Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

€250
Onbeperkt hooi
1x per week mest-schema (meestal 4 volle kruiwagens)
24/7 buiten (gigantische schuilstal met zand, geen stro verbruik)

Enige wat stalhouder bij ons doet, is hooiruif vullen. Schoonhouden doen we zelf.

Grote buitenbak, goede bodem. Geen longeercirkel.

EvaC

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Wij zijn in april van €330 naar €400 gegaan. Hele flinke prijsstijging, maar als ze het niet deden dan hadden we geen stal meer. Ik ga per volgende maand naar €450 omdat ik van een binnenstal naar een uitloopstal ga.

In het stalgeld zit een binnenbak van 20x40 met eb en vloed, een buitenbak van 40x60 met eb en vloed, stapmolen, uitrijmogelijkheden, echt onbeperkt ruwvoer, dik opgestrooide boxen, 6 dagen per week uitmesten, 3 kilo brokken per dag (wordt aangepast naar behoefte van het paard), weidegang in de zomer, paddock in de winter, longeercirkel, 4 poetsplaatsen met warm water, hele grote zadelkast en alles is nog maar 3 jaar oud. Onze pensionhoudster zorgt echt met hart en ziel voor je paard en in overleg is er ook heel erg veel mogelijk. Daarbij staan er maar 20 paarden en hebben we echt een heel gezellige club klanten. Mijn paard en ik zijn hier heel erg blij.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

385 euro per maand aan weidehuur, daarnaast ruim genomen 200 euro per maand aan hooi, dus maximaal 585 euro per maand, ik heb voornamelijk zand met 2 kleine weitjes, kwartiertje stappen van het bos en buitenbak bij de buren waar we gratis gebruik van zouden mogen maken. Ik heb er bij mij nu 3 paarden van mezelf lopen, maakt ook niet uit of ik er nog wat bij zet, prijs blijft hetzelfde. Omgeving West Brabant.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Kabayo schreef:
De pension paarden zijn we mee gestopt omdat wij onze boerderij voor onszelf hebben gekocht en we geen zin meer hadden om andere mensen de hele dag op ons erf te hebben

En dat, klanten te woord staan en de hele dag op je erf hebben, neem jij bijvoorbeeld niet mee in een berekening :) . Dat is ook werk en dat stuk kost een hoop meer dan 1 baal stro per paard ;) .

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Leuk om zo de NLse prijzen te lezen, wat verschilt het sterk zeg!

Ik woon in Zweden, in een van de duurdere regio's van het land tussen twee grote steden in. Voor degene die het intressant vinden. :D Ik betaal 290 eur per maand voor een kale box dus exclusief stro/zaagsel, hooi, kracthvoer etc etc. Wat wel inbegrepen is, is een 20x60 binnenbaan, een 30x60 buitenbaan, grote zomerweides waar ze tussen mei-eind september 24/7 buiten lopen, een fijne grote winterweide, zeer goede kwaliteit ruwvoer en we wonen midden in het bos dus meer dan genoeg buitenrijmogelijkheden. Hooi automaten zodat de paarden ook 's nachts evt een extra portie hooi krijgen. Overdag ook 2 voerbeurten met hooi in de wei. Wel zelf mesten en voer klaarzetten, maar dat doe ik met alle liefde en zo weet ik ook precies hoe veel mijn paard eet/drinkt en ik bepaal daardoor zelf hoe veel ze eet op een dag. Omdat onze paarden in een 'grote' winterweide staan hebben we geen binnen/buiten zet service maar daardoor bepalen we wel zelf hoe en wanneer ze binnen komen :) Op dit moment staan ze van 7 in de ochtend tot 9/10 in de avond buiten.

Ik vind de stalling relatief duur omdat er dus zo weinig service bij zit, maar we wonen ook op hetzelfde land en onze woning is relatief goedkoop, dus dat trekt het allemaal weer een beetje in balans.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

Ik woon in de kop van noord-Holland en betaal nu 565 all-in daarvoor staat m’n trailer ook op stal en heb ik een “dubbele box” dus 2 stallen waar de tussenwand tussenuit is gehaald super fijne grote stal dus.
Verder hebben we een stapmolen 20x60 buiten en 20x40 binnen .. zomers land en ‘s winters paddock.
Heel tevreden lekker kleinschalig dus niet te druk daar houdt ik van.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Wat een verschil in prijzen, al is dat natuurlijk niks nieuws.

