Prijsstijging equest pramox

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:58

Wij betaalden vorig jaar al €35. Jammer maar er is helaas geen ander alternatief.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:18

eilleen333 schreef:
Popstra schreef:
Ik vind die dierenartsen hier maar gezeik met dat verplichten van een mestonderzoek!

Wie bepaalt dat eigenlijk??

De wet :+

Er staat niet zwart-wit dat mestonderzoek verplicht is, maar lukraak wormkuren rondstrooien mag niet meer.

Er zit nog wel wat verschil tussen standaard een onderzoek verplichten (of dat nu nuttig of niet) of zomaar rondstrooien he?
Mijn dierenarts doet dat anders: die stelt een aantal vragen en geeft op basis van de antwoorden (al dan niet) een kuur mee. Dat is niet zomaar rondstrooien....
Maar goed, zoals Veronica ook al vraag: welke wet is dat precies?
Want ik weet helaas uit mijn werk ook wel dat (dieren)artsen vaak menen te weten hoe ze wetten moeten interpreteren, maar dat dat niet altijd klopt :+ Wetten geven vaak meer ruimte dan gedacht, maar dan moet je wel een beetje getraind zijn in hoe je dat moet lezen. En ik heb het sterke vermoeden dat dat niet in de opleiding meegenomen wordt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:46

Het is gewoon algemeen bekend dat er een giga resistentie is tegen ontzettend veel wormmiddelen. Dat is niet alleen bij de paarden zo, maar ook bij andere dieren. Dat moet geremd worden, anders hebben we straks paarden die wormen hebben en geen enkel middel wat nog helpt.

Daarbij helpt niet elke wormen spuit tegen alle soorten wormen. Aan de hand van wat er uit een mest onderzoek komt en de eventuele klachten, word er gekeken welk middel er het beste bij past. Je kan er dus wel lukraak wat in spuiten, maar de kans is dus aanwezig dat je met de verkeerde middelen ontwormd.

Een volwassen, gezond paard dat gehouden word met goed weide management, zou ook vaak genoeg helemaal niet ontwormd hoeven worden.

Dus nee, normaal in het voorjaar zou je geen 50+ euro kwijt zijn zomaar, want dan zou je geen pramox geven. En het gros van de worm spuiten is gelukkig een stuk goedkoper.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:03

Volgens mij is mestonderzoek helemaal niet verplicht. Sinds een paar jaar is een wormenkuur op recept en dat is wettelijk geregeld, dat is wat anders dan verplicht mestonderzoek. Veel dierenartsen koppelen dat aan elkaar omdat ze het niet zomaar mee willen geven (dat is het idee achter de receptverplichting)

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:06

Hier in België vorige week 30 euro betaald.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:12

manzano schreef:
Volgens mij is mestonderzoek helemaal niet verplicht. Sinds een paar jaar is een wormenkuur op recept en dat is wettelijk geregeld, dat is wat anders dan verplicht mestonderzoek. Veel dierenartsen koppelen dat aan elkaar omdat ze het niet zomaar mee willen geven (dat is het idee achter de receptverplichting)

tot vorig jaar kreeg ik het zo mee. En dan werd er idd in de administratie een recept uitgeschreven.

Nu dit jaar was het verplicht 1 keer mestonderzoek, dat heb ik in de lente dus gehad. En dan kreeg ik deze nu zo mee.
uitleg was dat ze wettelijk een keer mestonderzoek moesten doen.
Waar? Verkeerde interpretatie? Geen idee.
Maar als ik om mij heen hoor zijn ze al erg laat met die verplichting, bij vele was het al lang zo dat je anders niks mee kreeg

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:25

Als er zoveel resistentie is bij veel dieren waarom kun je voor vogels, honden en katten etc dan wel gewoon vrij kuurtjes ivermectine enz kopen bij een Welkoop o.i.d???

Alles waar paard voor staat is gewoon een dik verdien model!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:27

De eindejaarskuur krijg ik altijd zo mee zonder mestonderzoek. Ik doe wel mestonderzoek tussendoor bij worm&co, maar dat weet mijn dierenarts niet.
Was er laatst voor totaal iets anders, zag toevallig de pramox liggen en heb er toen ook maar meteen 3 gevraagd voor de paarden en die gingen in 1 moeite zonder vragen mee.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:31

Vind het ergens bizar dat er zo divers mee wordt omgegaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:48

DuoPenotti schreef:
manzano schreef:

tot vorig jaar kreeg ik het zo mee. En dan werd er idd in de administratie een recept uitgeschreven.

