Btw stijging, winkels over de grens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:34

Ach, sommige mensen willen wel een dier, maar mag het eigenlijk niets kosten of moet het echt zo goedkoop mogelijk.

Ook al zijn bepaalde producten helemaal niet eens in prijs gestegen, dan nóg moet gekeken worden of het niet goedkoper kan.

Ik vind er wat van, maar dat mag ik hier natuurlijk niet zeggen. :x

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:43

Myfairytale schreef:
Ach, sommige mensen willen wel een dier, maar mag het eigenlijk niets kosten of moet het echt zo goedkoop mogelijk.

Ook al zijn bepaalde producten helemaal niet eens in prijs gestegen, dan nóg moet gekeken worden of het niet goedkoper kan.

Vandaar dat ik met korting dan meer zakken koop.
Maar ze alsnog wel naar mijn mening kwaliteit goed voer krijgt.
Tenminste, ze doet het er goed op...
Idem met de runderoren. Ik bestel graag online een grote partij... zodat het wel goedkoper is.

Maar ze wel krijgt wat ze nodig is

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:49

hagelslag schreef:
Myfairytale schreef:

Vandaar dat ik met korting dan meer zakken koop.
Maar ze alsnog wel naar mijn mening kwaliteit goed voer krijgt.
Tenminste, ze doet het er goed op...
Idem met de runderoren. Ik bestel graag online een grote partij... zodat het wel goedkoper is.

Maar ze wel krijgt wat ze nodig is

Ja, gelijk heb je dat je korting pakt! Dat zou ik ook doen.
Maar dat is logisch en heeft niets te maken met overal op willen besparen en dat je dier niets mag kosten eigenlijk.

Maar dit weet je zelf ook wel. ;) :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:03

Myfairytale schreef:

Je weet de details niet. Dus kun je er ook niets van zeggen. Als de voedingsstoffen dezelfde zijn, dan kun je rustig de goedkopere variant proberen. Gaat het niet, dan ga je weer terug. Er is ook geen bewijs dat honden ongezonder zijn als ze goedkoper voer krijgen. Idem bij katten.
Maar je mag ook al niet naar een dt. woof gaan met vaccinaties, dat vinden sommigen ook slecht. Anderen zweren er bij. En die dieren hebben ook gewoon goede baasjes.
Overigens wordt er helemaal geen zorg of voer onthouden, dieren zien er goed uit. En is er wat, dan gaan ze gewoon naar een dierenarts.

Mijn paard vindt die mineralenbrokjes niet lekker, dus die hoef ik niet te kopen. Ze vindt brok, maar ook grasbrok, lucernebrok of mais en haver wel lekker. Ik heb ook een tijdje kokos bijgevoerd (coolstance), maar merkte geen verschil. Maar ze at het wel met smaak. Vitalbix eet ze gewoon niet.

Ik zit even te kijken bij de prijzen van waar ik normaal dus voer haal. Die hebben echt flink verhoogd. Kentucky lite-E 20.90 euro (dat voer ik ook wel eens samen met brok), basissportbrok van havens nu 16.50 (was 14.30), Horsefood allroundbrok 12 euro (die is minder dan euro duurder geworden), maar overal is dus de verhoging doorgevoerd.

Ik heb wel net 5 zakken Masters binnen gekregen, die had ik nog vorig jaar gekocht, maar zijn nu pas geleverd. Voer wat ik niet ken, maar ben wegens de prijs afgeweken van de standaardvlasleverancier (hier 7.40 per pak betaald in december i.p.v. 9 euro).

Ergens vind ik het wel vervelend als ik bij bedrijf 1 straks vlas moet bestellen, bij de Raffaisenmarkt de haver en mais weg moet halen en bij weer een ander bedrijf biks. Maar ja, het kan je zo 100 euro op jaarbasis schelen door het wel te doen.

Myfairytale

Re: Btw stijging, winkels over de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:23

Nee, ik weet de details niet nee, ik haal mijn informatie uit wat iemand deelt met het internet. En dat zegt mij genoeg.

De ene voedingsstof is de andere niet. Maar hey, ik ben maar een dom iemand die inmiddels opleiding 3 erover doet.
Dat het goedkoper is moet ergens vandaan komen is het niet?
Natuurlijk kan het aan meer zaken liggen, maar het grootste bespaarmodel is... juist de grondstoffen.

De ene brok met kip is de andere niet met kip. Maar ik betwijfel het of het zin heeft om het uit te leggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:29

Myfairytale schreef:
Nee, ik weet de details niet nee, ik haal mijn informatie uit wat iemand deelt met het internet. En dat zegt mij genoeg.