Ik zit in zuidoost brabant op 390, 24/7 buiten in zeer nette paddock paradise met grote loopstal en opgehoogte paden dus weinig modder, daarnaast voerautomaat, binnenbak, buitenbak, longeercirkel, squarepen, gratis warm water en fijne kantine. Ik vind dat ik met die prijs in mn handjes mag klappen. En als t meer wordt, sja, dan maar een dagje meer werken :+ paard doet het er zo goed dat het me dat wel waard is.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:04

Ik woon ook in de kop van Noord Holland en betaal €725,- all inclusive. Ik heb nog niet vernomen dat het omhoog gaat. De faciliteiten en de service zijn naar de prijs en dus ook super voor elkaar.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:17

Ik betaal 400 per maand en heb nog niks over een verhoging gehoord.

Ik heb wel 3 Shetlanders en een Dpony.
Hier zit hooi en basisbrok bij, we verdelen mest diensten onderling (er staan nog 2 shetten van 1 eigenaar en nog 1 paard) en ik zet ze 3x per week in de ochtend buiten.
Voor de rest doen de mensen van stal dat gewoon :j
Mest word afgevoerd en de Dpony en andere paard komen jaarrond buiten van gem. 8 tot 17 per dag op de wei
Shetten hebben een goede inloop en ook weidegang.
We hebben een buitenbak en een poldee

yvonnnek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Hier een plekje is Overijssel. Hele jaar op het gras van 8 tot 17 met hooi erbij. Ook flinke hoeveelheid hooi voor savonds snachts en indien nodig met meer hooi als het nodig is. En een bak die altijd te rijden is. En ze zetten de paarden binnen en buiten de hele week voor €250. Ik mag mijn handjes hier dicht knijpen. En op 8 a 9 minuten stappen van een erg mooi natuurgebied.

Ik stond voorheen op een andere plek zomers op de wei en in de winter op de paddock die overigens erg nat waren. Met minimaal hooi/kuil (was eerder kuil) voer. En dan 1 dag in het weekend zelf doen. Bak was in de winter ook slecht te rijden. Voor €315,0
Laatst bijgewerkt door yvonnnek op Gisteren, 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Fly_high schreef:
Stallen komen op 650 euro uit omdat er genoeg mensen zijn die het willen betalen :+

In de Randstad zijn er veel meer paarden dan geschikte plek voor die paarden, ook al heb je een bagger paddock met een rottend schuurtje erbij waar je 0 kosten aan hebt kun je alsnog 300 vragen omdat vraag en aanbod. Aantal mensen die vanuit Den Haag of Rotterdam naar oost Drenthe of Friesland gaan verhuizen voor de goedkope stalling is vrij minimaal en dat zie je terug in de prijzen :j

Ik betaal €575 in omgeving Den Haag :+

Klopt en ik ben zo n gek die dat betaald. Maar ik weet wel als ik naar huis rijd, dat er naar hem omgekeken wordt. Dat hij z’n zorg krijgt en vooral genoeg ruwvoer. Dat is op veel stallen bij ons in de omgeving echt een ding. Dan betaal ik liever meer, dan telkens een klote gevoel eraan over houden als je naar huis rijdt.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:34

Popstra schreef:
Wonen en leven in Groningen is ook goedkoper dan in Amsterdam......

En de lonen liggen dan weer hoger in Amsterdam dan in Groningen :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:34

Ik betaalde, incl krachtvoer, tot enkele maanden geleden 450 euro voor een d pony en shetlander. Zelf mesten 5x pw.
Nu, aan huis, ben ik aan hooi, vlas en krachtvoer 150 euro pm kwijt.
De "winst" van het eerste jaar investeer ik o.a in het aanleggen van 70 m nieuw hekwerk en het keren van een nieuwe paddock/bak van 15 bij 25 m. Ik doe nu natuurlijk zelf alles waardoor mijn 'man uren' wel enorm zijn gestegen.
Water en elektriciteit reken ik niet mee met 20 panelen en een grondwaterbron.
Qua hypotheek ben ik ook niet duurder uit dan in mijn vorige huis, waar ze dus niet in de achtertuin pasten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Gizeppie schreef:
Fly_high schreef:
Stallen komen op 650 euro uit omdat er genoeg mensen zijn die het willen betalen :+

In de Randstad zijn er veel meer paarden dan geschikte plek voor die paarden, ook al heb je een bagger paddock met een rottend schuurtje erbij waar je 0 kosten aan hebt kun je alsnog 300 vragen omdat vraag en aanbod. Aantal mensen die vanuit Den Haag of Rotterdam naar oost Drenthe of Friesland gaan verhuizen voor de goedkope stalling is vrij minimaal en dat zie je terug in de prijzen :j

Ik betaal €575 in omgeving Den Haag :+

Klopt en ik ben zo n gek die dat betaald. Maar ik weet wel als ik naar huis rijd, dat er naar hem omgekeken wordt. Dat hij z’n zorg krijgt en vooral genoeg ruwvoer. Dat is op veel stallen bij ons in de omgeving echt een ding. Dan betaal ik liever meer, dan telkens een klote gevoel eraan over houden als je naar huis rijdt.

