Salaris / kosten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Salaris / kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:33

Ja precies.
Vind dat ook geen vaste kosten.
uiteraard zijn het kosten, maar net wat je zegt, daar kun je mee stoppen zonder dat het paard er last van heeft.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:41

Ik vind paardrijden met name leuk als ik ook wedstrijden kan rijden dus ik zag dat niet los van elkaar. Maar ook als ik geen wedstrijden zou rijden heb ik wel les nodig en dat is toch ook een sloot geld. Maar goed als ik helemaal terug naar basics zou gaan zou ik nog 450 stal + 50 hoefsmid + ~150 benzine kwijt geweest zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:41

Evercreek schreef:
Wat doen mensen als het spaarpotje op is en er komen nog meer DA kosten bij? Kun je rekeningen bij een DA in termijnen betalen? Sluit je een lening af als je geen geld bij familie kan krijgen? Laat je een paard inslapen wanneer de kosten te hoog worden en de kans op herstel misschien klein is? Of dan met pensioen en evt pijnstillers tot het einde daar is?
Dit is namelijk mijn grootste angst bij het aanschaffen van een paard, wat ik eind dit jaar/volgend jaar zou willen. Ik en mijn vriend verdienen leuk, maar we hebben ook een huis en andere dieren waar wat mee kan gebeuren. Nu heb ik ook familie die me zeker zullen helpen mocht dit nodig zijn (gelukkig), maar hoe doen andere mensen dit?

Waarschijnlijk hulp familie gecombineerd met afbetaling.
Terugkomende hoge kosten in combinatie met ziek paard en geringe kans van herstel en een paard met verminderde levenskwaliteit vind ik in aanmerking komen voor inslapen.
Eind 2023 mijn driejarige laten inslapen. Ik heb het emotionele plaatje in gedachte gehad, maar ook eens zakelijk bekeken. Een paard was uiteindelijk ook een investering in mijn plezier:
- behandeling sloeg niet aan
- bleef kreupel en had pijn
- hoge terugkerende hoge kosten voor managent. Ik kon het betalen. Maar dier was voor altijd een grasmaaier. Nu is ze geen gebruiksvoorwerp. Maar bovenstaande maakt dat ik voor inslapen ben gegaan

Alleen kosten zijn geen einde. Het totaalplaatje is doorslaggevend of ik ga lenen en zaken op af betaling doe. Privé zal ik dan ook de broekriem aanhalen. Geen uitjes en even een paar maanden tofu met groente eten :')

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:52

Raineri schreef:
Evercreek schreef:
Wat doen mensen als het spaarpotje op is en er komen nog meer DA kosten bij? Kun je rekeningen bij een DA in termijnen betalen? Sluit je een lening af als je geen geld bij familie kan krijgen? Laat je een paard inslapen wanneer de kosten te hoog worden en de kans op herstel misschien klein is? Of dan met pensioen en evt pijnstillers tot het einde daar is?
Dit is namelijk mijn grootste angst bij het aanschaffen van een paard, wat ik eind dit jaar/volgend jaar zou willen. Ik en mijn vriend verdienen leuk, maar we hebben ook een huis en andere dieren waar wat mee kan gebeuren. Nu heb ik ook familie die me zeker zullen helpen mocht dit nodig zijn (gelukkig), maar hoe doen andere mensen dit?

Terugkomende hoge kosten in combinatie met ziek paard en geringe kans van herstel en een paard met verminderde levenskwaliteit vind ik in aanmerking komen voor inslapen.
Eind 2023 mijn driejarige laten inslapen. Ik heb het emotionele plaatje in gedachte gehad, maar ook eens zakelijk bekeken. Een paard was uiteindelijk ook een investering in mijn plezier:
- hoge terugkerende hoge kosten voor managent. Ik kon het betalen. Maar dier was voor altijd een grasmaaier. Nu is ze geen gebruiksvoorwerp. Maar bovenstaande maakt dat ik voor inslapen ben gegaan

Alleen kosten zijn geen einde. Het totaalplaatje is doorslaggevend of ik ga lenen en zaken op af betaling doe. Privé zal ik dan ook de broekriem aanhalen. Geen uitjes en even een paar maanden tofu met groente eten :')

Ik snap het verhaal zeker, ik weet van mezelf alleen ook dat ik jarenlang last zou hebben van het feit dat ik een jong leven heb moeten beëindigen, ook al kon het misschien alleen nog door het leven gaan als glorieuze grasmaaier (met pijn). Mijn hoofd zou precies hetzelfde hebben gedacht en had ook dezelfde keuze genomen denk ik, maar mijn hart zou het mezelf niet snel vergeven :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:58

Onderschat niet je onderhoudskosten bij paarden aan huis... Wil je paddock, wei, bak, stal en omheiningen etc. netjes houden dan gaat daar op jaarbasis stiekem toch nog best veel geld in zitten...
Die kosten moet je er wel bij optellen en die heb je niet als je in pension staat.

