Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:39

troi schreef:
Eens met de rest, meer voer erin!

Prachtig als je het af kan met ruwvoer en een balancer maar zoeen heb jij blijkbaar niet. Voeren dus!

Een paard te weinig vreten geven, en dat gebeurt hier, heeft een naam..

Dit vind ik ook wel een beetje overdreven hoor. Ze is wat schraal, ja, maar zeker niet mager. Voor een quarter mag ze wat meer vet en spier. Maar ze is nogsteeds beter gebouwd dan de gemiddelde warmbloed. Verwaarlozing/mishandeling is het zeker niet :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:48

TS, wat vind je van de opmerkingen van iedereen dat je te schraal voert? Daar ga je niet op in. De natuur bepaalt op deze leeftijd dat hij de hoogte in moet, dus wordt hij mager. Hij kan niet voller worden en groeien op dit dieet.
Conclusie, er moet meer voer in.
Verstopping hoef je niet met water (0,0 voedingswaarde) op te lossen. Een scheut plantaardige olie smeert ook en geeft lekker Kcal en wat andere stofjes.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:56

rien10 schreef:
TS, wat vind je van de opmerkingen van iedereen dat je te schraal voert? Daar ga je niet op in. De natuur bepaalt op deze leeftijd dat hij de hoogte in moet, dus wordt hij mager. Hij kan niet voller worden en groeien op dit dieet.
Conclusie, er moet meer voer in.
Verstopping hoef je niet met water (0,0 voedingswaarde) op te lossen. Een scheut plantaardige olie smeert ook en geeft lekker Kcal en wat andere stofjes.

Ze krijgt idd een flinke scheut olie. Ik ga ook gewoon jullie advies volgen en meer opfokbrok geven. Misschien na deze zak over op een meusli voor westernrassen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:00

Zolang ik er geen beeld bij heb doe ik geen uitspraken wat dit dier nodig heeft
En zolang er geen ruwvoer wordt getest weet je ook niks wat je moet aanvullen. Normaal test ik het ruwvoer ook niet. Maar aangezien dit onbeperkt word aangeboden en je paard er niks uithaalt heb ik vraagtekens bij de voedingsstoffen
Zijn er nog wormen uit gekomen in december bij het ontwormen?

Spier voer je er niet op, dat train je

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:05

Wij hebben toen contact gehad via PB.

Als ik me goed herinner heb ik je toen aangeraden te controleren op bloedworm of andere worminfecties, heb je dat gedaan?

Ze zag er op de foto's helemaal niet slecht uit, mijn advies was een (nog redelijk beperkte hoeveelheid) basisbrok. Waarom het niet gewoon simpel houden?

Mijn advies was gebaseerd op basis van ervaring met het voerbeleid van véle paarden gedurende véle jaren, het is jammer dat dat gewoon wordt weggewuifd vanwege het modieuze nieuwe voerbeleid met kilo's ongeschikte ruwvoervervangers en peperdure kruidenpreparaten.

Ik hoop dat het gezonde boerenverstand snel weer terugkeert in de paardenwereld.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 13:10

Beemsterkaas schreef:
Wij hebben toen contact gehad via PB.

Als ik me goed herinner heb ik je toen aangeraden te controleren op bloedworm of andere worminfecties, heb je dat gedaan?

Ze zag er op de foto's helemaal niet slecht uit, mijn advies was een (nog redelijk beperkte hoeveelheid) basisbrok. Waarom het niet gewoon simpel houden?

Mijn advies was gebaseerd op basis van ervaring met het voerbeleid van véle paarden gedurende véle jaren, het is jammer dat dat gewoon wordt weggewuifd vanwege het modieuze nieuwe voerbeleid met kilo's ongeschikte ruwvoervervangers en peperdure kruidenpreparaten.

Ik hoop dat het gezonde boerenverstand snel weer terugkeert in de paardenwereld.

Ja ze is ontwormd.

Maar ik geef eigenlijk geen ruwvoer vervanger behalve lucerne brok voor eiwitten, wat dit ras gewoon nodig heeft. Verder geef ik ook basisbrok, alleen dan specifiek voor jongere paarden in de groei.

Maar hier ga ik dus meer van geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:11

Kabayo schreef:
En zolang er geen ruwvoer wordt getest weet je ook niks wat je moet aanvullen. Normaal test ik het ruwvoer ook niet. Maar aangezien dit onbeperkt word aangeboden en je paard er niks uithaalt heb ik vraagtekens bij de voedingsstoffen

Quarters horen van nature al flink bespierd te zijn. Als ze uit hun mama komen al.
En ja die voer je op zeker wel nog beter op dmv eiwitrijke voeding.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 13:12

Kabayo schreef:

Klopt maar op dit moment kan ik niet echt trainen aangezien ze nog niet onder het zadel is en ik longeren te belastend vind

Kabayo

Re: Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:17

Zou merriebrok dan niet beter zijn?