Ja ik sta er net zo in hoor! :)

Ik ben eigenlijk best slechte eigenaar omdat ik veel op vakantie ga :') en als ik weg ben regelt mijn stalhoudster alles, dat is die paar honderd € echt dubbel en dwars waard. Een keertje heeft mijn paard zich best lelijk verwond terwijl ik weg was (oogletsel) en mijn stalhoudster heeft toen zijn medicijnen bij de kliniek opgehaald en is ook elke dag 4x gaan druppelen. Echt super fijn <3 en mag imo best wat kosten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:59

Gizeppie schreef:
Mijn paard staat niet op voordroog, maar op droog hooi. Daarnaast eet mijn paard gemiddeld 15/20 kg hooi per dag.

Wij mogen tegenwoordig maximaal 8 1/2 kg per etmaal geven...

Randstad tussen Den Haag en Leiden, buitenbak en 3 paddocks.
Paarden staan nog steeds overdag op het land, zal niet lang meer duren, denk ik.

Begin van het jaar betaalden we 300 euro, vanaf 1 juni (start weideseizoen :+ ) ging de prijs omhoog naar 325 euro. 1 januari gaan we weer omhoog, naar 350 euro.
10 jaar geleden betaalde ik 185 euro per paard (had er toen 3 staan).
Betaling is altijd contant, en dat blijft zo.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:35

Bijzonder om te lezen hoe uiteenlopend de prijzen zijn van pensionstallen. Mijn viervoeters staan al jaren thuis en zou eens serieus moeten rekenen hoeveel we daaraan kwijt zijn, heb vaak het idee dat we niet per se goedkoper uit zijn. Maar je kan het net zo gek maken als je wilt natuurlijk.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:14

Hier alle 12 ponys aan huis
Eigen land (2 hectare) en eigen hooi

Geen idee wat we precies kwijt zijn maar de kosten zijn wel wat meer sinds de wolf hier actief is want ze staan allemaal op stal.

Zeg maar rond de 100 euro aan stal bedekking of iets meer. We kopen groot in dat scheelt, 5,80 euro voor een pak vlas.

Hooi van eigen land, maken van de grote ronde balen is nu dacht ik 20 euro, er gaat 1 grote baal per week door dus je zit dan om 80 a 100 euro per maand, trekker kosten niet mee gerekend maar hooien enz doen we zelf.

Brok krijgen ze niet zoveel, laat het 60 a 80 euro per maand zijn.

Gaat om a welsh ponys en 1 paard

Ze staan nu nog een hele dag op de weide zolang het lukt. En in de zomer strook begrazing

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

Hier 400 per maand, Noord Brabant
Zelf mesten, binnenbak, buitenbak, aan de bossen en een top voer beleid.

Toch, is dit wel een beetje de max wat mijn hobby me waard is en mag kosten. Bij een stal verhoging zit ik er toch aan te denken om hem op een wei te zetten en dan maar wat minder luxe om te kunnen rijden....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

Denk dat een hoop vergeten dat voor de stalbaas het leven zelf ook flink duurder geworden is. Dus naast stijging van de kosten voor het bedrijf moet de stalling ook gewoon omhoog voor een hoger salaris voor de stalbaas als die een normale boterham wil blijven eten. Net zoals het salaris voor de meeste werkenden de afgelopen jaren flink is gestegen vanwege de hoge inflatie.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:34

Je hoort mij ook niet zeggen dat de stal het niet waard is ;)

Ik zeg alleen wat mijn hobby mij waard is. Ik heb maar 3 x per week tijd om te rijden (ivm kleine en vriend veel weg)... Als je ziet wat dat dus per keer rijden kost..
Hihi
En ik weet dat je zo niet mag denken, de stal mesten vind ik ook niet erg om te doen en het verzorgen ook niet, maar 400 euro ( komt smid en les en zo nog bij) is voor mij wel een beetje de max aan wat ik uit wil geven aan stalgeld om 3x per week te kunnen rijden.