Wildgirl schreef:
_San87_ schreef:
Ik heb nog nooit structureel maandlasten van 800-1200 per maand gehad aan m'n paard.

Ik ook niet en wanneer dat wél zou gebeuren is de hobby over. Ik vind dit echt wel bizarre bedragen.
Ik krijg mijn 2 pony's straks aan huis en zal dan incl voer/DA/HS en alle overige kosten zo'n 300 euro pm kwijt zijn voor alles. Dat bedrag ligt nu rond de 500, wat ook prima is. Maar 1200 voor 1 paard? No way. Ik spaar nu tussen de 500 en 1000 pm, dat zou dan niet meer kunnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:18

DuoPenotti schreef:
Maar bijvoorbeeld een zadel kun je ook zo gek maken als je zelf wilt.
Een nieuwe van 5500 of datzelfde zadel 2ehands voor de helft.
Of juist een zadel nieuw voor 2500, of daar weer de tweedehandse voor de helft.

Ik heb nog nooit een paard gereden dat perse de nieuwe van 5500 nodig had.

En betreft bijvoeren op stalling enz, is het nodig, of maak je jezelf gek?
Supplementen ook. Is het zo vaak nodig als wat er word gevoerd?

Maar inderdaad als ik die vaste kosten had, had ik geen paarden.

Dan heb je geluk gehad. Oke, ik heb geen zadel van 5500, maar wel 2 paarden gehad waar ik tweedehands niet kon slagen en toch uitkwam tussen de 2500 en 3900. Ik heb bij vorige paard werkelijk 6 eigen zadels gehad in 2 jaar tijd, waardoor we uiteindelijk wel flink meer uitgegeven hebben als gewoon 1 zadel kunnen kopen, en nog iets als 15 tot 20 tijdelijk kunnen lenen. Van tweedehands tot nieuw, allerlei merken en types en het enige wat paste was volledig op maat gemaakt. Ook meerdere zadelmakers erbij gehad en tot juridisch gedoe aan toe vanwege het duurste zadel ooit wat we kochten en waar paard binnen no time niet meer onder wilde lopen maar de zadelmaker niet mee wilde denken behalve terugnemen voor extreem weinig geld terwijl er dus amper mee gereden was en hij zeker wist dat dit het zadel was.
Huidige paard meteen bij hetzelfde merk een zadel afgenomen, paard was al 6 jaar maar toch binnen een jaar volledig uit het zadel gegroeid wat niemand verwacht had. Zeker niet omdat er nog van alles aan veranderd kon worden, maar ze was veel meer veranderd als 'normaal' is op die leeftijd. Daarna kwam de zoektocht en hebben we ook weer stuk of 10 zadels gehad, vooral omdat op het maatzadel een levertijd zat dus die zadels waren leenzadels. De helft paste niet op haar, de andere helft niet bij mij.

Verder was de stalling hier in de randstad 20 jaar geleden al 395 euro voor een paard op stro. Zaagsel was duurder, iets als 10 euro, hooi ipv voordroog was duurder, weet de prijs niet meer, privé weiland was 1000 euro per seizoen. En dat moest helaas door gemengde kudde en enorm veel onrust en sowieso paard wat zich al zwaar geblesseerd had. Stapmolen of buiten zetten was nog extra per maand. Dan zat je al snel aan 450 tot 500 per maand aan alleen stalling. Rondom ijzers erbij en daar ga je al.

Dat scheelt ook enorm he? Waar je woont. Hier in de randstad is het altijd al duurder geweest en voor een hoop bedragen die hier langskomen kan je hier niet eens een stalling vinden. Laat staan de kosten die er nog bijkomen voor datzelfde geld.

Wedstrijden zijn idd leuke dagjes uit, maar lessen vind ik wel noodzakelijk. Ook als ik geen wedstrijden zou rijden.

Evercreek schreef:

