Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:27

Eef_Bam schreef:
Ibbel schreef:
Maar afgezien van de taalfouten, ik zou het er echt niet voor over hebben.
En even serieus: 3 van die groepen van 11-12 paarden à 620 euro, dan heb je het dus over een maand-omzet van ruim 20k, en een jaaromzet van 240k. Dat is onrealistisch veel.

Ik denk dat het best realistisch is,dit is geen winst maar omzet, je zit ook met kosten. Uitmesten voor 4 paarden op een paddock paradise achtig concept kost je ongeveer 1 uur per dag. Heb je 36 paarden staan dan ben je dus 9 uur per dag alleen al aan het mesten 7 dagen per week. Dus 63 uur per week aan arbeid alleen voor het mesten. Misschien kan dat wel iets sneller. Maar ik denk dat je zeker 2fte nodig hebt voor al het werk, dat moet betaald worden. Onbeperkt hooi van goede kwaliteit kost wat. Onderhoud van de bakken etcetera. Als alle beloftes waar gemaakt worden is de prijs denk ik heel redelijk. Maar niet iedereen wil of kan dat betalen.

Toen ik in de randstad woonde had ik met liefde zoveel betaald voor een fijne plek. In limburg word het wel iets lastiger om je publiek te vinden. Er zijn best wat alternatieven in de omgeving, hoewel die zich meer focussen op recreatieruiters.

Dit is echt wel flink overdreven!

Op m'n werk hebben we 4 grote paarden (1 Belg, 1 koud bloed, 1 KWPN, 1 Franse Draver) en 2 Shetlanders en ze hebben een track en paddock ter beschikking. Lengte track weet ik niet, paddock ongeveer halve rijbaan. In mijn eentje ben ik voor 6 paarden binnen het uur met de track klaar. 1,5 uur voor paddock + track als de paddock niet een extreme blubberbende is zoals de laatste maanden. Ook afhankelijk waar ze het meeste hebben gestaan.... soms liggen er maar 5 hopen in de paddock en dan ben je zo klaar.

Met 2-3 man personeel ben je voor 36 paarden dan echt geen 9 uur per dag bezig met uitmesten, eerder een uurtje of 2-3.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:33

Die ervaring heb ik ook mvdende, op de track waar ik recent ervaring mee heb liepen 20-30 paarden, uitmesten duurde 2 á 3 uur met (bij voorkeur) 2 man met gebruik van een shovel om de mest mee te nemen. Soms deden ze het ook wel met 1 persoon, dan duurde het een uurtje langer. Maar 9 uur per dag mesten nee zeker niet. Het is niet zo simpel te berekenen dat een verdubbeling van aantal paarden ook een verdubbeling van je uitmesttijd is. Ik ben 20 minuten bezig met 3 paarden per dag. dat was 25 minten toen er 4 op stonden :D omdat die paar extra hopen niet betekenen dat je er verder voor moet lopen oid. Keertje vaker kruiwagen legen ja dat wel, maar de hopen liggen gewoon tussen de andere hopen die je toch al schept. Als ik het twee keer per dag doe ben ik juist meer tijd kwijt omdat ik dan dus dubbel loop, dubbel spullen pak, etc. Net hoe je dat zelf fijn vindt.

Maargoed ik ga erg offtopic inmiddels, excuus! :):)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:39

Duhelo schreef:
CrazyCat schreef:

En dat is mijns inziens ook een realistischere prijs. Paarden in boxen houden kost de stalhouder meer dan paddock paradise. Het ou dus niet hel logisch zijn als je voor een luxe PP meer zou betalen dan voor een luxe stal met boxen.

Is dat zo?
Paarden in boxen zijn 10 minuutjes per dag aan uitmesten en het opstrooien. Als ze in de winter niet buitenkomen verlies je geen tijd met binnen en buiten zetten.

Op een pp moet je dagelijks meerdere keren de tracks uitmesten (incl de km's stappen en heen en weer lopen), moet je ook véél meer onderhoud doen om die tracks in goede staat te houden én investeren in nieuw zand, paddockpanelen etc.
Met boxen, eenmaal die er staan ben je in principe voor de volgende 20 jaar wel goed...