Nu dit jaar was het verplicht 1 keer mestonderzoek, dat heb ik in de lente dus gehad. En dan kreeg ik deze nu zo mee.
uitleg was dat ze wettelijk een keer mestonderzoek moesten doen.
Waar? Verkeerde interpretatie? Geen idee.
Maar als ik om mij heen hoor zijn ze al erg laat met die verplichting, bij vele was het al lang zo dat je anders niks mee kreeg

KLopt hoor dit kreeg ik hier ook te horen.

Sterker nog eerder kreeg je de najaarskuurs zo mee nu ging ik die vragen. Gingen ze moeilijk doen omdat ze het paard dan wel minimaal 1x per jaar willen zien óf mestonderzoek minimaal 1x per jaar doen. Mijn paard wordt door een andere DA geënt. Deze kliniek is voor als er wat is. Maar dan ging de wormkuur niet door.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:08

Ik kreeg de laatste kuren gewoon mee, maar dat was omdat er bij 1 paard bij de gebitscontrole horzellarven waren gespot. %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:24

Ja de najaarskuur mag ook zonder mestonderzoek. Maar veel klinieken hanteren nu dan wel dat ze het paard dan minimaal 1x per jaar gezien willen hebben bij gebitsbehandeling/enting.

Ik laat mijn paard het gebit doen en enten op een kliniek hier een stuk vandaan en de andere kliniek waar ik altijd ook de wormkuren haalde die zijn voor kleine dingen/spoedgevallen al 10 jaar mijn arts. Maar helaas. Omdat ze het paard niet hadden gezien dit jaar weigerden ze ook een kuur te geven. Dat zou nieuw beleid zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:58

Popstra schreef:
Als er zoveel resistentie is bij veel dieren waarom kun je voor vogels, honden en katten etc dan wel gewoon vrij kuurtjes ivermectine enz kopen bij een Welkoop o.i.d???

Alles waar paard voor staat is gewoon een dik verdien model!

Precies dit. Er is helemaal geen sprake van resistentie tegen alle wormmiddelen, er is welgeteld 1 type worm die zich in zeer specifieke gevallen, in een kleine populatie en op bepaalde plaatsen heeft gewapend tegen een bepaald middel. Voor de meest gebruikte middelen is helemaal geen resistentie gevonden, nergens. Dit onderwerp is een van de meest slecht begrepen onderwerpen en daar heeft de industrie grif gebruik van gemaakt door de misinformatie zelf te bevestigen en zelfs te verspreiden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 02:18

Veronica2 schreef:
Precies dit. Er is helemaal geen sprake van resistentie tegen alle wormmiddelen, er is welgeteld 1 type worm die zich in zeer specifieke gevallen, in een kleine populatie en op bepaalde plaatsen heeft gewapend tegen een bepaald middel. Voor de meest gebruikte middelen is helemaal geen resistentie gevonden, nergens. Dit onderwerp is een van de meest slecht begrepen onderwerpen en daar heeft de industrie grif gebruik van gemaakt door de misinformatie zelf te bevestigen en zelfs te verspreiden.

Zou ik mogen vragen met welk onderzoeken je dit standpunt kunt beargumenteren?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:10

emilyslaluna schreef:
Veronica2 schreef:

Ik ben ook wel benieuwd naar het onderzoek. Daarbij, al zou het zo zijn dat het nu slechts één wormensoort zijn, hoe verstandig is het dan om op dezelfde voet verder te gaan waardoor er mogelijk nog meer soorten bijkomen?

Welke industrie zou er daarbij voordeel bij hebben al er minder ontwormingsmiddelen gebruikt worden? De farmaceutische industrie in elk geval niet lijkt me, die zullen zoveel mogelijk ontwormingspuiten willen verkopen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:40

emilyslaluna schreef:
Veronica2 schreef:

Ik wacht nog steeds op antwoord op mijn vraag in welke Wet iets is vastgelegd over verstrekking van wormspuiten voor paarden.

