Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:32

Als het probleem echt het grondwater is, dan heeft dat gewoon tijd nodig voordat het hangwater ( wat bij een bui valt) toegevoegd wordt aan het diepere grondwater.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:37

Het water was vanmorgen best al wel een eind gezakt. Voordeel van zandgrond. Vanavond de paden wat aanstampen en dan hoop ik dat ze net genoeg ruimte hebben wat goed opvriest zodat ze een uitloop houden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:51

Hier zijn de plassen ook goed gekrompen al! Hoopvol!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:59

Gistermiddag had ik weer een droge paddock gelukkig. Mijn paarden redden zich wel in de kou met hun stal (eventuele warme deken) en voldoende te eten en te knabbelen.

Volgens de berichten wordt het na woensdag weer wat 'warmer'. We gaan het zien....

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:02

De vorst trekt ook water uit het zand gelukkig.

Met dit weer heb je twee keuzes. 1. De paarden elke dag naar buiten doen. 2. Op stal laten.

Eerst optie 2 en dan toch schakelen naar 1 is vragen om ellende vanwege de opgekropte energie.

Ik kies voor 1. Ze passen zich aan aan de ondergrond. Dat hebben al mijn paarden altijd gedaan. Ik heb 1 heel slecht stuk op de track. Maar daar hoeven ze niet langs als ze niet willen. Ik zet dat ook niet af.

Maar idd wat een ellende. En de invloed van het waterschap op de hoeveelheid ellende is groot.

Dit was onze ellende twee jaar geleden.

Afbeelding 8-) (die heeft zijn perceel opgehoogd waardoor alles bij ons kwam)

Afbeelding

Met wat aanpassingen ligt al dat water nu bij de buurman

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:25

Dit is onze paddock nu. Het water is gelukkig al redelijk weggezakt. Nog wel wat natte stukken, maar het meeste is wel weer prima.
Afbeelding

Vind bevroren water en afgesloten leidingen altijd wel vervelend :\ De leidingen zijn vanmorgen afgesloten, dus de paarden hebben nu weer bakken in hun stal hangen die bijgevuld worden met gieters.

Ach ja, ik vind het uiteindelijk wel beter dan al die regen. Vanmiddag goed warm aangekleed lekker buiten bezig met zelfs een zonnetje erbij, daar kan ik dan wel weer blij van worden :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:50

Als mijn zomerweide nu mooi opvriest kunnen ze daar fijn op dadelijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:53

Hier ook heel veel opgedroogd, bak kon gevlakt worden en paddock heb ik geharkt, nog 2 plassen , dat is geen ramp

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:53

Hier begint het nu ook lekker te zakken. Ik ben eigenlijk ook wel blij met de vorst, ondanks het gesleep met water. Nog een paard dagen en dan kunnen ze bij mij ook weer terug naar hun paddock. Volgens onze buren is het hier in 50 jaar niet zo nat geweest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:06

Ik heb ook staan harken en aanstampen. Het is hierdoor wel redelijk begaanbaar. Alleen dat gesleep met emmers water… bah!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:45

Wij hebben vanavond de verwarmde vlotterbak geinstalleerd. Was al in augustus in huis, maar stronteigenwijs wachten tot het daadwerkelijk vriest. Grote vlotterbak staat binnen in de stal dus ze hebben opties zat. Natuurlijk dronken ze uit de nieuwe bak alsof ze al 2 jaar geen drinken hadden gehad :') maar ja soort van kroon op je (ijskoude, verkleumde)werk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 22:47

Hutcherson schreef:
Wij hebben vanavond de verwarmde vlotterbak geinstalleerd. Was al in augustus in huis, maar stronteigenwijs wachten tot het daadwerkelijk vriest. Grote vlotterbak staat binnen in de stal dus ze hebben opties zat. Natuurlijk dronken ze uit de nieuwe bak alsof ze al 2 jaar geen drinken hadden gehad :') maar ja soort van kroon op je (ijskoude, verkleumde)werk.

Hahaha, dat is precies wat ik ook zou doen. :')
Maar superfijn zeg!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:15

Wij zitten op kleigrond en onderaan een dijk, vrijdag nog grote plassen in de bak en kleine plasjes in de paddock. Vanmorgen de paddock kunnen harken voor een groot deel en de plas in de bak is weg.