Ik ga er wel vanuit dat paarden in de winter ook buiten komen dus ik bedoel inderdaad ook het binnen buiten zetten etc. Die paddocks moeten ook uitgemest en onderhouden worden. Voeren is ook meer werk vaak in boxen.
Ik heb op stallen gestaan waar ze beiden hadden en nergens betaal je meer voor de paddock paradise dan voor een box. Ik mag er toch vanuit gaan dat de stalhouder die prijzen niet voor de lol zo maakt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:11

mvdende schreef:
Met 2-3 man personeel ben je voor 36 paarden dan echt geen 9 uur per dag bezig met uitmesten, eerder een uurtje of 2-3.

Ik ga er vanuit dat de berekening van 9 uur gaat over 1 man. Als je met 3 man 3 uur bezig bent ben je toch als je het alleen doet ook 9 uur bezig?

De mest in deze situatie ligt niet op 1 track maar op 3 afzonderlijke dus ook nog meer kilometers maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:31

mvdende schreef:

Op m'n werk hebben we 4 grote paarden (1 Belg, 1 koud bloed, 1 KWPN, 1 Franse Draver) en 2 Shetlanders en ze hebben een track en paddock ter beschikking. Lengte track weet ik niet, paddock ongeveer halve rijbaan. In mijn eentje ben ik voor 6 paarden binnen het uur met de track klaar. 1,5 uur voor paddock + track als de paddock niet een extreme blubberbende is zoals de laatste maanden. Ook afhankelijk waar ze het meeste hebben gestaan.... soms liggen er maar 5 hopen in de paddock en dan ben je zo klaar.

4 paarden is wat anders dan 12...
Wij mesten 3x daags 9 zand paddocks uit en dat is dus voor 3x 9 paarden alles bij elkaar 1,5..2 uur en een paar hele zware kruiwagens vol stront!
Dan moet je hier en daar ook nog eens een gaatje dicht scheppen of wat egaliseren en gemorst hooi tussen het zand vandaan opruimen wil je alles netjes en schoon houden zodat de drainage goed zijn werk kan blijven doen.
En dan hoeven wij geen kilometers te lopen!
Dus nee je bent echt niet zo klaar als er 12 per groep rond banjeren.
En 5 hopen maar?? Dan krijgen ze hier zeker veel te veel ruwvoer want hier schijten ze elk anderhalf uur!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:42

Wij hebben 15 paarden op 3,5 hectare waarvan ongeveer 1 hectare track + paddocks is en de rest weide.
Met de elektrische kruiwagen heb ik alles in 1,5 uur wel gemest. 2 grote inloopstallen, kilometer track + de grote uitlopen. Nu 3 kruiwagens per dag, in de winter gok ik tussen de 4 en 5.
Goed 'plannen' welke stukken je samen mest om zo min mogelijk te lopen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:45

Ik zou je klant kunnen zijn. Zit in de regio en paardenhouder. In eerste instantie klinkt het concept prachtig. Echter vind ik het qua paarden en klanten te druk. Veel te duur. Kost bijna de helft van een gemiddeld maand salaris om mijn 2 paarden te kunnen stallen. Dan nog maar te hopen dat mijn "sport"paard met ijzers er überhaupt mag lopen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:40

CrazyCat schreef:
Audesta schreef:
Konik-raj ken ik. En die vragen de helft :+

En dat is mijns inziens ook een realistischere prijs. Paarden in boxen houden kost de stalhouder meer dan paddock paradise. Het ou dus niet hel logisch zijn als je voor een luxe PP meer zou betalen dan voor een luxe stal met boxen.

Waarom denken mensen altijd dat 24/7 buiten goedkoper is?! Onbeperkt hooi, voldoende grond, gras, onderhoud, mesten over het gehele terrein ipv enkel een box.

