Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 18:18

Dat kan ik me voorstellen popstra! Ben benieuwd hoe de buitenstaanders dat ervaren hebben? Gaan ze schuilen of heb je een doorweekt paard al dan niet met deken? Bij een schuilstal moeten ze er wel allemaal in kunnen en durven.
Tja en zelfs een goed gedraineerde bak moet hier even van bekomen.

Wat ik me nog afvraag: zijn er ook paarden die het zoveel energie kost dat dat tegen je werkt in de training?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:33

Hier de paarden 24/7 buiten (incl. sportpaard)

Ook wij hebben vannacht veel regen gehad maar de paarden waren allemaal kurkdroog vanochtend. Staan nog zonder dekens.. Hebben wel een ruime schuilstal met ook hooi onder dak dus dat scheelt al veel.

Ze hebben een ruime voerplaats die verhard is dus altijd droge voeten. Daarnaast hebben ze nog een stuk paddock die is wel deels nat, zit een stuk zand bij wat hoger ligt daar kunnen ze droog rollen/liggen.

Volgende week word het sportpaard (volledig) geschoren dus die gaat wel onder een deken. De andere zijn eingelijk altijd dekenloos.

Nadelen heb ik eingelijk niet.. Enige is dat ik geen overdekte poetsplaats heb, dat mis ik wel eens.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:54

Mel was nog droog op de huid en warm genoeg. De afgelopen dagen was ze eigenlijk wat aan de te warme kant, dus ik heb de deken af gelaten. Wel staan twijfelen trouwens...

Aan de mest zag ik dat ze een tijdje bij de bomen hebben gestaan vannacht en veel in de schuilstal. Ze gaan gelukkig best met zn allen de schuilstal in

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:01

Hier ook geen nadelen van 24/7 buiten maar mijn pony's hebben wel meer dan genoeg droge oppervlakte (zand, bestrating en paddockroosters met zand) én genoeg schuilmogelijkheden (2 boxen die altijd open staan, overkapping en nog los schuilhutje). Mijn oudje heeft met slecht weer wel een 0 grams deken op ivm slecht op gewicht blijven, het jonkie staat lekker bloot. Hooi hangt altijd zowel buiten als binnen dus ze kunnen kiezen waar ze willen eten. Viel mij op hoe lang ze nog het hooi in de regen verkozen boven het hooi in de stallen maargoed, we hebben het hier wel over Shetten :D Maar na een tijdje kozen ook zij eieren voor hun geld en gingen ze lekker binnen staan :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:46

lletam schreef:
Wat ik me nog afvraag: zijn er ook paarden die het zoveel energie kost dat dat tegen je werkt in de training?

Deze zomer stond mijn paard 24/7 op het land, maar dus zonder schuilstal. In de weken dat het echt met bakken uit de hemel kwam en de bodem niet meer droog was merkte ik inderdaad dat mijn paard op een gegeven moment gewoon moe was. Gelukkig was het elke keer na een paar dagen voorbij en kon hij daarna weer droog in het zonnetje slapen. Dat bevestigde mijn gevoel dat ik hem echt alleen nog jaarrond 24/7 buiten wil hebben als er goede en veilige schuilmogelijkheden zijn voor alle paarden en waar ze ook echt droog en zacht kunnen slapen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:25

lletam schreef:
Dat kan ik me voorstellen popstra! Ben benieuwd hoe de buitenstaanders dat ervaren hebben? Gaan ze schuilen of heb je een doorweekt paard al dan niet met deken? Bij een schuilstal moeten ze er wel allemaal in kunnen en durven.

Hier geen problemen gehad, ze hebben lekker hun ding gedaan en degene die een deken op heeft was vanmorgen kurkdroog, die heeft waarschijnlijk lekker in de stal gestaan (ze passen hier allemaal tegelijk in de stal).

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:36

lletam schreef:

Ja hier helaas. :( Mijn haflinger trok 24/7 buitenstaan en 3x per week rijden niet... zowel niet in een kudde van 6 als in een groepje van 3. Daarna besloten hem 's nachts op stal te zetten. Had per direct weer een werkwillig paard zoals ik hem kende. Hij ligt 's nachts ook uitgebreid te slapen incl de stro afdruk in zijn vacht die de rest van de dag erin gedrukt staat :') Hij heeft dus een duidelijke voorkeur voor de nacht op stal. Wilt ook graag naar binnen aan het eind van de dag

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:10

Kleine koudbloed 136 cm, recreatief vooral grondwerk. Bij 24/ 7 en niet droog kunnen liggen of te koud en het opletten; vermoeid , terwijl het een vrolijke jongen eigenlijk is.
Ook onrust in een kudde reageerde hij op. Hij is zelf rustig en sociaal overigens

Op stal ligt hij echt te slapen. En hij is nu altijd enthousiast als we samen wat gaan doen.