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 13:17

Kabayo schreef:
Zou merriebrok dan niet beter zijn?

Waarom is dat beter?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:19

Schrap de luzerne - verhoog de basisbrok.

En wat ontwormen betreft: is ze onderzocht door bloedonderzoek?
Dat vond ik in haar geval nodig.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 13:41

Beemsterkaas schreef:
Schrap de luzerne - verhoog de basisbrok.

En wat ontwormen betreft: is ze onderzocht door bloedonderzoek?
Dat vond ik in haar geval nodig.

Nee, nog niet, vind je dat echt nodig? Het kan wel hoor

Ik wil haar wel iets blijven geven voor eiwitten, dit hebben quarters echt nodig. Maar ik ga wel meer basisbrok geven erbij!

Ik was wat terughoudend omdat ik wilde wachten op resultaat, maar nu dan gelijk beginnen met een hele schep geven?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:47

Bloedwormen komen veel voor en zijn echt gevaarlijk voor jonge paarden. Vaak chronische darmproblemen tot gevolg. Dan kun je voeren wat je wilt, maar ze blijven ongezond.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:49

Ja dat bloedonderzoek is echt nodig. Ze is nog jong, én staat met andere paarden.

Als er een slecht wormbeleid is op stal + gebrekkig uitmesten van de paddock / wei is een bloedworminfectie niet ver weg.

En soms laat bloedworm zich niet zien in mestonderzoek. Dus ja, zeker bloed trekken.
Want echt schraal als in : 'te mager' vond ik ze niet op de foto.

In een goede brok zitten voldoende eiwitten, je kan zelf ook voertabellen vergelijken.
Ik heb destijds in dit topic verschillende foto's geplaatst van mijn gepensioneerde paarden die prima in de bespiering zitten terwijl ze al jaren staan te niksen.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 14:04

Beemsterkaas schreef:
Ja dat bloedonderzoek is echt nodig. Ze is nog jong, én staat met andere paarden.

Als er een slecht wormbeleid is op stal + gebrekkig uitmesten van de paddock / wei is een bloedworminfectie niet ver weg.

En soms laat bloedworm zich niet zien in mestonderzoek. Dus ja, zeker bloed trekken.
Want echt schraal als in : 'te mager' vond ik ze niet op de foto.

In een goede brok zitten voldoende eiwitten, je kan zelf ook voertabellen vergelijken.
Ik heb destijds in dit topic verschillende foto's geplaatst van mijn gepensioneerde paarden die prima in de bespiering zitten terwijl ze al jaren staan te niksen.

Nu is ze niet te mager hoor! Ze is gewoon hetzelfde, niet bijgekomen dus

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:05

Dus nog steeds een beeld dat aan bloedworm doet denken. Waarom wil je het niet testen?

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 14:06

Beemsterkaas schreef:
Dus nog steeds een beeld dat aan bloedworm doet denken. Waarom wil je het niet testen?

Dat heb ik nooit gezegd. Ik ga ook een afspraak maken!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:20

Ze is nu dan eigenlijk 3.

Zonder foto's en afstamming is er ook niks te zeggen.

Niet alle quarters zien er hetzelfde uit. En groeien gaat ook niet helemaal gelijk op.

Ik heb zoonlief van 3, moeders drachtig van 18 ben broer/oom van 26. Ik had ook weer hun moeder/oma. Ook al is het familie, zijn er echt wel verschillen. Ze hebben deels iets van de ene kant en ook weer deels van de andere kant.

Maar wat steeds vergeten wordt is dat echt alles telt. Hoe werd de merrie gevoerd tijdens dracht en lactatie. Hoeveel vrije beweging kregen ze? Hoe was het ontwormen? Wanneer is er overgestapt op een veulen brok? Hoeveel kreeg ze daarvan?

Lucerne hoeft niet slecht te zijn, maar er zijn paarden die er gewoon niet goed op reageren.

Of je nou wel voor of tegen kilo's brok bent, is iets van een ruwvoer vervanger erbij prima. Een scheut olie kan ook, maar kijk wel naar welke olie en bouw het iets op. Ik geef soms tijdens de overgangen wel olie bij, maar geef ook zo gemalen lijnzaad.

Eiwitten kan je op meerdere manieren aanvullen.

Groeien kan soms met ups and downs gaan. Niet altijd en niet overal, maar als er ergens iets mis gaat of iets achterblijft, vraagt dat gewoon wat meer.

En misschien moet je ook niet teveel vergelijken met anderen. Moeders hier is een tonnetje op korte pootjes. broer/oom is een stevige tank. Meneertje van 3 is nu het grootst, veel atletischer, ziet er prima uit, maar is nog niet "af". Hij is met 10mnd gecastreerd, maar zag vorig jaar wat 2jr hengstjes die net zo ontwikkelen.
Hij kent wat dingen, maar ben verder nog niks aan het doen. Zelf toont hij vrij dagelijks zijn talenten.