Bij ons is het dierenarts potje niet het enige spaargeld. Als dit op is zal er dus gekeken worden wat de kansen zijn voor het paard en bij kleine kansen is inslapen een goede optie. Als herstelkans goed is, of pas te zeggen na een dure diagnostiek methode dan zullen we geld van andere rekening pakken. Ik ben geen voorstander van langere tijd pijnstilling, ook niet de natuurlijke variant (die ik juist slechter vind, dezelfde bijwerkingen en dus nare gevolgen voor maag bijvoorbeeld, maar geen controle op hoeveelheid werkzame stof dus wisselend in hoeveel de pijn echt gestild wordt). Als een paard dat nodig heeft zal dat een korte periode zijn om zelf afscheid te kunnen nemen en bijvoorbeeld nog even op het land met kudde en dan afscheid nemen. Ik weet niet of mijn da met factuur op afbetaling werkt, maar er zou eventueel wel overleg mogelijk zijn denk ik. We komen er alweer 15 jaar en altijd keurig op tijd betaald. Maar liever niet.
Maar er zit wel gewoon een grens aan het geld, niet eens altijd het geld wat er is maar ook het geld wat je wilt betalen. Of kunt verantwoorden, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Sommige behandelingen laten wij niet doen, ook al zijn ze effectief. Dan zijn er goedkopere (maar nog steeds dure) alternatieven die bijvoorbeeld wat langer duren. Maar bij huidige blessure wisten wij niet wat er aan de hand was. Foto's en scans gaven geen uitsluitsel, klinisch konden we niet verder want het beeld was eigenlijk zo slecht dat het bijna zeker een breuk was. Opties waren CT scan, MRI scan of gewoon maanden op de box zetten zonder beeldvorming en hopen dat het een breuk was die te genezen was. Maar zonder beeldvorming was er dus ook een kans dat we het paard maanden boxrust zouden geven om er dan achter te komen dat het niet te genezen was, het tijdens de boxrust erger zou worden en noem alle doemscenario's maar, omdat je dus niet wist waar de breuk zat en hoe erg die was. Toen hebben we wel voor de ct scan gekozen, we hebben de da laten kiezen welke van de 2 (ct of mri) beter was en vanwege de onzekerheid van de plek was dat een ct. Daar kwam idd een breuk uit, maar een 'gunstige'. Maar het had dus ook kunnen zijn dat we flink geld uitgegeven hadden en alsnog hadden moeten laten inslapen. Maar de ct scan was duur, er waren al foto's en scans gemaakt en er moest dus nog behandeling komen en hele lange revalidatie en meerdere controles met foto's, behandelingen en eventueel nieuwe ct scans. We hebben uitgebreid met de da overlegd wat de kansen waren, omdat de totaal prijs echt heel hoog zou worden. Ze konden geen garantie geven, we zouden eerst de 1e 3 maanden door moeten komen en kijken hoe het gewricht zich zou ontwikkelen. Nu valt dat wat tegen maar het klinische beeld werd zo snel zo enorm veel beter tot extreem goed dat het het waard is geweest. Nog steeds krijgen we van meerdere da's op de kliniek te horen dat het een wonder is dat ze nog leeft en het zo goed doet. Maar dat kon dus alleen door en het dierenarts potje, maar ook omdat dat niet het enige spaargeld was en we de potjes ook weer aan konden vullen tegelijkertijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:23

Eerlijk, kan me daar niets bij voorstellen betreft de zadels....
Heb nu ook niet de doorsnede paarden, al is er langzaamaan wel steeds meer voor op de markt.
En daarnaast de rijpaarden, met kussen goed naar maat opgevuld paste daar zonder problemen 2e hands zadels op.

Is het niet meer omdat jij beperkingen hebt en er daardoor veel zadels al afvallen?
Niet naar bedoeld hè :)

uiteraard maakt dat uit waar je woont.
In de randstad had ik inderdaad nooit paarden gehad.
1 omdat ik meestal niet achter de manier van huisvesten sta.
2 de kosten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:31

Evercreek schreef:

Dat is ook mijn angst. En eerlijk gezegd weet ik het niet. Met pensioen, vermoed ik. Als dat haalbaar is voor het paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:40

Pantykous schreef:
Ik vind paardrijden met name leuk als ik ook wedstrijden kan rijden dus ik zag dat niet los van elkaar. Maar ook als ik geen wedstrijden zou rijden heb ik wel les nodig en dat is toch ook een sloot geld. Maar goed als ik helemaal terug naar basics zou gaan zou ik nog 450 stal + 50 hoefsmid + ~150 benzine kwijt geweest zijn.

Ik vind wedstrijden ook echt super tof en hou daar rekening mee qua budget, maar ik bedoel meer - als ik 1 of 2x hoge medische kosten heb van een ander huisdier of iets duurs met de auto o.i.d. zijn die wedstrijden heel makkelijk even weg te laten zonder dat het verder ergens invloed op heeft. Ik zou in ieder geval niet zeggen dat mijn paard mij €1000 per maand kost als de helft daarvan wedstrijden, trailerritten, foto's etc zijn.

