Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 23:19

Rizette schreef:
Jessix schreef:
Ik neem voor mijn pony’s gaas met stroomdraden ervoor. En voor mijn paarden komen stroomdraden voor mijn houten omheining. Ik ga ook een eind de hoogte in, 180cm. Dus het wordt hier een soort Jurassic Parc.

Mag je dat doen van de gemeente?

Ja.

pol013

Re: Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:18

Nee ik snap je jessix. Wij zitten nog in de 'luxe' situatie dat we ons nog druk kunnen maken over hoe het hek er moet komen (als het er komt). In andere gebieden is dat niet eens meer een optie.

Maar ik erger me groen en geel aan de instelling: dan zet je toch 'gewoon' een nieuw hek. Ik vind daar nog steeds niks gewoon aan. En zo simpel als ze het doen klinken is het ook al niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:25

pol013 schreef:
Nee ik snap je jessix. Wij zitten nog in de 'luxe' situatie dat we ons nog druk kunnen maken over hoe het hek er moet komen (als het er komt). In andere gebieden is dat niet eens meer een optie.

Maar ik erger me groen en geel aan de instelling: dan zet je toch 'gewoon' een nieuw hek. Ik vind daar nog steeds niks gewoon aan. En zo simpel als ze het doen klinken is het ook al niet.

Het begint pas als het hek er is. Met de draad op 20 cm is het onderhoud eigenlijk niet te doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:57

pol013 schreef:

Daar is inderdaad niets simpels aan. Ik heb ook heel lang gedacht dat ik er niet aan wilde beginnen. We hebben zicht op de paardenverblijven en er is eigenlijk altijd wel iemand thuis. Maar toen hadden we nog maar heel af en toe een wolf op doorreis. Sinds de zomer is al mijn gevoel voor veiligheid, voor mijn dieren bedoel ik dan, omgeslagen. Nu zit er een roedel... en Bram. ;) Dus dat maakt dat ik toch alles wil proberen om het zo veilig mogelijk te maken.

Ik verheug me inderdaad ook niet op het onderhoud. Ik zit dus in het bos, maar met veel bramen en brandnetels rondom de omheining. Ik heb al een nieuwe bosmaaier gekocht, maar zal ook veel met de hand uit moeten trekken steeds.

Maar veel mensen hebben echt geen idee. Als ik ze vertel wat de kosten zijn slaan ze stijl achterover. En vervolgens zeggen ze "maar een wolf pakt toch helemaal geen paarden?!" :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:09

Rizette schreef:
pol013 schreef:

Het begint pas als het hek er is. Met de draad op 20 cm is het onderhoud eigenlijk niet te doen.

Met beide eens.
Daarom vraag ik me af of iets ingraven niet beter werkt.

Hier heb ik het geluk dat er overal gaas staat en ze staan in de nacht op stal.
Ik heb zeker niet de illusie dat ze niet onder/over dat gaas komen, maar het niet gewoon onder 2 draadjes lint/hout doorlopen.

Hier is het een te grote kostenpost dat gaas naar binnen te verplaatsen bij de buren, plus zit je met onderhoud wat helemaal niet meer te doen is door een rare strook.
En daar stroom willen ze logischerwijs niet.
Bovenop, denk ik nog, dikke pech, dat gaat wel een keer komen, want daar kunnen de kleine kinderen niet zomaar per ongeluk aankomen.
Maar onder en halverwege is geen optie.
Dus zorgen dat ze er niet in kunnen graven is dan denk ik de beste keuze.

Toen we dat gaas lieten plaatsen hadden we aan de onderzijde ook gaas geplaatst halve meter de grond in. Niet dat dikke geplastificeerde zoals boven.
Maar dat is dus bijna overal doorgeroest. En uiteraard baal ik daar van.
Maar geeft ook wel te denken in als je wat in gaat graven de kwaliteit heel goed moet zijn.

En heb eerder nog eens gedacht, plaats er van die betongaasmatten in, maar als je dan ziet dat ze door een dassenpijp kruipen is de maas van betongas niet te groot?

Dus heeft iemand ideeën wat je in de grond kunt plaatsen, niet in korte tijd weg roest.
De maas klein genoeg en ook nog te betalen. Want als we dat overal doen heb je het over 880 meter ongeveer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:17

Volgens mij kun je ook wel kleinere maas beton gaas kopen.
Maar wat een kostenpost levert dat extra op.
Neem aan dat gegalvaniseerd beton gaas moet zijn in de grond.