Mijn inziens zouden de prijzen van PP's echt een stuk omhoog mogen want dan is het pas echt realistisch en redelijk. Maar dan moeten alle stallen daarin omhoog.
En in deze omgeving zijn de tarieven voor een goede PP met nette faciliteiten rond de 300 volpension. Misschien ietsje minder luxe maar de doelgroep van een Pp aard denk ik ook niet perse naar heel veel luxe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:58

Enkel een box...dat soort stallen zou ook per vandaag gesloten moeten worden...

Gelukkig zijn er deze regio, en daar gaat het topic toch ook over, ook meer dan genoeg stallen waar de paarden in de avond-nacht de box hebben maar overdag ook een weiland. Dus van 8- 16/18.00 uur buiten staan.
Nu weet ik dat sommige mensen dat niet voldoende vinden maar dat is niet de discussie

En ja dat weiland moet dat net zo goed bijgehouden worden dan bij een PP.
Dan heb je net zo goed dat oppervlakte nodig.
En een goede stal voert ook dan genoeg hooi.

Daarmee zal ik de laatste zijn die zegt dat een PP goedkoper is, want dat is zeker niet zo.
Maar een stal met alleen stallen moet men ook niet willen staan en is geen normaal vergelijk en deze regio.
Wel is dat een doelgroep die je veel meer zult trekken met de Peelbergen enz in de buurt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:20

Maartje1990 schreef:
Waarom denken mensen altijd dat 24/7 buiten goedkoper is?! Onbeperkt hooi, voldoende grond, gras, onderhoud, mesten over het gehele terrein ipv enkel een box.

Mijn inziens zouden de prijzen van PP's echt een stuk omhoog mogen want dan is het pas echt realistisch en redelijk. Maar dan moeten alle stallen daarin omhoog.
En in deze omgeving zijn de tarieven voor een goede PP met nette faciliteiten rond de 300 volpension. Misschien ietsje minder luxe maar de doelgroep van een Pp aard denk ik ook niet perse naar heel veel luxe.

Dat is mijn eigen ervaring op kleinere schaal, ik heb beiden in eigen beheer gehad (naast verschillende pensions waar beiden was). Ik was iets meer geld kwijt aan ruwvoer, maar veel minder aan bodembedekking en veel minder mest.
Ik had ook minder uren werk, vooral doordat de voerbeurten weg vielen met vrijwel onbeperkt hooi uit slowfeeders.

Zinzi_jewel

Re: Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:39

Het zelf houden is gewoon super fijn .
Maar qua tijd en onderhoudt kwam ik minder toe aan effectief iets doen met mijn paarden .
Qua basis onderhoudt was t goedkoper .
Maar er is dan ook geen personeel wat betaald moet worden om m’n paarden buiten en binnen te doen etc

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:53

Als ik kijk naar de beste stal hier in de buurt: alles keurig, paarden netjes wat uurtjes naar buiten, nooit gezeik van pensionklanten. Maar ook weer geen overdreven luxe. En ik weet dat die eind dit jaar naar 500+ euro gaan. Kan ik me beste voorstellen dat je bij een echt goede! PP richting of over de 600 gaat.

En voor alle mensen die hier roepen: mij te duur. Natuurlijk! Dit is absoluut voor de meeste mensen te duur. TS heeft dan ook maar een 35-40 mensen nodig die ja zeggen. Er mogen er 3000 nee zeggen. Dit zal een redelijk niche segment zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.

Ik denk dat de tijd hier wel rijp voor aan het worden is eigenlijk.
Er zijn nu eenmaal genoeg mensen die beste centjes over hebben voor hun hobby. Getuige onder andere de hoeveelheid vrachtwagentjes bij amateurs en prijzen die er betaald worden voor paarden die maar gewoon B-M komen te lopen. Niks mis mee overigens. Die groep is er gewoon. En in die groep zitten ook vast mensen die luxe voor zichzelf willen maar óók voor hun paard kiezen.

Maar dan denk ik we dat je je zaakjes ook echt echt echt op orde moet hebben. Dus inderdaad die tracks echt puntgaaf en niet een halve winter modder. Die schuilstallen moeten er dan ook uitzien of je er zelf in dutje in kunt doen etc.

