Pensionstalling op dit moment

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

Re: Pensionstalling op dit moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:35

ook hier in het oosten is het niet meer zo makkelijk, ik heb toch ruim 24 jaar paarden gehad, en kwam laatste een heel leuk projectje tegen, maar het vinden van een stal, waar het management voldoende passend is voor een betaalbare prijs ( en ja, ik begrijp heel goed waar de prijs op gebaseerd is)is er hier ook niet meer echt bij..

we hebben sinds oktober geen eigen paard meer, omdat ze helaas is overleden. maar buiten de stalling om is ook alles veel duurder geworden.. het is en..en. Wij betaalden geen stalling in ruil voor hulp, maar dan nog schrik je van de maandelijkse kosten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:17

Ik wil graag een tijdje terug naar 1 eigen paard (wegens gezinsuitbreiding) en overweeg om er 2 paarden in pension bij te nemen om wel gezelschap te hebben voor mijn paard. Maar ik vind het dus te spannend om de knoop door te hakken. Bang voor gedoe, geen match met mijn paard, extra kosten, te weinig privacy of veel wisseling. Ook vind ik de prijs heel lastig. Ik weet niet eens wat de paarden me nu precies kosten. Elke keer dat ik strooisel bestel, is de prijs weer hoger. En vanwege de kleinschaligheid kunnen wij niet groot inkopen.

Hier in de buurt zijn al diverse stallen gestopt. Ik vraag me dan af waar al die paarden heen moeten. Particulieren kunnen er soms een pensionpaard bij hebben, maar je kunt moeilijk de aantallen opvangen die van pensionstallen komen. Als je een pensionplek zoekt, lijkt het me ook echt een groot drama.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:36

Ik heb nu mijn derde pensionpaard en tot nu toe goede ervaringen.Als iemand daarover meer wil weten stuur maar een pb.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:37

Lieser schreef:
Paardje02 schreef:
Zover ik weet komen voor mij bekende boeren hier prima uit hun onkosten met de stallingen die ze aanbieden. Iig de boer die ik eerder dit topic aanhaalde.

Uit de onkosten komen is niet hetzelfde als er een normaal salaris uit halen.

Mee eens, daarbij vraag ik me af of Paardje02 bij al haar bekende boeren de boekhouding heeft mogen inzien/bestuderen. Alleen dan kun je geloofwaardig met zo'n conclusie komen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:39

Maar een pension runnen heeft ook leuke kanten en voordelen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:42

_Lorette_ schreef:
Ik wil graag een tijdje terug naar 1 eigen paard (wegens gezinsuitbreiding) en overweeg om er 2 paarden in pension bij te nemen om wel gezelschap te hebben voor mijn paard. Maar ik vind het dus te spannend om de knoop door te hakken. Bang voor gedoe, geen match met mijn paard, extra kosten, te weinig privacy of veel wisseling. Ook vind ik de prijs heel lastig. Ik weet niet eens wat de paarden me nu precies kosten. Elke keer dat ik strooisel bestel, is de prijs weer hoger. En vanwege de kleinschaligheid kunnen wij niet groot inkopen.

Hier in de buurt zijn al diverse stallen gestopt. Ik vraag me dan af waar al die paarden heen moeten. Particulieren kunnen er soms een pensionpaard bij hebben, maar je kunt moeilijk de aantallen opvangen die van pensionstallen komen. Als je een pensionplek zoekt, lijkt het me ook echt een groot drama.

Dit is ook een van de redenen dat ik liever een volpension pensioenpaard/pony erbij heb. Dat betekent minder verlies van privacy. Vorig jaar toen mijn pony plotseling alleen kwam te staan had ik het geluk heel snel een pensioenpony te vinden. Heel lief braaf dier, en de eigenaren kwamen 1 keer in de maand even kijken, verder totaal geen 'overlast' van ervaren. Helaas ging toen mijn pony dood en is de pensioenpony weer vertrokken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:42

Nu met de winter ( dus niet op het gras) met onbeperkt knap ruwvoer en bodem bedekking komt dit op €110 per 4 weken.
Ze staan wel 12/14 uur per dag buiten, en heb een schone merrie op stal.

Wij betalen daarnaast kale stalhuur en doen verder alles zelf.

De verhuurder doet daar in tegen wel weer genoeg voor ons.
Zorgt dat de mest aanhanger word geleegd. Doet al het onderhoud. Enkel even melden en het word direct geregeld.
Land bemesten, mest plekken maaien, word allemaal geregeld.