Ik heb eerlijk gezegd ook helemaal geen les behalve als ik aan het starten ben en vooruit wil qua wedstrijdniveau, dat is al helemaal vloeken op bokt :+ Ik sta dan wel bij mijn instructie op stal (dus zekere mate van begeleiding hoort er gewoon bij na al die jaren ;) ) en heb een makkelijk, wat ouder en goed bevestigd paard.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:44

Vorig jaar heeft ons paard 1682€ per maand gekost. Dit jaar hoop ik iets lager uit te komen. Maar 1300€ gaat het minimaal wel worden. Stalling kost hier 725€ en helaas moet mijn paard iedere 4 weken rondom op speciaal beslag a 350€ per beslagbeurt. Dus dan gaat het al hard. Hij is wat ouder en een ouder paard heeft gewoon een hogere kans op mankementen en dus vaak ook hogere kosten. Ik ben alleenstaand en heb een behoorlijke hypotheek. Ik heb zeker geen slechte baan maar in je eentje is dit niet op te brengen. Ik heb het paard dus ook gezamenlijk met mijn ouders en we splitten alle kosten. Wij hebben ook geen aparte spaarpot voor de dierenarts. Dat komt gewoon van onze eigen spaarrekening indien nodig. We hebben genoeg budget als er ernstige dingen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:52

DuoPenotti schreef:
Eerlijk, kan me daar niets bij voorstellen betreft de zadels....
Heb nu ook niet de doorsnede paarden, al is er langzaamaan wel steeds meer voor op de markt.
En daarnaast de rijpaarden, met kussen goed naar maat opgevuld paste daar zonder problemen 2e hands zadels op.

Is het niet meer omdat jij beperkingen hebt en er daardoor veel zadels al afvallen?
Niet naar bedoeld hè :)

uiteraard maakt dat uit waar je woont.
In de randstad had ik inderdaad nooit paarden gehad.
1 omdat ik meestal niet achter de manier van huisvesten sta.
2 de kosten

Nee, 1e paard was echt het paard. Paarden daarvoor reed ik gewoon met euroriding diamant, passier en een stubben. De maten en vorm die nodig waren waren er niet tweedehands en dus eigenlijk ook niet nieuw. Het is niet alleen kwestie van kussens opvullen. De boom vorm, kopijzer vorm en maat, manier dat zadel achter de schouders kwam te liggen of juist vaak niet bij hem, 17 of 17,5 inch nodig. Zadelmakers gehad met bussen vol tweedehands en nieuwe zadels die weggingen omdat er werkelijk niks was wat paste op hem. Ja op stand leek het wat, in beweging niet. Het enige zadel bij hem wat voor mij meteen afviel vanwege mijn lijf was boomloos, maar ook dat vond het paard echt niks en bleef absoluut niet liggen.

Huidge merrie lijkt heel makkelijk gebouwd op stand, maar is dat niet als je serieus gaat passen en gaat rijden. Wat zij nodig heeft is tweedehands niet te vinden, zelfs niet bij het merk waar we het zadel nu van hebben. (Misschien ondertussen wel van 1 van de tig merken maar dan alsnog met flink prijskaartje en niet de standaard lage prijs tweedehands zadels) Het is ook helemaal op maat gemaakt voor haar en voor mij. Daar kwam bij de leenzadels wel wat voorbij waar zij wel tijdelijk mee had kunnen lopen maar niet ideaal was en djs echt maar tijdelijk, maar waar ik niet op kon zitten. Of waar ik wel op kon zitten tijdelijk maar zij niet onder kon lopen. Maar ook andere merken die we tijdelijk leenden waren allemaal te krap op de schouders en daar hielp breder kopijzer bijvoorbeeld niks bij. Was echt overal onder andere te weinig schoudervrijheid door haar bouw en hoe zadel dan kwamen te liggen. Een deel kan je opvangen met singel, maar niet genoeg en dat moest echt apart gemaakt worden want dat bestond toen bij geen enkel merk.

Eigenlijk zijn het qua wat ze nodig hadden 2 heel vergelijkbare types, alleen heeft de huidige meer ruimte voor zadel, maar dat heb ik dan weer niet nodig. En dus dezelfde problemen. Bij de 1e hadden we vooral ook problemen door de zadelmakers die hun werk slecht deden, maar dus ook wel fijne gehad die aangaven dat het echt een lastige was en ze echt niks hadden en ook geen merk wisten wat wel zou werken zonder volledig op maat maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:58

Natuurlijk is het de hele boom die moet passen.
Maar zo hebben de meeste merken hun vormen en is kussens aanpassen dan wel het enige dat nodig is.

En zou dat echt niet gaan, dan bestaat er ook nog (semi) boomloos.
Nee ik denk niet dat dat altijd past.
Maar je bereik word al weer anders dan met boom.