Ik las overigens dat (sommige?) provincies ook als voorwaarden stellen dat je paarden bij het RVO geregistreerd staan, geen idee als dat niet het geval is, of je dat dan nog snel even kunt doen ook al is het paard al 8 jaar in je bezit.
En een voorwaarde is dat je als langere tijd inwoner van de provincie bent.
Ben je onlangs naar wolven gebied verhuisd, dan vis je achter het net.

En de meeste provincies stellen voorwaarde van gevestigde wolf, > 6 mnd in een gebied en dan moet je ook nog binnen de cirkel van dat gebied wonen.

Kortom vele haken, ogen en kleine lettertjes per provincie en of gemeente.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:20

Wat ik ook wel gezien heb op filmpjes is dat ze gaas plat op de grond spannen voor je hekwerk. Dat voorkomt dan het graven. Maar ook dat zal op een gegeven moment gaan roesten. Betongaas zou misschien langer meegaan. Voordeel van het ervoor spannen is dat je het niet hoeft in te graven.

Wat die omheining bij de buren betreft. Je zou aan de binnenkant misschien een heg van meidoorn kunnen plaatsen. Misschien houdt dat wat extra tegen? Maar dat moeten je buren natuurlijk ook maar net zien zitten en je hebt ook daar onderhoud aan.

Alles heeft gewoon haken en ogen... Je denkt een mooie solide heining te hebben waar je paarden achter staan en ineens moet je wolven zien buiten te houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:20

@ tienus63 dat is in Utrecht inderdaad een voorwaarden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:10

En in Noord Brabant is er nog niet eens subsidie :+
Alleen voor schapen en geiten.../ in de aangewezen gebieden.

En in beide categorieën vallen wij niet. Tot zover je voorbereiden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:24

Gaas er voor spannen, daar groeit het gras doorheen en dat moet weer gemaaid worden maar dan zit het gaas in de weg lijkt me. JE moet in ieder geval overal zo veel mogelijk stroom hebben zodat ze als ze bedenken om te graven stroom krijge. Maar goed dan gaan we er vanuit dat ze niet springen en dat is een utopie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:38

Gaas ervoor en plat op de grond gaat hier niet.
Toen we hier net woonden stond onze omheining wel een halve meter van de sloot.
De gemeente doet die uit en telkens zijn ze dichter naar het gaas gekomen.
Als er nu nog 10 cm zit is het veel. Dus daar is nu te weinig ruimte en hangen ze er direct in.

Zou dat niet gegalvaniseerde ook snel door roesten.
Zijn natuurlijk best dikke draden?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:49

Ik weet het niet. Voordat het echt doorroest wordt het al slapper en als de wolven ongebreideld doorgroeien is er geen houden meer aan. Je moet wat nu maar je moet steeds wat anders en meer verwacht ik en ondertussen wacht je het onderhoud. Ik heb geen idee hoe het moet. De kosten zijn megagroot en als er op een ijzelmorgen een aanval bij ons is en er zat te weinig stroom op de draad heb je alles voor niets gedaan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:50

pol013 schreef:
En in Noord Brabant is er nog niet eens subsidie :+
Alleen voor schapen en geiten.../ in de aangewezen gebieden.

En in beide categorieën vallen wij niet. Tot zover je voorbereiden.

Verwacht sowieso niet veel van de subsidies er zijn wel wat handige figuren met connecties of de gunfactor die veel geld krijgen de rest komt er met een klein bedragje uit.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:48

Wij kregen vorige week een brief via de post dat onze subsidie aanvraag goedgekeurd is door de provincie Overijssel *\o/*

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:57

Jets schreef:
Wij kregen vorige week een brief via de post dat onze subsidie aanvraag goedgekeurd is door de provincie Overijssel *\o/*

Gezien het juichende poppetje is het jullie gelukt om veel vergoed te krijgen? Gefeliciteerd!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:09

Rizette schreef:
Jets schreef:

Gezien het juichende poppetje is het jullie gelukt om veel vergoed te krijgen? Gefeliciteerd!

Vooral ook wel een beetje opgelucht. Van anderen hoorde ik dat ze veel sneller reactie kregen, maar er staat officieel 13 weken voor en ze hebben goed de tijd genomen bij ons. In de tussentijd kreeg iemand die ik kende ook een afkeuring van de aanvraag, dus ik begon hem een beetje te knijpen en ben blij dat die van ons nu goed gekeurd is. We hebben alles namelijk al ingekocht en de eerste helft staat ook al omdat we de paarden naar huis wilden halen. In Overijssel kijken ze naar de omtrek van je te omheinen perceel en werken ze met en meterprijs die 80% van de kosten zou moeten vergoeden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:59

Dat is top als je 80 procent vergoed krijgt. Dat komt niet vaak voor volgens mij.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:12

Wat fijn Jets!