De farma heeft deze informatie, maar heeft het niet breed gecommuniceerd.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:57

Veronica2 schreef:
emilyslaluna schreef:

Ik wacht nog steeds op antwoord op mijn vraag in welke Wet iets is vastgelegd over verstrekking van wormspuiten voor paarden.

Er is geen echte wet die zegt dat je geen ontworming mag geven zonder (mest)onderzoek. Echter is het vanuit de wetenschap en hierdoor dus ook de opleiding en nascholing sterk het advies om niet zomaar te blijven rondstrooien met ontworming. Ik heb het nu niet bij de hand maar ik heb precies een tabel per wormsoort en welk ontwormingsmiddellen al niet meer werken.

Het is aan de dierenarts dus sterk gevraagd om kundig om te gaan met het ontwormbeleid. In het najaar is mestonderzoek onbetrouwbaar en moet er toch ontwormd worden tegen horzels, lintworm en rode bloedworm. Dus krijgen mijn klanten Equest (Pramox) mee. Vanaf het voorjaar moet het op basis van (mest) onderzoek. Waarom mest tussen haakjes? Omdat in sommige gevallen ik al obv de symptomen of uit de anamnese kan herleiden dat de kans op wormen relatief groot is. Dan heb ik mbv gewoon onderzoek al genoeg reden om een ontworming voor de schrijven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:02

Tuurlijk, aan de hand van het algemene beeld van het paard, de leeftijd, de conditie, plus wat informatie over de wisselingen op stal, aanwezigheid van jonge (of oude) dieren, hoe intensief wordt het land gebruikt, hoe is het beleid qua uitmesten van stallen en land. Met die informatie kun je al een redelijke inschatting maken.

Wat mij tegenstaat aan de methode van ontwormen nav mestonderzoek is dat de uitkomst van een dergelijke test te vaak onbetrouwbaar is. Maar, het wordt gepresenteerd als het ei van Columbus en mensen geloven te makkelijk wat er op het briefje van de uitslag staat. Zeker mensen met minder ervaring in management van paarden gaan daar de fout mee in omdat ze niet meer verder kijken.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:33

Veronica2 schreef:
Tuurlijk, aan de hand van het algemene beeld van het paard, de leeftijd, de conditie, plus wat informatie over de wisselingen op stal, aanwezigheid van jonge (of oude) dieren, hoe intensief wordt het land gebruikt, hoe is het beleid qua uitmesten van stallen en land. Met die informatie kun je al een redelijke inschatting maken.

Wat mij tegenstaat aan de methode van ontwormen nav mestonderzoek is dat de uitkomst van een dergelijke test te vaak onbetrouwbaar is. Maar, het wordt gepresenteerd als het ei van Columbus en mensen geloven te makkelijk wat er op het briefje van de uitslag staat. Zeker mensen met minder ervaring in management van paarden gaan daar de fout mee in omdat ze niet meer verder kijken.

Daarom is het niet de bedoeling om 'blind' te staren op enkel mestonderzoek, maar ook alles wat je hierboven noemt mee te nemen in je beleid. Dat is het nadeel van die online mestonderzoeken of mensen die toevallig een microscoop hebben en aanbieden mestonderzoek te doen. Dan krijg je puur je uitslag maar je mist dan zo veel informatie die de uitslag eventueel bevestigt of weerlegt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:43

Maar worm en co of de dierenarts zien de conditie ed van een paard ook niet. Dus of je zelf met je microscoop gaat zitten of dat je mest opstuurt of wegbrengt, dat is niet anders.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:44

Ik betaalde van de week €32 euro

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:15

Hier betaalde ik vandaag 30,66 bij een grote kliniek. Zonder mestonderzoek, maar wel vaste klant.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:30

Hier de pramox ook altijd zonder mestonderzoek, was nu €30,-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:45

emilyslaluna schreef:
Veronica2 schreef:

Er is geen echte wet die zegt dat je geen ontworming mag geven zonder (mest)onderzoek. Echter is het vanuit de wetenschap en hierdoor dus ook de opleiding en nascholing sterk het advies om niet zomaar te blijven rondstrooien met ontworming. Ik heb het nu niet bij de hand maar ik heb precies een tabel per wormsoort en welk ontwormingsmiddellen al niet meer werken.