Dus nee, ik denk dat 5500 niet nodig is....
Maar goed het is geen zadel topic.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:03

Evercreek schreef:
Raineri schreef:

Ik snap het verhaal zeker, ik weet van mezelf alleen ook dat ik jarenlang last zou hebben van het feit dat ik een jong leven heb moeten beëindigen, ook al kon het misschien alleen nog door het leven gaan als glorieuze grasmaaier (met pijn). Mijn hoofd zou precies hetzelfde hebben gedacht en had ook dezelfde keuze genomen denk ik, maar mijn hart zou het mezelf niet snel vergeven :')

Dit was een paard wat niets liet merken. Ze was van een assertieve, koele en bijdehante dame veranderd naar een heel heet ril dier door de pijn. De pijn was doorslaggevend hoor. Als ze grasmaaier kon zijn en gelukkig was het prima. Ik ben best makkelijk met inslapen als een dier oud en op is, maar dit zit me nog dagelijks dwars. Maar sta er nog wel achter. Het was echt financieel een bodemloze put zonder dat er resultaat was. Houden van is loslaten. Maar heb het echt ook heel bewust enkel zakelijk/financieel bekeken want emoties kunnen enorm in de weg zitten.
Ik ben niet zonder reden tijdelijk gestopt met paarden.

Maar ander voorbeeld wat ik vaak hoor (geen ervaring mee) is koliek operatie. De operatie en nazorg is duur en paarden schijnen er vaak last van te hebben. Ik denk dat als een volgend paard ooit geopereerd moet worden aan koliek, ik het niet doe. Vanuit dierenwelzijn allereerst, maar ook financieel. Dierenwelzijn komt op 1. Maar goed, als de pot op is, en je ouders kunnen niet helpen, je kunt ook de afbetaling niet aan omdat het de zoveelste financiele klapper is... ja.. dan kan het ook maar eens lastig worden om financiële redenen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:05

Koliek vind ik een hele moeilijke :j
Vriendin haar paard is wel geopereerd na ernstige zandkoliek.
Maar daar kan alles weer mee.
Wel 7500 gekost.
En ze had hem pas een maand, dus het zand al binnengekregen op de oude plek.... zuur geld.
Nog geen band met het paard.

Dus laat je in de kliniek röntgen keuren, wat zij heeft gedaan, pak de buik ff mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:12

DuoPenotti schreef:
Maar zo hebben de meeste merken hun vormen en is kussens aanpassen dan wel het enige dat nodig is.

Oh, maar die 5500 zei ik al dat niet nodig was. Alleen dat je niet altijd een keuze hebt uit tweedehands of een goedkoper nieuw zadel. Mijn maatzadels waren beide geen 5500 hoor. Waren zelfs goedkoper als de Albion wat de duurste was ooit gekocht van bijna 4000 euro en die dus voor juridisch gezeik zorgde.

Maar jij zei kwestie van goed vullen van de kussens. Dat kan alleen als alle andere onderdelen passend zijn en dat was dus niet te vinden. Dan heb je al pech en zal je dus al meer uit moeten geven dan bijvoorbeeld een wintec van 800 euro kunnen kopen. Dat is dus deels ook kwestie van geluk en waar ik wel van vind dat mensen rekening mee moeten houden. Ieder paard verdient een passend zadel en dan moet je dus niet maar budget van 700 euro hebben oid. Ook niet van 3000 vind ik hoor. Maar wel rekening houden met eventueel slecht scenario waarbij de goedkope tweedehands zadels niet passend te krijgen zijn. Kan alleen maar mee vallen als dat wrl zo is en kan je de rest van dat budget weer apart zetten of aan andere benodigdheden uitgeven.

Koliek operatie zou ik ook niet doen, denk ik. Ik ken te veel slechte verhalen waar de paarden toch altijd iets last hebben gehouden en het is een hele klap geld, waarbij er bij de revalidatie ook nog heel veel mis kan gaan en de kosten nog meer op kunnen lopen. Volgens mij is zand koliek wel 1 van de 'makkelijkere' dacht ik? Maar ik denk dat daar de grens is voor ons. Als het niet op te lossen is op de kliniek met sonde en alles.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:45

Ik heb 1 keer een koliek operatie gedaan, was ook een vrij heftige met darm perforaties etc.
Ik zou het niet meer doen. Het herstel duurde lang, maar ook daarna is het altijd veel management geweest, gevoelig met weersomstandigheden etc.

Maar dat zeg ik nu... als je daar op dat moment staat weet je nooit hoe je gaat reageren denk ik :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:49

Uiteraard opvullen bij een boom die erbij hoort, dat leek me te logisch omdat helemaal te gaan omschrijven in detail :)
Als de boom niet past, dus bijvoorbeeld het wintecje in jou voorbeeld, dan kan dat uiteraard niet.
Hier past die wintec ook niet, maar toch wel andere met een andere boomvorm.

Ja volgens mij is zandkoliek idd ook de gunstigste vorm.

Ik weet echt niet wat ik daarmee doe, echt niet.
Zal ook echt liggen aan de kansen die de kliniek zegt.