Ik kan ik best geloven dat je dat en goed uit kunt laten zien. 1,5ha is best een flink stuk voor dat aantal paarden. Mits je dat leuk en goed inricht en goed aankleed hoeft dat echt niet krap te zijn. Het is wel te krap om paarden gewoon als groep in te gooien het hele jaar. Maar dat is nou toch net het idee van een track systeem.

Ik ben benieuwd TS. Stoer plan.
Het zal alleen wel wat voeten in aarde hebben om het op te zetten. Maar als je het ziet zitten: go for it!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:38

CrazyCat schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat is mijn eigen ervaring op kleinere schaal, ik heb beiden in eigen beheer gehad (naast verschillende pensions waar beiden was). Ik was iets meer geld kwijt aan ruwvoer, maar veel minder aan bodembedekking en veel minder mest.
Ik had ook minder uren werk, vooral doordat de voerbeurten weg vielen met vrijwel onbeperkt hooi uit slowfeeders.

Wij hebben wel 1 voerbeurt per dag. Denk ook wel iets meer "gedoe" dan voeren in een box.

3.5 hectare grond waarvan 1 km aan track, ca 1 hectare aan track/stallen/uitloop moeten we allemaal aflopen om ge mesten dat kost meer tijd in de winter is het nat dus zwaar. Hooinetten overal ophangen (en zorgen dat ze gevuld zijn) meer werk dan hooi in eem box schuiven. Onderhoud om droge grond te krijgen en te behouden. Ik weet niet hoeveel euro's aan slowfeeders we wel niet hebben hangen. Een elektrische kruiwagen was ook echt noodzakelijk om het werkbaar te houden maar is ook een investering.

Ik betwijfel of we in uren werk en kosten zoveel minder kwijt zijn hoor. Zou zomaar meer kunnen zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:05

CrazyCat schreef:
Audesta schreef:
Konik-raj ken ik. En die vragen de helft :+

Dit klopt echt niet!
Het is duidelijk dat je geen idee hebt van de kosten per paard bij aanleg van een buitenterrein voor paarden met geschikte bodem voor jaar rond buiten zonder modder.

Er zijn bij zo'n paddock paradise ook nog veel meer kosten aan de vergunningen omdat er een veel groter terrein aangelegd wordt dan bij een grote pensionstal met slechts een paar losgooipaddocks op het bouwvlak.

Vaak is er een bestemmingsplan wijzigingsprocedure nodig en de kosten van een vergunning zijn een percentage van de aanlegkosten.

Een goede all-wheater buitenbak van 20 bij 60, dus 1200m2 kost al snel €20.000.- dat is alleen aanleg met goede drainage en het juiste! zand opbrengen in de juiste lagen plus het arbeidsloon plus de 21% btw.

Grote stallen maken daar vaak 3 tot 6 paddocks van voor 12 paarden tegelijk. En daar kunnen de paarden dan een dagdeel in want een staleigenaar moet om een minimum inkomen te verdienen vaak toch wel minimaal 40 paarden hebben lopen om de vaste lasten en kosten van de accomodatie lager te krijgen per paard en uit bedrijfsmatige kosten te komen.

Het aantal m2 per paard aangelegd terrein is op een paddock paradise vaak veel groter dan een traditionele stal met zandpaddocks terwijl de staloppervlakte per paard van de inloopstallen bij goede paddock paradises vaak minimaal even groot is als bij traditionele stallen en soms groter als er ook nog extra noodstallen zijn om je paard tijdelijk te stallen bij ziekte, blessure of na sedatie of apart voeren van krachtvoer.

Daar komen ook nog de extra kosten bij voor grote verstevigde/verharde voerplekken, soms stukken track of paddocks met bodemroosters met voor mesten van het terrein, onderhoud.
Grote overdekte voerruiven tot zelfs computergestuurde ruwvoerautomaten.

En het uitmesten van het hele terrein kost ook veel tijd en als het handmatig moet gebeuren is het zwaar werk in weer en wind. Door de lange looproutes en grote oppervlak. Dit mesten is zeer belangrijk om het terrein goed en schoon te houden. 12 paarden poepen 9 tot 12 kruiwagens pure mest per 24 uur.