Daarnaast heeft hij gevoelige darmen en merk dat het nu ook beter gaat met standaard snachts een droge plek met droog ruwvoer. Ik laat hem nu juist lekker zonder deken omdat hij savonds / snachts droog staat

Mits uiteraard er ideale voorzieningen 24/7 zouden zijn zou het voor hem misschien weer kunnen. Bij 24 /7 begonnen ooit overigens.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:21

Hier lagen ze vanmorgen, na een nacht regen en wind (en de stal is nog niet klaar) heerlijk te slapen in het zand. Ga ze zo wel dekentje aan doen vanwege 3 graden vannacht. Morgenvroeg weer uit

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:59

Als het regent is het hier full house in de schuilstal.
Alle paarden hier maken daar grif gebruik van.

Ik merk wel dat ik, zeker in de winter, iets meer (kracht)voer nodig heb dan toen die nog in de nacht op stal stond.
Hij heeft al onbeperkt ruwvoer, maar dat is in de winter niet altijd genoeg.
Maar dat is een kwestie van op je paard letten en zorgen dat er wat extra's in komt.

Paard kent wel alles. Ik had hem eerder in de zomer 24/7 buiten zonder schuilstal (dus bij heel woest weer wel s nachts binnen en bij enorme hitte mocht hij in de uitloop van en met z'n vriendje overdag, om dan s nachts samen op de wei te lopen).

Hij taalde de hele zomer niet naar z'n stal, ondanks dat ik hem altijd voor zijn eigen box stond te poetsen en te zadelen etc.

Eind vd zomer, begin herfst als die dan weer voor t eerst naar binnen ging s nachts moest ik hem echt de box in begeleiden voor 2 avonden, daarna was t weer gewoon en liep hij er zelf wel weer in als ik hem het signaal gaf datie naar binnen mocht.

In stal lag hij ook altijd uitgebreid in de nacht, maar dat doet hij op de wei ook.

Hij heeft nu een wei met grote schuilstal en is al 2,5 jaar niet meer op stal geweest.

Hij kan schuilen voor wind, regen, zon, hij kan bewegen wanneer hij wil, kan eten wanneer hij wil.
Ik heb de indruk dat het hem wel prima is zo.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 15:57

Het is dus zeker wel iets om rekening mee te houden qua energie. Zo jammer dat je het niet een half jaartje ofzo kunt uitproberen (überhaupt stalling vinden is al een enorme uitdaging)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:04

Ik denk dat de omstandigheden goed moeten zijn. Een stabiele kudde, goede schuilplek, plaats om te liggen. Dat is in veel pensionsituaties lastig, alleen al vanwege de wisselende kuddes. Toch heb ik, toen ik nog in pension stond, altijd wel fijne plekjes kunnen vinden (wel ver voor moeten rijden, want mijn eigen regio heeft kleigrond). Nu aan huis is die rust veel makkelijker te waarborgen. Gisteren mijn jonkie uit de opfok gehaald, die staat nu nog apart. Hopelijk kan die een beetje settelen in de groep voordat de echte winter begint.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:21

Mijn rarebier heeft vannacht voor het eerst sinds tijden even binnen geslapen, vanwege de kou en regen heeft hij het stalletje gekozen. Ik geef hem geen ongelijk.
De pony's niet, die lagen buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:02

die geit in het hoekje :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:08

Duhelo schreef:
die geit in het hoekje :+

Ja die twee zijn gek op elkaar, ze staat of ligt graag tegen hem aan of ook soms erop. :=

Afbeelding

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:10

_/-\o_ Wat ontzettend schattig!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:12

Och wat zoet! <3

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 17:27

En qua voeren van brok? Voor een paard wat basis dressuur tm Z niveau loopt. Is onbeperkt ruwvoer voldoende? Soms aangevuld met een balancer maar niet meer standaard 2x per dag elke dag een schep brok. Ik vraag me sws af of 2x per dag brok voeren echt nodig is of iets wat we gewoon gewend zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:48

Alleen ruwvoer zou ik niet doen. Maar onbeperkt ruwvoer + balancer + gerichte aanvulling in eiwit en als het nodig is in energie. Dan heb je de basis op orde. En is er meer nodig kun je je aanvullingen verhogen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:00

lletam schreef:
En qua voeren van brok? Voor een paard wat basis dressuur tm Z niveau loopt. Is onbeperkt ruwvoer voldoende? Soms aangevuld met een balancer maar niet meer standaard 2x per dag elke dag een schep brok. Ik vraag me sws af of 2x per dag brok voeren echt nodig is of iets wat we gewoon gewend zijn.