En op een gegeven moment gaat leeftijd ook meespelen.
Want dan kan een operatie nog wel goed gaan, maar genezen ze minder goed, of is de boxrust fataal door atrose oid.

Kwaliteit van leven moet heel snel wel weer bereikt worden.

Grasmaaier is hier opzich niet het probleem, dat zijn ze op een paar keer in de maand na al :P

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:51

c_alsemgeest schreef:
Ik heb 1 keer een koliek operatie gedaan, was ook een vrij heftige met darm perforaties etc.
Ik zou het niet meer doen. Het herstel duurde lang, maar ook daarna is het altijd veel management geweest, gevoelig met weersomstandigheden etc.

Maar dat zeg ik nu... als je daar op dat moment staat weet je nooit hoe je gaat reageren denk ik :')

Nou precies dat dus, ik kan nu wel heel nuchter denken "als ik een paard heb doe ik dat soort dure operaties niet en is dit mijn grens", maar ik weet ook dat ik voor mijn dieren door het vuur ga. Ik had een rib en nier verkocht voor mijn vorig paard als hij daarmee een goed leven had kunnen hebben, ook al was al het als glorieuze grasmaaier :') Ik heb gelukkig een vriend die daar iets nuchterder in is en ik weet ook zeker dat hij de rem voor mij zal zijn als ik dat zelf niet meer ben.

Hopelijk hoef ik zo'n keus nooit te maken.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 15:54

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:

Oh, maar die 5500 zei ik al dat niet nodig was. Alleen dat je niet altijd een keuze hebt uit tweedehands of een goedkoper nieuw zadel. Mijn maatzadels waren beide geen 5500 hoor. Waren zelfs goedkoper als de Albion wat de duurste was ooit gekocht van bijna 4000 euro en die dus voor juridisch gezeik zorgde.

Maar jij zei kwestie van goed vullen van de kussens. Dat kan alleen als alle andere onderdelen passend zijn en dat was dus niet te vinden. Dan heb je al pech en zal je dus al meer uit moeten geven dan bijvoorbeeld een wintec van 800 euro kunnen kopen. Dat is dus deels ook kwestie van geluk en waar ik wel van vind dat mensen rekening mee moeten houden. Ieder paard verdient een passend zadel en dan moet je dus niet maar budget van 700 euro hebben oid. Ook niet van 3000 vind ik hoor. Maar wel rekening houden met eventueel slecht scenario waarbij de goedkope tweedehands zadels niet passend te krijgen zijn. Kan alleen maar mee vallen als dat wrl zo is en kan je de rest van dat budget weer apart zetten of aan andere benodigdheden uitgeven.

Koliek operatie zou ik ook niet doen, denk ik. Ik ken te veel slechte verhalen waar de paarden toch altijd iets last hebben gehouden en het is een hele klap geld, waarbij er bij de revalidatie ook nog heel veel mis kan gaan en de kosten nog meer op kunnen lopen. Volgens mij is zand koliek wel 1 van de 'makkelijkere' dacht ik? Maar ik denk dat daar de grens is voor ons. Als het niet op te lossen is op de kliniek met sonde en alles.

Wij zijn ook begonnen met een goedkoper 2e hands zadel van een zadelmaker (E1500). Daar groeide meneer uit/gaf pijn, toen nog een tweede tweedehands zadel, na enkele maanden weer een paard die op aandrijven z'n oren plat deed.. Weer last van die rug.. Was toen wel klaar met zadels aanmeten, de zadelmaker had weinig (lees: geen) keuze en je paard geeft pijn aan.
Dan kijk je wat zit er in de buurt, waar hoor je goede verhalen over. Toen zijn we bij Graziozo uitgekomen. We wilden tweedehands eigenlijk, dat was er niet passend. Dus we hebben toen een peperduur nieuw zadel gekocht. Volledig aanpasbaar, dus mag mee tot z'n dood zeg maar.
Was nooit de bedoeling om een nieuw zadel te kopen, maar je hebt er wel profijt van. Zit heerlijk voor ruiter en je weet zeker dat het paard er geen klachten op geeft. We houden hem nu 1-2x per jaar bij. Gaat heel goed. Maar is best wel aan de prijs. Geen getob meer met zadels die niet lekker liggen, waar m'n paard uit groeit etc.. dit zadel is volledig aanpasbaar. Dus kan hij tot zn dood mee door en kan zelfs op nog een ander paard - mocht dat er ooit komen.

Wellicht hadden we ook met een ander tweedehands zadel afgekund, rij toch geen wedstrijden.. maar was het getob met zadels zat. Had al tig zadelmakers benaderd die allemaal niet in de omgeving kwamen of geen tijd hadden, tja dan pak je ook wat er binnen de mogelijkheden ligt. Hoop dat we hier heel lang mee vooruit kunnen...