Veel traditionele stallen zetten paard van stal in paddock of wei en terug. Het scheelt ook enorm veel veegwerk dat ze niet vrij heen en weer kunnen lopen. En de stal blijft droger als ze er niet ook overdag in kunnen plassen maar dat buiten moeten doen. Paarden met een ingestrooide inloopstal lopen vaak speciaal naar binnen om hun stalstrooisel als toilet te gebruiken.

Als er ook nog volgens de adviezen van Jaimy Jackson geen weidegang wordt aangeboden maar jaar rond speciaal geselecteerd (en vaak uit Duitsland of Frankrijk geimporteerd) onverpakt hooi wordt aangeboden, maakt dat de voerkosten ook nog hoger.

Als verder de overige voorzieningen hetzelfde zijn als bij die traditionele stal dan liggen de kosten voor een goede kwaliteit PP met aangelegde bodems dus stuk hoger dan alleen stal en paar uur paddock met heel veel paarden op een klein terrein.

Ook liggen de kosten hoger dan bij stallen die in de winter nacht op stal en overdag paddock en in de zomer 24/7 buiten op de wei en/of paddock aanbieden.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze onderbouwing.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:24

De kosten bij PP die idd alles echt goed doen en ook prachtige stallen en weidegang hebben liggen idd hoger. En is het ook logisch dat daar meer gevraagd wordt. Goede PPs hebben echter de paarden m.i niet maar kort buiten staan op een klein stukje grond en dan 12 bij elkaar. Een paar uurtjes op de track en daarna lekker de grote wei op in de zomer of een verhard stuk voor de sobere paarden, maakt dat al anders.

Ik zou als ik nog een paard had echt puur kijken naar waar staat het paard het beste. En wat iets een eigenaar heeft gekost om het voor mensen ook luxe te maken zou mij werkelijk niet boeien.

Een goede bak is altijd fijn. En als er naast weide gang ook een track is en mooie grote stallen voor bijvoorbeeld snachts is dat absoluut een pluspunt.

Zelf zou het mij ook niet uitmaken als ik zelf zou moeten helpen met uitmesten. Voeren eten ik ben dhz stallen gewend. Waar de paarden alle ruimte hadden. In het verleden ook op maneges gereden en luxe stallen bij gereden maar al die luxe gingen wel gepaard met minder ruimte en vrijheid voor de paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:26

Eef_Bam schreef:
Ibbel schreef:
Maar afgezien van de taalfouten, ik zou het er echt niet voor over hebben.
En even serieus: 3 van die groepen van 11-12 paarden à 620 euro, dan heb je het dus over een maand-omzet van ruim 20k, en een jaaromzet van 240k. Dat is onrealistisch veel.

Ik denk dat het best realistisch is,dit is geen winst maar omzet, je zit ook met kosten. Uitmesten voor 4 paarden op een paddock paradise achtig concept kost je ongeveer 1 uur per dag. Heb je 36 paarden staan dan ben je dus 9 uur per dag alleen al aan het mesten 7 dagen per week. Dus 63 uur per week aan arbeid alleen voor het mesten. Misschien kan dat wel iets sneller. Maar ik denk dat je zeker 2fte nodig hebt voor al het werk, dat moet betaald worden. Onbeperkt hooi van goede kwaliteit kost wat. Onderhoud van de bakken etcetera. Als alle beloftes waar gemaakt worden is de prijs denk ik heel redelijk. Maar niet iedereen wil of kan dat betalen.

Toen ik in de randstad woonde had ik met liefde zoveel betaald voor een fijne plek. In limburg word het wel iets lastiger om je publiek te vinden. Er zijn best wat alternatieven in de omgeving, hoewel die zich meer focussen op recreatieruiters.

mvdende schreef:

Die 2 shetten tellen niet als 2 paarden qua mest.
Daarbij kom jij ook al op 1,5 uur als je het hele terrein meeneemt en rekening houdt met de vaak slechte weersomstandigheden een groot deel van het jaar. Verzopen en uit elkaar en in het zand getrapte mest in weer en wind en lopen over mul of sappig zand met zware kruiwagen is erg zwaar mesten.
Het is niet voor niets dat elektrische kruiwagens in opmars zijn. Deze kosten echter ook veel geld in aanschaf en hebben relatief hoge afschrijvingdkosyen omdat ze maar een paar jaar meegaan. Een gewone kruiwagen gaat al snel 20 jaar mee. Een elektrische is na een paar jaar afgeschreven/kapot.