Jij kan toch ook niet sporten op enkel sla en fruit?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 19:34

Ik zou denken van niet, daarom ook mijn vraag :)
Zonder namen te noemen is er wel een bekende amazone die lichte Tour/gp rijdt alleen op ruwvoer...
Dus 24/7 of althans zoveel mogelijk buiten in combinatie met een goede bak en brok is nog moeilijker te vinden :(

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:54

Hoi! Ik kom ook even binnen vallen. Mijn kudde staat ook zo veel mogelijk 24/7 buiten.
Of dat alleen op ruwvoer kan ook bij sportpaarden? Als je precies weet wat de analyse van je hooi is en evt. met andere soorten ruwvoer bijstuurt, zou het moeten kunnen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:16

lletam schreef:
Ik zou denken van niet, daarom ook mijn vraag :)
Zonder namen te noemen is er wel een bekende amazone die lichte Tour/gp rijdt alleen op ruwvoer...
Dus 24/7 of althans zoveel mogelijk buiten in combinatie met een goede bak en brok is nog moeilijker te vinden :(

luzerne is ook ruwvoer en zo zijn er meer energie hoogwaardige ruwvoeders, dus dat zegt niet direct zoveel.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:24

Mhhhh echt nadelen ?
Moeite mety voeren in een kudde misschien ? Bij de kudde weg vind die van mij echt een uitdaging (maar dat was ook al zo toen die nog binnen stond, viel t alleen minder op)

Mijn (sporttype)paard staat sinds April 24/7 op een klein paddock paradise.
Ik merkte dat hij in het begin snel moe was. iets afgevallen door veel meer beweging.
Gaan nu de winter in en ben beetje bang voor mok en rotstraal maar ze kunnen hier goed droog staan op 2 plekken.

Denk dat de nadelen per stal en paard veel zullen verschillen.
Mijne staat met 3 ponys die snel aankomen en hij helemaal niet, dus dat is een uitdaging maar met luzerne bijvoeren gaat het tot nu prima.

Hier is de bak helaas wel echt minder en geen echte poetsplaats maar de schuilstal en pleintje is daar prima voor, kan ik afzetten en dan lekker bezig gaan.
Overal ben ik heel erg blij dat ik het heb gedaan. mijn paard heeft meer ontspanning en kan zelf bewegen zonder enige dwang (helaas niet te rijden of beweging te geven op het moment door Lyme).

Edit: mijne ligt sinds die 24/7 buiten staat. voorheen deed die het (bijna) nooit, (1 keer iemand die het heeft gezien).
Nu ligt die dagelijks en mag ik er ook bij (wat ik heel leuk vind), de Lyme had die voorheen al dus dit is echt een vertrouwen in de kudde ding :)
Laatst bijgewerkt door freedomshet op 16-10-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:46

Ik denk dat de hoeveelheid kracht voer enorm uitmaakt per paard en per hoeveelheid activiteit. Echter denk ik dat de kwaliteit van het ruwvoer ook enorme verschillen geeft!
Dus ook bij 24/7 maakt het uit of dat weide of zand is. Daarnaast maakt het verschil of het een bemeste weide is, en welke grassoort.

Afgelopen winter had ik een periode goede kwaliteit verpakt hooi van een koeienboer. Hij gaf aan dat het geschikt was voor paarden, want het had (te) lang gedroogd en dus niet zoveel voedingsstoffen. Maar voor mijn paarden was het toch te rijk, ze werden te dik. Ondanks afwisselen/aanvullen met stro. Nu weer mijn eigen verpakte hooi, en het is weer als vanouds.

Ik denk echt dat dat onderschat wordt, en dat daar veel in aan te passen is in relatie tot de hoeveelheid werk/energie. Die van mij krijgen naast gras en hooi alleen een handje basisbrok. Dat is meer bedoeld als beloning/verwennerij dan als kracht voer. Misschien ouderwets, maar gecombineerd met goed gras en het hooi van eigen land heb ik niet het idee dat ze tekort komen. Ze hebben voldoende energie voor wat ik van ze vraag in ieder geval.