Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evercreek schreef:Wat doen mensen als het spaarpotje op is en er komen nog meer DA kosten bij? Kun je rekeningen bij een DA in termijnen betalen? Sluit je een lening af als je geen geld bij familie kan krijgen? Laat je een paard inslapen wanneer de kosten te hoog worden en de kans op herstel misschien klein is? Of dan met pensioen en evt pijnstillers tot het einde daar is?
Dit is namelijk mijn grootste angst bij het aanschaffen van een paard, wat ik eind dit jaar/volgend jaar zou willen. Ik en mijn vriend verdienen leuk, maar we hebben ook een huis en andere dieren waar wat mee kan gebeuren. Nu heb ik ook familie die me zeker zullen helpen mocht dit nodig zijn (gelukkig), maar hoe doen andere mensen dit?
Raineri schreef:Evercreek schreef:Wat doen mensen als het spaarpotje op is en er komen nog meer DA kosten bij? Kun je rekeningen bij een DA in termijnen betalen? Sluit je een lening af als je geen geld bij familie kan krijgen? Laat je een paard inslapen wanneer de kosten te hoog worden en de kans op herstel misschien klein is? Of dan met pensioen en evt pijnstillers tot het einde daar is?
Dit is namelijk mijn grootste angst bij het aanschaffen van een paard, wat ik eind dit jaar/volgend jaar zou willen. Ik en mijn vriend verdienen leuk, maar we hebben ook een huis en andere dieren waar wat mee kan gebeuren. Nu heb ik ook familie die me zeker zullen helpen mocht dit nodig zijn (gelukkig), maar hoe doen andere mensen dit?
Waarschijnlijk hulp familie gecombineerd met afbetaling.
Terugkomende hoge kosten in combinatie met ziek paard en geringe kans van herstel en een paard met verminderde levenskwaliteit vind ik in aanmerking komen voor inslapen.
Eind 2023 mijn driejarige laten inslapen. Ik heb het emotionele plaatje in gedachte gehad, maar ook eens zakelijk bekeken. Een paard was uiteindelijk ook een investering in mijn plezier:
- behandeling sloeg niet aan
- bleef kreupel en had pijn
- hoge terugkerende hoge kosten voor managent. Ik kon het betalen. Maar dier was voor altijd een grasmaaier. Nu is ze geen gebruiksvoorwerp. Maar bovenstaande maakt dat ik voor inslapen ben gegaan
Alleen kosten zijn geen einde. Het totaalplaatje is doorslaggevend of ik ga lenen en zaken op af betaling doe. Privé zal ik dan ook de broekriem aanhalen. Geen uitjes en even een paar maanden tofu met groente eten
Wildgirl schreef:_San87_ schreef:Ik heb nog nooit structureel maandlasten van 800-1200 per maand gehad aan m'n paard.
Ik ook niet en wanneer dat wél zou gebeuren is de hobby over. Ik vind dit echt wel bizarre bedragen.
Ik krijg mijn 2 pony's straks aan huis en zal dan incl voer/DA/HS en alle overige kosten zo'n 300 euro pm kwijt zijn voor alles. Dat bedrag ligt nu rond de 500, wat ook prima is. Maar 1200 voor 1 paard? No way. Ik spaar nu tussen de 500 en 1000 pm, dat zou dan niet meer kunnen.
DuoPenotti schreef:Maar bijvoorbeeld een zadel kun je ook zo gek maken als je zelf wilt.
Een nieuwe van 5500 of datzelfde zadel 2ehands voor de helft.
Of juist een zadel nieuw voor 2500, of daar weer de tweedehandse voor de helft.
Ik heb nog nooit een paard gereden dat perse de nieuwe van 5500 nodig had.
En betreft bijvoeren op stalling enz, is het nodig, of maak je jezelf gek?
Supplementen ook. Is het zo vaak nodig als wat er word gevoerd?
Maar inderdaad als ik die vaste kosten had, had ik geen paarden.
Evercreek schreef:Wat doen mensen als het spaarpotje op is en er komen nog meer DA kosten bij? Kun je rekeningen bij een DA in termijnen betalen? Sluit je een lening af als je geen geld bij familie kan krijgen? Laat je een paard inslapen wanneer de kosten te hoog worden en de kans op herstel misschien klein is? Of dan met pensioen en evt pijnstillers tot het einde daar is?
