Geen hooi

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:34

Pegasus schreef:
Ik start het topic omdat ik ook in waan leefde dat hooi een absolute noodzakelijkheid was maar Winnetoe me confronteerde met een hele stal die geen hooi krijgt. Hoe zit dat dan ? Is dat hooi een fabeltje ? Stro is trouwens wel degelijk onderdeel van het voer. Er zitten ook voedingsstoffen in. Bij de berekening van de hoeveelheid voer moet je het stro dat gegeten wordt zeker meetellen.

Dit klopt wel maar de hoeveelheid hooi/kuil/gras telt in die wegingen het zwaarst mee. Hooi / kuil (=gras) is het belangrijkste voor een paard daarnaast energie bijvoeren indien nodig als er met het paard gewerkt word of als het dier invalt. Ik snap dan ook niet dat zo'n hele stal dan op enkel stro (bij grote hoeveelheden gevaarlijk i.v.m. koliek) en bijvoer kan leven Verward

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:40

RosiePosie schreef:
Trouwens: komen die paardjes weleens lekker buiten zonder ruiter? Of tenminste in de bak?


wat de eigen paarden betreft: er zijn twee binnenmaneges en twee buitenbakken.
Bij slecht weer of als je dat liever hebt, mogen we in de kleine manege ook los laten, zodat hij/zij eens lekker zijn gang kan gaan. Ik persoonlijk vindt het ook belangrijk dat hij dan ook geregeld samen met een ander paard los kan.
Wat de manege beesten betreft: die gaan iedere dag (in groepjes) samen los in de grote buitenbakken, zodat ook zij even lekker kunnen razen.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:44

Wat ik graag zou willen weten is in hoeverre l-tryptonfaan in hooi zit, als het er al inzit.
Of is tryptofaan een middel dat door de hersenen wordt aan gemaakt en moet je het bij een eventueel tekort zelf gaan bijvoeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:46

Winnetoe, in plaats van je zorgen om L-Tryptonfaan, zou je ook gewoon eens kunnen zorgen dat je paard voldoende (kwalitatief goed) kilo's hooi krijgt op een dag, dan hoef je je over LT ook geen zorgen meer te maken.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:47

Winnetoe schreef:
Wat de manege beesten betreft: die gaan iedere dag (in groepjes) samen los in de grote buitenbakken, zodat ook zij even lekker kunnen razen.


Waarom zijn manegepaarden bij jou beesten en is je eigen beest een paard?
Komt een beetje over alsof het je weinig uitmaakt dat die manegepaarden geen hooi krijgen en nooit eens lekker in de wei kunnen grazen Verward

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:48

kom kom, zo wordt dat niet bedoelt, Het was sneller typen dan manege paarden en manege pony's

btw, ik beschrijf hier een winterperiode. Vanaf het vorjaar gaat de hele bups gewoon dagelijks de wei op.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:51

Dan begrijp ik het, manegedieren had ik dan vriendelijker vinden klinken als beesten maar das mijn afwijking.

Over de discussie over wel of geen hooi ga ik niet eens nadenken. Ik vind het te zot voor woorden dat daar een discussie voor wordt opgestart.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:55

Winnetoe schreef:
Wat ik graag zou willen weten is in hoeverre l-tryptonfaan in hooi zit, als het er al inzit.
Of is tryptofaan een middel dat door de hersenen wordt aan gemaakt en moet je het bij een eventueel tekort zelf gaan bijvoeren?


Om hierop een goed antwoord te geven, moet ik even in de boeken neuzen.
Het ligt nl. vrij complex, met verbindingen naar serotonine ed.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:05

Winnetoe schreef:
kom kom, zo wordt dat niet bedoelt, Het was sneller typen dan manege paarden en manege pony's

btw, ik beschrijf hier een winterperiode. Vanaf het vorjaar gaat de hele bups gewoon dagelijks de wei op.



nou als ze van hooivrij dieet onmiddelllijk een dag de wei op gaan dan ben je direct verzekerd van een aantal koliek gevallen. Mijn paarden zouden in elk geval koliek krijgen. Ik zou er echt niet op durven zweren dat de manegepony's en paarden een paar uur kunnen werken op zo'n dieet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:15

Ik moet je helaas even het volledige antwoord schuldig blijven, ik kan het betreffende boek hier niet vinden.
Het is overigens een stof die in beperkte mate in voeding voorkomt, en waar redelijk snel een tekort aan zal bestaan.