De ene voedingsstof is de andere niet. Maar hey, ik ben maar een dom iemand die inmiddels opleiding 3 erover doet.
Dat het goedkoper is moet ergens vandaan komen is het niet?
Natuurlijk kan het aan meer zaken liggen, maar het grootste bespaarmodel is... juist de grondstoffen.

De ene brok met kip is de andere niet met kip. Maar ik betwijfel het of het zin heeft om het uit te leggen.

En als het zo slecht was, dan werd het niet meer verkocht. Er zijn ook gewoon mensen tevreden mee. En er doen genoeg dieren het goed op. En als het niet gaat, dan wordt weer teruggegaan op de duurdere brok. Er is door hem eerst echt wel online research gedaan over hoe honden het doen op goedkopere brok en gemiddeld genomen is dat zelfs ZEER Goed. Hij gaat dus maar voor 10-15% over. Dat is niet volledig. En is nu een experiment. Maar tot nu toe gaat het goed.
Dus nee, je hoeft mij niets over voer uit te leggen, je weet ook niet wat mijn achtergrond is, en ik kan je vertellen, ik heb er ook verstand van.

Ik heb zelf geen honden, hoef ze ook niet, maar snap wel dat mensen overwegen om te kijken of iets van 2 euro per kg net zo goed werkt als iets van 6 euro per kg. Daar gaat feitelijk zelfs dit topic over, want mensen zoeken ook naar goedkoper voer voor paarden.

Ik heb aangegeven dat de haver en maisvlokken dus over de grens echt veel goedkoper zijn. De rest moet ik nog uitzoeken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:38

Myfairytale schreef:

Het is prima om uit te zoeken wat de goedkoopste goede(!) Optie is. Net als met vakanties, auto's, kleding, telefoons en eigenlijk alles.
Je hebt eisen, je wil een bepaalde kwaliteit en dat zoek je voor de beste prijs. Standaard, korting of je spaart er voor.

Helemaal niks mis mee.

Tot je gaat bezuinigen terwijl het niet goed is. Je koopt slecht voer dus je dier wordt ziek (oid). Je koopt een goedkope auto en staat steeds langs de weg. Dán ben je pas verkeerd bezig. Maar misschien bedoel je dat ook.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:38

Online worden er zulke bizarre verhalen/tips en onwaarheden verkondigd, dus zelf research doen is niet altijd verstandig.

Ik hoef jou niet over voer uit te leggen? Want je hebt er verstand van? Och germie toch, dan zou je werkelijk niet zulke uitspraken doen zoals je doet. Zoals als het zo slecht was werd het niet meer verkocht...
Dat gebeurd zelfs in de humane wereld, laat staan voor dieren!!

Tsja, als je niet beter weet doen honden het er goed op.

Maar ik stop, ga mijn energie beter besteden, zoals aan bijscholing. :D

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:42

Cioccolato schreef:
Myfairytale schreef:

Het is prima om uit te zoeken wat de goedkoopste goede(!) Optie is. Net als met vakanties, auto's, kleding, telefoons en eigenlijk alles.
Je hebt eisen, je wil een bepaalde kwaliteit en dat zoek je voor de beste prijs. Standaard, korting of je spaart er voor.

Helemaal niks mis mee.

Tot je gaat bezuinigen terwijl het niet goed is. Je koopt slecht voer dus je dier wordt ziek (oid). Je koopt een goedkope auto en staat steeds langs de weg. Dán ben je pas verkeerd bezig. Maar misschien bedoel je dat ook.

Ja natuurlijk begrijp ik dat je kijkt naar hoe je geld kunt besparen, naar het moet niet ten koste gaan van het dier.
En het verschil is dat het met een telefoon/wasmachine/auto heel vervelend is, maar geen verdere klachten geeft, alleen in je portemonnee natuurlijk.
Inkopen met korting begrijp ik helemaal!

Maar dieren hebben er last van, vaak is er veel te voorkomen.

Goedkope voeding is meestal niet zo goedkoop omdat het zo goed is.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:53

maitestar23 schreef:
Als winkel/webshop de afgelopen tijd veel bezig geweest met omzetten van btw/prijzen.
En ik moet zeggen dat heel veel merken er echt heel netjes mee zijn omgegaan en zelfs geprobeerd hebben om de btw-verhoging niet bij de klant neer te leggen.
Zo zijn er veel producten waarvan alleen het btw-tarief is aangepast maar de verkoopprijs hetzelfde is gebleven.
Zo is Metazoa bijv. met een aantal producten maar een euro duurder geworden om even in de paardenwereld te blijven.

Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe?

