josien_m_ schreef:Ja, ook een vrij en wild leven geeft stress... voor sommigen dan. Diezelfden die als gedomesticeerd paard bij de hooibak worden weggejaagd of zichzelf maar terugtrekken omdat de strijd het ze niet waard is, vermoed ik.
Ook in het wild ervaren paarden trouwens veel sociale stress he. Ik heb een boek gelezen( kan de titel opzoeken) Waar wilde kuddes in werden geobserveerd.
Daar werd geschetst dat hengsten dus nieuwe merries wegkapen en bij hun kudde willen voegen, maar de kudde wil die nieuwe er helemaal niet bij, die wil stabiliteit.
Had je dus in het wild de situatie dat de merrie steeds weggejaagd werd door de kudde en als ze weg was teruggejaagd werd door de hengst.
Maar in pension moeten ze ineens allemaal goed met elkaar op kunnen schieten. Je denkt dat die merrie in het wild een maand toekomt aan onbeperkt eten?
En als ze PSSM had of 20+ is, was ze ook allang opgegeten

Wij mensen zijn ook wel een beetje selectief in 'natuurlijk houden' , want we willen vooral de mooie dingen uit de natuur en de andere zaken willen we zo maakbaar mogelijk

.
Wat je hier mooi ziet, is dat zelfs over de term 'onbeperkt ruwvoer' geen consensus bestaat.
Het is niet te doen als stalhouder zei ik zuchtend haha