Lees vaak genoeg dat mensen via Marktplaats iets kopen dat "wel past" en dat gaat jaren goed. Die van mij geeft vrij snel pijn aan als het "wel past, maar niet 100%". Dat vind ik dan ook niet eerlijk naar het beestje toe. Misschien ook combi met gevoelig paard, waardoor we er niet zomaar alles op kunnen gooien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:56

Maar had je die eerder gehad was hij daar uitgegroeid....

Kijk zonder verstand er wat op flikkeren van MP, nee dat is een ander uiterste wat ik zeker niet bedoel :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:57

c_alsemgeest schreef:

Het gaat ook geleidelijk, merk ik. Eerst de rug nakijken. Goh de knieeen lijken wat overvuld. Voor de behandeling moet ze worden gesedeerd en wil de dierenarts eigenlijk meteen een maagscopie doen. Een tweede maagscopie na de omeprazol hoeft niet, maar na vier weken behandelen raadt de arts het toch aan. Dus weer een nachtje blijven. Ze is iets te stevig (en een koudbloed) dus wordt IRAP geadviseerd in plaats van corticosteroïden. Na de omeprazol toch maar luzerne en mastic horse geven, ...

Per keer is het 'maar' 1.000 of 1.500 euro, maar na twee maanden staat de teller op ruim 5.000 euro in totaal (eigenlijk meer, maar toen ben ik gestopt met bijhouden)

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:01

Evercreek schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nou precies dat dus, ik kan nu wel heel nuchter denken "als ik een paard heb doe ik dat soort dure operaties niet en is dit mijn grens", maar ik weet ook dat ik voor mijn dieren door het vuur ga. Ik had een rib en nier verkocht voor mijn vorig paard als hij daarmee een goed leven had kunnen hebben, ook al was al het als glorieuze grasmaaier :') Ik heb gelukkig een vriend die daar iets nuchterder in is en ik weet ook zeker dat hij de rem voor mij zal zijn als ik dat zelf niet meer ben.

Hopelijk hoef ik zo'n keus nooit te maken.

Super lastig inderdaad. Ik denk dat de grens zou zijn de kostenpost irt de herstelmogelijkheden. Als ze zeggen: hij blijft altijd pijn houden, dan zou dat voor mij een grens zijn om hem in te laten slapen.
Als het beestje iets heeft maar een paardwaardig bestaan kan houden, dan zou ik er wel geld achteraan gooien. Als de prognose van herstel heel slecht is, dan is de afweging of je er geld in stopt.
Wij rijden geen wedstrijd, als je hem aan huis hebt en ze zeggen hij mag nooit meer gereden worden maar kan pijnvrij leven, denk ik dat we het er mee doen. Tot z'n dood.
Maar er zijn genoeg mensen die daar heel anders in staan: voldoet paard niet meer? Hoppa weg.
Ons doel is houden tot z'n dood, beestje heeft genoeg meegemaakt, stabiele omgeving, paard happy, wij happy. En qua operatie etc is het afhankelijk van prognose van herstel.
Maarja, dat is wat je nu zegt (rationeel), stel je zit in die situatie dan kan ik mij voorstellen dat je toch aan een behandeling begint..... omdat je toch je beestje niet op wil geven die je dan al zoveel jaar hebt.

Volgens mij las ik ergens online dat het advies is 1500/jaar onvoorziene kosten. Je kan pech hebben - 1 kliniek bezoekje kan daar al bij beginnen - of je hebt geluk en je spaart door voor als er eens wel wat komt.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:03

Lieser schreef:
c_alsemgeest schreef:

Het gaat ook geleidelijk, merk ik. Eerst de rug nakijken. Goh de knieeen lijken wat overvuld. Voor de behandeling moet ze worden gesedeerd en wil de dierenarts eigenlijk meteen een maagscopie doen. Een tweede maagscopie na de omeprazol hoeft niet, maar na vier weken behandelen raadt de arts het toch aan. Dus weer een nachtje blijven. Ze is iets te stevig (en een koudbloed) dus wordt IRAP geadviseerd in plaats van corticosteroïden. Na de omeprazol toch maar luzerne en mastic horse geven, ...

Per keer is het 'maar' 1.000 of 1.500 euro, maar na twee maanden staat de teller op ruim 5.000 euro in totaal (eigenlijk meer, maar toen ben ik gestopt met bijhouden)

Pfoe, heftig. Kan het mij voorstellen ja. Dan loopt het langzaam toch heel fors op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:05

Koliekoperatie ga ik dus niet doen. Het klinkt hard, maar het gaat toch wel heel vaak fout en voor 7500 euro heb je een leuk ander paard staan die wel direct aan de slag kan zonder revalidatie.
Hetzelfde geldt dus voor een artrodese. Ik heb daar inmiddels genoeg over gelezen om te kunnen concluderen dat het en heel duur is en niet paardvriendelijk in het hersteltraject. Want dat vind ik ook belangrijk. En dan kan het herstel ook nog eens misgaan.