Overigens ken ik weinig mensen die een flinke loonstijging de afgelopen paar jaar gehad hebben hoor... Maar goed, dat staat voor mij los wat een pension houder mag verdienen, die is eigen baas dus mag zelf bepalen wat hij wilt verdienen....
Alleen dan is het aan mij of ik dat wil betalen.
( En vaak aan het verloop op je stal kun je dan zien of je te veel of te weinig vraagt voor wat mensen willen betalen)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:47

Sky_As schreef:
Je hoort mij ook niet zeggen dat de stal het niet waard is ;)

Ik zeg alleen wat mijn hobby mij waard is. Ik heb maar 3 x per week tijd om te rijden (ivm kleine en vriend veel weg)... Als je ziet wat dat dus per keer rijden kost..
Hihi
En ik weet dat je zo niet mag denken, de stal mesten vind ik ook niet erg om te doen en het verzorgen ook niet, maar 400 euro ( komt smid en les en zo nog bij) is voor mij wel een beetje de max aan wat ik uit wil geven aan stalgeld om 3x per week te kunnen rijden.

Overigens ken ik weinig mensen die een flinke loonstijging de afgelopen paar jaar gehad hebben hoor... Maar goed, dat staat voor mij los wat een pension houder mag verdienen, die is eigen baas dus mag zelf bepalen wat hij wilt verdienen....
Alleen dan is het aan mij of ik dat wil betalen.
( En vaak aan het verloop op je stal kun je dan zien of je te veel of te weinig vraagt voor wat mensen willen betalen)

Het was ook een algemeen bericht en geen reactie op jouw post.

Overigens is vrijwel iedereen met een nieuw CAO er de afgelopen jaren echt wel op vooruit gegaan met het salaris. In die onderhandelingen wordt de inflatie gewoon meegenomen namelijk .

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

hier in de regio mijn oude pensionstal( nigtevect) is in 2025:
half pension op vlas tussen de 457 -477 ( ligt aan formaat stal)
vol pension stro tussen 512-532
grote stal volpension stro tussen 592-615 ( ligt aan formaat / buitenluik).
Dan komt er nog 60 bij voor de paddockperiode ( binnen/buiten zetten en 2 uur paddock)
en alle andere dingen kosten extra:
molen (45) en dekens wisselen , beschermers op/af, etc etc
Dan gaan ze in Januari nog omhoog.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Mijn kleinschalige stal is in okt met 30 euro omhoog gegaan en betaal nu 300 euro.
we hebben 4 dagen dat we staldiensten in moeten vullen de overige dagen is vol pension.
Wij betalen ons eigen kracht voer en er is nagenoeg onbeperkt ruwvoer.
Ruw voer is uitstekende kwaliteit, droge paddocks, hele dagen buiten, zomers weidegang en bos om de hoek. De rijbak stelt helaas teleur. Nu heb ik een paard met pensioen dus daar geen last van.

Ik ben heel tevreden en zet er nog zo 5 paarden neer.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Regio Den Haag, €420,- excl. buitenzetservice, inclusief voermomenten verspreid over de dag, mesten wordt machinaal gedaan. Binnenbaan, buitenbaan, longeercirkels, paddocks en een stapmolen tot onze beschikking. Zomers 24/7 het land op :)

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Wij hebben 5 pensionada’s ( 2 shetten en 3 paarden van allemaal 20/25+ ) op een stuk in eigen beheer.
Ik mag in mn handjes knijpen met wat ik daar maandelijks voor betaal al komt natuurlijk alles er nog bij en moet dagelijks alles zelf doen. Er zijn geen faciliteiten ( maar heb ik ook niet nodig) en het is een heel fijn stuk met diverse schuilmogelijkheden en een fijne verhuurder.
Ik realiseer me wel dat het voor ons niet haalbaar is (als deze paarden zijn uitgestorven ) om ooit nog iets in pension te zetten. De prijzen rijzen de pan uit.
( overigens begrijpelijk als je ziet wat een zak brok en een baal voordroog tegenwoordig kost -en nee, die kost hier ook geen €50 meer zoals een paar jaar geleden-)
Wij hebben jaren plezier gehad van onze paarden, nu zijn ze allemaal oud, op en versleten en zijn we een soort mantelzorgers voor een stel hele dure grasmaaiers :')