Ook met bv vakantie, willen altijd met liefde helpen.
Met de weide periode zet hij se altijd voor ons op de weide. Ideaal met opbouwen in het begin.
Maar moet er wel bij vermelden, ze hebben zelf 20 jaar paarden gehad. En ze vinden het heerlijk om er zo nog wat bij betrokken te zijn.

Aan de andere kant. Als er hulp nodig is helpen wij hun ook weer. Onlangs moesten alle wilgen rondom gesnoeid worden. Dan zijn wij er ook om te helpen.
Geven en nemen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:46

@ Prugelpiet, jouw opmerking, gaat dat over mijn paard?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:52

Als een boer zijn bedrijf aan de volgende generatie, dan haalt hij met een beetje geluk na afrekenen met belasting en bank er een pensioen uit, een ondernemer bouwt geen pensioen op. Dat moet ie zelf regelen of hij haalt het uit de opbrengst bij bedrijfsbeëindiging.
Wellicht is het voor sommige boeren wel bittere noodzaak om paarden in pension te hebben.
Op papier is een boer miljonair, in de praktijk merken de meeste boeren daar helemaal niets van en werken ze hard voor een belegde boterham.
En maken ze ook tijden mee dat de opgebouwde reserve nodig is om überhaupt een zelf een boterham te hebben nadat ze hun bedrijfsvoering voorrang geven, de gewassen moeten de grond in, koeien gevoerd worden.

Reken maar je bruto uurloon wat een pensionhouder minimaal ook mag rekenen, eigenlijk is zijn uurtarief nog hoger want hij is niet in loondienst.
Ben je in loondienst, dan draagt je werkgever al het nodige af aan sociale lasten en pensionopbouw.
Wil hij het voor zichzelf netjes doen dan is zijn uurtarief al minimaal richting €30,- per uur.
Maar hij moet ook inkoop, afschrijving en onderhoud weide, machines en gebouwen rekenen.
En klant verwacht dat de pensionhouder 24/7 oogje op de paarden houdt, het liefst de dekens verwisseld als paarden deken op hebben

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:53

SjonnieZ schreef:
Paardje02 schreef:
Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.

In stedelijke gebieden denk ik dan weer dat dit aan de lage kant zal zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Ik woon ook in zuid Limburg. Ik verneem graag welke stallen dit zijn.

Ik ken ze ook niet, had me veel geld kunnen schelen joh al die jaren.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:12

Paardje02 schreef:
Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.

In stedelijke gebieden denk ik dan weer dat dit aan de lage kant zal zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Ik ken ze ook niet, had me veel geld kunnen schelen joh al die jaren.[/quote]
Ik ken er een voor 175, maar wel weide met prikkeldraad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:23

sonjim schreef:
Paardje02 schreef:

Ik ken ze ook niet, had me veel geld kunnen schelen joh al die jaren.

Ik ken er een voor 175, maar wel weide met prikkeldraad.[/quote]
Prikkeldraad is echt levensgevaarlijk voor paarden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:26

Precies wel jammer want verder wel alles wat ik zoek.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:52

Je zou er voor kunnen kiezen om een afrastering van schrikdraad er binnen te maken, maar dat is best een investering als het een groot weiland is... al zijn draadwonden wel vaak duurder en erger :+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:58

c_alsemgeest schreef:
Je zou er voor kunnen kiezen om een afrastering van schrikdraad er binnen te maken, maar dat is best een investering als het een groot weiland is... al zijn draadwonden wel vaak duurder en erger :+

Als alleen mijne er zou staan zou ik dat zeker doen, maar dit is een reusachtige weiland waar koeien en paarden lopen. 24/7 buiten. In de winter een groot paddock beton, zandbak en schuilstallen met 24/7 hooi. In de zomer 24/7 weide

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:01

Paardje02 schreef:
Achterom schreef:
Tja, maar je kunt op je vingers natellen dat het uiteindelijk gewoon niet uit kan. En als het niet uit kan, niet zeuren dat er zoveel stallen sluiten.

Maar dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn?