Het is aan de dierenarts dus sterk gevraagd om kundig om te gaan met het ontwormbeleid. In het najaar is mestonderzoek onbetrouwbaar en moet er toch ontwormd worden tegen horzels, lintworm en rode bloedworm. Dus krijgen mijn klanten Equest (Pramox) mee. Vanaf het voorjaar moet het op basis van (mest) onderzoek. Waarom mest tussen haakjes? Omdat in sommige gevallen ik al obv de symptomen of uit de anamnese kan herleiden dat de kans op wormen relatief groot is. Dan heb ik mbv gewoon onderzoek al genoeg reden om een ontworming voor de schrijven.

En dus gaat de dierenarts dat doen, blijkbaar. Zonder kritische vragen te stellen, want hé, het zat in de nascholing?
Ik merk dat ik hier toch wel wat moeite mee heb hoor, waar is het evidence? Waar is de wetgeving waar een aantal dierenartsen zo graag aan refereren?
Dat is toch niet zo lastig om te laten zien, als het echt zo zou zijn?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:41

Wetgeving: Europese diergeneesmiddelenverordening 2019/6 en de Wet Dieren

Hier staat het overzichtelijk
Bron: Koninklijke maatschappij voor de diergeneeskunde.

Citaat:
. Wanneer mag een dierenarts wormmiddelen voor paarden meegegeven?
De eisen aan het voorschrijven van wormmiddelen zijn in 2011 verder aangescherpt door een uitspraak van het Veterinair Beroepscollege. Kortom, een eigenaar kan niet zomaar een wormmiddel bij een willekeurige dierenarts op komen halen.

Wanneer mag een dierenarts wormmiddelen voor paarden wel meegegeven?

Als de dierenarts een bedrijf intensief begeleidt. Deze dierenarts weet hoe de dieren gehouden worden en kan aan de hand van onder andere: de huisvesting, het aantal paarden, de leeftijd en de wormbelastinggoed inschatten of ontworming wel of niet noodzakelijk is. De dierenarts kan vervolgens de eigenaar adviseren over de juiste manier van wormbestrijding en de daarbij behorende wormmiddelen.
Wanneer een dierenarts minimaal één keer per jaar op locatie komt kan een nieuw bedrijfsbezoek, voor het uitschrijven van een recept, achterwege blijven.
De dierenarts heeft het betreffende paard(en) net onderzocht en een mestonderzoek gedaan waaruit blijkt dat een ontworming noodzakelijk is. De eigenaar mag deze komen ophalen. Op basis van het onderzoek stelt de dierenarts een specifiek behandelplan op waar selectieve wormmiddelen onderdeel van kunnen uitmaken. De bevindingen worden vastgelegd in het bedrijfs- of patiëntendossier.

Wanneer mag een dierenarts wormmiddelen voor paarden niet meegeven?

Een voor de dierenarts nieuwe eigenaar meldt zich voor een ontworming. In dit geval is er niets bekend over de medicatiehistorie van het paard en de omstandigheden waarin het dier gehouden wordt. Ook als je een volledige anamnese afneemt over de gezondheidstoestand van het dier en de medicatiehistorie, is het niet toegestaan om de ontworming te verstrekken. Je zult eerst een visite moeten afleggen om hier zeker van te zijn.
Een voor de praktijk onbekende eigenaar meldt zich voor ontworming en heeft mest bij zich voor onderzoek.. Ook in dit geval mag je de ontworming niet meegeven. Mestonderzoek kan een indicatie zijn voor wormbelasting maar je weet in dit geval nog steeds niets over de medicatiehistorie van het paard en de omstandigheden waarin het dier gehouden wordt. Ook hier voldoet een vragenlijst weer niet.
Maar wat nu als bekende eigenaren met bekende paarden ontworming willen komen halen aan de hand van een uitslag van een mestonderzoek dat niet door jou is uitgevoerd? In dit geval is het wel of niet meegeven van de ontworming ter beoordeling aan de dierenarts. Als deze twijfelt aan de juistheid van de onderzoeken of vindt dat de resultaten niet passend zijn bij het bedrijf, kan er besloten worden de ontworming alsnog niet te verstrekken. Mede vanwege de resistentie tegen bepaalde wormmiddelen heeft de overheid de dierenarts een belangrijke verantwoordelijkheid gegeven als poortwachter. Van de dierenarts wordt verwacht dat hij diergeneesmiddelen op een verstandige manier inzet.