Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:20

Ik heb korrels gehad en ben over gegaan op gehakseld koolzaadstro en wil nooit meer terug naar korrels. Stal kan veel mooier proper blijven en ik heb toch minder in mijn kruiwagen liggen.
Kosten-technisch kom ik dus veel goedkoper uit met gehakseld en het minst zwaar om uit te mesten. (Met een pismerrie op stal heb ik alles behalve vlas geprobeerd)

MarloesHJ

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:34

Binnen opslaan is voor mij geen probleem, buiten is hier juist niet fijn. Waar ik vooral last van heb is dat muizen die zakken ook lekker vinden en ze kapot maken.

Wel fijn om de ervaringen zo te horen van gehakseld stro. Misschien dan toch een fijn alternatief nu Equibedding niet meer levert. Maar ik heb nog wel wat voorraad dus het is toch niet voor meteen nu.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:44

Muizen vinden gehakseld stro ook heel leuk. Had er een tijdje terug een stuk of 10 in een zak wonen. :')

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:50

Ja ik had de ratten in de zakken strokorrels. Op een gegeven moment meer strokorrels naast de zakken dan er in. Gelukkig hebben we alle ratten kunnen elimineren (en het waren er veeeeeel), maar ik wil ze toch niet opnieuw aantrekken. In de balen gehakseld stro heb ik nog geen ongedierte gehad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:03

Hier 1 keer een muis er in. Nu sla ik een paar pakken op in de vrachtwagen daar geraken ze niet in. Muizen en ratten trek je hoe dan ook aan ongeacht in welke vorm je stro is.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:42

Ja alles trekt ongedierte aan, maar meer naast de zakken dan er in gaat mij toch wat ver eerlijk gezegd.
Maar gehakseld stro gaat op het lijstje hier om naar te gaan kijken als alternatief. Ook makkelijker aan te komen dan korrels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:58

MarloesHJ schreef:
Ja alles trekt ongedierte aan, maar meer naast de zakken dan er in gaat mij toch wat ver eerlijk gezegd.
Maar gehakseld stro gaat op het lijstje hier om naar te gaan kijken als alternatief. Ook makkelijker aan te komen dan korrels.

Stro wordt gewoon weg gedragen dus dat zie je idd minder maar daarom zit er niet minder ongedierte in. Los stro borstel je bij elkaar (ik iig) en klaar dus niemand die ziet of er wat in gezeten heeft als die balen eenmaal los zijn.

De plaatselijke rat knaagde hier de touwen over van de kleine baaltjes stro die we in de winter hebben liggen voor de hengsten hun schuilstal dus dat was heel duidelijk dat daar ook ongedierte in zat. Ging ze op een gegeven moment halen op weg naar de hengsten omdat ze open getrokken waren binnen 1 nacht. :\

Maar inmiddels heeft een van de vossen ‘m opgeruimd denk ik want vindt nu ook geen uitwerpselen meer.

Ik persoonlijk zou iig gehandeld stro kiezen boven korrels. Stallen zien er ook gewoon frisser uit. Schavelingen werkte voor mijn paarden totaal niet (en voor mijn schouders ook niet).

myr_duif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:52

Ik heb aan het begin 6 zakken met water besprenkeld in mijn stal gelegd. Dit was meer dan genoeg. Nu doe ik elke dag uitmesten en als ik een natte plek zie dan schep ik die om of als het al helemaal verzadigd is, schep ik die weg. Dan ongeveer 1x per week een nieuwe zak van 20kg erin zonder water eroverheen én 1x per maand schep ik mijn hele stal om, zodat die plaklaag onderin loskomt en alles weer beetje kan luchten/drogen en ik de allerergste vieze plekken weg kan halen.

Werkt voor mij en mijn merrie echt perfect.