En het klinkt wel heel gemakkelijk om een paard dan te houden als grasmaaier. Maar zeg eens eerlijk, hoe veel mensen zouden een paard houden als je er niet op kon of mocht rijden? Dan waren de meeste pensionstallen snel leeg. Als zeg maar de groeperingen die tegen paardrijden zijn ooit hun zin krijgen, dan is de hele paardensport en houderij en ook de fokkerij gedoemd failliet te gaan. Er blijven dan een paar liefhebbers over, maar het gros stopt dan echt. Je houdt misschien je huidige dier dan als grasmaaier, maar er komt geen nieuwe.

Heel veel tweedehands zadels tot een 1000 euro passen wel op paarden of zijn passend te krijgen. Absoluut. Het is soms ook de ruiter die van luxe houdt. Ik denk dat nog geen 10% van de paarden echt het hele dure maatwerk nodig heeft.
En zelfs wintec is tegenwoordig overal en nergens op te vullen met inlages. Ok, de boom moet natuurlijk nog steeds passen. Maar er zijn zo veel merken en zo veel pasvormen dat er voor de meeste paarden wel wat bruikbaars te vinden is.
Ik heb ook maatzadels gehad voor mijn paard, en ondertussen rij ik het liefst met mijn westernzadel (dat was wel 1 van de duurste, gebruikt een 2 met 3 nullen, nieuwprijs over de 4000), en mijn Winteclite.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:20

Miss_Mii21 schreef:
Wellicht hadden we ook met een ander tweedehands zadel afgekund, rij toch geen wedstrijden.. maar was het getob met zadels zat. Had al tig zadelmakers benaderd die allemaal niet in de omgeving kwamen of geen tijd hadden, tja dan pak je ook wat er binnen de mogelijkheden ligt. Hoop dat we hier heel lang mee vooruit kunnen...

Lees vaak genoeg dat mensen via Marktplaats iets kopen dat "wel past" en dat gaat jaren goed. Die van mij geeft vrij snel pijn aan als het "wel past, maar niet 100%". Dat vind ik dan ook niet eerlijk naar het beestje toe. Misschien ook combi met gevoelig paard, waardoor we er niet zomaar alles op kunnen gooien.

Wat heeft wedstrijden met een zadel te maken? Waarom zou dat de zadel zoektocht anders maken? Die snap ik niet helemaal.
En hoezo denk je dat dit zadel volledig aanpasbaar is en op elk paard hierna dus passend te maken is? Want dat het kopijzer onbeperkt aanpasbaar is volgens hen, okee ze zeggen boom maar het zal over het kopijzer gaan zoals veel zadels hebben, maakt de vorm van de boom niet ineens anders. Dat kan dus een probleem geven als het paard niet alleen in de breedte veranderd, maar ook qua rugvorm. Ik weet ook niet welk type je hebt, maar zo simpel ligt het niet. Ondanks de mooie praatjes. Er zijn niet voor niets verschillende types voor verschillende ruggen, dus dan moet je al een paard kopen met dezelfde rug.

En via marktplaats kopen kan heel goed, als je er zelf verstand van hebt. Zoals DP al zegt, gewoon iets erop flikkeren is heel wat anders. Maar als je weet wat je nodig hebt en zelf gewoon ervaring hebt (wat DP heeft na die jaren en ik ondertussen ook, kan de zadelmaker van te voren ook vertellen wat er aangepast moet worden bijvoorbeeld :') ) kan je dus wel wat van marktplaats afhalen, het eerste deel passen zelf doen en dan de zadelmaker laten komen voor het finetunen.

Maar eigenlijk heb je zelf al verstand nodig, ook als je een nieuw zadel laat aanmeten. Van jouw merk zijn er bijvoorbeeld ook al ervaringen van zadels die aangemeten zijn op het paard maar echt voor geen meter passen. Helaas is het in heel paardenland lastig en moet je je eigenlijk overal in verdiepen, want zo vertrouwen op professionals kan eigenlijk niet, jammer genoeg.

Lieser, heel herkenbaar. Na een tijdje stop je met bijhouden want het is gewoon te gek voor woorden eigenlijk qua kosten. Wij zitten er nu nog middenin en weten dat er nog controles aankomen, maar ook dat het gewricht dus fikse artrose heeft. Daar heeft ze nu 0 last van, maar het is eerder de vraag wanneer dat wel komt en niet of. Alleen kan dat volgende week zijn of over 5 jaar. We hebben enorm veel mazzel gehad, ook door ons keiharde werk tijdens de kritieke fase, maar het heeft gewoon een heel nieuw paard gekost eigenlijk :=