Misschien ben ik dan de zure maar hoe kan je dit als netjes zien? Dat betekent dan toch dat je al jaren genaaid word :o dan is er blijkbaar jaren lang zoveel winst geweest dat die verhoging er nog vanaf kan..
Begrijp mij niet verkeerd snap uiteraard dat ieder zijn winst moet maken en dat hoort ook maar er is in mijn ogen eerder dan aardig te veel betaald. Maar misschien zie ik het nu wel erg negatief in en moet ik dat niet zo zien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:54

De prijzen zullen langzamerhand wel weer stijgen zodat er weer t zelfde winst aantal behaald wordt. Denk ik

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:57

Myfairytale schreef:

Goed plan.

Ondertussen ga ik door met zoeken biks over de grens en dat vergelijken met hier.

Cioccolato schreef:
De prijzen zullen langzamerhand wel weer stijgen zodat er weer t zelfde winst aantal behaald wordt. Denk ik

En als een prijs nu nog niet veel verhoogd is, dan weet ik haast wel zeker dat het met 6 maanden alsnog gedaan wordt. Steeds een paar centen, totdat je zelfs nog wat extra winst kunt pakken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:10

Ik was al poosje niet tevreden over hoe ons oudste paard ging. Maar over gegaan op ander voer en terug naar brok ipv muesli. Getest en zo eten het prima dus voor eerst bulkbestelling gedaan van 300 kg. Nog nooit zo goedkoop gevoerd haha. Tevens direct een reden om voorlopig niet te wisselen en kunnen we het effect zien.
Qua honden voer ik al jarenlang elk merk wat net interessant voorbij komt in directe omgeving via marktplaats of via welkoop, zooplus, bibita. Vind ik niets dan heeft de lidl graanvrije brok tegenwoordig voor leuke prijs en samenstelling is zo slecht niet. Goed voer hoeft niet gelijk aan duur te staan en soms is beetje mazzel fijn, niet nodig, wel welkom. Snacks bestel ik altijd in bulk en meestal via de virtuele kynologisch markt op facebook die maandelijks is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:24

dierenfan schreef:
Ik was al poosje niet tevreden over hoe ons oudste paard ging. Maar over gegaan op ander voer en terug naar brok ipv muesli. Getest en zo eten het prima dus voor eerst bulkbestelling gedaan van 300 kg. Nog nooit zo goedkoop gevoerd haha. Tevens direct een reden om voorlopig niet te wisselen en kunnen we het effect zien.
Qua honden voer ik al jarenlang elk merk wat net interessant voorbij komt in directe omgeving via marktplaats of via welkoop, zooplus, bibita. Vind ik niets dan heeft de lidl graanvrije brok tegenwoordig voor leuke prijs en samenstelling is zo slecht niet. Goed voer hoeft niet gelijk aan duur te staan en soms is beetje mazzel fijn, niet nodig, wel welkom. Snacks bestel ik altijd in bulk en meestal via de virtuele kynologisch markt op facebook die maandelijks is.

Hoe sla je 300kg bulk op? Want dat zou hier een probleem zijn vrees ik.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:25

germie schreef:
Myfairytale schreef:

Goed plan.

Zou voor jou ook verstandig zijn.
Maar eerst de basis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:46

Myfairytale schreef:

Dure voeding is vaak niet zo duur omdat het goed/beter is.
Maar door sterke marketing wat veel geld kost en de eigenaar het gevoel geeft goed voer te geven aan hun dier.

Zo ook met medicatie... Zoveel mensen die zeggen dat metacam veel beter is dan de goedkopere novacam.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:52

Brainless schreef:
Myfairytale schreef:

Maar door sterke marketing wat veel geld kost en de eigenaar het gevoel geeft goed voer te geven aan hun dier.

Zo ook met medicatie... Zoveel mensen die zeggen dat metacam veel beter is dan de goedkopere novacam.

Dat dus. Is een kwestie van goed inlezen. Soms zijn er mensen die problemen hebben met bepaalde hulpstoffen en daardoor dus de duurdere variant nodig hebben. Maar veel zit ook tussen de oren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:01

Myfairytale schreef:

Nee, maar dure voeding is ook meestal niet zo duur omdat het zo goed is. De hele graanvrije en vers vlees hype heeft helemaal niets met goed voer te maken. En als 'een healthy boost' van 6 soorten groenten en fruit bestaat uit het equivalent van een halve tot hele blauwe bes per kg (letterlijk: 2.4 gram per kilo voer). Dan is dat marketing, en heeft dat niets met goed voer te maken. Maar mensen betalen er grof geld voor.