Pantykous schreef:Ik vind paardrijden met name leuk als ik ook wedstrijden kan rijden dus ik zag dat niet los van elkaar. Maar ook als ik geen wedstrijden zou rijden heb ik wel les nodig en dat is toch ook een sloot geld. Maar goed als ik helemaal terug naar basics zou gaan zou ik nog 450 stal + 50 hoefsmid + ~150 benzine kwijt geweest zijn.
DuoPenotti schreef:Eerlijk, kan me daar niets bij voorstellen betreft de zadels....
Heb nu ook niet de doorsnede paarden, al is er langzaamaan wel steeds meer voor op de markt.
En daarnaast de rijpaarden, met kussen goed naar maat opgevuld paste daar zonder problemen 2e hands zadels op.
Is het niet meer omdat jij beperkingen hebt en er daardoor veel zadels al afvallen?
Niet naar bedoeld hè
uiteraard maakt dat uit waar je woont.
In de randstad had ik inderdaad nooit paarden gehad.
1 omdat ik meestal niet achter de manier van huisvesten sta.
2 de kosten
Evercreek schreef:Raineri schreef:
Waarschijnlijk hulp familie gecombineerd met afbetaling.
Terugkomende hoge kosten in combinatie met ziek paard en geringe kans van herstel en een paard met verminderde levenskwaliteit vind ik in aanmerking komen voor inslapen.
Eind 2023 mijn driejarige laten inslapen. Ik heb het emotionele plaatje in gedachte gehad, maar ook eens zakelijk bekeken. Een paard was uiteindelijk ook een investering in mijn plezier:
- behandeling sloeg niet aan
- bleef kreupel en had pijn
- hoge terugkerende hoge kosten voor managent. Ik kon het betalen. Maar dier was voor altijd een grasmaaier. Nu is ze geen gebruiksvoorwerp. Maar bovenstaande maakt dat ik voor inslapen ben gegaan
Alleen kosten zijn geen einde. Het totaalplaatje is doorslaggevend of ik ga lenen en zaken op af betaling doe. Privé zal ik dan ook de broekriem aanhalen. Geen uitjes en even een paar maanden tofu met groente eten
Ik snap het verhaal zeker, ik weet van mezelf alleen ook dat ik jarenlang last zou hebben van het feit dat ik een jong leven heb moeten beëindigen, ook al kon het misschien alleen nog door het leven gaan als glorieuze grasmaaier (met pijn). Mijn hoofd zou precies hetzelfde hebben gedacht en had ook dezelfde keuze genomen denk ik, maar mijn hart zou het mezelf niet snel vergeven
DuoPenotti schreef:Natuurlijk is het de hele boom die moet passen.
Maar zo hebben de meeste merken hun vormen en is kussens aanpassen dan wel het enige dat nodig is.
En zou dat echt niet gaan, dan bestaat er ook nog (semi) boomloos.
Nee ik denk niet dat dat altijd past.
Maar je bereik word al weer anders dan met boom.
Dus nee, ik denk dat 5500 niet nodig is....
Maar goed het is geen zadel topic.
c_alsemgeest schreef:Ik heb 1 keer een koliek operatie gedaan, was ook een vrij heftige met darm perforaties etc.
Ik zou het niet meer doen. Het herstel duurde lang, maar ook daarna is het altijd veel management geweest, gevoelig met weersomstandigheden etc.
Maar dat zeg ik nu... als je daar op dat moment staat weet je nooit hoe je gaat reageren denk ik
MyWishMax schreef:DuoPenotti schreef:Natuurlijk is het de hele boom die moet passen.
Maar zo hebben de meeste merken hun vormen en is kussens aanpassen dan wel het enige dat nodig is.
En zou dat echt niet gaan, dan bestaat er ook nog (semi) boomloos.
Nee ik denk niet dat dat altijd past.
Maar je bereik word al weer anders dan met boom.
Dus nee, ik denk dat 5500 niet nodig is....
Maar goed het is geen zadel topic.
Oh, maar die 5500 zei ik al dat niet nodig was. Alleen dat je niet altijd een keuze hebt uit tweedehands of een goedkoper nieuw zadel. Mijn maatzadels waren beide geen 5500 hoor. Waren zelfs goedkoper als de Albion wat de duurste was ooit gekocht van bijna 4000 euro en die dus voor juridisch gezeik zorgde.