De track aflopen van 500 meter tot meer dan een kilometer kost zelfs zonder dat er mest ligt toch veel meer tijd dan alleen mest weghalen uit een paddock van 20 bij 20?

Wij mesten 3x per dag, zowel (inloop)stallen, verharding, paddocks en 350meter track plus de weides die open staan. Dat rondje rondlopen met kruiwagen als er niets ligt is al 5 a 10 minuten.
Ze kunnen vaak groot deel van de dag overal komen. Het wordt verdeeld over 3 momenten zodat het qua zwaarte beter te doen is dan alles op 1 moment van de dag. Kost uiteraard wel meer tijd dan met maar 1x uitmesten omdat je 3x het rondje doet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:30

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:36

Even voor de beeldvorming (oude foto, inmiddels veel beplanting met bomen en struiken overal:

Afbeelding
Dit stuk met zandpaden is een pp op ongeveer 7200m2 met 6 paarden.
Zoek de paarden...

Achter dat bovenste zandpad hebben wij dan nog grasland voor weidegang en ruwvoerwinning, maar voor paarden die niet op het gras kunnen en in de winterperiode bij te zachte bodem telt dat niet mee in het oppervlak. Van voorjaar tot het te nat wordt lopen ze maximaal 2x per dag 2 a 3 uur op het gras bij ons.

BeFunny schreef:
De kosten bij PP die idd alles echt goed doen en ook prachtige stallen en weidegang hebben liggen idd hoger. En is het ook logisch dat daar meer gevraagd wordt. Goede PPs hebben echter de paarden m.i niet maar kort buiten staan op een klein stukje grond en dan 12 bij elkaar. Een paar uurtjes op de track en daarna lekker de grote wei op in de zomer of een verhard stuk voor de sobere paarden, maakt dat al anders.

Ik zou als ik nog een paard had echt puur kijken naar waar staat het paard het beste. En wat iets een eigenaar heeft gekost om het voor mensen ook luxe te maken zou mij werkelijk niet boeien.

Een goede bak is altijd fijn. En als er naast weide gang ook een track is en mooie grote stallen voor bijvoorbeeld snachts is dat absoluut een pluspunt.

Zelf zou het mij ook niet uitmaken als ik zelf zou moeten helpen met uitmesten. Voeren eten ik ben dhz stallen gewend. Waar de paarden alle ruimte hadden. In het verleden ook op maneges gereden en luxe stallen bij gereden maar al die luxe gingen wel gepaard met minder ruimte en vrijheid voor de paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:57

Dit is echt heel erg zeldzaam op traditionele stallen? Meestal mogen er al amper voldoende zandpaddocks aangelegd worden omdat er onvoldoende ruimte op het bouwblok zit, en zeker geen extra schuilstallen.

Ik heb met beide ervaring.24/7 buiten en in de nacht op stal. Als de inloopstal opgestrooid wordt dan ben je met 24/7 buiten en vrije inloop net zo veel of meer strooisel kwijt dan wanneer ze overdag buiten en nacht op stal staan.

Ik heb nu namelijk de individuele stallen overdag gewoon dicht. Ze hebben overdag nu alleen toegang tot de afdakken met rubber. matten.
Hiervoor was de grote stal deels opgestrooid en liepen ze speciaal naar binnen om te plassen. Ik liet om strooisel te besparen de stal dus leeg (op klein toilet na) zo lang het buiten redelijk weer was.

de stalprijs was ook altijd al exclusief strooisel voor eigen stal als paard tijdelijk op stal moest. Dus ik heb zelf geen extra kosten aan strooisel nu ze in de nacht binnen staan en opstrooien echt nodig is.