Orijen doen veel dieren het ook matig op, zelfs al ruim voordat bekend werd dat het hoog scoort op de lijst met voedingsdcm raadde ik het voer al af vanwege het niet lekker draaien, veel honden doen het beter op pedigree.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:05

Brainless schreef:
Myfairytale schreef:

Helaas lang niet altijd.
Uiteraard zitten er zulke merken tussen, maar meestal gaat het om de grondstoffen en nog heel veel andere zaken (teveel om nu zo even op te noemen).
Er komt enorm veel bij kijken om alleen al een simpel brokje te kunnen produceren.

En sommige merken waarvan ik dacht dat die goed waren, bleken dat helemaal niet te zijn. Enorm bijzonder hoe o.am social media of discussie-fora dat beïnvloed.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:11

Mizora schreef:
Myfairytale schreef:

Nee, maar dure voeding is ook meestal niet zo duur omdat het zo goed is. De hele graanvrije en vers vlees hype heeft helemaal niets met goed voer te maken. En als 'een healthy boost' van 6 soorten groenten en fruit bestaat uit het equivalent van een halve tot hele blauwe bes per kg (letterlijk: 2.4 gram per kilo voer). Dan is dat marketing, en heeft dat niets met goed voer te maken. Maar mensen betalen er grof geld voor.

Orijen doen veel dieren het ook matig op, zelfs al ruim voordat bekend werd dat het hoog scoort op de lijst met voedingsdcm raadde ik het voer al af vanwege het niet lekker draaien, veel honden doen het beter op pedigree.

Hier ben ik het absoluut mee eens! De vers vlees en graanvrije hypes zijn hypes inderdaad en lang niet zo goed als ze lijken.
Dat heb ik ook nergens beschreven overigens. Het gaat mij erom dat GOEDE! grondstoffen vaak duurder zijn en de hoeveelheid van die grondstoffen ook mede bepalen hoe duur een voeding is.

Orijen raad ik ook niet zo gauw aan, maar Pedigree ook niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:18

Maar goede grondstoffen zijn vaak hetzelfde als normale grondstoffen.
Daarnaast wil je niet weten wat voor vlees er in dierenvoeding gaat.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:23

Brainless schreef:
Maar goede grondstoffen zijn vaak hetzelfde als normale grondstoffen.
Daarnaast wil je niet weten wat voor vlees er in dierenvoeding gaat.

Ik weet helaas wat er allemaal in gaat. :j
En vlees? Wel meer dan dat. ;)
Neem bijvoorbeeld sommige merken met gehydroliseerde eiwitten... is niets anders als veren.

Tussen grondstoffen zit toch nog heel veel verschil.
Ik dacht ook dat dat wel hetzelfde zou zijn, maar toch is dat niet zo. Nutriëntenprofielen verschillen flink.

Uiteraard wil ik daar wel verder op in gaan, maar heb niet zoveel zin om daar hier op door te gaan.
Mocht je er verder over willen praten samen, dan staat mijn pb open. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:27

Dan geef jij je honden duur voer en een ander goedkoper voer. Iedereen blij.

Het gaat hier om goedkopere paardenbrokken van over de grens omdat de btw in Nederland verhoogd is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:37

Ik hoef geen contact hoor, een zeer goede bekende van mij werkt in een diervoeder fabriek waar oa Barf, worsten als brokken worden geproduceerd.
Dierlijke bijproducten kan uit alles bestaan van placenta tot eierschalen.
Je kunt alle opleidingen in voeding volgen, maar als de producent niets kenbaar wil maken kun je niet zomaar weten wat er precies in zit en het kan ook zomaar wijzigen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:40

Brainless schreef:
Ik hoef geen contact hoor, een zeer goede bekende van mij werkt in een diervoeder fabriek waar oa Barf, worsten als brokken worden geproduceerd.
Dierlijke bijproducten kan uit alles bestaan van placenta tot eierschalen.
Je kunt alle opleidingen in voeding volgen, maar als de producent niets kenbaar wil maken kun je niet zomaar weten wat er precies in zit en het kan ook zomaar wijzigen.

Klopt helemaal, er kan van alles inzitten. Daarom zou ik niet snel voeding kopen waar op dierlijke bijproducten een groot aandeel hebben en koop ik bij producenten die er wel transparant over zijn.
Etiketten zijn ook zo belangrijk in zo'n geval, want onder de noemer dierlijke bijproducten kunnen ze alles gooien en iedere keer wisselen.
Als ze duidelijk aangeven wat er wel inzit en de percentages erbij mag dit niet.

En opleidingen helpen daar goed aan mee, hebben me heel wat bewuster gemaakt als vroeger. :)