Als we gaan rijden en we komen andere quarters of paints tegen die er anders uitzien, is dat prima. Dat zal altijd zo blijven.
Van ver af zien ze er voor veel mensen hetzelfde uit en ook veeartsen zeggen vaak wat over de bespiering. Maar onderling weet je wel de verschillen. Zo hebben ze bijv soms niet dezelfde maten ook bij dekens, beenbescherming, halster en hoofdstellen etc. Ik heb dekens in 185 en 195 bijv. Het zit hem soms in kleine dingen.

Wormen zijn echt wel een ding en daar had je veearts echt gelijk op moeten reageren. Vorig jaar of jaar daarvoor zei de veearts al dat er echt veel problemen zijn met bloedwormen. Als ze op de hoogte zijn, zijn ze daar dus ook alert op.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:47

Om even in te haken in bloedonderzoek, rode bloedwormen zijn geen wormen in bloed, om verwarring te voorkomen. Je gaat dus met bloedonderzoek enkel een parasitaire infectie terug zien, maar niet wélke worm.
Ik zou zelf eerst de mest weg brengen, ondanks dat de uitscheiding van eitjes laag is rond deze tijd, is het een ‘makkelijke’ eerste optie bij verdenking van wormen. Komt er niets uit kan je altijd nog bloed laten prikken.

Wormen op deze leeftijd is ook best waarschijnlijk, hier een tweejarige (2023) waarvoor ik iedere 3 maand telling laat doen en bij twijfel bloed zal laten onderzoeken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:56

Als het paard dit najaar niet ontwormd is nog, zou ik helemaal geen telling doen maar gewoon ontwormen met equest pramox. Zeker een schraal paard zou ik geen risico willen lopen. Ik heb zelf nu al een paar x gehad dat ik mest liet onderzoeken, kwam niks uit en 4 weken later nogmaals vol wormen. Ik vind het te onbetrouwbaar. Wordt de mijne schraal dan ontworm ik eigenlijk standaard.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 16:29

Ik heb net ff nagekeken en ze is in december ontwormd voor onder andere bloedworm

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 16:29

We doen ook iedere kwartaal mestonderzoek

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:24

Fijn zo'n mestonderzoek maar het is niet altijd voldoende.

Goed dat ze in december voor bloedworm is behandeld, heb je toen de mest gecheckt die er daarna uitkwam?

Stel dat 1 wormenkuur in december voldoende was haar er vanaf te helpen (mocht ze het hebben), moet je nu toch een week of 6 rekenen om meer body te krijgen.

Vanaf dan komt het aan op je voerbeleid. Daar is inmiddels genoeg over gezegd.

Mocht het mijn (jonge) paard zijn zou ik alsnog bloedonderzoek laten uitvoeren, interne medische info is toch altijd interessant?
Maar die keuze ligt geheel bij jezelf natuurlijk.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 21:42

Beemsterkaas schreef:
Fijn zo'n mestonderzoek maar het is niet altijd voldoende.

Goed dat ze in december voor bloedworm is behandeld, heb je toen de mest gecheckt die er daarna uitkwam?

Stel dat 1 wormenkuur in december voldoende was haar er vanaf te helpen (mocht ze het hebben), moet je nu toch een week of 6 rekenen om meer body te krijgen.

Vanaf dan komt het aan op je voerbeleid. Daar is inmiddels genoeg over gezegd.

Mocht het mijn (jonge) paard zijn zou ik alsnog bloedonderzoek laten uitvoeren, interne medische info is toch altijd interessant?
Maar die keuze ligt geheel bij jezelf natuurlijk.

Ja ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik ga het overleggen met onze dierenarts

Edit: in de mest zaten toen een paar dode horzel larven. Ik heb geen bloedwormpjes gezien

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:08

Ik snap dit niet helemaal... indien het paard van TS een (heftige) wormbesmetting zou hebben zou je dit aan meer dingen merken dan aan het alleen niet aankomen. Toch slaat de toon van dit topic nu om richting wormen ipv een goed voerbeleid.

TS, je hebt een jong paard in de groei die je zonder deken hebt staan en je voert te weinig.
Je paard gaat op deze manier niet aankomen/ zichzelf ontwikkelen want alle energie die je erin stopt gaat naar het warmhouden.
Je traint niet(er is meer dan longeren) maar ook daarbij is de truc: voeren, training, herstel.
Heel kort door de bocht, dit heeft geen zin zo!
Is het een optie je paard op een andere stal neer te zetten met een voerbeleid passend bij een jonge quarter?(en ja, die werken echt anders dan kwpn'ers)