Mag ik je vragen welke "oplossing" hiervoor aangedragen is ?
Is er geadviseerd om een supplement te voeren ?
Ik ben erg benieuwd welk advies je gekregen hebt (ik neem aan van de DA ?)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:30

Oscar schreef:
Ik moet je helaas even het volledige antwoord schuldig blijven, ik kan het betreffende boek hier niet vinden.
Het is overigens een stof die in beperkte mate in voeding voorkomt, en waar redelijk snel een tekort aan zal bestaan.

Mag ik je vragen welke "oplossing" hiervoor aangedragen is ?
Is er geadviseerd om een supplement te voeren ?
Ik ben erg benieuwd welk advies je gekregen hebt (ik neem aan van de DA ?)



Ik denk dat ik weet wat de DA zal zeggen Schijnheilig

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15502
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:42

Ik heb deze dag met mijn instructrice over dit topic gesproken. Ik ben er zelf dus heilig van overtuigd dat hooi hoort bij een goed dieet van een paard.
Zij kon me vertellen dat de paarden van Franke Sloothaak ook geen hooi krijgen. Wel op meerdere tijden brok, maar geen hooi...
Weet iemand of dit waar is?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:37

Coby schreef:
Ik heb deze dag met mijn instructrice over dit topic gesproken. Ik ben er zelf dus heilig van overtuigd dat hooi hoort bij een goed dieet van een paard.
Zij kon me vertellen dat de paarden van Franke Sloothaak ook geen hooi krijgen. Wel op meerdere tijden brok, maar geen hooi...
Weet iemand of dit waar is?


Heb een keer gelezen in een blad dat hij heel laag eiwtten voert en gewoon hooi. Tenminste toender tijd wel. Hij zei dat als hij een stal binnen kwam en je ging tegen de vlakte van de ammoniaklucht, dat de paarden veel te veel eiwitten binnen kregen. Voer je goed, dan mag je geen ammoniak ruiken. Dat zei hij tenminste een tijd terug.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:03

Oscar schreef:
Ik moet je helaas even het volledige antwoord schuldig blijven, ik kan het betreffende boek hier niet vinden.
Het is overigens een stof die in beperkte mate in voeding voorkomt, en waar redelijk snel een tekort aan zal bestaan.

Mag ik je vragen welke "oplossing" hiervoor aangedragen is ?
Is er geadviseerd om een supplement te voeren ?
Ik ben erg benieuwd welk advies je gekregen hebt (ik neem aan van de DA ?)


in samenspraak met de da ben ik equi nervo gaan geven. Hier zit L-tryptofaan in. Ongeveer hetzelfde middel is Mag Plus. Ook met L-tryptofaan, maar dan wel sterker. (zie voor info: http://www.hopp-homeo.nl)
Het was natuurlijk uit proberen of hij er positief op zou reageren, aangezien het een homeopatisch middel is. Hij reageert er best goed op.
Is veel en veel minder schrikachtig veel meer ontspannen.
Er is me verteld dat L-tryptofaan van nature voorkomt in het gras, maar ik wil graag weten of dat er ook nog in zit als het gedroogt is (hooi)

In de zomer krijgt hij die toevoeging ook, dan wel de helft.
Als het bij dieren net zo is als bij mensen, betreft het dan toch een tekort dat de hersenen aanmaakt (serotine) Zodoende zijn er ook genoeg mensen die de stof serotine slikken omdat ze klachten hebben van vlug in de stres schieten enz.
Als je meer info kunt vinden over die l-tryptofaan, hou ik me aanbevolen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:24

