Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lieser schreef:Paardje02 schreef:Zover ik weet komen voor mij bekende boeren hier prima uit hun onkosten met de stallingen die ze aanbieden. Iig de boer die ik eerder dit topic aanhaalde.
Uit de onkosten komen is niet hetzelfde als er een normaal salaris uit halen.
_Lorette_ schreef:Ik wil graag een tijdje terug naar 1 eigen paard (wegens gezinsuitbreiding) en overweeg om er 2 paarden in pension bij te nemen om wel gezelschap te hebben voor mijn paard. Maar ik vind het dus te spannend om de knoop door te hakken. Bang voor gedoe, geen match met mijn paard, extra kosten, te weinig privacy of veel wisseling. Ook vind ik de prijs heel lastig. Ik weet niet eens wat de paarden me nu precies kosten. Elke keer dat ik strooisel bestel, is de prijs weer hoger. En vanwege de kleinschaligheid kunnen wij niet groot inkopen.
Hier in de buurt zijn al diverse stallen gestopt. Ik vraag me dan af waar al die paarden heen moeten. Particulieren kunnen er soms een pensionpaard bij hebben, maar je kunt moeilijk de aantallen opvangen die van pensionstallen komen. Als je een pensionplek zoekt, lijkt het me ook echt een groot drama.
SjonnieZ schreef:Paardje02 schreef:Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.
In stedelijke gebieden denk ik dan weer dat dit aan de lage kant zal zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Ik woon ook in zuid Limburg. Ik verneem graag welke stallen dit zijn.
Paardje02 schreef:Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.
In stedelijke gebieden denk ik dan weer dat dit aan de lage kant zal zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
sonjim schreef:Paardje02 schreef:Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.
Ik ken ze ook niet, had me veel geld kunnen schelen joh al die jaren.
c_alsemgeest schreef:Je zou er voor kunnen kiezen om een afrastering van schrikdraad er binnen te maken, maar dat is best een investering als het een groot weiland is... al zijn draadwonden wel vaak duurder en erger
Paardje02 schreef:Achterom schreef:Tja, maar je kunt op je vingers natellen dat het uiteindelijk gewoon niet uit kan. En als het niet uit kan, niet zeuren dat er zoveel stallen sluiten.
Maar dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn?
Hier in de buurt zit een ex-boer. Land al generaties in beheer, volledig afbetaald, zit geen hypotheek op. Hooit zelf, heeft hiervoor apparatuur. En verhuurt ongeveer 25 stallen á 150 euro per paard, daarnaast heeft ie zelf nog tien paarden staan die te koop zijn (maar hij verkoopt nooit wat, dus deze tellen als hobby dieren en niet inkomsten) beste man is met pensioen, en doet dit erbij voor de leuk. Heeft een gedraineerde bak, paarden staan 24/7 buiten met weide, geasfalteerde paddock en grote stal per 4 paarden. Stallen doet hij opstrooien en om de twee weken volledig legen met de machines. Beste man is al met al misschien 5-6 uur per dag bezig met paarden voeren en opstrooien. Dan verdient ie toch nog leuk eraan hoor.
En met hem zijn er nog tig stallen hier in de buurt die zo goed als niets meer betalen voor het land, en zelf subsidies krijgen wanneer ze het land brak hebben (dus grasland) ipv gewassen te zetten.
Het is dus zeker mogelijk om voor een normal bedrag stallen aan te bieden en hier nog een leuke boterham mee te verdienen.
pluisje88 schreef:Maar die 150,- zal niet all in zijn hè. Ik betaalde hiervoor ook 150,- per paard maar dat was kale stalling. Al het werk en de kosten van weiland ect waren voor mij. Gemiddeld met stro, hooi, bro, onderhoud wei en materialen was ik gemiddeld toch snel 600,- per maand kwijt voor twee paarden.
Ik betaal nu een all in prijs maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik over een jaar kan zeggen dat ik all in een stuk goedkoper sta dan kaal. Of er in een weiland nou 3 of 20 paarden staan, de omheining kost hetzelfde. Terwijl je over 20 paarden de kosten per paard wel veel lager hebt natuurlijk.
pluisje88 schreef:Nou voor het terrein dat er toch al was (voor mij stond het leeg) hadden die mensen toch maar mooi 300,- extra boven op hun pensioen. En dat helemaal gratis. Lijkt me geen slechte deal.
Cinnepin schreef:@ Prugelpiet, jouw opmerking, gaat dat over mijn paard?
prugelpiet schreef:Cinnepin schreef:@ Prugelpiet, jouw opmerking, gaat dat over mijn paard?
Ik moest even terug zoeken wat ik gezegd had, maar nee. Dat veel te dikke paard is mijn eigendie voor dat bedrag in volpension staat. Ik zie dat het niet een heel samenhangend bericht is geweest nee.
Ik geloof dat wij aardig op 1 lijn zitten qua mening. Het bericht ging er meer om dat Prins85 bijna durft aan te nemen dat paarden (in dit geval dan wel die van jou, want hij/zij stelt jou de vraag) die voor dat geld in pension / eigen beheer staan, in een vieze stal staan of te weinig eten krijgen. Beetje vreemde aanname, dus vandaar dat ik er even op reageerde.
Popstra schreef:Wij zitten ook hypotheek vrij. Maar de stroom rekening daar krijg je een kleur van kan ik je zeggen.
Om gas nog maar niet te noemen.
Oh en laten we de WOZ niet vergeten die de gemeente voor je schat en waar je de belasting over moet betalen.
Hypotheek vrij wil niet zeggen dat je niks meer hoeft te betalen! Dus ook dat boertje waar jullie staan waarvan de boel al een paar generaties in de familie zit