijzondere ontwikkeling.

En dat was ook mijn punt eerder. Hier op Bokt word men ook onzeker gemaakt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:55

Maar zo een cursus is dan toch juist ideaal? Als je onzeker bent en niet weet hoe en waar beginnen, geeft een goede cursus je op zijn minst handvaten, een structuur, de basiskennis om er gewoon aan te beginnen.

En je hebt altijd - ook vroegah - mensen die meer voeling hebben met dieren dan andere. Die van nature al meer weten hoe of wat. En zo heb je ook mensen die totaal geen idee hebben. Je kan cursusaanbieders niet verwijten dat ze die laatste groep aanspreken met 'hé, ik help je op weg voor x euro'.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:59

Een basiscursus is absoluut ideaal voor mensen die niet weten waar te beginnen. Maar wel 1 die niet alleen dat verkondigt als dé waarheid, maar verschillende kanten laat zien en laat beseffen dat paarden houden maatwerk is.

Ik hou me bezig met voeding, geef voedingsadvies (na jaren training, cursussen en opleiding en veel klanten). Maar altijd vanuit maatwerk. Zo natuurlijk mogelijk. Altijd vanuit ruwvoer als basis. Ik zal zelden 2,5kg basissbrok aanraden. Maar ik schuw granen en brok niet. Als het maar vanuit de goede gedachte en passend bij het paard gegeven wordt.
Ben ik dan een goeroe? Geen idee. Ik heb een visie, maar ik heb ook klanten die zich in die visie kunnen vinden. Is het de enige juiste weg? Nee, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
En ik denk dat zolang je dat voor ogen houdt, er veel te leren (halen én brengen) valt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:08

Helemaal mee eens Daihyo .
Paarden houden is maatwerk .
Heb er 4 lopen met alle andere specifieke behoeftes

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:19

Daihyo schreef:
Een basiscursus is absoluut ideaal voor mensen die niet weten waar te beginnen. Maar wel 1 die niet alleen dat verkondigt als dé waarheid, maar verschillende kanten laat zien en laat beseffen dat paarden houden maatwerk is.

Ik hou me bezig met voeding, geef voedingsadvies (na jaren training, cursussen en opleiding en veel klanten). Maar altijd vanuit maatwerk. Zo natuurlijk mogelijk. Altijd vanuit ruwvoer als basis. Ik zal zelden 2,5kg basissbrok aanraden. Maar ik schuw granen en brok niet. Als het maar vanuit de goede gedachte en passend bij het paard gegeven wordt.
Ben ik dan een goeroe? Geen idee. Ik heb een visie, maar ik heb ook klanten die zich in die visie kunnen vinden. Is het de enige juiste weg? Nee, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
En ik denk dat zolang je dat voor ogen houdt, er veel te leren (halen én brengen) valt.

Mmm ja, ik snap ergens wel wat je bedoelt, maar een cursus is juist ook wel even bij het handje nemen en zeggen hoe het moet. Te weinig ruimte (zo moet het en niet anders) is niet goed, maar te veel ruimte betaal je ook niet voor.

Als ik voedingsadvies aan jou vraag, wil ik eigenlijk een goed voerplan waarmee ik aan de slag kan, met duidelijke aanbevelingen. Dus ergens wel jij die zegt: zo zou ik het doen, hierop moet je letten en dit raad ik je aan.

Krijg ik echter een heel boekwerk waarin alle wegen naar Rome vermeld staan, verschillende voeradviezen door elkaar gegeven worden en op het einde een lijst met verschillende muesli's/balancers/ruwvoerverangers waardoor ik nog steeds de bomen in het bos niet zie, dan heb ik niet het gevoel dat ik ben geholpen.
Het moment dat ik jou inschakel, vertrouw ik jou om vanuit jouw kennis eigenlijk 1 plan (met hoogstens enkele nuances) voor te leggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:22

Zinzi_jewel schreef:
Helemaal mee eens Daihyo .
Paarden houden is maatwerk .
Heb er 4 lopen met alle andere specifieke behoeftes

Mee eens echter is het wel zo er ook steeds meer aanbod is als het om management en voeren gaat.
Ik denk zelfs te veel aanbod waardoor de basis behoeftes die voor de meeste paarden echt het beste werkt over het hoofd word gezien. Het word ingewikkelder gemaakt dan het is