Klopt, een van de bijwerkingen is dat het rustgevend / kalmerend is.
Het klopt ook dat het in beperkte mate in gras te vinden is, en even uit mijn hoofd gezegd zit het ook nog steeds in hooi.
Serotonine wordt via een ingewikkeld proces omgezet in L-tryptofaan.
Bij mensen wordt het voorgeschreven als ze depressief zijn en wanneer ze last hebben van slapeloosheid.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:27

Hooi is het beste voor een paard nog beter dan biks etc. Je kan nog beter hooi voeren dan biks

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 20:47

Oscar schreef:
Serotonine wordt via een ingewikkeld proces omgezet in L-tryptofaan

Het is precies andersom. Trypofaan is een wezenlijk bestanddeel bij de produktie van Serotine. Serotine wordt door het lichaam aangemaakt.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:23

Wat maak je je druk om voedingsstoffen die er al dan niet inzitten: hooi is niet te compenseren om alle redenen die hier al tig keer zijn herhaald. Hooi is om de spijsvertering op gang te houden, iets wat stro niet kan vervangen, deze zorgt bij grote hoeveelheden juist voor verstopping.

Dat er bij jou op stal (nog) geen koliekgevallen zijn: mazzel. Waarom zou je een dergelijk risico gan nemen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:31

Pegasus"]
[quote="Oscar schreef:
Serotonine wordt via een ingewikkeld proces omgezet in L-tryptofaan

Het is precies andersom. Trypofaan is een wezenlijk bestanddeel bij de produktie van Serotine. Serotine wordt door het lichaam aangemaakt.
[/quote]

Sorry, suffe typefout Frusty
Pegasus, misschien kun jij even de volledige vraag beantwoorden, want ik heb het bewuste boek nog steeds niet kunnen vinden.
En mijn kennis is helaas niet meer zo up-to-date dat ik dit soort vragen compleet uit mijn hoofd kan beantwoorden.
De basiskennis zit er nog wel in, maar de details zijn soms wat weggezakt Knipoog

Om eerlijk te zijn snap ik ook niet helemaal hoe het kan dat je dit soort informatie wel hebt (via internet ofzo ? Verward), maar dat het blijkbaar erg moeilijk is om de hoofdlijnen van het verhaal te volgen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:16

Voedingssuplementen zijn vaak chemisch en het lijkt op ... vitamine/mineralen. Iets wat in hooi zit kan niet zo nagemaakt worden als moeder natuur dat doet.
Ik denk dat het geven van hooi veel goedkoper is dan het geven van een voedingssuplement dat toch net niet is wat moedernatuur zo goed kan maken.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 23:23

Voedingssuplementen kunnen wel aanvullen waar een paard zelfs in de natuur tekort aan heeft. Zenuwachtige of schrikachtige paarden hebben soms een tekort aan serotine, zelfs als ze optimaal gevoerd worden. Een voedingsuplement kan dan helpen. Waar we trouwens niet uitkomen is of trypofaan nu in de natuurlijk voeding (gras, hooi) zit of niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:26

Ja, het zit in natuurlijke voeding, alleen in beperkte mate.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:47

Pegasus schreef:
Voedingssuplementen kunnen wel aanvullen waar een paard zelfs in de natuur tekort aan heeft. Zenuwachtige of schrikachtige paarden hebben soms een tekort aan serotine, zelfs als ze optimaal gevoerd worden. Een voedingsuplement kan dan helpen. Waar we trouwens niet uitkomen is of trypofaan nu in de natuurlijk voeding (gras, hooi) zit of niet.


In de natuur heb je geen voedingssuplementen nodig. Moeder natuur heeft de vitamine en mineralen in het grassen, kruiden en plantjes gedaan. Paarden in de natuur komen haast niks te kort. Paarden zijn planteneters en vinden haarfijn de kruiden/grassen die ze nodig hebben. De darmen van het paard zijn ontwikkeld om grassen en kruiden te eten. Als ze iets te kort komen gaan ze op zoek naar dat plantje wat dat in zit wat ze nodig hebben.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:53

oke, maar ze zijn niet meer in de natuur, dus, waarin zit die tryptofaan?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:57

Gras en hooi (zie boven)