Machinaal uitmesten wil ik ook wel. Ik heb recent de kosten opgevraagd van zo'n handige alles kennende mini shovel met voorlader. €60.000,- nieuw ^) gehoord wat een tuintrekkertje met voorlader, hef en achter plus zijkant aftakas (mogelijkheid voor maaidek/bloter, veegmachine, sneruwschuif en palletvork) 2e hands heeft gekost: €16.000,-

Dat is alleen aanschaf. Het moet onderhouden worden, er gaat geregeld iets stuk en het moet afgeschreven worden. Dat kan met w
Kleinschalig pension en een marge van €75,- tot €100,- per paard voor vaste lasten en alle overige kosten toch nooit uit?

XladyX schreef:
Ja je hebt meer onderhoud met 24/7 belast, maar echt niet zoveel meer dat je kosten verdubbelen. Slim aanleggen scheelt heel erg veel. Maar nu zijn we appels met peren aan het vergelijken want een goedkope traditionele stal versus een dure goed doordachte paddock paradise kun je niet vergelijken. Ook in mijn 'traditionele' stalling wens ik voor overdag een schuilstal, een droge paddock en veilige omheining etc. De kosten die erbij komen omdat de paarden er snachts ook op staan, zijn niet te vergelijken met de kosten van (snachts) op stal; strooisel, uitmesten (machinaal veel meer strooiselverlies), alle paarden binnen/buiten zetten met de hand, meerdere voerbeurten, hogere mestafvoer kosten etc. Kan het niet mooier maken dan dat ik in kosten veel beter uit ben de paarden 24/7 buiten dan snachts op stal, en ik weet van enkele andere stallen dat dit ook zo is. Dat de meeste stallen recent zijn aangelegd (dus de investering er nog uit moeten krijgen) is gewoon vaker zo met paddock paradises, maar als je alles doorberekend kom je niet hoger uit met de paarden buiten in kudde dan traditioneel gestald.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-07-24 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:07

fjordjes schreef:
Audesta schreef:
https://www.paddockparadise.eu/projecte ... se-venray/

En zo zitten er nog een aantal in de buurt.

Ja die bedoel ik idd. Heb er nog gestaan voordat het een pp werd.

Hier sta ik op dit moment met mijn pony's, super fijne plek en voor de helft van de prijs. €600+ zou ik niet over hebben voor een paddock paradise.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:12

High end, 620,- euro en Dan moet m’n paard 24/7 met 11-12 paarden in een zandbak van 1,5 hectare staan… nee dank je

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:21

Ik ben het er niet mee oneens dat men er meer voor over zou mogen hebben, echter is het ook een kwestie van vraag en aanbod. En het aanbod ligt nou eenmaal anders in de omgeving. Dus nee, ik denk niet dat mensen dit er voor gaan betalen op deze schaal en in deze (sport gerichte) omgeving.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:32

Ik denk ook dat dat lastig wordt. Ik denk niet dat veel paardeneigenaren makkelijk >€600,- aam stalling kunnen missen. Er komt ook nog de hoefsmid bij, entingen, mestonderzoek en af en toe wormenkuur, gebitsonderhoud, dierenartskosten en dan ook nog lessen en spullen die aangekocht/vervangen moeten worden
Voor paard en ruiter...

Voor veel mensen zou dat al op 1/3 van het netto inkomen uitkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:37

Ik wil een tip geven: specifieer wat overmacht is. :) wat daaronder valt en zeg op voorhand wat je wil doen en hoe lang. Anders krijg je gegarandeerd discussie. :)

De prijs-discussie: met wat TS aan biedt vind ik de prijs nog laag. Mijn eerste vraag was: ‘hoe ga je dat leefbaar maken voor jezelf aan die prijs.’

Heel weinig mensen beseffen hoeveel onderhoud werkelijk is en hoeveel tijd er in gaat zitten.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:02

Hebben al die critici wat betrefy de prins weleens gekeken naar de ptijzen van de Wolfshoeve? https://www.wolfshoeve.com/pension/

TS lijkt het trouwens meer te hebben over een equi habitat dan een PP?