Afbeelding
Paddock na het harken

Afbeelding
Bak waar de enorme plas lag

Afbeelding

Afbeelding
Paddock voor harken

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:24

Bij ons is de paddock zoals verwacht niet meer droog geworden en is nu als een maanlandschap met kraters aan het opvriezen. Ik denk dat het goed is dat ik morgenochtend nog slaap als ze naar buiten gaan. Scheelt me weer piekeren. :')

Er komt morgen ook nieuw zand geloof ik dus met een beetje mazzel staan ze de rest van de week wel op een hele mooie gladde bodem. :D

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:02

We hebben inmiddels een prive schaatsbaan :D

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:06

Zo, dat is wel een mooie ijsbaan haha

En de paarden, daar wel een plekje voor?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 10:08

Bo_San schreef:

[ [url=m/0HxiVf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oke maar nu moet je schaatsen ook! :+

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:17

De paarden staan op de wei, maar ik hou het maar kort, het is erg ongelijk. Ff snel de stallen en dan maar naar binnen. Vanmiddag maar eens m et de trekker over het land
Afbeelding
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:22

Bij ons op stal wordt de springbak ook geopend tot schaatsbaan. Moet het in Maastricht wel niet sneeuwen. Hier in het heuvelland valt momenteel behoorlijk wat.
Paarden staan helaas binnen / paddocks maar gaan hopelijk gauw weer de weides op als deze goed bevroren zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:33

Bo_San schreef:

[ [url=m/0HxiVf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow. Dat is wel echt rot!

Hier een wonder gebeurt en een boer met een grote trekker. Die heeft zaterdag 100x de bak door getrokken waardoor de bodem losser kwam en de plassen werden verdeeld. En het is nu wonder boven wonder gewoon droog na maanden natte bak *\o/*

Dit was vrijdag nog

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:34

Als het gaat vriezen krijgen de paarden voor de eerste nacht een kleiner stukje. Dan sleep ik de rijbak/grote paddock. Zodra het dan bevroren is krijgen ze weer het hele stuk. Dat is dan wel hard maar wel vlak.
In de wei krijgen ze een 'nieuw' stuk als het oude stuk te hobbelig was vanaf het moment dat de grond bevroren is.

Ik zou altijd willen voorkomen dat mijn paarden echt in een maanlandschap moeten rondstrompelen. Daar zijn ze echt te energiek voor.

Maar ik word er ook aardig hopeloos van dit jaar. Ik heb er gewoon 1 met stalbenen achter.... en ze staan 24/7 buiten......
het is niet dat ze niet genoeg plek hebben om droog rond te scharrelen. Het is dat ze gewoon de motivatie niet meer op kunnen brengen om dat te doen met dit pokkeweer. Ze staat gewoon alleen te eten en te slapen. Gelukkig kunnen ze nu het gaat vriezen dan wel weer de wei op. Maar rijden wordt nu gereduceerd tot staprondjes buiten.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:40

Wij kregen al een appje dat de paarden niet naar buiten gaan vandaag. Buiten zetten is op eigen risico dus ga zo rond 11uur heen en dan even kijken hoe en wat. En anders even half uurtje wandelen in de binnenbak en dan vanmiddag weer terug om te rijden en vanavond weer terug om te wandelen.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:10

Het sneeuwt hier ook flink door.
Stallen zijn gedaan, hooi ligt erin ik ga ze zo weer eruit halen, eerste de weilanden vlak maken vandaag.
De ruinen hebben bij ons nog een redelijk droog stuk, die staan aardig. De merries moeten echt naar een andere wei.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:13

Zo, dat is echt een schaatsbaan.

Hier was het wel aan het drogen maar nog te nat om te slepen. Nu dus diepe opgevroren hoef afdrukken dus ze hebben stal arrest. Stalletje en stenen plaatsje.
Hopelijk komt de zon door dan kunnen we vanmiddag de paddock recht trekken.
Afbeelding
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:14

Hier de bak te nat om ze in te zetten, als er echt vorst doorzet. Die 2 graden van vannacht is nog te doen.

Maar de modder gaten zijn zo groot, dat ze met dikke vorst er niet in kunnen. Heb een stuk van de wei afgezet zaterdag. Hoogste/droogste/vlakste stuk van allemaal. Als nood oplossing als de bak dus niet begaanbaar is. Laten we hopen dat het niet nodig is.