Maar jij zei kwestie van goed vullen van de kussens. Dat kan alleen als alle andere onderdelen passend zijn en dat was dus niet te vinden. Dan heb je al pech en zal je dus al meer uit moeten geven dan bijvoorbeeld een wintec van 800 euro kunnen kopen. Dat is dus deels ook kwestie van geluk en waar ik wel van vind dat mensen rekening mee moeten houden. Ieder paard verdient een passend zadel en dan moet je dus niet maar budget van 700 euro hebben oid. Ook niet van 3000 vind ik hoor. Maar wel rekening houden met eventueel slecht scenario waarbij de goedkope tweedehands zadels niet passend te krijgen zijn. Kan alleen maar mee vallen als dat wrl zo is en kan je de rest van dat budget weer apart zetten of aan andere benodigdheden uitgeven.
Koliek operatie zou ik ook niet doen, denk ik. Ik ken te veel slechte verhalen waar de paarden toch altijd iets last hebben gehouden en het is een hele klap geld, waarbij er bij de revalidatie ook nog heel veel mis kan gaan en de kosten nog meer op kunnen lopen. Volgens mij is zand koliek wel 1 van de 'makkelijkere' dacht ik? Maar ik denk dat daar de grens is voor ons. Als het niet op te lossen is op de kliniek met sonde en alles.
c_alsemgeest schreef:Ik heb 1 keer een koliek operatie gedaan, was ook een vrij heftige met darm perforaties etc.
Ik zou het niet meer doen. Het herstel duurde lang, maar ook daarna is het altijd veel management geweest, gevoelig met weersomstandigheden etc.
Maar dat zeg ik nu... als je daar op dat moment staat weet je nooit hoe je gaat reageren denk ik
Evercreek schreef:c_alsemgeest schreef:Ik heb 1 keer een koliek operatie gedaan, was ook een vrij heftige met darm perforaties etc.
Nou precies dat dus, ik kan nu wel heel nuchter denken "als ik een paard heb doe ik dat soort dure operaties niet en is dit mijn grens", maar ik weet ook dat ik voor mijn dieren door het vuur ga. Ik had een rib en nier verkocht voor mijn vorig paard als hij daarmee een goed leven had kunnen hebben, ook al was al het als glorieuze grasmaaierIk heb gelukkig een vriend die daar iets nuchterder in is en ik weet ook zeker dat hij de rem voor mij zal zijn als ik dat zelf niet meer ben.
Hopelijk hoef ik zo'n keus nooit te maken.
Lieser schreef:c_alsemgeest schreef:Ik heb 1 keer een koliek operatie gedaan, was ook een vrij heftige met darm perforaties etc.
Het gaat ook geleidelijk, merk ik. Eerst de rug nakijken. Goh de knieeen lijken wat overvuld. Voor de behandeling moet ze worden gesedeerd en wil de dierenarts eigenlijk meteen een maagscopie doen. Een tweede maagscopie na de omeprazol hoeft niet, maar na vier weken behandelen raadt de arts het toch aan. Dus weer een nachtje blijven. Ze is iets te stevig (en een koudbloed) dus wordt IRAP geadviseerd in plaats van corticosteroïden. Na de omeprazol toch maar luzerne en mastic horse geven, ...
Per keer is het 'maar' 1.000 of 1.500 euro, maar na twee maanden staat de teller op ruim 5.000 euro in totaal (eigenlijk meer, maar toen ben ik gestopt met bijhouden)
Miss_Mii21 schreef:Wellicht hadden we ook met een ander tweedehands zadel afgekund, rij toch geen wedstrijden.. maar was het getob met zadels zat. Had al tig zadelmakers benaderd die allemaal niet in de omgeving kwamen of geen tijd hadden, tja dan pak je ook wat er binnen de mogelijkheden ligt. Hoop dat we hier heel lang mee vooruit kunnen...
Lees vaak genoeg dat mensen via Marktplaats iets kopen dat "wel past" en dat gaat jaren goed. Die van mij geeft vrij snel pijn aan als het "wel past, maar niet 100%". Dat vind ik dan ook niet eerlijk naar het beestje toe. Misschien ook combi met gevoelig paard, waardoor we er niet zomaar alles op kunnen gooien.