Hier in de buurt zit een ex-boer. Land al generaties in beheer, volledig afbetaald, zit geen hypotheek op. Hooit zelf, heeft hiervoor apparatuur. En verhuurt ongeveer 25 stallen á 150 euro per paard, daarnaast heeft ie zelf nog tien paarden staan die te koop zijn (maar hij verkoopt nooit wat, dus deze tellen als hobby dieren en niet inkomsten) beste man is met pensioen, en doet dit erbij voor de leuk. Heeft een gedraineerde bak, paarden staan 24/7 buiten met weide, geasfalteerde paddock en grote stal per 4 paarden. Stallen doet hij opstrooien en om de twee weken volledig legen met de machines. Beste man is al met al misschien 5-6 uur per dag bezig met paarden voeren en opstrooien. Dan verdient ie toch nog leuk eraan hoor.

En met hem zijn er nog tig stallen hier in de buurt die zo goed als niets meer betalen voor het land, en zelf subsidies krijgen wanneer ze het land brak hebben (dus grasland) ipv gewassen te zetten.

Het is dus zeker mogelijk om voor een normal bedrag stallen aan te bieden en hier nog een leuke boterham mee te verdienen.

25 paarden maal 150 euro is 3750
5 uur per dag is 150 uur per maand. Voor een minimum inkomen incl vakantiegeld is dat al 2625
Dan blijft er, naast arbeid, nog een ruime 1000 euro over om de kosten te dekken van hooi, stro, onderhoud terrein, gas water licht, verzekeringen…..etc.
Ook al is het terrein vrij van hypotheek, is het wel een investering geweest en zal er afschrijving zijn op de rijbaan en gereedschap etc.

Dus 5 uur werken voor een minimum loon en dan nog veel te weinig geld overhouden voor de rest vind jij een leuke boterham?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:59

Maar die 150,- zal niet all in zijn hè. Ik betaalde hiervoor ook 150,- per paard maar dat was kale stalling. Al het werk en de kosten van weiland ect waren voor mij. Gemiddeld met stro, hooi, bro, onderhoud wei en materialen was ik gemiddeld toch snel 600,- per maand kwijt voor twee paarden.

Ik betaal nu een all in prijs maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik over een jaar kan zeggen dat ik all in een stuk goedkoper sta dan kaal. Of er in een weiland nou 3 of 20 paarden staan, de omheining kost hetzelfde. Terwijl je over 20 paarden de kosten per paard wel veel lager hebt natuurlijk.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 01:32

pluisje88 schreef:
Maar die 150,- zal niet all in zijn hè. Ik betaalde hiervoor ook 150,- per paard maar dat was kale stalling. Al het werk en de kosten van weiland ect waren voor mij. Gemiddeld met stro, hooi, bro, onderhoud wei en materialen was ik gemiddeld toch snel 600,- per maand kwijt voor twee paarden.

Ik betaal nu een all in prijs maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik over een jaar kan zeggen dat ik all in een stuk goedkoper sta dan kaal. Of er in een weiland nou 3 of 20 paarden staan, de omheining kost hetzelfde. Terwijl je over 20 paarden de kosten per paard wel veel lager hebt natuurlijk.

Het zou kunnen dat het kale stalling is voor die 150 maar dat begreep ik er niet uit. Maar dan nog, is het geen vetpot

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 01:35

Nou voor het terrein dat er toch al was (voor mij stond het leeg) hadden die mensen toch maar mooi 300,- extra boven op hun pensioen. En dat helemaal gratis. Lijkt me geen slechte deal.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:11

pluisje88 schreef:
Nou voor het terrein dat er toch al was (voor mij stond het leeg) hadden die mensen toch maar mooi 300,- extra boven op hun pensioen. En dat helemaal gratis. Lijkt me geen slechte deal.

Wel minder privacy en een terrein kost altijd geld.
Zeker als er paarden hebben gelopen want die maken je grasmat er echt niet beter op.....
Maar voor jouw 300 euro hebben ze in ieder geval geen werk zo te horen, en bij het andere voorbeeld wel, dat was geen volledig eigen beheer.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:26

Cinnepin schreef:

Ik moest even terug zoeken wat ik gezegd had, maar nee. Dat veel te dikke paard is mijn eigen :+ die voor dat bedrag in volpension staat. Ik zie dat het niet een heel samenhangend bericht is geweest nee.