Wij hebben vorige week ook controle gehad van onze afrastering door zo'n wolvenconsulent, en alles was helemaal goed. Dus dat is heel fijn.
Afgelopen weken is de wolf ook bij ons in de buurt gesignaleerd, dus ik ben erg blij dat wij het allemaal hebben staan. Toen we ermee aan de gang gingen (dit voorjaar) had ik niet verwacht dat het al zo snel nodig zou zijn.
Maar goed, de buren hebben hun oude 30 jarige shetlandpony nog dag en nacht buiten staan achter 1 draadje. Er lopen ook nog heel wat schapen in de buurt en andere buren hebben hun welsh-veulentjes dag en nacht buiten staan zonder goede omheining. Dus eigenlijk ben ik niet zo bang dat ze mijn grote rijpaarden dan wat aandoen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:35

80% voor particulieren (tot max 25 dieren) en 50% voor bedrijven (meer dan 25 dieren) zie ik.
Voor runderen alleen voor gespeende kalveren tot 1 jaar oud met volledige weidegang.
Dat schiet lekker op :(

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:00

hoe lang duurde het bij jullie voor je antwoord kreeg? hier is het al tijd geleden (gelderland) 2 weken geleden wel gebeld maar konden ze niet zeggen welke termijn er aan verbonden is. We moeten de wei opnieuw draden trekken en enkele palen vernieuwen en willen eigenlijk gelijk wolfwerend maken zodat we geen dubbel werk hebben maar nu al 2 maanden aan het wachten en willen niet midden in de winter/kou aan de slag..

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:33

Sassy4barrel schreef:
hoe lang duurde het bij jullie voor je antwoord kreeg? hier is het al tijd geleden (gelderland) 2 weken geleden wel gebeld maar konden ze niet zeggen welke termijn er aan verbonden is. We moeten de wei opnieuw draden trekken en enkele palen vernieuwen en willen eigenlijk gelijk wolfwerend maken zodat we geen dubbel werk hebben maar nu al 2 maanden aan het wachten en willen niet midden in de winter/kou aan de slag..

Hier ook gelderland. Ik kreeg minder dan twee weken na aanvragen bericht dat de subsidie was toegekend, en nog weer een week later stond het op mijn rekening. Was ook precies het bedrag wat al werd aangegeven na het invullen van het formulier.
Echt heel raar dat het bij jou zo lang duurt?
Maar als je omheining sowieso al onderhoud nodig had, waarom nu wachten?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:37

Een paar palen vervangen en nieuw draad spannen kost natuurlijk stuk minder als wolfwerend maken ( hogere palen , meer draad en zwaarder stroom apparaat ) onze paardjes zijn al op leeftijd en blijven makkelijk binnen de grote weides .. om de wolf buiten te houden is een stuk meer werk en qua kosten ook een stuk hoger. Ik ga morgen nog eens bellen waarom het zo lang duurt

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 23:26

Ja, dat weet ik uiteraard allemaal wat het kost en wat er nodig is. Been there and done that, ik heb doordat wachten in mijn gebied geen optie was eigenlijk pas aangevraagd toen het zo goed als klaar was want het moest sowieso, zeker met ook een bejaard clubje mini's en alpaca's dus extra kwetsbare dieren binnen onze kudde.
Maar je weet in principe al welk bedrag je krijgt. Hoever je daarmee komt hangt af van wat er al staat natuurlijk, en ik begreep dat je sowieso al rekening moest houden met geld uitgeven.
Je vraag was hoe lang het duurt, en mijn ervaring was van invullen tot uitbetaald minder dan 3 weken. Heb je wel die bevestiging van aanvraag gekregen? Of ook al bevestiging van acceptatie en wacht je op uitbetaling? Je weet wel dat het correct is aangekomen bedoel ik?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:19

Frustrerend is dat het niet helpt. Kost bakken veel geld.
Kost je mega veel tijd in onderhoud.
En grote kans op verwondingen als ze een wolf zien, en door paniek door de omheining gaan

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:45

Jets schreef:

Wij hebben deze week het geld ontvangen. Duurde ook nog even dus.