Ik geloof dat wij aardig op 1 lijn zitten qua mening. Het bericht ging er meer om dat Prins85 bijna durft aan te nemen dat paarden (in dit geval dan wel die van jou, want hij/zij stelt jou de vraag) die voor dat geld in pension / eigen beheer staan, in een vieze stal staan of te weinig eten krijgen. Beetje vreemde aanname, dus vandaar dat ik er even op reageerde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:38

pluisje88 schreef:

Nee dat is niet helemaal gratis :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:54

Als jij inderdaad al het onderhoud doet en €150,- per stal kale huur betaalt, dan is dat een nette prijs in mijn ogen. Denk dat dat ook de kale huurprijs is die veel andere stallen rekenen.

Ik heb zelf een stal op 3ha (ong 2,3 ha echt grasland), Stal met max 6 boxen met inzet van flexibele halfhoge wanden, zadelkamer, poets/wasplek/binnenplaatsje en 2 afdakken om te schuilen als ze buiten staan. Paddock met PP zand track, verlichte gedraineerde bak en ruimte voor opslag balen op klinkers, kleine mestplaat en hooizolder.

Ik houd nu ook een kale huurprijs van €150,- per pony/paard aan. Net ook de factuur g3zien van een stal met daarbij ook €150,- gerekend voir de kaken stalhuur plus nog bijna €100,- voor de rijbakken (buiten en binnen) dit was de btw verdeling voor 0% en 9%. De rest was voer en verzorging tegen 21%

Ik haal uit die €150,- p/p, met 4 pensionpony's €800,- per maand geen uurloon, maar betaal daar nu de onderhoudskosten van en spaar voor het periodieke onderhoud en/of vervanging van omheining, bodems stal, bestrating, mestbak, wei, machines etc.

De mensen die hier nu staan op doe het samen basis betalen voor hun pony €200,- en dan zit er ook nog het ruwvoer van eigen land en bijvoeren gerstestro bij in. Wij doen nog wel het meeste onderhoudswerk. Ze helpen in verhouding mee in het verzorgrooster en helpen af en toe met een stukje onderhoud op een klusmoment.

Als alle onderhoudskosten van land, omheining, zandbodems en verven/reparatie stal bij de huurder(s) komen te liggen dan zou ik er wel wat aan over houden. Maar dan kost mijn plekje ze meer dan ergens vol pension staan.

Nu is het slechts een onkostenvergoeding.
Er zitten best veel vaste lasten en kosten aan zo'n locatie. Ook buiten de hypotheek om. Er gaat hier al bijna 20 jaar geen geld terug naar privé. We sparen op de paardenrekening voor de hogere onderhoudskosten of nodige investeringen.

Vorig jaar is de oude grote tractor met machines om te hooien vervangen voor een compact tractor met voorlader. Dat hebben we uit privé betaald. Was bij elkaar €26.000,-

Er is dit jaar een flink bedrag nodig om de omheining wolfwerender te maken en de track en paddock moet weer aangepast en opgehoogd. Dan is de spaarrekening compleet leeg en moeten we fors bijschieten vanuit privé voor een vaste wolfwerende omheining.

De kosten worden enorm onderschat!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:52

prugelpiet schreef:
Cinnepin schreef:

Ik moest even terug zoeken wat ik gezegd had, maar nee. Dat veel te dikke paard is mijn eigen :+ die voor dat bedrag in volpension staat. Ik zie dat het niet een heel samenhangend bericht is geweest nee.

Ik geloof dat wij aardig op 1 lijn zitten qua mening. Het bericht ging er meer om dat Prins85 bijna durft aan te nemen dat paarden (in dit geval dan wel die van jou, want hij/zij stelt jou de vraag) die voor dat geld in pension / eigen beheer staan, in een vieze stal staan of te weinig eten krijgen. Beetje vreemde aanname, dus vandaar dat ik er even op reageerde.

Ok duidelijk ;)
Ja dat valt mij ook op, als je goedkoper kan staan krijgt je paard geen vreten inderdaad :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:16

Popstra schreef:
Wij zitten ook hypotheek vrij. Maar de stroom rekening daar krijg je een kleur van kan ik je zeggen.
Om gas nog maar niet te noemen.
Oh en laten we de WOZ niet vergeten die de gemeente voor je schat en waar je de belasting over moet betalen.

Hypotheek vrij wil niet zeggen dat je niks meer hoeft te betalen! Dus ook dat boertje waar jullie staan waarvan de boel al een paar generaties in de familie zit

Maar heb je die kosten niet standaard voor een woning of je nu pensionpaarden hebt of niet.
Woz veranderd daar toch niet door.
Tenzij je een wasplaats hebt met warm water, waar gebruik je dan gas voor?